Vandaag heb ik uitgebreid gesproken met Michiel Langezaal, mede-oprichter en directeur van FastNed.
FastNed wil de komende jaren meer dan 200 snellaadstations langs de snelwegen in Nederland realiseren.
Deze locaties zijn over het algemeen dezelfde locaties waar je nu langs de snelweg brandstof kunt tanken.
FastNed heeft hiervoor reeds vergunningen van Rijkswaterstaat gekregen.
FastNed wil het eerste snellaadstation in september 2013 openen. In 2014 willen zij de stations in een tempo van 1 per week uitrollen.
De leverancier van de snelladers is ABB.
Voor info zie:
Home
ABB to build world’s largest nationwide network of EV fast-charging stations in the Netherlands
De snellaadstations zijn in principe geschikt voor alle EV's met snellaad mogelijkheid.
De laadterminals beschikken over meerdere slangen met connectoren, net als bij de brandstof terminals.
Voorzien is in :
- 43 kW AC met Type2 connector
- 50 kW DC ChadeMO
- 50 kW DC Combo Type2 connector
Dat is allemaal heel mooi, maar hier hebben wij als toekomstig model S bezitters nauwelijks iets aan.
Maximaal kan je met een duo lader 22kW laden via de Type 2 connector.
Uiteraard heb ik Michiel Langezaal hierop geattendeerd.
Hij vertelde dat ze contact hebben met Tesla en dat ze heel graag willen samenwerken om het voor ons ook mogelijk te maken om te kunnen snelladen bij FastNed stations.
Er zijn echter 2 problemen:
1.zowel de CHAdeMO als de COMBO connector passen niet op de model S
2. Veel belangrijker: Het Tesla snellaad protocol is exclusief eigendom van Tesla. Tesla is vooralsnog niet bereid dit protocol vrij te geven. Daarvoor zou ook eerst tijdrovende certificering nodig zijn.
Dit betekent dat andere fabrikanten zoals in dit geval ABB in geen geval hun laadterminals Tesla model S
compatible kunnen maken, ook al zouden ze de goede connector monteren.
Tesla is zich nu waarschijnlijk aan het beraden. Zelf een kostbaar netwerk in Europa uitrollen of aansluiten bij andere partijen.
In de VS hadden ze dit dilemma niet. Er zijn daar geen andere partijen met de oprichting van
nationwide snellaad netwerken bezig. Tesla moest het daar zelf wel doen.
Nu ziet het er door deze omstandigheden naar uit dat wij voorlopig nog wel even moeten wachten op enige snellaadterminal in Nederland waarmee wij onze Tesla model S kunnen snelladen.
Zelf denk ik dat de CHAdeMO adapter (waar al zo veel over is geschreven) er absoluut niet gaat komen.
Wellicht is het zinvol om met de kennis van het bovenstaande als grote groep toekomstige eigenaren hierover gerichte vragen aan Tesla gaan stellen. Laat me weten hoe jullie hier over denken.
View attachment 25215