Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wetsvoorstel uitwerking Autobrief II

This site may earn commission on affiliate links.
Het wetsvoorstel is naar de kamer: Wetsvoorstel uitwerking Autobrief II | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl

Onderstaande handzame samenvatting vond ik hier: Wetsvoorstel uitwerking Autobrief II naar Tweede Kamer - Van Mossel Leasing

Voor ons is vooral dit relevant:
* Geen BPM tot en met 2020
* 4% bijtelling tot en met 2020
* Geen MRB tot en met 2020
* Vanaf 2019 lage bijtelling tot 50k

Vorig jaar zomer heeft het kabinet de plannen voor de autobelastingen vanaf 2017 gepresenteerd. Deze plannen uit de zogenaamde Autobrief II zijn nu als wetsvoorstel bij de Tweede Kamer ingediend. Hieronder de belangrijkste voorstellen.

Voor de BPM worden de CO2-grenzen van 2017 tot en met 2020 met gemiddeld 3,7% per jaar verlaagd om de BPM-heffing aan te laten sluiten aan de verwachte technologische ontwikkeling. Dit geldt ook voor de dieseltoeslag. Auto’s met een CO2-uitstoot van 0 zijn tot en met 2020 vrijgesteld. Voor plug-in hybride elektrische personenauto’s wordt een aparte tarieftabel in de BPM geïntroduceerd die grosso modo correspondeert met het hogere praktijkverbruik. De tarieven voor personenauto’s worden tot en met 2020 geleidelijk met gemiddeld 12 procent verlaagd ten opzichte van de tarieven 2016.

De MRB-tarieven voor personenauto’s en bestelauto’s van particulieren worden in 2017 verlaagd met gemiddeld twee procent. Voor plug-in hybride auto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km bedraagt de MRB in 2017 en 2018 de helft van het normale tarief. Dat wordt in de jaren 2019 en 2020 driekwart van het normale tarief. Dat is een eenvoudiger regeling dan in Autobrief II was voorgesteld. Volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s met een CO2-uitstoot van 0 worden tot en met 2020 vrijgesteld van MRB.


Wat bijtelling voor privégebruik van de auto van de zaak betreft, worden de kortingen afgebouwd. Voor nulemissieauto’s geldt van 2017 tot en met 2020 een bijtelling van 4%. Vanaf 2019 is die lage bijtelling niet van toepassing op het deel van de catalogusprijs van de auto boven € 50.000. Waterstofauto’s zijn echter van die beperking uitgezonderd. Voor nieuwe plug-in hybrides met een CO2–uitstoot van 1-50 gr/km wordt de bijtelling 17% in 2017 en 19% in 2018. Vanaf 2019 geldt voor deze auto’s geen korting meer en bedraagt de bijtelling 22%.
Het standaardbijtellingstarief gaat per 2017 naar 22% in plaats van de huidige 25%.


Op grond van het overgangsrecht gaat dat nieuwe bijtellingstarief van 22% alleen gelden voor nieuwe auto’s vanaf 2017. De staatssecretaris motiveert dat met de stelling dat de gebruikers van auto’s van vóór 2017 er bij de keuze voor de auto ook van zijn uitgegaan dat gedurende de gehele gebruiksduur een percentage van 25 zou gelden. Dit overgangsrecht leidt zonder twijfel tot nieuwe proefprocedures over de vraag of deze regeling niet in strijd is met het gelijkheidsbeginsel. Dat is althans de mening van AMD automotive fiscalisten.


Bovengenoemde voorstellen worden dit voorjaar in de Tweede Kamer behandeld. Er kunnen dus nog wijzigingen optreden. Het streven is de behandeling af te ronden voor 1 juli. De wet treedt dan op 1 januari 2017 in werking.
 
"Vanaf 2019 is die lage bijtelling niet van toepassing op het deel van de catalogusprijs van de auto boven € 50.000. Waterstofauto’s zijn echter van die beperking uitgezonderd."

Interessant; waarom? Is men ervan overtuigd dat waterstof beter is, of wil men het vooral een kans geven zich alsnog te bewijzen?


"De staatssecretaris motiveert dat met de stelling dat de gebruikers van auto’s van vóór 2017 er bij de keuze voor de auto ook van zijn uitgegaan dat gedurende de gehele gebruiksduur een percentage van 25 zou gelden."

