Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Auto doet helemaal niets meer, wat nu?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb geen Signature, maar een normale P85 van eind 2013.
Ik bedoel de handtekening onder ieder bericht van mij 😉
Wat dat ook met een nèt vervangen nieuwe refurbished accu?
Even voor de duidelijkheid: je hebt een 12V accu of een HV batterij.
De batterij is bij mij origineel
De 12V accu is vervangen bij 5 jaar oud. Bij het vervangen van MCU1 naar MCU2 omdat ik het wilde, niet omdat het moet, is het probleem opgetreden van energieverlies van 3% op een dag of zelfs in een korte tijdperiode. Tesla heeft toen de auto gemonitord en enigzins energieverbruik kunnen verbeteren met software update.
Overigens ben ik zeer content met de MCU2 ivm de performance daarvan.

@wooter Herkenbaar met de MCU2 upgrade. Dat heeft de software update dus opgelost. Dat weet ik dankzij Teslamate. Nu wordt de auto iedere 6 uur wakker voor de 12V accu.
 
  • Like
Reactions: MindBender
Update

Als ik mijn nieuwe refubished opgelapte accu 's nachts tot de gebruikelijke 90% laadt, heb ik niet zelden als ik 's ochtends wegrij, nog maar 87% over. Dat verlies lijkt misschien niet veel, maar het is over hooguit 5 uur tijd. De ontlaadsnelheid neemt daarna wel af, maar blijft relatief hoog. Gezien mijn eigen accu dat - voordat hij defect ging - niet had, heb ik dat gemeld. Er zit immers garantie op de accu.

Sinds 3e Kerstdag staat mijn auto nu bij Tesla. Ik heb keurig vervangengd vervoer gekregen, dus dat het wat langer duurt is geen probleem. Er is gevraagd akkoord te gaan met twee opeenvolgende cost estimates, voor het geval dat het probleem niet aan de accu ligt, maar bijvoorbeeld aan een App die de auto continue wakker maakt. Ik ben daarmee akkoord gegaan, want ik gebruik alleen de officiele Tesla App, en dan ook nog maar op 1 telefoon.

Gisteren werd ik gebeld: Ze kunnen het probleem ondanks vele uren diagnose niet vinden. Ze kunnen niet vaststellen dat het aan de accu ligt, maar ook niet dat het daar niet aan ligt. Ik vind het raar dat dit zo lastig te diagsnostiseren is: Zelf zou ik een current-clamp om de hoofdtoevoer van de accu zetten, met een datalogger eraan, om te zien of de verloren stroom eruit komt, of erin blijft. Als je weet waar je moet zijn, lijkt me dat niet zoveelw werk.

Maar blijkbaar heeft Tesla het 'opgegeven': Het probleem geconstateerd, maar de oorzaak is niet gevonden, laat staan opgelost. De kosten bedragen rond de 1000 Euro. Wat vinden jullie daar van?
Heb je hetzelfde sluipverbruik ook als je de auto een keer tot bijv. 70% laadt?
 
  • Like
Reactions: MindBender
Even voor de duidelijkheid: je hebt een 12V accu of een HV batterij.
Even muggenziften: accu is de korte vorm van accumulator en dat is iets waar je energie in op kunt slaan en het later weer kunt gebruiken. Puur taalkundig zijn beide dus accu's. In een batterij kun je geen energie opslaan, alleen uithalen. Een oplaadbare batterij kan dus niet, dat is een accu.
 
  • Like
Reactions: Phil V and Maurice1
Ik bedoel de handtekening onder ieder bericht van mij 😉
Ah; Nu je het zegt had ik dat zelf ook kunnen bedenken.

Even voor de duidelijkheid: je hebt een 12V accu of een HV batterij.
Als ik het over ‘accu’ heb, heb ik het steeds over wat jij de HV batterij noemt.

Mijn eerste 12V accu heeft het redelijk lang uit gehouden, daarna heb ik hem elke ±1.5 moeten laten vervangen. Ik geloof dat met het vervangen van de HV batterij, er de 5e 12V accu in is gegaan. Dus die gaan ook niet zo lang mee.

De batterij is bij mij origineel
Tja, dan krijg je dat hij op een bepaal moment een hogere zelfontlading vertoont.

De 12V accu is vervangen bij 5 jaar oud. Bij het vervangen van MCU1 naar MCU2 omdat ik het wilde, niet omdat het moet, is het probleem opgetreden van energieverlies van 3% op een dag of zelfs in een korte tijdperiode. Tesla heeft toen de auto gemonitord en enigzins energieverbruik kunnen verbeteren met software update.
Overigens ben ik zeer content met de MCU2 ivm de performance daarvan.
Ik ook, maar als ze er bij de upgrade bijverteld hadden dat het me 5% per dag kan kosten, had ik het fijn bij de MCU1 gehouden.

