Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Auto doet helemaal niets meer, wat nu?

This site may earn commission on affiliate links.
Obv deze ene keer zou ik nog geen conclusie trekken.

Een 12V accu even bijladen, een cel balanceren, relatief koude nacht en nog wat afronding van indicatieve percentages erbij kan het beeld erg troebel maken.
Het is helaas niet deze ene keer. Raar is wel dat het niet elke nacht gebeurt. Maar ik laad ook niet elke nacht; Hooguit twee keer per week. Ik zal eens kijken of het alleen gebeurt na het laden...
Hoeveel km heeft het pack erop zitten?
Zijn er meer/vaker afwijkingen?
Dat weet ik niet. Ze noemen het een 'refurbished' (gereviseerd) accupakket, maar dat is niet wat het is; Het is een pakket van een ander, dat ze gerepareerd hebben.
Ja, vanaf het moment dat ik het heb, Augustus vorig jaar, verlies ik met grote regelmaat veel lading.
Aanvullend:
- 90% kan ook van 89,5% naar boven zijn afgerond, en zo ook de 86%
- Daarnaast Zijn er ook andere processen zoals batterij balancing:
Simple(r) Battery Rebalancing?
Daarom zou ik liever standaard-range uitlezen; Dat geeft met een getal van 0-400 een 4x zo hoge resolutie, maar dat lijkt niet mogelijk.
Ik heb alle voodoo-engineering suggesties van Tesla Service al meerdere keren uitgevoerd: Tot 100% laden, tot <17% leegrijden om rebalancing uit te lokken. Raar overigens dat ze dat niet handmatig kunnen triggeren. Maar rebalancing zou na die ~2000km die ik met dat pakket gereden heb nog geen groot verlies op moeten leveren.
 
Ze noemen het een 'refurbished' (gereviseerd) accupakket, maar dat is niet wat het is; Het is een pakket van een ander, dat ze gerepareerd hebben.


Dat klopt niet helemaal, Refurbished packs worden samengesteld uit diverse goede modules uit meerdere packs die gematched worden.

Dus feitelijk gaan alle defecte packs op één grote hoop en krijg je daaruit een pack wat gematched wordt met de range/degradatie van jouw oude pack op het moment van ‘overlijden’.
 
Dat klopt niet helemaal, Refurbished packs worden samengesteld uit diverse goede modules uit meerdere packs die gematched worden.
Dat begrijp ik: Door de aard van het onderdeel kunnen ze zelfs niet zomaar een defect pack vervangen door een nieuw pack, want dan ontstaat er een onbalans. Maar is het dan wel zo verstandig om het refurbished te noemen?
Dus feitelijk gaan alle defecte packs op één grote hoop en krijg je daaruit een pack wat gematched wordt met de range/degradatie van jouw oude pack op het moment van ‘overlijden’.
Daar heb je wel een punt. Maar ik vind het dubieus om renovatie met oude onderdelen renovatie te noemen. De 'nova' in renovatie staat namelijk voor 'nieuw'.
Is dat niet net de definitie van refurbished?
Vind ik niet; Dat is de definitie van gerepareerd. Dat daar wat complicaties bij komen kijken, zoals dat je een defect pack niet zomaar door elk willekeurig ander pack kunt vervangen, ligt in de aard van het product. Maar het blijft een reparatie.
Wat versta jij dan onder refurbished?
Gerenoveerd (letterlijke vertaling) of gereviseerd (om in auto-terminologie te blijven), zo goed als nieuw, weer terug op op fabrieksspecificaties gebracht. Mogelijk met een beperking van capaciteit.

Als je - bijvoorbeeld - een klassieke Jaguar hebt, en daarvan gaat de versnellingsbak stuk, dan heb je de keuze: Reparatie of revisie. Bij dat eerste vervangen ze het kapotte lager voor een nieuw(!) lager. Bij het tweede vervangen ze alle slijtageonderdelen door nieuwe exemplaren. In het eerste geval 'doet hij het weer', in het tweede geval is hij weer als nieuw, en daar betaal je dan ook voor.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Dat begrijp ik: Door de aard van het onderdeel kunnen ze zelfs niet zomaar een defect pack vervangen door een nieuw pack, want dan ontstaat er een onbalans. Maar is het dan wel zo verstandig om het refurbished te noemen?

