Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt, dan is dat wel voordelig om héél snel te kunnen laden.
Dat weet ik zo niet. Snel naar huis willen om dan een half uur je socials te checken. Dan kan je dat even goed aan de lader doen.
Ik heb het met mijn MS bijna 6 jaar gedaan wegens het gratis laden, hoewel ik een thuislader had. Gratis doet wat met een mens.
Ik vond het heerlijk om niet thuis te ontbijten, voor de files Brussel en antwerpen voorbij en dan in de lounge van een hotel een koffie te nemen en mijn krant, mails en agenda door te nemen.
Ik denk dat iedereen wel zo een routine kan inlassen.
Op terugweg is lastiger. Ik heb het een tijdje gedaan aan de SuC Gent. Maar toen die door Aalst vervangen werd (op 5’ van thuis), was mijn batterij ‘s morgens te koud en ‘‘s avonds wil je inderdaad vooral thuis zijn.
 
  • Like
Reactions: Powergerry
Wat je vergeet is dat ruim 50% van de mensen in NL (B weet ik niet) geen eigen plek bij huis heeft voor de auto. Voordat die naar huis gaan willen die graag "de tank vol hebben'', zodat ze de volgende dag gewoon kunnen rijden. Die staan eind van de middag bij de SuperCharger, wachtend tot die vol is.
Bij Tesla kan ik voor 22 cent/kwh laden. Ik moet even nakijken hoeveel exact, maar ik weet zeker dat dat goedkoper is dan wat ik thuis betaal.
 
  • Like
Reactions: Phil V and horta
Uiteraard zal het laden altijd sneller en sneller gaan alsook de range die groter en groter zal worden en
dat is zeer goed ook.

Stel je eens voor dat je in 3-5min kan laden, dan sloop je de tankinfrastructuur eruit en vervang je die door chargers…je kan gewoon gaan “tanken” en hoeft je auto niet ergens op een plein te gaan parkeren als je zelf geen oprit hebt. Je zal ook veel minder chargers nodig hebben en je kan kiezen waar je wil eten ;)

Als het dit is wat er nodig is om de transitie te versnellen en er R&D wordt ingepompt, by all means
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Bij Tesla kan ik voor 22 cent/kwh laden. Ik moet even nakijken hoeveel exact, maar ik weet zeker dat dat goedkoper is dan wat ik thuis betaal.
Je moet kijken naar de marginale prijs, de prijs van een extra kWh. Dat is een pak minder dan de totale prijs delen door het aantal kWh dat je per maand gebruikt.
De vaste kost kan je toch niet vermijden.

Mijn gemiddelde prijs zit rond de 30ct, de marginale prijs was de laatste keer 20ct.
En al watik uit de panelen haal is maar 7ct.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Je moet kijken naar de marginale prijs, de prijs van een extra kWh. Dat is een pak minder dan de totale prijs delen door het aantal kWh dat je per maand gebruikt.
De vaste kost kan je toch niet vermijden.

Mijn gemiddelde prijs zit rond de 30ct, de marginale prijs was de laatste keer 20ct.
En al watik uit de panelen haal is maar 7ct.

Jij koopt nu 1 kWh in voor 20 cent?

Das super netjes. Ik ben nu 30/32 kwijt (daltarief/normaaltatief) en ga straks naar 25 ongeveer (als ik de vergelijkingssites er op na sla).

Als je zakelijk rijdt krijg je bovendien bij tesla de btw terug van die 22 cent. Van je thuis aansluiting in de meeste gevallen niet.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Volkswagen en Mercedes zakken steeds verder weg in China, voorheen hun grootste afzetmarkt. Daar ondervinden ze geduchte concurrentie van lokale autofabrikanten die ze qua prijs niet kunnen bijbenen.

Bron:
 
  • Like
Reactions: ERvee and Phil V
Volkswagen en Mercedes zakken steeds verder weg in China, voorheen hun grootste afzetmarkt. Daar ondervinden ze geduchte concurrentie van lokale autofabrikanten die ze qua prijs niet kunnen bijbenen.

