You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Het is helaas niet deze ene keer. Raar is wel dat het niet elke nacht gebeurt. Maar ik laad ook niet elke nacht; Hooguit twee keer per week. Ik zal eens kijken of het alleen gebeurt na het laden...Obv deze ene keer zou ik nog geen conclusie trekken.
Een 12V accu even bijladen, een cel balanceren, relatief koude nacht en nog wat afronding van indicatieve percentages erbij kan het beeld erg troebel maken.
Dat weet ik niet. Ze noemen het een 'refurbished' (gereviseerd) accupakket, maar dat is niet wat het is; Het is een pakket van een ander, dat ze gerepareerd hebben.Hoeveel km heeft het pack erop zitten?
Zijn er meer/vaker afwijkingen?
Daarom zou ik liever standaard-range uitlezen; Dat geeft met een getal van 0-400 een 4x zo hoge resolutie, maar dat lijkt niet mogelijk.Aanvullend:
- 90% kan ook van 89,5% naar boven zijn afgerond, en zo ook de 86%
- Daarnaast Zijn er ook andere processen zoals batterij balancing:
Simple(r) Battery Rebalancing?
Ze noemen het een 'refurbished' (gereviseerd) accupakket, maar dat is niet wat het is; Het is een pakket van een ander, dat ze gerepareerd hebben.
Is dat niet net de definitie van refurbished?Dat weet ik niet. Ze noemen het een 'refurbished' (gereviseerd) accupakket, maar dat is niet wat het is; Het is een pakket van een ander, dat ze gerepareerd hebben.
Dat begrijp ik: Door de aard van het onderdeel kunnen ze zelfs niet zomaar een defect pack vervangen door een nieuw pack, want dan ontstaat er een onbalans. Maar is het dan wel zo verstandig om het refurbished te noemen?Dat klopt niet helemaal, Refurbished packs worden samengesteld uit diverse goede modules uit meerdere packs die gematched worden.
Daar heb je wel een punt. Maar ik vind het dubieus om renovatie met oude onderdelen renovatie te noemen. De 'nova' in renovatie staat namelijk voor 'nieuw'.Dus feitelijk gaan alle defecte packs op één grote hoop en krijg je daaruit een pack wat gematched wordt met de range/degradatie van jouw oude pack op het moment van ‘overlijden’.
Vind ik niet; Dat is de definitie van gerepareerd. Dat daar wat complicaties bij komen kijken, zoals dat je een defect pack niet zomaar door elk willekeurig ander pack kunt vervangen, ligt in de aard van het product. Maar het blijft een reparatie.Is dat niet net de definitie van refurbished?
Gerenoveerd (letterlijke vertaling) of gereviseerd (om in auto-terminologie te blijven), zo goed als nieuw, weer terug op op fabrieksspecificaties gebracht. Mogelijk met een beperking van capaciteit.Wat versta jij dan onder refurbished?
Dat begrijp ik: Door de aard van het onderdeel kunnen ze zelfs niet zomaar een defect pack vervangen door een nieuw pack, want dan ontstaat er een onbalans. Maar is het dan wel zo verstandig om het refurbished te noemen?
Daar heb je wel een punt. Maar ik vind het dubieus om renovatie met oude onderdelen renovatie te noemen. De 'nova' in renovatie staat namelijk voor 'nieuw'.
Vind ik niet; Dat is de definitie van gerepareerd. Dat daar wat complicaties bij komen kijken, zoals dat je een defect pack niet zomaar door elk willekeurig ander pack kunt vervangen, ligt in de aard van het product. Maar het blijft een reparatie.
Gerenoveerd (letterlijke vertaling) of gereviseerd (om in auto-terminologie te blijven), zo goed als nieuw, weer terug op op fabrieksspecificaties gebracht. Mogelijk met een beperking van capaciteit.
Als je - bijvoorbeeld - een klassieke Jaguar hebt, en daarvan gaat de versnellingsbak stuk, dan heb je de keuze: Reparatie of revisie. Bij dat eerste vervangen ze het kapotte lager voor een nieuw(!) lager. Bij het tweede vervangen ze alle slijtageonderdelen door nieuwe exemplaren. In het eerste geval 'doet hij het weer', in het tweede geval is hij weer als nieuw, en daar betaal je dan ook voor.