Daar heb je wel een punt. Maar ik vind het dubieus om renovatie met oude onderdelen renovatie te noemen. De 'nova' in renovatie staat namelijk voor 'nieuw'.

Vind ik niet; Dat is de definitie van gerepareerd. Dat daar wat complicaties bij komen kijken, zoals dat je een defect pack niet zomaar door elk willekeurig ander pack kunt vervangen, ligt in de aard van het product. Maar het blijft een reparatie.

Gerenoveerd (letterlijke vertaling) of gereviseerd (om in auto-terminologie te blijven), zo goed als nieuw, weer terug op op fabrieksspecificaties gebracht. Mogelijk met een beperking van capaciteit.

Als je - bijvoorbeeld - een klassieke Jaguar hebt, en daarvan gaat de versnellingsbak stuk, dan heb je de keuze: Reparatie of revisie. Bij dat eerste vervangen ze het kapotte lager voor een nieuw(!) lager. Bij het tweede vervangen ze alle slijtageonderdelen door nieuwe exemplaren. In het eerste geval 'doet hij het weer', in het tweede geval is hij weer als nieuw, en daar betaal je dan ook voor.

het zodanig opknappen dat iets weer voor lange tijd meekan, dat is niet hetzelfde als 'als nieuw'. Ook als je zoekt op refurbished is het zeker niet als nieuw.

doet niets af aan het feit dat een hoge vampire drain niet zou moeten optreden met een refurbished battery pack.
 
Gerenoveerd (letterlijke vertaling) of gereviseerd (om in auto-terminologie te blijven), Dat daar wat complicaties bij komen kijken, zoals dat je een defect pack niet zomaar door elk willekeurig ander pack kunt vervangen, ligt in de aard van het product. Maar het blijft een reparatie.
En waar denk je dat ze batterijen halen om te reviseren? Van mensen die ze vervangen zonder dat een reparatie nodig is? Vroeger werden alternators gereviseerd… als ze kapot waren.
zo goed als nieuw,
De gereviseerde batterijen zijn zo,goed als nieuw. Inderdaad met beperktere capaciteit.
 
Kan dat hoge verbruik niet verklaard worden door het balanceren van het batterijpack, en aangezien dit gekoeld wordt gaat er niks roodgloeiend worden natuurlijk. Balanceren gebeurd toch door de hoogst geladen cellen te ontladen en terug bij te laden tot ze allemaal even vol zitten. Hier komt warmte bij vrij en dit koelen kost ook weer energie. (simpel gezegd).
Al lijkt het me wel straf dat ze dit niet kunnen diagnostiseren bij Telsa.
 
  • Like
Reactions: MindBender
doet niets af aan het feit dat een hoge vampire drain niet zou moeten optreden met een refurbished battery pack.
Precies dat. Als ik dat probleem niet had, hadden we de hele discussie over de semantiek van 'refurbishment' niet gehad en had ik nog steeds naar volle tevredenheid rondgereden.
En waar denk je dat ze batterijen halen om te reviseren? Van mensen die ze vervangen zonder dat een reparatie nodig is? Vroeger werden alternators gereviseerd… als ze kapot waren.
Maar daarbij werden geen onderdelen uit andere defecte alternators gebruikt. Half-versleten koolborstels die "nog best een tijdje mee kunnen", of lagers waar nog geen speling op geconstateerd was. Dat is mijn hele punt.
De gereviseerde batterijen zijn zo,goed als nieuw. Inderdaad met beperktere capaciteit.
Tja, die ervaring heb ik dus niet: Ik verlies te snel teveel lading. Mijn oude accu verloor net iets minder dan 1% per etmaal.
Kan dat hoge verbruik niet verklaard worden door het balanceren van het batterijpack, en aangezien dit gekoeld wordt gaat er niks roodgloeiend worden natuurlijk. Balanceren gebeurd toch door de hoogst geladen cellen te ontladen en terug bij te laden tot ze allemaal even vol zitten. Hier komt warmte bij vrij en dit koelen kost ook weer energie. (simpel gezegd).
Dat klinkt best wel logisch. Maar: Als er steeds binnen enkele uren na het laden 3 tot 4% van die lading weggebalanceerd wordt, zou je kunnen stellen dat de capaciteit eigenlijk 3 tot 4% lager is.
Al lijkt het me wel straf dat ze dit niet kunnen diagnostiseren bij Telsa.
Tja, mij lijkt dat ook niet zo moeilijk: Koppel de accu los of zet even een amperetang op de de leiding, zorg voor betere logging of bedenk iets anders creatiefs; Het lijkt me geen uniek probleem. Maar ik heb twee weken geleden bijna 1000 Euro betaald voor een diagnose met de conclusie: "We kunnen niet vaststellen dat het aan de accu ligt, maar we kunnen het ook niet uitsluiten."