Bron:
Voor degenen zonder FD abo
 
Wat je vergeet is dat ruim 50% van de mensen in NL (B weet ik niet) geen eigen plek bij huis heeft voor de auto. Voordat die naar huis gaan willen die graag "de tank vol hebben'', zodat ze de volgende dag gewoon kunnen rijden. Die staan eind van de middag bij de SuperCharger, wachtend tot die vol is. Of ze moeten onderweg laden, wat ook een half uur kost. Mensen die nu een Tesla rijden hebben vaak een eigen plek bij huis (ik ook :) ), maar nu EV's goedkoper worden, hebben steeds meer mensen geen thuisplek.
Ook niet vergeten dat heel veel mensen ook eigenlijk helemaal niet veel rijden, een benzine auto in 2022 ca 10.600 km per jaar. Met een range van 300 km heb je het dan over ca 35 laadbeurten per jaar.

met 10.600 km per jaar, zal je TCO wel een flink stukje lager zijn als je een yaris hybride koopt ofzo, of een dacia op benzine. Want dan betaal je per jaar ook slechts een dikke 1000 euro aan benzine, tov 700 aan elektriciteit (en openbare laders / snelladers zijn ook duur)
 
Ik heb momenteel een Hongqi E-HS9 als vervangende auto voor mijn Tesla (schade herstel). Wat een sloep. Wel heel luxe, maar je weet echt niet wat waar te vinden in de wirwar van beeldschermen (5 stuks!). Zit echt heel goed, maar kansloze buitenkant en veel te groot. Behoorlijk snel voor het gewicht. Wel een enorme zuipschuit, 350 Wh/km bij rustig rijden op de snelweg.
Gelukkig vanmorgen mijn Y weer opgehaald. Rijdt toch een stuk fijner. :)
 
Wat je vergeet is dat ruim 50% van de mensen in NL (B weet ik niet) geen eigen plek bij huis heeft voor de auto. Voordat die naar huis gaan willen die graag "de tank vol hebben'', zodat ze de volgende dag gewoon kunnen rijden. Die staan eind van de middag bij de SuperCharger, wachtend tot die vol is. Of ze moeten onderweg laden, wat ook een half uur kost. Mensen die nu een Tesla rijden hebben vaak een eigen plek bij huis (ik ook :) ), maar nu EV's goedkoper worden, hebben steeds meer mensen geen thuisplek.
Dit probleem zou m.i. goed op te lossen te zijn als je bij werkgevers stimuleert dat ze voor werknemers laadpalen aanleggen. Als jij op je werkplek wel kan laden neemt dat voor de meesten denk ik dat bezwaar wel weg.

En openbaar laden mag gewoon wel eens een stuk voordeliger worden. Ik kan mij niet voorstellen dat het niet voor hetzelfde geld zou kunnen als uit de WCD thuis.
 
Credit @alojoh @X:


IMG_7076.jpeg



toYOtA wINt dE Ev tRanSiTiE!1!! 😉
 
Dubbel gevoel hoor. Als je alle VW’s die de duitsers de laatste 10 jaar in China verkocht hebben nu zou laten terugkomen met een BYD logo…. Dan rijdt heel Europa vol hoor.
Klopt, maarzoals eerder in een ander draadje al gemeld is dat niet meer. Je ziet er bijna geen Europese wagens meer die jonger zijn dan 4 jaar.
Tenzij op trailers om naar Europa te verschepen van de Chinese fabrieken.
 
Vorig jaar was ik weer terug in indonesie en had ik daar de eerste EV's van Wuling gezien. Dit betrof toen de AIR EV een grappig klein karretje wat bijna bestempeld kan worden als een 45km/u wagentje.

Dit jaar hebben ze daar echter de Wuling Binguo EV gelanceerd en ik moet zeggen wel een heel leuk wagentje met verrassend veel ruimte binnen in. Twee laad poorten dat nog wel met de chinese standaard voor snelladen en thuis laden dat dan weer wel.
Mijn vrouw keurde hem goed kwa design en interieur.
 
Ik heb daar gemengde gevoelens bij.

Met een benzineauto tanken is: eerste tanken en betalen, en dan toilet, en eventueel eten, en dan terug weg.
Als je redelijk snel laadt: auto inpluggen, toilet, koffie/eten, uitpluggen en dan terug weg.

Met ultrasnel laden kan je amper iets drinken, want na het inpluggen is de auto op 10 min klaar.
Voor een rit van 1000km vind ik dat geen voordeel.

Het is enkel een voordeel als je een dagje rond rijdt met verschillende stops waar je noet echt kan laden. (Vertegenwoordiger bv). Die kan dan ergens tussenin, of op de laatste rit naar huis in 10min terug naar 80%.
Maar meestal heeft die dan geen 80% nodig, als die thuis raakt is het ok. Dat lukt nu ook al als die maar 50 of 100km te kort komt. Dan hoet je ook geen 20min te snelladen.
Ik zou ook wel makkelijker willen kiezen tussen doorkarren en pauzeren. Als ze de "verouderde" laadinfrastructuur nog hebben, kunnen ze die misschien inzetten op de grote parkeerplaatsen van wegrestaurants (de vroegere benzinestations)..