@wooter Herkenbaar met de MCU2 upgrade. Dat heeft de software update dus opgelost. Dat weet ik dankzij Teslamate. Nu wordt de auto iedere 6 uur wakker voor de 12V accu.
En daarbij ben ik nog steeds niet overtuigd dat het aan de MCU2 update ligt, want voordat mijn HV batterij vervangen werd, is me nooit een dergelijk verlies opgevallen.

Heb je hetzelfde sluipverbruik ook als je de auto een keer tot bijv. 70% laadt?
Ja; Ik heb alle voodoo-engineering-rituelen al geprobeerd: Paar keer 100% laden en <17% ontladen, half laden, etc. Het lijkt weinig verschil te maken.

Ik zal ze morgen nog eens bellen: Tesla heeft mij nog nooit onrechtvaardig behandeld, maar dit schuurt daar toch wel een beetje tegenaan: Als ik ondanks garantie toch moet betalen voor een diagnose, wil ik toch tenminste bewijs geleverd krijgen dat die refurbished accu gewoon goed is. En als het even meezit, ook een diagnose van wat het probleem dan wèl is. En ik vind eigenlijk ook wel dat een autofabrikant daar voor haar eigen product geen 7 werkplaatsuren voor nodig zou moeten hebben.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Update

Als ik mijn nieuwe refubished opgelapte accu 's nachts tot de gebruikelijke 90% laadt, heb ik niet zelden als ik 's ochtends wegrij, nog maar 87% over. Dat verlies lijkt misschien niet veel, maar het is over hooguit 5 uur tijd. De ontlaadsnelheid neemt daarna wel af, maar blijft relatief hoog. Gezien mijn eigen accu dat - voordat hij defect ging - niet had, heb ik dat gemeld. Er zit immers garantie op de accu.

Sinds 3e Kerstdag staat mijn auto nu bij Tesla. Ik heb keurig vervangengd vervoer gekregen, dus dat het wat langer duurt is geen probleem. Er is gevraagd akkoord te gaan met twee opeenvolgende cost estimates, voor het geval dat het probleem niet aan de accu ligt, maar bijvoorbeeld aan een App die de auto continue wakker maakt. Ik ben daarmee akkoord gegaan, want ik gebruik alleen de officiele Tesla App, en dan ook nog maar op 1 telefoon.

Gisteren werd ik gebeld: Ze kunnen het probleem ondanks vele uren diagnose niet vinden. Ze kunnen niet vaststellen dat het aan de accu ligt, maar ook niet dat het daar niet aan ligt. Ik vind het raar dat dit zo lastig te diagsnostiseren is: Zelf zou ik een current-clamp om de hoofdtoevoer van de accu zetten, met een datalogger eraan, om te zien of de verloren stroom eruit komt, of erin blijft. Als je weet waar je moet zijn, lijkt me dat niet zoveelw werk.

Maar blijkbaar heeft Tesla het 'opgegeven': Het probleem geconstateerd, maar de oorzaak is niet gevonden, laat staan opgelost. De kosten bedragen rond de 1000 Euro. Wat vinden jullie daar van?
oei, dit is een slechte buisiness case voor je. Voor de uitgegeven 1000,00 euro aan onderzoek, had je 2775 kw/h stroom kunnen kopen (gebaseerd op gemiddelde prijs in NL) daarmee had je 925 keer de verloren 3% kunnen bijladen (er vanuit gaande dat je een 100Kw/h accu hebt)
Had je van te voren akkoord gegeven op een offerte voor 1000,00 euro onderzoekskosten? of Tesla een vrijbrief gegeven?
 
  • Like
Reactions: wooter
Mijn eerste 12V accu heeft het redelijk lang uit gehouden, daarna heb ik hem elke ±1.5 moeten laten vervangen. Ik geloof dat met het vervangen van de HV batterij, er de 5e 12V accu in is gegaan. Dus die gaan ook niet zo lang mee.

Als er al zoveel 12V accu's doorheen zijn gegaan is er naar mijn verwachting meer aan de hand. Meestal wordt de levensduur door "diepontlading" of "overladen" verkort. Diepontlading is wat minder waarschijnlijk bij een Tesla die niet al te vaak leeg wordt gereden. (onder een bepaald percentage HV accu wordt de 12V niet meer bijgeladen)

Overladen van een 12V accu trekt onnodig veel stroom weg uit je HV accu. Is daarmee niet een link gelegd naar je zorgen rondom om ontladen HV accu?

Het juiste type 12V accu gemonteerd? (bepaalde types hebben andere laadspanningen)

 
Had je van te voren akkoord gegeven op een offerte voor 1000,00 euro onderzoekskosten? of Tesla een vrijbrief gegeven?
Ik moest akkoord geven voor een aantal uren, ik weet al niet meer precies hoeveel. Dat was nodig, zeiden ze, voor het geval de oorzaak buiten mijn accu lag, bijvoorbeeld door een app die mijn auto continu wakker maakte. Dat klonk redelijk.