Ik vind dat ze, onder de garantie die op het accupakket zit, een inspanningsverplichting hebben om aan te tonen dat het niet aan die accu ligt. En als dat het geval blijkt, ze mij dan de optie geven om tegen uurtarief op te sporen wat dan wel de oorzaak van die vampire drain is. Nu heb ik wel betaald, en niks gekregen. En ik heb weinig zin om dat nog een keer te doen.
 
Maar daarbij werden geen onderdelen uit andere defecte alternators gebruikt. Half-versleten koolborstels die "nog best een tijdje mee kunnen", of lagers waar nog geen speling op geconstateerd was. Dat is mijn hele punt.
Maar de rest vd alternator is wel gebruikt en dus reeds gedeeltelijk versleten.
Tja, die ervaring heb ik dus niet: Ik verlies te snel teveel lading. Mijn oude accu verloor net iets minder dan 1% per etmaal.
*sugar* happens. Overal gebeuren fouten. Daarom moet het hele process dat in 99 % van de gevallen wel goed loopt, niet afgevoerd worden.
 
De update van mindbender van 20 feb gemist, hij heeft 1k mogen afrekenen als gevolg van het service request t ligt namelijk niet aantoonbaar aan de accu maar ook niet aantoonbaar ergens anders aan. Dus ja de 1% heeft een service request ingediend en daar ook voor betaald
Nog eens opnieuw gelezen, er zijn ondertussen al zo veel berichten over gegaan. Excuses.
Als je verschillende 3th party zaken lopen hebt en je kan als Tesla technieker niets vinden, dan zou ik ook aanrekenen. Ze konden bij mij ook ooit niets vinden toen het laden na 10 minuten stopte (gelukkig enkel aan de telefoon met roadside assistance, geen kosten). Ze konden enkel zien dat ik zelf het laden stopte via de app, wat dus niet het geval was.
Bleek toen dat de oorzaak bij Jedlix lag, hoewel ik due app verwijderd had. Het werkte gewoon verder via hun servers. Simpele paswoord reset en het was opgelost.
Had Tesla tijd moeten steken in die diagnose, dan zou ik het maar normaal gevonden hebben om die tijd te betalen.
 
Kan dat hoge verbruik niet verklaard worden door het balanceren van het batterijpack, en aangezien dit gekoeld wordt gaat er niks roodgloeiend worden natuurlijk. Balanceren gebeurd toch door de hoogst geladen cellen te ontladen en terug bij te laden tot ze allemaal even vol zitten. Hier komt warmte bij vrij en dit koelen kost ook weer energie. (simpel gezegd).
Al lijkt het me wel straf dat ze dit niet kunnen diagnostiseren bij Telsa.
Ik denk dat precies wat jij beschrijft de oorzaak wel eens zou kunnen zijn: In de 2 uur na het laden tot 90%, verliest de accu 3 tot 4% van zijn lading. Dat zou zomaar eens het balanceren kunnen zijn.
Hoe ziet die laadkurve er uit als je maar tot 70% laad?
Weet ik niet, maar goed idee; Ik zal dat eens proberen en misschien leer ik er wat van.
Als je verschillende 3th party zaken lopen hebt en je kan als Tesla technieker niets vinden, dan zou ik ook aanrekenen. Ze konden bij mij ook ooit niets vinden toen het laden na 10 minuten stopte (gelukkig enkel aan de telefoon met roadside assistance, geen kosten). Ze konden enkel zien dat ik zelf het laden stopte via de app, wat dus niet het geval was.
Dat is niet hetzelfde; Tesla heeft in jou geval aan kunnen tonen dat het niet aan hen lag.

Ik mijn geval hebben ze het probleem wel degelijk kunnen reproduceren, maar zeggen zelf dat ze de oorzaak niet kunnen vinden. Waarbij letterlijk werd vertelt dat ze niet kunnen aantonen dat het aan de accu ligt, maar dat het ook niet uit kunnen sluiten.

