Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Dus CHAdeMO is nu officieel :smile:
Helaas staan de EU superchargers op 90 kW.
We zouden toch 120 kW krijgen.....
Als ik het goed heb is de file van mei (min of meer af te leiden uit de bestands-naam die te zien is in de originele post European Charging Info)
de aankondiging dat de superchargers 120kW kunnen leveren is van 30 mei. Ik vermoed dat dat de reden is dat er 90kW in het document staat.
 
Ik zie al weer veel vragen ontstaan van mensen, dus een post om het duidelijk te maken.

Zie eerst deze twee PDFjes genoemd in dit topic: European Charging Info

View attachment 25348
View attachment 25349

Een paar situaties:

* Via de UMC (Universal Mobile Connector) kan je NOOIT meer dan met 10kW AC laden. Een enkele lader is dus voldoende.
* Bij een laadpaal KAN je wel met 22kW (3x32A) laden indien de laadpaal dit toe staat en je ook de juiste Type 2 kabel gebruikt. (In te kopen via dit topic)
* Snelladen via de CHAdeMO adapter of Snelladen gaat NIET via de on-board laders en dan doet het er ook niet toe of je een enkele of duo lader wil.

Vind je laden met 10kW (3x16A) voldoende?: Enkele lader
Wil je met 20kW (3x32A) laden? Dubbele laders
 

Wido,
Op die pdf zie je dat de Tesla-kabel eindigt met eigen gemaakt connector om dan een verloopstuk te kunnen gebruiken naargelang een "domestic household outlet" of een 16A 3Fazen stekker aangesloten wordt. (en waarschijnlijk nog veel meer andersoortige stekkers in Europa)
Zou Tesla dan niet ineens ook een Mennekes-verloopstuk kunnen maken? Of zit "het kastje" op de UMC-kabel dan in de weg om via een Mennekes-stopcontact te kunnen opladen?
 
Last edited:
Wido,
Op die pdf zie je dat de Tesla-kabel eindigt met eigen gemaakt connector om dan een verloopstuk te kunnen gebruiken naargelang een "domestic household outlet" of een 16A 3Fazen stekker aangesloten wordt. (en waarschijnlijk nog veel meer andersoortige stekkers in Europa)
Zou Tesla dan niet ineens ook een Mennekes-verloopstuk kunnen maken? Of zit "het kastje" op de UMC-kabel dan in de weg om via een Mennekes-stopcontact te kunnen opladen?
Nee, dat verloopstuk wil je niet! De laadpaal moet direct met de auto kunnen communiceren en daar moet niets tussen zitten.

De UMC is eigenlijk qua logica ook gewoon een "mini laadpaal".
 
Ik heb contact gehad met GreenFlux (Ed, was zeer behulpzaam) en mocht de vragen/antwoorden met jullie delen:

Op mijn aanvraag voor een 22Kw Laadpunt kreeg ik het volgende antwoord:
------------
Dank voor uw duidelijke aanvraag en foto’s, in uw geval is het belangrijk dat u uw Tesla op een juiste manier kan laden, ons advies in deze is een separate buitenkast aan de gevel of tegen een heg waar dan een nieuwe energie aansluiting 25A 3fase geplaatst dient te worden door het energie bedrijf, van daaruit plaatsen wij een afgaande groepenkast naar het te leveren Greenflux laadpunt. Wij kunnen dit geheel voor u verzorgen echter is er dan een schouwing ter plaatse nodig om dit in kaart te brengen. De schouwing bedraagt Euro 195,00 echter als u opdracht verstrekt voor de uitvoering worden deze kosten in mindering op de offerte gebracht.


Indien u voor bovenstaande oplossing kiest is alles separaat van elkaar en heeft geen invloed op uw bestaande huisinstallatie, zo is het eenvoudig om alles op rekening van de zaak te zetten.
------------


Om een beter beeld te kunnen vormen heb ik nog een aantal vragen gesteld:


Q: Hoe werkt het met die buitenkast, komt hier de extra aansluiting binnen en een extra mini groepenkast? (wat is een afgaande groepen kast?).
A: Ja in de buitenkast komt de energie aansluiting van de netbeheerder en de door ons te leveren groepenkast. (afgaande groepenkast is gewoon een groepenkast met Hoofdschakelaar, aardlekschakelaar en installatie automaat).


Q: Dit is dus een extra kast naast het laadpunt, hoeveel ruimte neemt dit ongeveer in?

A: De afmeting van de buitenkast is HXBXD 600x600x300mm.

image002.jpg





Q: Wat zijn globaal de kosten voor het stuk van de aansluiting ?
A: Het Energie bedrijf rekent ongeveer voor een Liander 3x25A aansluiting Euro 625,00 ex B.T.W.