En waar denk je dat ze batterijen halen om te reviseren? Van mensen die ze vervangen zonder dat een reparatie nodig is? Vroeger werden alternators gereviseerd… als ze kapot waren.Gerenoveerd (letterlijke vertaling) of gereviseerd (om in auto-terminologie te blijven), Dat daar wat complicaties bij komen kijken, zoals dat je een defect pack niet zomaar door elk willekeurig ander pack kunt vervangen, ligt in de aard van het product. Maar het blijft een reparatie.
De gereviseerde batterijen zijn zo,goed als nieuw. Inderdaad met beperktere capaciteit.zo goed als nieuw,
Precies dat. Als ik dat probleem niet had, hadden we de hele discussie over de semantiek van 'refurbishment' niet gehad en had ik nog steeds naar volle tevredenheid rondgereden.doet niets af aan het feit dat een hoge vampire drain niet zou moeten optreden met een refurbished battery pack.
Maar daarbij werden geen onderdelen uit andere defecte alternators gebruikt. Half-versleten koolborstels die "nog best een tijdje mee kunnen", of lagers waar nog geen speling op geconstateerd was. Dat is mijn hele punt.En waar denk je dat ze batterijen halen om te reviseren? Van mensen die ze vervangen zonder dat een reparatie nodig is? Vroeger werden alternators gereviseerd… als ze kapot waren.
Tja, die ervaring heb ik dus niet: Ik verlies te snel teveel lading. Mijn oude accu verloor net iets minder dan 1% per etmaal.De gereviseerde batterijen zijn zo,goed als nieuw. Inderdaad met beperktere capaciteit.
Dat klinkt best wel logisch. Maar: Als er steeds binnen enkele uren na het laden 3 tot 4% van die lading weggebalanceerd wordt, zou je kunnen stellen dat de capaciteit eigenlijk 3 tot 4% lager is.Kan dat hoge verbruik niet verklaard worden door het balanceren van het batterijpack, en aangezien dit gekoeld wordt gaat er niks roodgloeiend worden natuurlijk. Balanceren gebeurd toch door de hoogst geladen cellen te ontladen en terug bij te laden tot ze allemaal even vol zitten. Hier komt warmte bij vrij en dit koelen kost ook weer energie. (simpel gezegd).
Tja, mij lijkt dat ook niet zo moeilijk: Koppel de accu los of zet even een amperetang op de de leiding, zorg voor betere logging of bedenk iets anders creatiefs; Het lijkt me geen uniek probleem. Maar ik heb twee weken geleden bijna 1000 Euro betaald voor een diagnose met de conclusie: "We kunnen niet vaststellen dat het aan de accu ligt, maar we kunnen het ook niet uitsluiten."Al lijkt het me wel straf dat ze dit niet kunnen diagnostiseren bij Telsa.
Maar de rest vd alternator is wel gebruikt en dus reeds gedeeltelijk versleten.Maar daarbij werden geen onderdelen uit andere defecte alternators gebruikt. Half-versleten koolborstels die "nog best een tijdje mee kunnen", of lagers waar nog geen speling op geconstateerd was. Dat is mijn hele punt.
*sugar* happens. Overal gebeuren fouten. Daarom moet het hele process dat in 99 % van de gevallen wel goed loopt, niet afgevoerd worden.Tja, die ervaring heb ik dus niet: Ik verlies te snel teveel lading. Mijn oude accu verloor net iets minder dan 1% per etmaal.
Klopt maar die 1% moet je dan wel helpen en niet gewoon laten stikkenMaar de rest vd alternator is wel gebruikt en dus reeds gedeeltelijk versleten.
*sugar* happens. Overal gebeuren fouten. Daarom moet het hele process dat in 99 % van de gevallen wel goed loopt, niet afgevoerd worden.
Heeft die 1% een nieuwe servicerequest ingediend?Klopt maar die 1% moet je dan wel helpen en niet gewoon laten stikken
De update van mindbender van 20 feb gemist, hij heeft 1k mogen afrekenen als gevolg van het service request t ligt namelijk niet aantoonbaar aan de accu maar ook niet aantoonbaar ergens anders aan. Dus ja de 1% heeft een service request ingediend en daar ook voor betaaldHeeft die 1% een nieuwe servicerequest ingediend?