Overigens, als het echt zo is dat de auto kort na het laden elke keer 3 tot 4% weg-balanceert, is dat wel een probleem waarvan ik van Tesla mag verwachten dat ze dat kunnen vinden.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Je kunt met ScanMyTesla toch de individuele batterijvoltages zien? Dan kun je zien of de voltages niet in balans zijn en of ze misschien een paar uur later wel in balans zijn.
Als dit gebeurt dan is het pack dus niet in goede conditie. Dan hebben een of meerdere cellen een andere weerstand waardoor ze slechter laden. Zeker als dat 3-4% is.
 
Je kunt met ScanMyTesla toch de individuele batterijvoltages zien? Dan kun je zien of de voltages niet in balans zijn en of ze misschien een paar uur later wel in balans zijn.
Als dit gebeurt dan is het pack dus niet in goede conditie. Dan hebben een of meerdere cellen een andere weerstand waardoor ze slechter laden. Zeker als dat 3-4% is.
Batterij doet er gewoon langer over om te balanceren als je boven de 80% laad. (daarom meer verlies door omvormer BMS) Ook na 9,5 jaar is dit bij mij het geval gewoon parkeren met minder dan 80% alleen als je het nodig hebt meer laden dan 80% heb dit als jaren getest Teslamate zolang BMS werkt is er niets aan de hand de Cell imbalance moet in rust minder dan 5mV zijn tijdens supercharge is dit 32mV zie ook screenshot Teslamate.
 

Attachments

  • IMG_6294.jpeg
    IMG_6294.jpeg
    262 KB · Views: 11
Batterij doet er gewoon langer over om te balanceren als je boven de 80% laad. (daarom meer verlies door omvormer BMS) Ook na 9,5 jaar is dit bij mij het geval gewoon parkeren met minder dan 80% alleen als je het nodig hebt meer laden dan 80% heb dit als jaren getest Teslamate zolang BMS werkt is er niets aan de hand de Cell imbalance moet in rust minder dan 5mV zijn tijdens supercharge is dit 32mV zie ook screenshot Teslamate.
Tja, over die ongevraagde en onaangekondigde wijziging van het laadniveau voor dagelijks gebruik van 80% naar 90% heb ik ook altijd wel vraagtekens gehad. Ik geloof dat het een half jaar geduurd heeft voordat ik daar achter kwam.

Maar ik herinner me ook, dat we vruuger twee settings hadden waarmee we het energieverbruik van de auto konden verminderen:
1. Range mode, waarmee het verbruik tijdens het rijden verlaagd kon worden, door bijvoorbeelde de airco minder hard te laten werken.
2. Stand-by mode (?), waarmee de auto terwijl hij geparkeerd stond minder energie verbruikt, maar waarmee ook de App minder responsief is.

Die tweede, waarvan ik me de naam niet goed kan herinneren, kan ik dus nergens meer vinden. Is die verdwenen, of kijk ik gewoon niet goed?
 
Tja, over die ongevraagde en onaangekondigde wijziging van het laadniveau voor dagelijks gebruik van 80% naar 90% heb ik ook altijd wel vraagtekens gehad. Ik geloof dat het een half jaar geduurd heeft voordat ik daar achter kwam.

Maar ik herinner me ook, dat we vruuger twee settings hadden waarmee we het energieverbruik van de auto konden verminderen:
1. Range mode, waarmee het verbruik tijdens het rijden verlaagd kon worden, door bijvoorbeelde de airco minder hard te laten werken.
2. Stand-by mode (?), waarmee de auto terwijl hij geparkeerd stond minder energie verbruikt, maar waarmee ook de App minder responsief is.

Die tweede, waarvan ik me de naam niet goed kan herinneren, kan ik dus nergens meer vinden. Is die verdwenen, of kijk ik gewoon niet goed?
Standby heb ik nooit geweten. De auto gaat vanzelf in standby als hij meerdere uren stil staat, misschien wel een dag. Daarna verbruikt hij zo goed als niets meer. Vb in vakantieperiodes.
Bij de oudere MS en MY bestond dat niet denk ik. Die bleven verbruiken. Tenzij het ondertussen met een update ook daar werkt.