Voor mij blijft het moeilijk te begrijpen op welk niveau de batterij een beperkende factor is gezien ze er nu met de D blijkbaar toch in slagen nog meer vermogen uit de 85 kWh batterij te halen.
Vermogen = koppel x toerental
Het vermogen wordt begrensd door het vermogen dat de accu kan afgeven.
Als je vanaf 0 km/uur accelereert, wordt de mate van acceleratie bepaalt door het koppel van de motor (en niet door het vermogen).
Pas bij het bereiken van een bepaald toerental is het koppel x toerental gelijk aan het vermogen dat de accu kan leveren.
Vanaf dat moment zal het koppel (en dus de acceleratie) gaan afnemen.
We weten dat de P85 vanaf ca. 80 km/uur nog nauwelijks sneller accelereert dan een S85.
Bij ca. 80 km/uur bereikt de P85 namelijk het max. vermogen van de accu.
Zo zullen we straks waarschijnlijk merken dat een P85D al vanaf 70 km/uur nauwelijks sneller accelereert dan een P85.
Door het hogere koppel van de P85D zal het maximale accuvermogen al bij een lager toerental (lagere snelheid) worden bereikt dan bij de P85.
Er zijn nu 2 oplossingen voor dit probleem:
1. toelaten dat de accu van de P85D meer vermogen kan leveren (dat zullen ze waarschijnlijk met mate doen).
2. een grotere accu toepassen (b.v. 120 kWh).
Het gezamenlijk motorvermogen van de P85D is 691 pk. Dat zullen ze dus op dit moment bij lange na niet halen.
Als je een speed junkie bent kan je denk ik het beste nog even wachten op de grotere/sterkere accu.
Anders moet je het vanaf 100km/uur alsnog afleggen tegen een Ferrari 458 o.i.d.