Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Last edited:
Type 2 connector

De "Tesla" type 2 connector is hetzelfde als een normale type 2 connector alleen waarschijnlijk wat dieper gemaakt (en inkepingen) voor SC doeleinden.
Een normale type 2 kabel zal dus gewoon passen in een EU Model S.
Zie ook deze post:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/8173-Europe-Future-Charging-for-Model-S-1-phase-or-3-phase-(Part-2)?p=375813&viewfull=1#post375813


Voorheen waren de type 2 stekkers aan zowel de auto zijde als aan de EVSE zijde male connectors. Zie
mennekes-stekker1.jpg
. De auto industrie wilden aan de auto zijde graag pennen ivm vochtafvoer. Als ik naar de geposte foto van de Tesla type 2 aansluiting kijk heeft deze aan de autozijde de male connector. Dit houdt in dat je aan de kabel zijde een female connector moet hebben om aan te kunnen sluiten. De type 2 connector aan de kabel zijde ziet er dan zo uit.
type2-european-connector.jpg

Nu is de vraag wat voor type 2 stekker zit er aan het KEBA oplaadstation. Ik heb er nog geen foto van gevonden. Mocht iemand deze hebben dan horen we het graag.

Ook als je geen vaste kabel, maar een Type 2 naar Type 2 oplaadkabel koopt, moet je dus opletten dat je een kabel hebt die aan de ene zijde een male connector en aan de andere zijde een female connector heeft.

@LuckyLuke jij hebt op het forum een Type2 <--> Type 2 oplaadkabel laten zien. Wat voor connectoren zaten daaraan?
 
Ik geloof niet dat er type 1 auto's zijn in NL die met meer dan 3,6 kW kunnen laden.
Type 1 is ook maar enkelfase, dus meer dan 14 kW is zowiezo niet mogelijk.
Niet alleen dat, er is geen enkele EV op de weg die met meer dan 16A op Type 1 kan laden.

De Leaf heeft ook de CHAdeMO poort en verder zijn het alleen maar Plug-ins zoals de Prius en Volt/Ampera die een Type 1 ingang hebben.

Ook als je geen vaste kabel, maar een Type 2 naar Type 2 oplaadkabel koopt, moet je dus opletten dat je een kabel hebt die aan de ene zijde een male connector en aan de andere zijde een female connector heeft.

@LuckyLuke jij hebt op het forum een Type2 <--> Type 2 oplaadkabel laten zien. Wat voor connectoren zaten daaraan?
Alle Type 2 <> Type 2 kabels die ik gezien heb hebben Male/Female.

Ik heb ook geen enkele auto met een "verkeerde" Type 2 ingang gezien. Dus ik zou me daar niet al te veel zorgen over maken.



Wel grappig verder, ik heb gisteren bij mijn moeder in Amersfoort de meterkast volledig vervangen (stamde uit de jaren 60) en ook laten wijzigen van 1x35A naar 3x25A om zo ook direct een 3x16A CEE aan te kunnen leggen. Was even wat uurtjes werk, maar nu kan ik daar ook 3-fase laden :)

Afijn, ze kwamen van de netbeheerder langs en hij vroeg zich af waarom 3-fase. Ik vertelde over de Model S en hij kende hem ook. Hij hoorde het zelfde verhaal nu vaker, mensen die naar 3x25A gaan vanwege de Model S.
 
Ik dacht ooit eens over een Smart gelezen te hebben die met een Type 2 Male-Male kabel geladen moest worden, maar dat is het dan ook. De rest is allemaal Male (Laadpuntzijde) - Female (voertuigzijde)

De (korte) kabel die ik heb liggen staat nog steeds op marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/691036811

Is er hier wellicht behoefte aan iets van een inkoopactie voor deze type 2 kabels oid? Gezien Tesla ze er niet bijlevert denk ik dat er wel veel behoefte aan zal zijn.
Zoiets kan ik wel organiseren evt, die leverancier levert mooi spul wat niet onder doet voor (dubbel zo dure) Duitse kabels. En kan via mijn bedrijf netjes met factuur uitleveren.
Voorbeeld prijs voor een 4m 3x32A kabel incl btw en verzending zal wss onder de €300 uitkomen, dat is aanzienlijk minder dan wat bijv Ratio en TU vragen.
Moeten er wel minimaal stuk of 5 geïnteresseerden zijn, anders zijn de verzendkosten te hoog.
 
