Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vrij rijden op Circuit Park Zandvoort VIDEO !

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla model S op Circuit Park Zandvoort VIDEO !

Afgelopen vrijdag mocht ik op uitnodiging van de organisatie van vrijrijden.nl een sessie van 20 minuten op Zandvoort rijden.
Omdat het nogal nat was / regende heb ik het heel rustig aan gedaan.
Gelukkig reed iedereen buitengewoon gedisciplineerd en was het voor mijn gevoel veiliger dan in de spits op de ring A10.

Wat opviel:
- je merkt in de bochten heel goed dat je in een zware auto rijdt.
- rechtdoor heb je power zat om iedereen voorbij te rijden
- pas aan het einde van de 6e ronde (na ca. 18 minuten) zag ik het gele stippellijntje van minder vermogen voor het eerst verschijnen.
- het verbruik was slechts 16kWh voor een sessie van 20 minuten, je kunt dus makkelijk 2 of 3 sessies van 20 minuten rijden (in dit tempo).

Er zijn 12 pitboxen met een 32A/400V aansluiting aan de buitenzijde. Tussen 2 sessies door kan je dus makkelijk even bijladen.
21 augustus is de volgende vrij rijden dag en ga ik, in de hoop dat het dan droog is, nogmaals wat ronden rijden om te testen.

Bij voldoende belangstelling is het mogelijk om op woensdagmiddag 17 september het circuit voor 2 sessies van 20 minuten te huren om exclusief met Tesla's te rijden.
Als we met 20 man/vrouw meedoen zijn de kosten dan ca. € 125,00 per auto.
Wie het leuk vindt om mee te doen kan zich in dit topic melden.

VIDEO: Tesla model S Circuit Park Zandvoort - YouTube
 
Last edited:
Mooi filmpje Hans, maar wel een uitdaging om hem helemaal af te kijken...
Verbruik wel wat hoger dan tijdens onze gezamenlijke verbruikstest op de A2....:wink:
Was behoorlijk zwabberen voor een aantal auto's, maar ja, een Tesla inhalen is natuurlijk wel leuk om later op het verjaardagsfeestje te kunnen vertellen....:tongue:
 
Hier ook interesse. Bandenslijtage heb je zelf in de hand. Ik maak mij meer zorgen over steenslag als er iemand in de vorige sessie wat grind op de baan heeft achtergelaten. Ik verbaas mij overigens wel over het feit dat bij zo'n laag tempo over het circuit (wat ik goed begrijp gezien de condities) het vermogen al geknepen wordt. Ben benieuwd wat er gebeurt als je echt kunt doorrijden op een droog wegdek. Wat zegt de garantie van Tesla hier trouwens over? Ik neem aan de de verzekering in ieder geval niets dekt, dus 100% eigen risico.
 
Hier ook interesse. Bandenslijtage heb je zelf in de hand. Ik maak mij meer zorgen over steenslag als er iemand in de vorige sessie wat grind op de baan heeft achtergelaten. Ik verbaas mij overigens wel over het feit dat bij zo'n laag tempo over het circuit (wat ik goed begrijp gezien de condities) het vermogen al geknepen wordt. Ben benieuwd wat er gebeurt als je echt kunt doorrijden op een droog wegdek. Wat zegt de garantie van Tesla hier trouwens over? Ik neem aan de de verzekering in ieder geval niets dekt, dus 100% eigen risico.
De koeling van de Model S motor is niet geweldig en daardoor kicked de limiter best snel in.

Het probleem is hem niet de stator van de motor, maar de rotor, die schijnt nogal warm te worden. Het is behoorlijk lastig de rotor te koelen aangezien je daar geen koelvloeistof heen kunt krijgen, wat bij de stator wel kan.

Daardoor knijpt de S redelijk snel. Regen op "Low" zetten is overigens wel aan te raden. Kost je iets meer remmen, maar geeft de rotor meer kans af te koelen.
 
Klinkt leuk maar is dit niet een slijtageslag voor je banden?

Ik heb vanmiddag nog even de profieldiepte gemeten: voor 7 mm en achter 6,5 mm (na ca. 12.000 km).
Dat is precies gelijk aan wat ik 2 weken geleden heb gemeten.
Zolang je niet gaat 'gummen' (kan dat met een Tesla ?) zal er van slijtage nauwelijks sprake zijn.

- - - Updated - - -

Mooi filmpje Hans, maar wel een uitdaging om hem helemaal af te kijken...
Verbruik wel wat hoger dan tijdens onze gezamenlijke verbruikstest op de A2....:wink:
Was behoorlijk zwabberen voor een aantal auto's, maar ja, een Tesla inhalen is natuurlijk wel leuk om later op het verjaardagsfeestje te kunnen vertellen....:tongue:

Met de wetenschap dat ik ze op de rechte stukken allemaal makkelijk de baas kon (als ik zou willen), doe ik een ander graag een pleziertje.

