Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

About time to unveil the D

This site may earn commission on affiliate links.
Bjørn Nyland adresseert ook een interessant punt in zijn laatste filmpje. Volgens Bjørn (+/- 80k op de teller) neemt het vermogen van zijn Performance MS af als de batterij onder de 60% is.
http://youtu.be/NQ6wIPDNppU?t=3m10s

Is ook logisch als je er over nadenkt. Vermogen hangt af van voltage en stroom (ampère), bij een lagere state of charge is het voltage lager terwijl de stroom gelijk blijft. Resultaat is dus een lager vermogen. Ik merk het in mijn P85 ook goed dat hij bij hogere soc beter optrekt.
 
Is ook logisch als je er over nadenkt. Vermogen hangt af van voltage en stroom (ampère), bij een lagere state of charge is het voltage lager terwijl de stroom gelijk blijft. Resultaat is dus een lager vermogen. Ik merk het in mijn P85 ook goed dat hij bij hogere soc beter optrekt.

Kijk dat probleem heb ik dus niet (of minder) met mijn S85... (Eindelijk een voordeeltje gevonden van het niet hebben van het extra vermogen :) )
 
Is ook logisch als je er over nadenkt. Vermogen hangt af van voltage en stroom (ampère), bij een lagere state of charge is het voltage lager terwijl de stroom gelijk blijft. Resultaat is dus een lager vermogen. Ik merk het in mijn P85 ook goed dat hij bij hogere soc beter optrekt.

Mhh, dat is dan blijkbaar ook de verklaring waarom ik in Duitsland bij hoge snelheden op een gegeven moment veel minder kracht heb, en hij gaat limiteren op 160kW... Accu gaat leeg gewoon.
 
Ik ben nieuw hier op dit forum dus excuus als ik het verkeerd gebruik…..moet nog even wennen denk ik!
Ik ben al meer dan 1 jaar dit forum aan het lezen en heb nu toch wel besloten om een Tesla aan te schaffen. (mede dank aan jullie)
Maar nu de D versie is uitgekomen ben ik aan het twijfelen. Zullen jullie gaan voor een normale 85 met D of een P85 zonder D?

Hi Danos,

Super dat je voor een Tesla gaat! Ik heb zelf een P85+ en heb maandag voor het eerst in een kale 85 gereden (geen luchtvering, 19", geen pano etc.) en dat viel niet tegen. Vooral bij het optrekken moet ik eerlijk zeggen dat ik verschil niet 1,2,3 kon voelen. Dit kan deels ook komen dat ik niet echt vanaf 0 volgas weg kan met mijn P85+ omdat de banden dan geen grip hebben en dat kon wel met de 85. Ik heb zelfs mijn vriendin nog even meegenomen zonder te vertellen dat het een andere uitvoering was om te zien of zij verschillen merkte maar helaas merkte ook die niks (wel dat de vering comfortabeler was dan mijn stugge + en 21").

Normaal ben ik altijd van "meer is beter" maar ik weet niet of ik die keuze nu weer zou maken. Een 85 met betere verdeling van de krachten (en dus een D) is volgens mij handiger om te hebben dan puur alleen meer power. Met 376pk is de auto nou ook niet echt traag te noemen ;).

Succes met de keuze!
 
Mijn ervaring is iets anders. Als het droog is kan de P85 z'n vermogen zonder problemen kwijt op het asfalt. Met een beetje vochtig weer is het compleet anders, dan moet je echt met beleid gas geven, zelfs als je al enige snelheid hebt of in een bocht altijd het koppel respecteren :). Ik vind de luchtvering juist minder stug dan de standaard vering.
 
Ok, beetje off topic maar denk ik wel erg belangrijk voor mensen die overwegen om een D te kopen als ze al een Tesla S hebben. Een jaartje langer zekerheid dat je 4% blijft houden... Jaartje kunnen uitstellen...( er van uitgaande dat het ook voor de bijtelling zal gelden ondanks dat het er niet bij staat)

Good old teletekst:
628233940814c42eeeca5387a04dde08.jpg
 
Wil toch graag even uiten dat ik blij ben dat ik voor de S85 ben gegaan en niet de P85. We wisten dat dit eraan zou komen, tenslotte de Model X krijgt AWD en dit zag ik al twee jaar geleden aankomen (en de meeste van jullie ook met de introductie van de model X). Had alleen niet verwacht dat het zo lang zou duren voor de introductie van de AWD versies van de Model S. Moet eerlijk zeggen dat de gehaalde acceleratie ook boven mijn verwachting is.