Q: Wat zijn globaal de kosten voor het stuk van de aansluiting tot en met/inclusief het laadpunt?
A: Kosten liggen voor de kabel aanleg en laadbox gemiddeld tussen de 2 en 3K.


Q: Mag die buitenkast bijvoorbeeld ook in de garage (zit aan huis vast) geplaatst worden?
A: Kast mag ook in de garage


Tenslotte meldde hij: "Tevens zullen wij morgen onze folder met een kompleet Tesla pakket op het forum zetten."

Hope this helps…. J.
 
Q: Wat zijn globaal de kosten voor het stuk van de aansluiting tot en met/inclusief het laadpunt?
A: Kosten liggen voor de kabel aanleg en laadbox gemiddeld tussen de 2 en 3K.
Ja, dit maakt het wat duidelijker. Lelijk buitenkastje tegen de gevel dus (in mijn geval), maar nog steeds mooi dat die 2e aansluiting kan.
Waar ik wel mee zit: zonder schouw geen offerte. Terwijl het toch heel duidelijk (en eenvoudig) is wat zij moeten doen. Laadstation en groepenkast leveren en monteren; laadstation aansluiten op de nieuwe groepenkast. Dat is toch alles.
Verder vind ik het een forse raming (uitgaande van die nieuwe "huisaansluiting"). Het laadstation (1.450) + klein groepenkastje (zeg ± 250,-) = 1,7 K. Dan blijft er voor arbeid over: 300,- tot 1.300,-. Das wel een hele brede range, en grof betaald. Ik denk dat ze in een uurtje klaar zijn. Of mis ik iets?
 
Ja, dit maakt het wat duidelijker. Lelijk buitenkastje tegen de gevel dus (in mijn geval), maar nog steeds mooi dat die 2e aansluiting kan.
Waar ik wel mee zit: zonder schouw geen offerte. Terwijl het toch heel duidelijk (en eenvoudig) is wat zij moeten doen. Laadstation en groepenkast leveren en monteren; laadstation aansluiten op de nieuwe groepenkast. Dat is toch alles.
Verder vind ik het een forse raming (uitgaande van die nieuwe "huisaansluiting"). Het laadstation (1.450) + klein groepenkastje (zeg ± 250,-) = 1,7 K. Dan blijft er voor arbeid over: 300,- tot 1.300,-. Das wel een hele brede range, en grof betaald. Ik denk dat ze in een uurtje klaar zijn. Of mis ik iets?
Bij mij is de schouw al geweest. Zal de offerte wel posten.
 
Ja, dit maakt het wat duidelijker. Lelijk buitenkastje tegen de gevel dus (in mijn geval), maar nog steeds mooi dat die 2e aansluiting kan.
Waar ik wel mee zit: zonder schouw geen offerte. Terwijl het toch heel duidelijk (en eenvoudig) is wat zij moeten doen. Laadstation en groepenkast leveren en monteren; laadstation aansluiten op de nieuwe groepenkast. Dat is toch alles.
Verder vind ik het een forse raming (uitgaande van die nieuwe "huisaansluiting"). Het laadstation (1.450) + klein groepenkastje (zeg ± 250,-) = 1,7 K. Dan blijft er voor arbeid over: 300,- tot 1.300,-. Das wel een hele brede range, en grof betaald. Ik denk dat ze in een uurtje klaar zijn. Of mis ik iets?

300 euro arbeid lijkt me redelijk. Neem aan dat hogere getal is als ze afstanden moeten overbruggen, meer kabel en meer arbeid. Ben benieuwd wat ze gaan posten mbt Tesla Package….
 
Hallo (toekomstige) Tesla eigenaars en/of enthousiastelingen!

Ik zag dat jullie onlangs de mogelijkheden van GreenFlux voor de Tesla model S hebben besproken, en ik wilde jullie even laten weten dat we zojuist een nieuwe brochure hebben gemaakt waarin alle opties voor de Tesla S uitgelegd worden. De brochure staat in zijn geheel op onze website en je kunt hem hier bekijken: http://greenflux.nl/media/documents/Digitale-GreenFlux-folder-Tesla-Model-S.pdf.

Ik hoop dat de brochure het een en ander duidelijk maakt. Anders zijn we ook te bereiken op 088 60 50 700 of via [email protected].

Groet en wie weet tot ziens!
 
Ik hoop dat de brochure het een en ander duidelijk maakt. Anders zijn we ook te bereiken op 088 60 50 700 of via [email protected].

Ik zie dat het Greenflux oplaadpunt een stopcontact heeft. Algemeen is hier de mening dat je wel 3 x 16A via een (rood) stopcontact kunt laden, maar dat er voor 3 x 32A een vaste kabel aan een laadpunt moet zitten met daaraan een Mennekes 2 stekker.
Wie heeft er gelijk?
 