Een redenering die inderdaad tot onderaan het stammetje moet worden afgezaagd. We nemen allemaal heel regelmatig beslissingen m.b.t. investeringen (en andere transacties) o.g.v. aannames t.a.v. de toekomstige fiscale behandeling. Zou me wat moois zijn als je met zo'n argument van latere verbeteringen uitgesloten zou mogen worden.
 
"Vanaf 2019 is die lage bijtelling niet van toepassing op het deel van de catalogusprijs van de auto boven € 50.000. Waterstofauto’s zijn echter van die beperking uitgezonderd."

Interessant; waarom? Is men ervan overtuigd dat waterstof beter is, of wil men het vooral een kans geven zich alsnog te bewijzen?

"De staatssecretaris motiveert dat met de stelling dat de gebruikers van auto’s van vóór 2017 er bij de keuze voor de auto ook van zijn uitgegaan dat gedurende de gehele gebruiksduur een percentage van 25 zou gelden."

Lobby auto-/fossiele industrie ?
Als er maar wat te tanken valt....
 
Ik blijf het discriminatie vinden dat als je boven de 50K kom je ineens 25% moet gaan betalen... waarom? Is hij dan ineens vervuilender? Of kunnen wij dan net als bij Volvo een Tesla bestellen met 5KW battery pack en dan achteraf een optie van 100KW pack waar je dus geen bijtelling over hoeft te betalen.
 
En de vraag is natuurlijk voor de "classic's" onder ons..; Wat na de 60 maanden 0% ?

Tot nu toe begrepen dat de 50k regel dan gaat gelden, maar heb daar ook wel eens andere, lees gunstigere, adviezen over gelezen.

Ook daar zou je eigenlijk de standpunten kunnen aanhalen van "de keuze op dat moment, etc."
 
http://www.belastingdienst.nl/wps/w...lijke_autos/eerste_kenteken_afgegeven_in_2016

Knipsel.JPG
 
En de vraag is natuurlijk voor de "classic's" onder ons..; Wat na de 60 maanden 0% ?

Tot nu toe begrepen dat de 50k regel dan gaat gelden, maar heb daar ook wel eens andere, lees gunstigere, adviezen over gelezen.

Ook daar zou je eigenlijk de standpunten kunnen aanhalen van "de keuze op dat moment, etc."

Als je classic van voor 1 dec 2013 is dan gaat de 50K regel niet gelden en geldt alleen de 4% regeling. Alle auto's die daarna geleverd zijn krijgen wel te maken met de 50K regeling.
 
"Vanaf 2019 is die lage bijtelling niet van toepassing op het deel van de catalogusprijs van de auto boven € 50.000. Waterstofauto’s zijn echter van die beperking uitgezonderd."

Interessant; waarom? Is men ervan overtuigd dat waterstof beter is, of wil men het vooral een kans geven zich alsnog te bewijzen?

Het doel is om rijden op benzine/diesel te ontmoedigen. Tegen 2019 zijn er (zoals het zich nu laat uitschijnen) verschillende EVs beschikbaar onder de 50k die goed genoeg zijn (lees voldoende bereik hebben) om dat doel mogelijk te maken. Dus het zou dom zijn van de overheid een voordeel toe te kennen aan duurdere wagens die niet nodig zijn om het doel te halen. Dat waterstofautos wel volledig vrijgesteld blijven is dom maar langs de andere kant irrelevant. Iedereen die hier post is voldoende op de hoogte om te weten dat de nadelen ervan met de huidige technische stand van zaken voldoende zijn om er slechts een handjevol van te verkopen, dus de fiscale kosten daarvan zullen voor de staat een afrondingsfout blijven, volledige vrijstelling of niet.

Ik blijf het jammer vinden dat EVs voornamelijk aangemoedigd worden door de aanschafprijs te manipuleren. Mijn inziens zou het beter zijn om minstens een deel van de fiscale subsidies te investeren in een BTW nultarief voor electriciteit gebruikt voor transport. Aardige bijkomstigheid is dat dit ook OV maatschappijen en buitenlandse rijders stimuleert om electrische vervoersvormen te verkiezen in Nederland boven fossiele brandstofverstokers.

- - - Updated - - -

En de vraag is natuurlijk voor de "classic's" onder ons..; Wat na de 60 maanden 0% ?

