Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
En voor dit forum: vergelijk dat eens met Tesla en je weet waar de uitdaging voor Tesla ligt
En voor dit forum: vergelijk dat eens met Tesla en je weet waar de uitdaging voor de andere merken ligt. (Winstgevendheid lijkt me voor een bedrijf belangrijker dan in een niche markt een paar eurotjes verdienen, dus daarom steeds straks eerst de focus op een kleinere tesla).
 
En voor dit forum: vergelijk dat eens met Tesla en je weet waar de uitdaging voor de andere merken ligt. (Winstgevendheid lijkt me voor een bedrijf belangrijker dan in een niche markt een paar eurotjes verdienen, dus daarom steeds straks eerst de focus op een kleinere tesla).
Ik hoop van harte dat t ze lukt om een kleinere en vooral goedkopere Tesla neer te zetten waar nog een fatsoenlijke winstmarge op zit. Dat zou de transitie weer n mooie boost kunnen geven.
 
Dat gaat ook gebeuren. Tesla kan dat deel van de markt gewoon niet laten liggen.
Zolang ze uitverkocht zijn, zal er geen haast bij zijn. Marges zijn veel kleiner.
Ontwikkel, elektronica-, software-, veel onderdelen-, montage- en verkoopkosten zijn hetzelfde. Alleen zijn sommige onderdelen wat kleiner. Verkoopprijs is in verhouding veel minder dan wat hij minder kost aan kostprijs.
 
Zolang ze uitverkocht zijn, zal er geen haast bij zijn. Marges zijn veel kleiner.
Ontwikkel, elektronica-, software-, veel onderdelen-, montage- en verkoopkosten zijn hetzelfde. Alleen zijn sommige onderdelen wat kleiner. Verkoopprijs is in verhouding veel minder dan wat hij minder kost aan kostprijs.
Maar Tesla is niet meer 'uitverkocht'.
Laatste kwartaal hebben ze behoorlijk wat stock opgebouwd. Daarom vond ik het statement dat de de 'kleine' Tesla op dezelfde lijnen kunnen bouwen als de Y en de 3 zo interessant.
Dan kan je die lijnen veel voller belasten zonder enorme investeringen die weer moeten afgeschreven worden.

En ja, er zal wel meer moeten gebeuren bij het bepalen van het moden dan: "Kruis model 3 en model Y en maak die 25% kleiner".
Er zullen echt wat features moeten verminderd worden om de kosten te verlagen.
Dan denk ik toch aan dingen als :
- manueel bediende zetels en stuur
- geen glazen dak
- enkel RWD
- kleinere batterij
- goedkopere materialen
- simpelere lichten (geen matrix)
- ..

En ja, uiteindelijk zal de winst per auto wel wat lager liggen.
 
Deze test al besproken hier? Een leuke gimmick dat accu swappen, geboren uit nood omdat die Nio dramatisch inefficiënt is. Geen serieuze concurrentie voor snelladen met een efficiënte EV. En dan laat ik de prijs nog buiten beschouwing.
Toevallig zit er bij de SuC Tilburg een Nio swap station, ik heb er ooit 1x een auto (taxi) zien swappen.

Wat een onzin weer bij de commentaren: vergeten wordt bijvoorbeeld dat bij swappen de batterij helemaal niet van jou is.
 
Last edited:
Dat zou totale overkill zijn om elke parkeerplaats uit te rusten...

Als de gemiddelde auto amper 200-300km per week rijdt volstaat per auto 5 uur laadpaaltijd gemiddeld per week.
Dus je hebt dat nooit nodig, wel een goede 'kleeftarief' zodat die plekken regelmatig terug vrij komen.

Als de mensen die om 17h thuis komen na een uur of 3 volgeladen zijn en hun auto dan verplaatsen, dan kunnen latere werkers makkelijk die nacht ook nog volgeladen geraken.
Dat zie ik niet gebeuren in onze ikke maatschappij.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Maar Tesla is niet meer 'uitverkocht'.
En omschakeling kost een paar maand. Als ze geen omzetverlies willen moeten ze die met stock kunnen overbruggen.
manueel bediende zetels en stuur
Dat gaat tegen de deelwagen filosofie in. Doel is om je settings te bewaren op je profiel. Niet op de wagen.
geen glazen dak
Dat is net de trick om met robots te kunnen produceren. Doordat het dak gedurende bijna gans het proces open blijft, blijft alles binnenin bereikbaar voor robots.
 
Last edited:
Daar gaat op gespeeld worden. Je verlaagd de laadsnelheid in je auto zodat hij pas de volgende ochtend klaar is.
Heel wat laadpalen in het buitenland hebben gelijkaardige fees na bv 4 uren connectie/laden. Voor dergelijke laadpaalklevers is er ook een oplossing ;)

Of een deel van de laadfee is een tijdsgebaseerde kost.
Allemaal oplossingen die momenteel al veelvuldig worden toegepast
 
  • Like
Reactions: Blackbelt
Deze test al besproken hier? Een leuke gimmick dat accu swappen, geboren uit nood omdat die Nio dramatisch inefficiënt is. Geen serieuze concurrentie voor snelladen met een efficiënte EV. En dan laat ik de prijs nog buiten beschouwing.
De prijs die je per maand moet betalen is wel een puntje vind ik. Daarnaast vind ik het interieur van de Nio niet zo best. De middenconsole is knap dik waardoor je met je knie er tegenaan gaat.
- 3x swappen voor de NIO naar Berlijn...
- 1x stoppen voor de Model 3. Maar wel 40 minuten laden.... Lekke kopje koffie.

Verder mooie test
Ma, wat verbruikt de NIO veel :oops: 230 Wh/ km en De Model 3 148 Wh/km
 
Last edited:
  • Like
Reactions: NielsA and RobsEV