Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Wegmisbruikers

This site may earn commission on affiliate links.
Alle verkeersdeelnemers zouden eigenlijk een verplicht bezoek aan een revalidatiecentrum en een verpleegtehuis (afdeling verworven hersenletsels) moeten doormaken en liefst dat elke 5 jaar herhalen. Wellicht dat dan de waan van "onsterfelijkheid" en "onkwetsbaarheid" verdwijnt.🙁
 
Alle verkeersdeelnemers zouden eigenlijk een verplicht bezoek aan een revalidatiecentrum en een verpleegtehuis (afdeling verworven hersenletsels) moeten doormaken en liefst dat elke 5 jaar herhalen. Wellicht dat dan de waan van "onsterfelijkheid" en "onkwetsbaarheid" verdwijnt.🙁
Beetje zoals alle ziektes die je kan krijgen van roken op een pakje zetten.... Mooi idee maar ik vrees dat het niet werkt :(
 

Juridische is de Ford fout maar de auto die erop klapt had dit al heel lang kunnen zien aankomen en deed niets om het te voorkomen.
I see it in two ways.

1. The tesla driver (assuming the video is from Tesla dashcam) should have overtaken not that many cars in one go. Its just not safe, even if its legal.
2. The Ford driver was indeed incorrect in not checking their blindspot.

Recently in Austria I did come close to this situation. I overtook an Italian car that was too slow for the road they were on. I got impatient and overtook. In the rear view I saw they were possibly looking for their hotel and they did turn left (like this Ford driver) just a few seconds after I had overtaken them. In my case I was lucky that the Italian driver was patient and it seems was checking their blind spot before turning.

Here is the video of that incident

 
  • Like
Reactions: NielsA

Juridische is de Ford fout maar de auto die erop klapt had dit al heel lang kunnen zien aankomen en deed niets om het te voorkomen.
Inhalen op dit soort wegen is vragen om problemen. Zeker als je zo'n hele rij inhaalt... Ook weer een bewijs dat het meestal pas fout gaat als er meerdere domme dingen/fouten gemaakt worden anders vangt vaak een ander je fout nog wel op.,
 
Storen jullie zich ook aan het gedrag van de Nederlandse automobilisten en hun "richtingaanwijzer staat aan dus ik ga NU opzij gedrag"? Dit valt enorm op, zowel in NL als BE kijken jullie niet of er voldoende plek is, is het geen signaal van ik zou graag opzij gaan maar eerder "komt die dan!". Meestal nog met een zo klein mogelijk koekendoosje en liefst nog even links blijven plakken als jullie de vrachtwagen inhalen tegen 95km/u. /rant over
Richtingaanwijzer aan en gaan is precies zoals het moet, dit alles pas nadat je hebt gekeken dat het mogelijk is om te gaan. Dit in tegenstelling tot "Belgisch knipperen", waarbij de richtingaanwijzer aan gaat zodra je ook maar denkt aan van rijstrook wisselen, want dan is er al vast een plekje gereserveerd ofzo, en vervolgens blijft het de hele tijd aan totdat er een keer ruimte is en men dan ook daadwerkelijk van rijstrook wisselt. Ondertussen kan het inhalend verkeer mooi in onzekerheid blijven wat deze persoon gaat doen.

Als je van de Belgische knipper school bent vind je van de methode zoals aangeleerd bij rijles in Nederland dat men te snel naar links komt, terwijl andersom de Belgische knipper gilde ook voor irritatie zorgt omdat het onvoorspelbaar gedrag oplevert.
 
Last edited:
Richtingaanwijzer aan en gaan is precies zoals het moet, dit alles pas nadat je hebt gekeken dat het mogelijk is om te gaan. Dit in tegenstelling tot "Belgisch knipperen", waarbij de richtingaanwijzer aan gaat zodra je ook maar denkt aan van rijstrook wisselen, want dan is er al vast een plekje gereserveerd ofzo, en vervolgens blijft het de hele tijd aan totdat er een keer ruimte is en men dan ook daadwerkelijk van rijstrook wisselt. Ondertussen kan het inhalend verkeer mooi in onzekerheid blijven wat deze persoon gaat doen.

Als je van de Belgische knipper school bent vind je van de methode zoals aangeleerd bij rijles in Nederland dat men te snel naar links komt, terwijl andersom de Belgische knipper gilde ook voor irritatie zorgt omdat het onvoorspelbaar gedrag oplevert.