Tot nu toe begrepen dat de 50k regel dan gaat gelden, maar heb daar ook wel eens andere, lees gunstigere, adviezen over gelezen.

Ook daar zou je eigenlijk de standpunten kunnen aanhalen van "de keuze op dat moment, etc."

Dat argument gaat niet op want je wist bij aanschaf reeds dat die bijtellingsregel slechts voor 5 jaar vast ligt. Je nam dus in de keuze van het moment impliciet het risico dat de fiscale insteek verandert.
 
Als je classic van voor 1 dec 2013 is dan gaat de 50K regel niet gelden en geldt alleen de 4% regeling. Alle auto's die daarna geleverd zijn krijgen wel te maken met de 50K regeling.

Nice! Die van mij is uit September 2013 :)

Al met al vind ik dit helemaal niet zo'n rare regeling. In 2018 ga ik denk ik toch een Model 3 of een nieuwe S kopen, weet het nog niet.

De 4% voor een EV gaat denk ik een hoop mensen naar een EV lokken.
 
Zoals ik het lees, zou dus pas bij aanschaf van een auto in 2019, de > 50K regeling ingaan? En voor alle auto's daarvoor aangeschaft, rekening houdend met de 60 maanden termijn vanaf aanschaf, gewoon 4%.

Met andere woorden: zou ik in 2017 een Tesla leasen, dan houd ik tot 2022 de 4% regeling?
 
Als je classic van voor 1 dec 2013 is dan gaat de 50K regel niet gelden en geldt alleen de 4% regeling. Alle auto's die daarna geleverd zijn krijgen wel te maken met de 50K regeling.

Klopt niet helemaal denk ik ik.
Auto op kenteken uiterlijk 31 dec 2013 heeft 5 jaar lang 0% bijtelling Daarna gaat de dan geldende regel in voor die auto. Maar velen zullen er voor kiezen de auto dan naar privé te halen.


" Wat bijtelling voor privégebruik van de auto van de zaak betreft, worden de kortingen afgebouwd. Voor nulemissieauto’s geldt van 2017 tot en met 2020 een bijtelling van 4%. Vanaf 2019 is die lage bijtelling niet van toepassing op het deel van de catalogusprijs van de auto boven € 50.000. "

Wat staat hier nu precies ?

Als ik een Tesla koop in 2017 heb ik 4% bijtelling over de totale (?) aanschafprijs:
Voor nulemissieauto’s geldt van 2017 tot en met 2020 een bijtelling van 4% ??
Vanaf 2019 is die lage bijtelling niet van toepassing op het deel van de catalogusprijs van de auto boven € 50.000. "
Maar de voorafgaande zin zegt dat van 2017 tot en met 2020 een bijtelling van 4%. (Dus incl 2019). En wat wordt dat dan voor het deel boven 50K: 22% ?

Een Tesla op kenteken in 2016 is nog wel steeds 4% voor het gedeelte boven 50K ?
Nieuw is dus dat we weer terug gaan naar het oorspronkelijke plan de 4%-regeling te wijzigen per 2017. Wil je nog 5 jaar profiteren van zul je dus dit jaar (nieuwe) auto moeten kopen.


- - - Updated - - -


Betwijfel het.. zo staat het er niet lig.
 
Betwijfel het.. zo staat het er niet lig.

Ik denk (en hoop) te lezen dat die 4% tot 2020 van kracht blijft. Dat je per 2019 boven de 50k meer bijtelling gaat betalen. Ik ga ervan uit dat de 60 maanden regeling blijft bestaan. Dus bijvoorbeeld in 2018 op kenteken gezet betekend dat je in 2023 pas weer te maken hebt met nieuwe regelingen en niet tussendoor met meer bijtelling te maken gaat krijgen.

Disclaimer; ik ben geen fiscalist, alleen n (soms wat TE) optimistische ondernemer ;-)
 
hoop dat je gelijk hebt.. maar er staat gewoon: voor EV's geldt vanaf 2017 een bijtelling van 4%.
En dan verder (en de eerste zin bevestigend): vanaf 2019 is die lage bijtelling niet van toepassing op het deel van de catalogusprijs van de auto boven € 50.000.
 
