Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

wanneer stoppen met fast chargen?

This site may earn commission on affiliate links.
Da's wel grappig want dat lijkt 90% op mijn route naar ons adres in Oostenrijk :). Wij landen een stop verder: Mauterndorf.

Ik zou Ionity negeren, en gewoon de superchargers nemen. In ABRP kan je in de settings bepalen welke stekkers je wel accepteert, en al dan niet niet-Tesla netwerken. Zet dan ook het minimum op 10% of 15%, anders zit je de hele tijd op je nagels te bijten van stress.

Mijn voorkeur is Mogendorf, Geiselwind, Bernau of Irschenberg. Op de terugweg doen Hilpoltstein en Wertheim. Wiesbaden telt maar 4 stalls en zou ik vermijden.
 
Da's wel grappig want dat lijkt 90% op mijn route naar ons adres in Oostenrijk :). Wij landen een stop verder: Mauterndorf.

Ik zou Ionity negeren, en gewoon de superchargers nemen. In ABRP kan je in de settings bepalen welke stekkers je wel accepteert, en al dan niet niet-Tesla netwerken. Zet dan ook het minimum op 10% of 15%, anders zit je de hele tijd op je nagels te bijten van stress.

Mijn voorkeur is Mogendorf, Geiselwind, Bernau of Irschenberg. Op de terugweg doen Hilpoltstein en Wertheim. Wiesbaden telt maar 4 stalls en zou ik vermijden.
ik had onderweg in de kerstvakantie juist een voorkeur voor Ionity. SuCs waren erg druk en bij Ionity stond ik meestal alleen of ook wel eens met een verdwaalde eTron, iPace of een Taycan. Bij Ionity ging het laden ook altijd ruim boven de 100kW, bij SuCs was het ivm drukte vaak afgeknepen tot max 85kW
 
Last edited:
Waar veel mensen geen rekening mee houden is dat als je gaat laden dat je dan naast de laadtijd, ook tijd verliest door de afslag te nemen naar de Suc en weer terug naar de snelweg. Dat kan zomaar 10 extra minuten of meer zijn per laadbeurt.
Laden tot 90% lijkt me inderdaad het snelst, daarboven gaat het te langzaam en bovendien gaan de procenten van 100 naar 90 er hard vanaf als je weer gaat rijden.

Daar hebben we dus ABRP voor, die houd daar wel overal rekening mee.

Als je ABRP instelt met je rijgedrag en het juiste verbruik dan klopt het gewoon voor 99%.

Het valt of staat hoe druk het bij een SuC is en wat de laadsnelheid is. Is het stil, dan is doortrappen en vaak kort laden het snelste. Is het druk dan is rustig rijden en lang laden de betere optie zodat je 1 of 2 SuC's kunt overslaan en dan voornamelijk zodat je niet in de rij hoeft te staan.
 
Waar veel mensen geen rekening mee houden is dat als je gaat laden dat je dan naast de laadtijd, ook tijd verliest door de afslag te nemen naar de Suc en weer terug naar de snelweg. Dat kan zomaar 10 extra minuten of meer zijn per laadbeurt.
Laden tot 90% lijkt me inderdaad het snelst, daarboven gaat het te langzaam en bovendien gaan de procenten van 100 naar 90 er hard vanaf als je weer gaat rijden.
Helemaal mee eens. Dat is verloren tijd. Niet alle SuC's liggen direct.aan de snelweg zoals Waldlaubersheim. Rij eens naar SuC Erftstadt of richting Noorden naar Melide.
 
Nu bepaald de totale capaciteit van je batterij natuurlijk ok hoeveel kilometer je nog over hebt bij een bepaald percentage. 10% van een 50kWh batterij zijn minder kilometers dan 10% van een 100kWh batterij.
Ik rij niet met “aantal kilometers” maar op “ hoeveel procent”. Ook zijn de verschillende uitvoeringen verschillende Rated verbruik cijfers. Ik heb 70-75-90 versies gehad en die procenten werkt prima voor mij.
 