Nog eens opnieuw gelezen, er zijn ondertussen al zo veel berichten over gegaan. Excuses.De update van mindbender van 20 feb gemist, hij heeft 1k mogen afrekenen als gevolg van het service request t ligt namelijk niet aantoonbaar aan de accu maar ook niet aantoonbaar ergens anders aan. Dus ja de 1% heeft een service request ingediend en daar ook voor betaald
Ik denk dat precies wat jij beschrijft de oorzaak wel eens zou kunnen zijn: In de 2 uur na het laden tot 90%, verliest de accu 3 tot 4% van zijn lading. Dat zou zomaar eens het balanceren kunnen zijn.Kan dat hoge verbruik niet verklaard worden door het balanceren van het batterijpack, en aangezien dit gekoeld wordt gaat er niks roodgloeiend worden natuurlijk. Balanceren gebeurd toch door de hoogst geladen cellen te ontladen en terug bij te laden tot ze allemaal even vol zitten. Hier komt warmte bij vrij en dit koelen kost ook weer energie. (simpel gezegd).
Al lijkt het me wel straf dat ze dit niet kunnen diagnostiseren bij Telsa.
Weet ik niet, maar goed idee; Ik zal dat eens proberen en misschien leer ik er wat van.Hoe ziet die laadkurve er uit als je maar tot 70% laad?
Dat is niet hetzelfde; Tesla heeft in jou geval aan kunnen tonen dat het niet aan hen lag.Als je verschillende 3th party zaken lopen hebt en je kan als Tesla technieker niets vinden, dan zou ik ook aanrekenen. Ze konden bij mij ook ooit niets vinden toen het laden na 10 minuten stopte (gelukkig enkel aan de telefoon met roadside assistance, geen kosten). Ze konden enkel zien dat ik zelf het laden stopte via de app, wat dus niet het geval was.
Batterij doet er gewoon langer over om te balanceren als je boven de 80% laad. (daarom meer verlies door omvormer BMS) Ook na 9,5 jaar is dit bij mij het geval gewoon parkeren met minder dan 80% alleen als je het nodig hebt meer laden dan 80% heb dit als jaren getest Teslamate zolang BMS werkt is er niets aan de hand de Cell imbalance moet in rust minder dan 5mV zijn tijdens supercharge is dit 32mV zie ook screenshot Teslamate.Je kunt met ScanMyTesla toch de individuele batterijvoltages zien? Dan kun je zien of de voltages niet in balans zijn en of ze misschien een paar uur later wel in balans zijn.
Als dit gebeurt dan is het pack dus niet in goede conditie. Dan hebben een of meerdere cellen een andere weerstand waardoor ze slechter laden. Zeker als dat 3-4% is.
Tja, over die ongevraagde en onaangekondigde wijziging van het laadniveau voor dagelijks gebruik van 80% naar 90% heb ik ook altijd wel vraagtekens gehad. Ik geloof dat het een half jaar geduurd heeft voordat ik daar achter kwam.Batterij doet er gewoon langer over om te balanceren als je boven de 80% laad. (daarom meer verlies door omvormer BMS) Ook na 9,5 jaar is dit bij mij het geval gewoon parkeren met minder dan 80% alleen als je het nodig hebt meer laden dan 80% heb dit als jaren getest Teslamate zolang BMS werkt is er niets aan de hand de Cell imbalance moet in rust minder dan 5mV zijn tijdens supercharge is dit 32mV zie ook screenshot Teslamate.
Standby heb ik nooit geweten. De auto gaat vanzelf in standby als hij meerdere uren stil staat, misschien wel een dag. Daarna verbruikt hij zo goed als niets meer. Vb in vakantieperiodes.Tja, over die ongevraagde en onaangekondigde wijziging van het laadniveau voor dagelijks gebruik van 80% naar 90% heb ik ook altijd wel vraagtekens gehad. Ik geloof dat het een half jaar geduurd heeft voordat ik daar achter kwam.
Maar ik herinner me ook, dat we vruuger twee settings hadden waarmee we het energieverbruik van de auto konden verminderen:
1. Range mode, waarmee het verbruik tijdens het rijden verlaagd kon worden, door bijvoorbeelde de airco minder hard te laten werken.
2. Stand-by mode (?), waarmee de auto terwijl hij geparkeerd stond minder energie verbruikt, maar waarmee ook de App minder responsief is.
Die tweede, waarvan ik me de naam niet goed kan herinneren, kan ik dus nergens meer vinden. Is die verdwenen, of kijk ik gewoon niet goed?