Als we dit echter in perspectief zetten kunnen we veel verwachten van Tesla, of dat iets goed is weet ik niet. Op snelheid valt er nu toch echt weinig uit te halen, sprintjes naar de 100 in <3.0 sec? (en zelfs al wordt het gehaald, we zitten met het basis model op meer dan voldoende snelheid voor normaal gebruik, en dat is niet sprintjes trekken vanaf 0), het zal nu toch echt moeten komen op features die ervoor zorgen dat de auto blijft verkopen. Denk onder andere aan vergroot accupaketten, kostenreductie en nieuwere modellen om andere potentiële kopers te vinden in de markt.

Ik ben benieuwd wat Tesla ons de komende jaren zal laten zien en wat voor impact dit heeft op de rest van de Autowereld.

Ben blij dat ik de Model S gekocht heb (ook al ben ik al sinds mei in het buitenland :p), ik ben volgend maand in California, even de P85D testen daar :)
 
Voor mij blijft het moeilijk te begrijpen op welk niveau de batterij een beperkende factor is gezien ze er nu met de D blijkbaar toch in slagen nog meer vermogen uit de 85 kWh batterij te halen.

Vermogen = koppel x toerental

Het vermogen wordt begrensd door het vermogen dat de accu kan afgeven.
Als je vanaf 0 km/uur accelereert, wordt de mate van acceleratie bepaalt door het koppel van de motor (en niet door het vermogen).

Pas bij het bereiken van een bepaald toerental is het koppel x toerental gelijk aan het vermogen dat de accu kan leveren.
Vanaf dat moment zal het koppel (en dus de acceleratie) gaan afnemen.

We weten dat de P85 vanaf ca. 80 km/uur nog nauwelijks sneller accelereert dan een S85.
Bij ca. 80 km/uur bereikt de P85 namelijk het max. vermogen van de accu.
Zo zullen we straks waarschijnlijk merken dat een P85D al vanaf 70 km/uur nauwelijks sneller accelereert dan een P85.
Door het hogere koppel van de P85D zal het maximale accuvermogen al bij een lager toerental (lagere snelheid) worden bereikt dan bij de P85.

Er zijn nu 2 oplossingen voor dit probleem:
1. toelaten dat de accu van de P85D meer vermogen kan leveren (dat zullen ze waarschijnlijk met mate doen).
2. een grotere accu toepassen (b.v. 120 kWh).

Het gezamenlijk motorvermogen van de P85D is 691 pk. Dat zullen ze dus op dit moment bij lange na niet halen.
Als je een speed junkie bent kan je denk ik het beste nog even wachten op de grotere/sterkere accu.
Anders moet je het vanaf 100km/uur alsnog afleggen tegen een Ferrari 458 o.i.d.
 
Op het VS deel van het forum heeft iemand onderstaande grafiek uit een filmpje weten te herleiden.
Dit was een P85D met 4 of 5 personen aan boord. Vandaar de ze 3,73 haalden i.p.v. 3,2 seconden op 0-60 mph.
Tot 40 mph (64 km/uur) is de acceleratie en dus het koppel constant.
Vanaf dat punt wijzigt de hoek van de grafiek en neemt het koppel af, omdat bij 40 mph het maximale vermogen van de accu wordt bereikt.
De winst van 1 volle seconde 0-60 mph t.o.v. de P85 wordt dus voor een groot deel op dit eerste stukje behaald.
Afbeelding 481.jpg
 
Op het VS deel van het forum heeft iemand onderstaande grafiek uit een filmpje weten te herleiden.
Dit was een P85D met 4 of 5 personen aan boord. Vandaar de ze 3,73 haalden i.p.v. 3,2 seconden op 0-60 mph.
Tot 40 mph (64 km/uur) is de acceleratie en dus het koppel constant.
Vanaf dat punt wijzigt de hoek van de grafiek en neemt het koppel af, omdat bij 40 mph het maximale vermogen van de accu wordt bereikt.
De winst van 1 volle seconde 0-60 mph t.o.v. de P85 wordt dus voor een groot deel op dit eerste stukje behaald.

Dus vandaar betere stoelen, anders breekt je nek ;)