Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vocht in koplamparmaturen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb het ook wel eens. Ik ga me pas zorgen maken als het nooit meer weg gaat (of als het groen uitslaat :tongue:)
Wel vervelend als dat dan net buiten de garantie gebeurd, terwijl je het al meteen na oplevering was opgevallen.

- - - Updated - - -

Ik vind dat toch een vreemd verhaal. Als er vocht in kan komen, kan er toch ook vuil in komen?
Dan neemt de lichtopbrengst van de lampen toch af?
Heel simpel: Vocht in je (koplamp)armaturen hoort gewoon niet, full stop. Als het aanwezige vocht het lichtbeeld van je koplampen beïnvloed, wordt je auto meteen APK afgekeurd.

Daarnaast is dat glimmende zilveren laagje aan de binnenkan van de armaturen een opgedampt laagje chroom. Het is zeer dun, zeer kwetsbaar en erg gevoelig voor oxidatie of pitting. Wat mij betreft wordt het dus gewoon opgelost.
 
Zo zien mijn koplampen er uit na een ritje met wat regen:
Links.JPG
Rechts.JPG

De warmte van de Xenonlampen houd een groot deel droog, maar zonder dat zou de hele binnenkant beslagen zijn. Ik vind dat niet normal. Als dat drie jaar lang gebeurd is gewoon gedaan met de reflectielaag.