Maar is helemaal geen oorzaak gevonden of gegeven. Er is niet eens vastgesteld dat de accu uitgesloten is. Ze hebben zelfs letterlijk gezegd dat ze de accu niet konden uitsluiten, maar dat ze ook niet konden bewijzen dat het daar aan lag.

Als er al zoveel 12V accu's doorheen zijn gegaan is er naar mijn verwachting meer aan de hand. Meestal wordt de levensduur door "diepontlading" of "overladen" verkort. Diepontlading is wat minder waarschijnlijk bij een Tesla die niet al te vaak leeg wordt gereden. (onder een bepaald percentage HV accu wordt de 12V niet meer bijgeladen)
Ik ben daar al eens achteraan gegaan, maar hij blijkt een veel voorkomend probleem. Tesla heeft wel steeds naar betere lood-gel accu’s gezocht, maar de nieuwe modellen hebben allemaal een Lithium 12V accu.
En vergeleken met de ellende van mijn HV batterij, kan ik me over die 280 Euro per twee jaar voor een nieuwe loodgel accu niet het grootste probleem.

Overladen van een 12V accu trekt onnodig veel stroom weg uit je HV accu. Is daarmee niet een link gelegd naar je zorgen rondom om ontladen HV accu?
Ik kan dat niet uitsluiten, maar het lijkt me niet waarschijnlijk, want mijn nieuwe HV accu is een half jaar oud en de 12V problemen spelen al een jaar of 6.

Het juiste type 12V accu gemonteerd? (bepaalde types hebben andere laadspanningen)
Ik neem aan van wel, want Tesla is de enige die aan mijn auto werkt. Het liefst had ik hem daar zelfs ook voor de APK heengebracht.
 
Last edited:
Ik heb een Model 3 en een Model X. De Model 3 valt netjes in slaap als Sentry uit staat maar de Model X heeft volgens TeslaFi nog nooit geslapen. Echt letterlijk, nog nooit.

De X verliest ook heel veel meer stroom dan de 3 bij stilstand.
Ik zag met mijn 2017 X ook makkelijk een verlies van 3% per nacht. Geen idee waar het aan lag.

Nieuwe X is hoogstens dat ie 's ochtends op 79% staat ipv 80%.
 
Ik zag met mijn 2017 X ook makkelijk een verlies van 3% per nacht. Geen idee waar het aan lag.

Nieuwe X is hoogstens dat ie 's ochtends op 79% staat ipv 80%.
Mijn 2017 X verliest alleen veel als er een andere app verbinding heeft. Zelfs abetterrouteplanner tegenwoordig. Eerder niet. Gewoon verlies ik ongeveer 1 % op de eerste dag daarna iets minder volgens mij.
 
Kan dat helpen? Nu maak je me nieuwsgierig… Vanwege allerlei vergeten apps en websites, die onder dat password nog steeds interactie met je auto aangaan, bedoel je?
Als je ooit 3th party apps draaiende had, kunnen die blijven werken vanaf hun servers, zelfs als je ze verwijderd hebt. Op die manier kunnen ze de auto wakker houden.
Zo had ik ooit een probleem na het verwijderen van Jedlix. Ik had de app verwijderd, waardoor ze geen status update meer krijgen, maar hun logica bleef wel werken vanaf hun servers met de laatste status die ze hadden. Voor hen bleef de wagen ‘thuis’ staan. Als ik dan aan de SuC stond, dacht Jedlix dat ik thuis aan het laden was. Als er dan een piekperiode van elektriciteitsverbruik was stopten ze het laden. Doel van Jedlix was immers om in dalperiodes te laden. Ik heb daarvoor verschillende keer Tesla gecontacteerd en die melden mij dat ik zelf het laden stopte. Was eerst heel raadselachtig totdat ik door had dat Jedlix de oorzaak was, ondanks het feit dat ik de app verwijderd had. Daarna heel veel contact gehad met hun helpdesk. Die zouden het opgelost hebben, maar ik heb de app nooit meer geïnstalleerd.
Paswoord resetten helpt (je mag zelfs hetzelfde pw opnieuw nemen). De reset verwijdert alle sleutels die je eventueel aan 3th party apps gegeven hebt.
Als je toegang geeft aan 3th party apps moet je je paswoord ingeven. Die app slaat jouw pw niet op maar gebruikt jouw pw eenmalig om een sleutel te krijgen. Daarna gebruiken ze die sleutel. Als je dan een pw reset doet, worden de sloten gewijzigd en werken de sleutels niet meer.
 