Toekomstbeeld en overgangsrecht milieugerelateerde kortingen
Voor nieuwe auto’s van de zaak waarvoor vanaf 2017 tot en met 2020 een milieugerelateerde
verlaging van de bijtelling van toepassing is, wordt voorzien in overgangsrecht. De
milieugerelateerde korting op de bijtelling blijft gedurende 60 maanden na de maand van de DET
van de auto van kracht. Dat betekent dat voor de laatste nieuwe auto’s uit 2020 pas vanaf 2026
geen kortingen op de bijtelling meer van toepassing zullen zijn.
Ook voor het op 31 december 2016 bestaande wagenpark auto’s van de zaak waarvoor een
milieugerelateerde verlaging van de bijtelling van toepassing is, geldt overgangsrecht. Het huidige
overgangsrecht voor de milieugerelateerde kortingen in de bijtelling voor het bestaande wagenpark
is erg complex. Voor verschillende auto’s, afhankelijk van de datum waarop de auto voor het eerst
te naam is gesteld in het kentekenregister en van de CO 2 -uitstoot, gelden verschillende
overgangsregels. Door die verschillen en door technologische ontwikkeling die leidt tot een snellere
afname van de CO 2 -uitstoot van auto’s dan verwacht, leidt het volledig voortzetten van het huidige
overgangsrecht op een aantal punten tot onlogische en daarmee ongewenste uitkomsten. In het
huidige overgangsrecht komen onder meer kortingen voor die in beginsel gelden voor onbepaalde
tijd en kortingen die gelden voor steeds nieuwe periodes van 60 maanden. Het gevolg daarvan is
dat niet al te zuinige auto’s voor langere tijd fiscaal gunstig worden behandeld, en soms zelfs
gunstiger dan inmiddels zuinigere auto’s. Dit staat haaks op het beleid om vol in te zetten op het
fiscaal stimuleren van (vol)elektrische auto’s en om te streven naar eenvoud. In lijn met dit beleid
stelt het kabinet voor om het huidige overgangsrecht met ingang van 1 januari 2017 in te perken.
De (oorspronkelijke) milieugerelateerde korting op de bijtelling blijft van kracht gedurende 60
maanden na de maand waarin de auto voor het eerst te naam is gesteld in het kentekenregister.
Na deze periode van 60 maanden wordt per jaar bezien of op grond van de in dat jaar in de wet
opgenomen CO 2 -uitstootgrenzen nog recht bestaat op een milieugerelateerde korting.
Op deze
manier ontstaat sneller een eenvoudiger en consistenter systeem: alle auto’s waarvan de periode
van 60 maanden is verstreken krijgen bij eenzelfde CO 2 -uitstoot dezelfde milieugerelateerde
korting.
Een uitzondering geldt voor auto’s van vóór 1 juli 2012 waarvoor op grond van het bestaande
overgangsrecht een korting van 11% of 5% voor in beginsel onbeperkte tijd van toepassing is. Het
gaat om auto’s die destijds als zeer zuinig werden aangemerkt, maar dat naar de huidige
opvattingen niet meer zijn. Het betreft dieselauto’s met een CO 2 -uitstoot van ten hoogste 95 g/km
en andere auto’s met een CO 2 -uitstoot van ten hoogste 110 g/km. Door de voorgestelde
maatregelen ten aanzien van het overgangsrecht wordt die onevenredig gunstigere behandeling
weggenomen. Echter, een toepassing van die nieuwe hoofdregel zonder meer, zou voor deze auto’s
betekenen dat per 1 januari 2017 geen enkele korting meer van toepassing is. Dat zou wel een erg
groot verschil vormen met het huidige overgangsrecht. Daarom zal het bestaande overgangsrecht
voor deze auto’s worden geëerbiedigd tot en met 31 december 2018 waardoor de betreffende
automobilisten handelingsperspectief hebben.

Bron: de Memorie van Toelichting
 
Klopt niet helemaal denk ik ik.
Auto op kenteken uiterlijk 31 dec 2013 heeft 5 jaar lang 0% bijtelling Daarna gaat de dan geldende regel in voor die auto. Maar velen zullen er voor kiezen de auto dan naar privé te halen..
Dat is niet mijn conclusie uit mijn quote van de site van de belastingdienst. De periode van 60 maanden start op de eerste maand na levering. Alleen als je auto op uiterlijk 30 november 2013 geregistreerd is kun je nogmaals 60 maanden van een bijtelling van 4% over de volledige aanschafwaarde genieten. Vanaf 1 december 2013 voor de nieuwe periode van 60 maanden alleen over de 1e 50k.