Hmm, ik vind het wel helder bij drukte bij op- en afritten.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Richtingaanwijzer aan en gaan is precies zoals het moet, dit alles pas nadat je hebt gekeken dat het mogelijk is om te gaan. Dit in tegenstelling tot "Belgisch knipperen", waarbij de richtingaanwijzer aan gaat zodra je ook maar denkt aan van rijstrook wisselen, want dan is er al vast een plekje gereserveerd ofzo, en vervolgens blijft het de hele tijd aan totdat er een keer ruimte is en men dan ook daadwerkelijk van rijstrook wisselt. Ondertussen kan het inhalend verkeer mooi in onzekerheid blijven wat deze persoon gaat doen.

Als je van de Belgische knipper school bent vind je van de methode zoals aangeleerd bij rijles in Nederland dat men te snel naar links komt, terwijl andersom de Belgische knipper gilde ook voor irritatie zorgt omdat het onvoorspelbaar gedrag oplevert.
Wel klopt dat is de ergernis dus: Ik zie 10 cm vrij dus daar kan ik mijn auto perfect in wringen, de andere moet maar op zijn rem stampen want IK heb recht om nu opzij te gaan... KOMT DIE DAN. Nu dan de Belg: Begint te pinken, want ik zou graag opzij gaan maar wacht met fatsoen op een plekje waar ik tussenpas zonder zoals een asociale rijder het ander verkeer tot remmen te dwingen.

Overigens misschien staat het in de wet anders in Nederland... zou best kunnen. Daarom even voor je opgezocht:
Tijdig richting aangeven doe je bijvoorbeeld op wegen binnen de bebouwde kom op circa 100 meter voordat je wilt afslaan en op wegen buiten de bebouwde kom op circa 200 meter als je wilt afslaan. Bij het rijden op een autoweg of autosnelweg geef je tijdig richtingaan op circa 300 meter voordat je gaat uitvoegen.

Zo dan ... gewoon asociaal gedrag dus, niks van
Richtingaanwijzer aan en gaan is precies zoals het moet

Bijsluiter: veralgemening, neem het niet te serieus. Als je belachelijk antwoordt mag ik belachelijk terug doen. /sarcasme

bron: V. Geven van tekens en signalen; gebruik gevarendriehoek. | Theorie leerboek.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Overigens misschien staat het in de wet anders in Nederland... zou best kunnen. Daarom even voor je opgezocht:
Tijdig richting aangeven doe je bijvoorbeeld op wegen binnen de bebouwde kom op circa 100 meter voordat je wilt afslaan en op wegen buiten de bebouwde kom op circa 200 meter als je wilt afslaan. Bij het rijden op een autoweg of autosnelweg geef je tijdig richtingaan op circa 300 meter voordat je gaat uitvoegen.
Dit gaat dus om afslaan en uitvoegen, waarbij je normaal gesproken niemand kruist :) Bij van baan wisselen doe je dat wel en dan ga je echt niet zover van te voren al richting aangeven. Zo wordt het in NL ook niet geleerd. Kijken, en kun je gaan, richting aan, kijken en gaan, en niet richting aanzetten, kijken en hopelijk mag je gaan van iemand anders.
 
Wel klopt dat is de ergernis dus: Ik zie 10 cm vrij dus daar kan ik mijn auto perfect in wringen, de andere moet maar op zijn rem stampen want IK heb recht om nu opzij te gaan... KOMT DIE DAN. Nu dan de Belg: Begint te pinken, want ik zou graag opzij gaan maar wacht met fatsoen op een plekje waar ik tussenpas zonder zoals een asociale rijder het ander verkeer tot remmen te dwingen.

Overigens misschien staat het in de wet anders in Nederland... zou best kunnen. Daarom even voor je opgezocht:
Tijdig richting aangeven doe je bijvoorbeeld op wegen binnen de bebouwde kom op circa 100 meter voordat je wilt afslaan en op wegen buiten de bebouwde kom op circa 200 meter als je wilt afslaan. Bij het rijden op een autoweg of autosnelweg geef je tijdig richtingaan op circa 300 meter voordat je gaat uitvoegen.

Zo dan ... gewoon asociaal gedrag dus, niks van


Bijsluiter: veralgemening, neem het niet te serieus. Als je belachelijk antwoordt mag ik belachelijk terug doen. /sarcasme

bron: V. Geven van tekens en signalen; gebruik gevarendriehoek. | Theorie leerboek.
Wat je beschrijft is exact het Belgisch knipperen, dat komt overigens wel meer voor als je verder richting het zuiden gaat maar ooit was ik die term in een ander forum tegengekomen en dat is me bijgebleven.