Ik dacht ooit eens over een Smart gelezen te hebben die met een Type 2 Male-Male kabel geladen moest worden, maar dat is het dan ook. De rest is allemaal Male (Laadpuntzijde) - Female (voertuigzijde)

De (korte) kabel die ik heb liggen staat nog steeds op marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/691036811

Is er hier wellicht behoefte aan iets van een inkoopactie voor deze type 2 kabels oid? Gezien Tesla ze er niet bijlevert denk ik dat er wel veel behoefte aan zal zijn.
Zoiets kan ik wel organiseren evt, die leverancier levert mooi spul wat niet onder doet voor (dubbel zo dure) Duitse kabels. En kan via mijn bedrijf netjes met factuur uitleveren.
Voorbeeld prijs voor een 4m 3x32A kabel incl btw en verzending zal wss onder de €300 uitkomen, dat is aanzienlijk minder dan wat bijv Ratio en TU vragen.
Moeten er wel minimaal stuk of 5 geïnteresseerden zijn, anders zijn de verzendkosten te hoog.
Ik wil sowieso een 4m en 8m kabel hebben.
 
Ik dacht ooit eens over een Smart gelezen te hebben die met een Type 2 Male-Male kabel geladen moest worden, maar dat is het dan ook. De rest is allemaal Male (Laadpuntzijde) - Female (voertuigzijde)

De (korte) kabel die ik heb liggen staat nog steeds op marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/691036811

Is er hier wellicht behoefte aan iets van een inkoopactie voor deze type 2 kabels oid? Gezien Tesla ze er niet bijlevert denk ik dat er wel veel behoefte aan zal zijn.
Zoiets kan ik wel organiseren evt, die leverancier levert mooi spul wat niet onder doet voor (dubbel zo dure) Duitse kabels. En kan via mijn bedrijf netjes met factuur uitleveren.
Voorbeeld prijs voor een 4m 3x32A kabel incl btw en verzending zal wss onder de €300 uitkomen, dat is aanzienlijk minder dan wat bijv Ratio en TU vragen.
Moeten er wel minimaal stuk of 5 geïnteresseerden zijn, anders zijn de verzendkosten te hoog.

Goed initiatief! Ik ben waarschijnlijk wel geinteresseerd in een 4 m kabel. Heb inderdaad wel een factuur nodig ook ivm de BTW verrekening.
Ik zie het wel als je het nieuwe topic begint. Thanks.
 
Klopt, maar moet daarvoor wel een geldig BE btw nummer hebben anders kan mijn accountant de IC leveringen niet opgeven. Leveringen aan Belgische particulieren zijn gewoon BTW plichtig dacht ik.
Zal de prijs bij een stuk of 10 kabels eens precies doorrekenen maar reken op maximaal €250 (excl btw) / €300 (incl btw) , waarschijnlijk lager.
 
Klopt, maar moet daarvoor wel een geldig BE btw nummer hebben anders kan mijn accountant de IC leveringen niet opgeven. Leveringen aan Belgische particulieren zijn gewoon BTW plichtig dacht ik.
Zal de prijs bij een stuk of 10 kabels eens precies doorrekenen maar reken op maximaal €250 (excl btw) / €300 (incl btw) , waarschijnlijk lager.

heb ook wel interesse in een kabel ('k heb een btw nummer)
 
Klopt, maar moet daarvoor wel een geldig BE btw nummer hebben anders kan mijn accountant de IC leveringen niet opgeven. Leveringen aan Belgische particulieren zijn gewoon BTW plichtig dacht ik.
Zal de prijs bij een stuk of 10 kabels eens precies doorrekenen maar reken op maximaal €250 (excl btw) / €300 (incl btw) , waarschijnlijk lager.
Ik ben ook in de markt. Neem thuis en op de zaak een vaste kabel maar voor onderweg moet ik ook wat hebben.
 

Thanks, een mooie samenvatting van alle laadinfo.

Ik twijfel wel zeer sterk om al dan niet mee te doen aan de groepsaankoop voor de Type2 laadkabel. Thuis ga ik hem sowieso niet gebruiken (ga een eenvoudig 3Fazen-16A-stopcontact in de garage gebruiken). Maar zou hem enkel kopen om op trips altijd gegarandeerd aan te kunnen sluiten. En daar zit het hem net, ik heb geen idee of en hoeveel ik die ooit nodig zal hebben. Maar dan denk ik weer 2 à 300 Euro weegt niet op tegen het gezichtsverlies en de kost van een flatbed...