W
Da's wel grappig want dat lijkt 90% op mijn route naar ons adres in Oostenrijk :). Wij landen een stop verder: Mauterndorf.

Ik zou Ionity negeren, en gewoon de superchargers nemen. In ABRP kan je in de settings bepalen welke stekkers je wel accepteert, en al dan niet niet-Tesla netwerken. Zet dan ook het minimum op 10% of 15%, anders zit je de hele tijd op je nagels te bijten van stress.

Mijn voorkeur is Mogendorf, Geiselwind, Bernau of Irschenberg. Op de terugweg doen Hilpoltstein en Wertheim. Wiesbaden telt maar 4 stalls en zou ik vermijden.
waarom IONITY mijden?
 

Bij de instellingen van ABRP heb je boven het veld 'Max Speed' de mogelijkheid om 'Reference Speed' in te vullen. Deze staat standaard op 100%. In praktijk is 85 tot 90% een correctere waarde. Gebruik je bijv. 90% dan neemt de reistijd toe maar het verbruik af. Ik gebruik voor lange reizen overdag door Duitsland 85% om te berekenen met welk ladingspercentage ik bij de volgende SuC aankom.
 
Ik zou lekker de auto laten bepalen. Boven de 80% laden kost veel tijd en naar mijn inzien niet beter voor je accu.

mijn tesla heeft 50.000 KWh AC geladen en 3000 KWh supercharger nu blijkt dat met het uitlezen van de accu via OBD dat hoe hoger je laad snel of thuis (AC) de onbalans groter wordt en in mijn geval 97% Max is en hij stopt met laden en balanceren.

ga hiervoor ook naar tesla want ik heb hierdoor minder bereik. Tesla mag mij dan uitleg geven wat de rede is dat hij niet wil balanceren tot “100%” want ongeacht de beschikbare totale capaciteit moet hij kunnen balanceren tot hij vol is en anders betekend het dat er cellen defect zijn. ...
 
mijn tesla heeft 50.000 KWh AC geladen en 3000 KWh supercharger nu blijkt dat met het uitlezen van de accu via OBD dat hoe hoger je laad snel of thuis (AC) de onbalans groter wordt en in mijn geval 97% Max is en hij stopt met laden en balanceren.

ga hiervoor ook naar tesla want ik heb hierdoor minder bereik. Tesla mag mij dan uitleg geven wat de rede is dat hij niet wil balanceren tot “100%” want ongeacht de beschikbare totale capaciteit moet hij kunnen balanceren tot hij vol is en anders betekend het dat er cellen defect zijn. ...

kun je hiervoor een nieuw draadje maken?
 
Ik ben al eens stil gevallen met 3%, en in Duitsland durft de schatting van de boordcomputer er op lange afstanden wel eens tot 10% naast zitten, dus ik riskeer het niet. Met 20% heb ik dan rustig marge, ook voor als er eens een afrit afgesloten is of ik er eentje mis.
Stil gevallen met 3%? Oei, ik ben al een paar keer met 2% aangekomen. En ik dacht zelfs dat je onder 0 nog een klein beetje noodmarge had (maar af te raden wegens zeer slecht voor de levensduur van de batterij).

Heeft Tesla je geholpen? Hebben ze bevestigd dat er ergens iets mis was?

Model 3, S of X?
 
Stil gevallen met 3%? Oei, ik ben al een paar keer met 2% aangekomen. En ik dacht zelfs dat je onder 0 nog een klein beetje noodmarge had (maar af te raden wegens zeer slecht voor de levensduur van de batterij).

Heeft Tesla je geholpen? Hebben ze bevestigd dat er ergens iets mis was?

Model 3, S of X?
Was buiten garantie dus heb op eigen kosten een takeldienst laten komen om me naar een Supercharger te brengen.

Vandaag was het ook even close, en met 1% bij een Lidl 50kW CCS-lader beland. Het gaat dus wel.

De 3% was omdat de BMS van mijn 2017 Model X met MCU1.0/HW2.0 niet had kunnen slapen en bijgevolg ontregeld was.