Heb jij een Teslamate o.i.d. om zelf te monitoren? Dan kan je een beetje in de gaten houden wat er gebeurd en wanneer. De hoe en waarom is dan de volgende stap.
Ik ga vanmiddag mijn auto ophalen. Ik heb weinig keuze, en eerlijk gezegd ook weinig zin om met Tesla ruzie te gaan maken. Echter, mijn standaard bewering dat Tesla Service mij nog nooit onrechtvaardig behandeld heeft, kan helaas geschrapt worden.

Ik zal vanavond eens een RPi inrichten voor Teslamate; Dan krijg ik zelf ook wat meer inzicht. Tot nu toe was dat beperkt tot papieren lijstjes met datum/tijd en radius.

Houdt/maakt Teslamate zelf de auto ook niet vaker wakker? Voordat me dat weer verweten wordt...
 
Ik ga vanmiddag mijn auto ophalen. Ik heb weinig keuze, en eerlijk gezegd ook weinig zin om met Tesla ruzie te gaan maken. Echter, mijn standaard bewering dat Tesla Service mij nog nooit onrechtvaardig behandeld heeft, kan helaas geschrapt worden.

Ik zal vanavond eens een RPi inrichten voor Teslamate; Dan krijg ik zelf ook wat meer inzicht. Tot nu toe was dat beperkt tot papieren lijstjes met datum/tijd en radius.

Houdt/maakt Teslamate zelf de auto ook niet vaker wakker? Voordat me dat weer verweten wordt...
Kun je niet beter TeslaFi gebruiken? Dan hoef je niks zelf in te richten. TeslaFi houdt je auto sowieso niet wakker.
 
Ik ga vanmiddag mijn auto ophalen. Ik heb weinig keuze, en eerlijk gezegd ook weinig zin om met Tesla ruzie te gaan maken. Echter, mijn standaard bewering dat Tesla Service mij nog nooit onrechtvaardig behandeld heeft, kan helaas geschrapt worden.

Ik zal vanavond eens een RPi inrichten voor Teslamate; Dan krijg ik zelf ook wat meer inzicht. Tot nu toe was dat beperkt tot papieren lijstjes met datum/tijd en radius.

Houdt/maakt Teslamate zelf de auto ook niet vaker wakker? Voordat me dat weer verweten wordt...
Alleen iets langer na gebruik, maar als de auto slaapt, blijft die slapen. Hetzelfde als Teslafi dus,.
 
Als het om te testen is, kan je TeslaFi ook gewoon op een laptop draaien hoor. Wel de laptop aan laten staan doorheen de nacht.

Voor langer gebruik verkies ik liever een VPS in een datacenter, of een NAS.

Ik heb TeslaFi ook nog draaien, maar vind de data daaruit vaak minder accuraat. Meten begint vaak al enkele kilometers van thuis en andere stunts.
 
Ok, omdat ik niets normaal kan doen, heb ik zowel TeslaMate op een Raspberry Pi draaien, als een TeslaFi account aangemaakt. (Ook een beetje omdat ik geen flauw idee heb hoe ik een beetje fatsoenlijke informatie uit Grafanna moet krijgen)

Afgelopen nacht was een zware nacht voor mijn autootje. Geladen tot 90%, om 4:00 uur was dat bereikt. Om 7:42 was daar nog maar 86% van over en begon de auto weer bij te laden. Dat is 85000Wh * (0.9 - 0.86) = 3400Wh verlies in 3.7 uur, oftewel 919Watt continuverbruik gedurende die tijd. Als dat echt verbruikt zou worden, zou er iets gloeiend heet moeten worden. Het moet dus een versleten accu zijn.

IMG_0172.png
IMG_0173.png
 
Ok, omdat ik niets normaal kan doen, heb ik zowel TeslaMate op een Raspberry Pi draaien, als een TeslaFi account aangemaakt. (Ook een beetje omdat ik geen flauw idee heb hoe ik een beetje fatsoenlijke informatie uit Grafanna moet krijgen)

Afgelopen nacht was een zware nacht voor mijn autootje. Geladen tot 90%, om 4:00 uur was dat bereikt. Om 7:42 was daar nog maar 86% van over en begon de auto weer bij te laden. Dat is 85000Wh * (0.9 - 0.86) = 3400Wh verlies in 3.7 uur, oftewel 919Watt continuverbruik gedurende die tijd. Als dat echt verbruikt zou worden, zou er iets gloeiend heet moeten worden. Het moet dus een versleten accu zijn.

View attachment 1025294View attachment 1025295
Obv deze ene keer zou ik nog geen conclusie trekken.

Een 12V accu even bijladen, een cel balanceren, relatief koude nacht en nog wat afronding van indicatieve percentages erbij kan het beeld erg troebel maken.

Hoeveel km heeft het pack erop zitten?
Zijn er meer/vaker afwijkingen?