Ik zie dat het Greenflux oplaadpunt een stopcontact heeft. Algemeen is hier de mening dat je wel 3 x 16A via een (rood) stopcontact kunt laden, maar dat er voor 3 x 32A een vaste kabel aan een laadpunt moet zitten met daaraan een Mennekes 2 stekker.
Wie heeft er gelijk?
De stekker die ik daar zie zitten is een Type 2 stekker voor een laadkabel. Een laadstation heeft niet altijd een vaste laadkabel. Met andere woorden, dit laadstation kan een Tesla Model S met dubbele lader optimaal opladen. En de prijs is ook niet slecht. Iets duurder dan wat ik bij The Plugin Company betaald heb.
 
Stel dat de infrastructuur in mijn huis het toelaat om met meer dan 11Kwh te laden, dan heb ik niks aan de mobile charger, en heb ik dus een laadpaal nodig.
Zou het dan sowieso niet beter zijn om maar een mobiele lader zoals de crOhm box te kopen? Kost ongeveer hetzelfde als een normale laadpaal, je kunt hem thuis gebruiken, maar eventueel ook meenemen op vakantie om daar extra laadmogelijkheden te creëren (bijvoorbeeld op een camping of industrieterrein). Lijkt me dus altijd beter dan hetzelfde geld besteden aan een vaste laadpaal thuis. Toch?
Met de UMC van Tesla kan je ook overal tot 3x16A (10kW) laden.

In "het wild" ga je niet zo maar een 3x32A CEE vinden, dus aan die crOhm heb je dan ook weinig.

Mijn advies is toch, laad gewoon thuis aan een laadpaal en gebruik de mobiele lader voor onderweg.

Verder wil je gewoon een Type 2 kabel hebben, want langzaam aan ga je op steeds meer plaatsen laadpalen vinden. 3x16A sockets zijn ook overal te vinden en daar kan de UMC in.

ook interessant: hier beweert 'likeitgreen' dat hij met een betere oplossing dan de crOhm box komt...
(en in de tabel lijkt het alsof de EVSE1M40 fr MS zelfs op 28Kw kan laden?)

Wido: kijk jij daar eens naar aub...

http://www.crohm.ch/index.php/software-download/download-unserer-supports.html

http://www.crohm.ch/index.php/softw...ien/6-evse1h32-technical-specification/0.html
Het ingaande vermogen de Model S in is helemaal afhankelijk van de laders in de S en die kunnen niet meer dan 20 ~22kW verwerken.

Daarnaast zijn Type 2 kabels geschikt tot maximaal 3x32A en alles daar boven moet een vaste kabel aan het laadstation zijn.

28kW kan dus niet met de Model S.
 
Kwestie van tijd te winnen, e.g. niet de hele thread te moeten lezen en uren op het web te moeten surfen naar product specifieke pagina's, vroeg ik me af welke laadpalen (voor thuis installatie) nu het beste uit de bus komen?

Wat ik zou overwegen/zoeken:
- 3 x 32A
- data interface, voor connectie naar domotica systeem van het huis (opvolgen verbruik, uitschakelen station bij afwezigheid,...), bv RS485, of zelfs via built-in webserver via ethernet, of KNX/EIB,...
- 2 stopcontacten voor 2 wagens
 
Kwestie van tijd te winnen, e.g. niet de hele thread te moeten lezen en uren op het web te moeten surfen naar product specifieke pagina's, vroeg ik me af welke laadpalen (voor thuis installatie) nu het beste uit de bus komen?

Wat ik zou overwegen/zoeken:
- 3 x 32A
- data interface, voor connectie naar domotica systeem van het huis (opvolgen verbruik, uitschakelen station bij afwezigheid,...), bv RS485, of zelfs via built-in webserver via ethernet, of KNX/EIB,...
- 2 stopcontacten voor 2 wagens
Als ik van jou was zou ik eens naar deze kijken:

http://www.cohere.eu/laadpunten/

Die 2 Keba's op een zuil (of tegen de muur) zijn wel handig. En als ik me niet vergis kan je daar ook een internetmodule bijnemen.
Mail anders eens met de mensen van The Plugin Company : http://www.theplugincompany.com/en/contact/
Ik heb 1 keba gekocht, met RFID lezer, maar zonder internet module. Die met internet ging iets later uitkomen, maar daar had ik geen nood aan.
The Plugin Company gaf mij toen de beste prijs (is ook bij Conrad verkrijgbaar)

EV Box dubbel model van Cohere zou ook nog wel kunnen passen.

Mennekes heeft ook zeer mooie laadpalen. Maar die zijn wel een pak duurder.

Wat zijn je prijsverwachtingen?