Verder zijn al die situaties die je aanhaalt niet van toepassing bij het wisselen van rijstrook. Nergens in Nederland wordt aangeleerd om honderden meters met je knipper aan te rijden alvorens je van rijstrook wisselt. Je knippert pas na dat je de eerste check hebt gedaan dat de weg vrij is.
 
  • Like
Reactions: adjego
Verder zijn al die situaties die je aanhaalt niet van toepassing bij het wisselen van rijstrook. Nergens in Nederland wordt aangeleerd om honderden meters met je knipper aan te rijden alvorens je van rijstrook wisselt. Je knippert pas na dat je de eerste check hebt gedaan dat de weg vrij is.
kleine aanvulling: de opmerking 300 meter voordat je gaat uitvoegen, klopt dan weer wel (dat ontken je ook niet, snap ik hoor) lIs helaas ook iets dat bijna niemand onthoud. Je mag al blij zij met één knipper zo ongeveer op het moment dat de rechterwielen zich al op de uitvoeger bevinden..
 
In België staat dit in de wet:

Wat zegt de wet?​

Art. 13 van de Wegcode stelt: “Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren
die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is“.
Het gebruik van de richtingaanwijzers is dus verplicht bij elke zijdelingse verplaatsing,
zelfs wanneer geen enkele andere weggebruiker in de buurt is en het manoeuvre dus niemand kan hinderen.

Niet te vroeg maar ook niet te laat​

Je moet vroeg genoeg je richtingaanwijzers gebruiken om andere bestuurders tijdig te waarschuwen voor de vertraging die vaak optreedt vóór een manoeuvre of een richtingverandering. De wegcode zegt verder niets over de afstand vanaf waar de bestuurder zijn richtingaanwijzers moet beginnen te gebruiken. Alles hangt af van de omstandigheden, meer bepaald van de plaatsgesteldheid en de snelheid van de voertuigen.
De waarschuwing moet duidelijk en doeltreffend gebeuren, dus ook niet te vroeg. Zo mag je als je aan een kruispunt komt je richtingaanwijzers nog niet gebruiken als je pas op het volgende kruispunt wil afslaan: andere weggebruikers kunnen hierdoor misleid worden. De richtingaanwijzers dienen uitgezet te worden van zodra de richtingverandering uitgevoerd is.

Misschien daarom dat we er anders over denken.... In ieder geval "when in Rome" ..
 
kleine aanvulling: de opmerking 300 meter voordat je gaat uitvoegen, klopt dan weer wel (dat ontken je ook niet, snap ik hoor) lIs helaas ook iets dat bijna niemand onthoud. Je mag al blij zij met één knipper zo ongeveer op het moment dat de rechterwielen zich al op de uitvoeger bevinden..
Ap automatische afslag kent die regel iig niet. Die vraagt het 10 meter van te voren of zo
 
En als je "netjes" vroeg richting aangeeft dan zet hij het knipperlicht uit voordat je de afrit bereikt hebt. En op de afrit zet hij het knipperlicht sowieso uit. Mij is geleerd het tot de splitsing aan te houden.
Nee, AP kent onze regels niet.
Dat Tesla niet alle regels kent ben ik met je eens, maar ik denk dat de gemiddelde automobilist in Nederland de regels misschien wel kent maar heel vaak niet toepast.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: Hbrink and MaartenD
Dat Tesla niet alle regels kent ben ik met je eens, maar ik denk dat de gemiddelde automobilist in Nederland de regels misschien wel kent maar heel vaak niet toepast.
Als je iets delegeert naar een werknemer, en je geeft instructies en een boek met de uitgeschreven bedrijfsprocessen, en die medewerker past de regels maar half toe. Sta je dat dan toe als die een whataboutisme doet over werknemers in de andere bedrijven? ;)

Ik had heel graag gezien dat je met netjes rijden in het verkeerde land niet een boete of ongeluk zou krijgen, maar helaas is het niet zo. Je kent Verkeersregels in Europa | ANWB vast wel - ik heb willekeurige landen aangeklikt en kan wel janken. Helaas voor Tesla kan hij echt niet later naar bed, omdat hij die regel stom vindt.
 
  • Like
Reactions: Mars2020