- - - Updated - - -

Hier ook interesse. Bandenslijtage heb je zelf in de hand. Ik maak mij meer zorgen over steenslag als er iemand in de vorige sessie wat grind op de baan heeft achtergelaten. Ik verbaas mij overigens wel over het feit dat bij zo'n laag tempo over het circuit (wat ik goed begrijp gezien de condities) het vermogen al geknepen wordt. Ben benieuwd wat er gebeurt als je echt kunt doorrijden op een droog wegdek. Wat zegt de garantie van Tesla hier trouwens over? Ik neem aan de de verzekering in ieder geval niets dekt, dus 100% eigen risico.


Daarom ga ik 17/8 nogmaals testen. Hopelijk is het dan droog. Ik begin dan met een 100% volle accu. Wellicht maakt dat nog wat uit.
Ik betwijfel overigens dat het vermogen wordt geknepen omdat er een onderdeel te warm is geworden. Dat kan je je toch bij mijn rit nauwelijks voorstellen.
Op het VS forum wordt hier uitgebreid over gediscussieerd.
Zelf denk ik dat het een puur rekenkundig ding is. Als je nog zus of zoveel actieradius hebt en je verbruik is al gedurende een x aantal minuten meet dan y Wh/km dan wordt je geknepen.
Misschien kan je de boel resetten door je auto uit te zetten (tijdens het rijden ?) en dan weer opnieuw te beginnen.

Wellicht wil een Tesla monteur op 17/8 met mij meerijden (stuur me maar een PM, discretie verzekerd) en kan deze het speciale schermpje bekijken waarop alle temperaturen zijn af te lezen.

Wat betreft de garantie: deze zegt helemaal niets over eventuele uitsluiting bij rijden op een circuit. In de VS heeft Tesla voor zover ik weet zelfs track days georganiseerd.
Inderdaad is rijden op een circuit 100% eigen risico. Echter bij schade is de openbare weg maar een klein stukje verderop.
Als iedereen elkaar respecteert en een beetje normaal doet is de kans op schade echter minimaal.

- - - Updated - - -

De koeling van de Model S motor is niet geweldig en daardoor kicked de limiter best snel in.

Het probleem is hem niet de stator van de motor, maar de rotor, die schijnt nogal warm te worden. Het is behoorlijk lastig de rotor te koelen aangezien je daar geen koelvloeistof heen kunt krijgen, wat bij de stator wel kan.

Daardoor knijpt de S redelijk snel. Regen op "Low" zetten is overigens wel aan te raden. Kost je iets meer remmen, maar geeft de rotor meer kans af te koelen.

Inderdaad reed ik met regen op low. Het was daarna de eerste keer dat ik remstof op mijn velgen zag, dat spul van vroeger.
Het goede nieuws is dat vervanging van remblokken en remschijven bij het onderhoudscontract zit inbegrepen; daar hoeven we ons dus geen zorgen over te maken.

Schermafbeelding 2014-06-30 om 9.27.11 PM.png


- - - Updated - - -

Count me in !
en ik hoor geroep van een eega die met de RS er ook bij wil zijn...

Dus graag voor 2 startplekken (de Model X is er dan nog net niet begreep ik zojuist) !

Goed initiatief !

PJH

Leuk dat jullie mee willen doen ! Is een RS ook een elektrische auto ?
 
Geweldig om er ook een Roadster bij te hebben. Die zijn natuurlijk ook meer dan welkom.

- - - Updated - - -

Laden bij een pitbox. Wel een verloop van CEE16A naar CEE32 nodig, maar die heeft iedereen inmiddels standaard in de auto liggen , neem ik aan.
Kan een Tesla RS hier ook iets mee ?
Nee,
ik ben die ene die hem nog niet heeft.
En kan hem ook niet vinden op internet, alleen maar cee16 stekker <-> cee32 contrastekker.
Heeft er iemand een link naar een cee16 contrastekker <-> cee32 stekker?
 
Laden bij een pitbox. Wel een verloop van CEE16A naar CEE32 nodig, maar die heeft iedereen inmiddels standaard in de auto liggen , neem ik aan.
Kan een Tesla RS hier ook iets mee ?
Daar kan een Roadster op 32A / 7kW aan opladen.

Nee,
ik ben die ene die hem nog niet heeft.
En kan hem ook niet vinden op internet, alleen maar cee16 stekker <-> cee32 contrastekker.
Heeft er iemand een link naar een cee16 contrastekker <-> cee32 stekker?
Elektrisch gezien mogen die verloopjes niet, dus daarom kan je ze ook niet kopen. Die zal je echt zelf moeten maken.
 

Ik ga even bellen of ze de male/female hier niet omgedraaid hebben!
Bedankt voor de tip!
Update:
Die biedt inderdaad het goede verloopstuk aan.
Hij zegt dat als je 32A gaat vragen aan een 16A aansluiting je juist problemen krijgt, als die aansluiting te zwaar gezekerd is.
Dat klinkt dan ook wel aannemelijk.
Kosten inclusief 10Euro verzendkosten: 40 Euro
Kan ook afgehaald worden in Valkenswaard
 
Last edited: