Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verzekering

This site may earn commission on affiliate links.
Normaliter krijg je toch altijd bericht van je verzekeraar als je terug dreigt te vallen in B/M wegens een schuldschade? Dan word je in de gelegenheid gesteld die terugval te voorkomen door het schadebedrag zelf te betalen. Bij een klein schadebedrag is dat uiteraard ook verstandig. Meestal geldt daarvoor ook een royale termijn, iets van een jaar na schadedatum of zoiets.

In mijn specifieke geval is de schade veroorzaakt door Tesla zelf. Tesla heeft direct mijn auto in reparatie genomen en verklaard dat de schade van de tegenpartij volledig zou worden vergoed.
Er zou geen terugval in BM plaats vinden. Ik heb dan ook geen mededeling gehad dat mijn BM zou worden aangepast.
Nu ik de relatie met mijn verzekeraar heb opgezegd kreeg ik een opzeggingsbrief en tegelijk een brief dat mijn schadevrije jaren waren teruggebracht tot 2.
 
Mijn verzekering tussenpersoon heeft toegezegd het recht te zetten.
Als dat niet lukt blijft er nog één mogelijkheid over, Tesla heeft de schade aan de tegenpartij - deels - niet vergoed.
Dat laatste zou nog steeds niet verklaren waarom er nu sprake zou zijn van slechts 2 schadevrije jaren: bij een schuldschade ga je 5 tredes naar beneden, je zou dan dus nog 11 zuivere schadevrije jaren moeten hebben.

Ik denk dat de fout zit in de administratie van Turien: zij hebben waarschijnlijk het aantal schadevrije jaren op de ingangsdatum van de verzekering van delta lloyd (die zij hebben overgenomen) niet goed geadministreerd. Ik praat uit ervaring: bij de offerte die ik in eerste instantie kreeg van Turien was sprake van 0 schadevrije jaren in plaats van de 15 die ik zou moeten hebben. Dat is na mijn melding hersteld, ik heb nu een royementsverklaring met het juiste aantal schadevrije jaren (ook ik ben met de S overgestapt naar Allianz, de premie daar is 1080 euro i.p.v. bijna 2000 bij Turien (de oorspronkelijke offerte van Turien was ruim 4000...)).
 
Niet helemaal waar, sinds 2016 is de regeling waar alle verzekeraars zich aan moeten houden als volgt:

Sinds 2016 kun je bij iedere verzekeraar tot 99 schadevrije jaren opbouwen. Ieder jaar dat je geen schade claimt, bouw je één schadevrij jaar op. Bij iedere schade die je claimt, val je vijf schadevrije jaren terug. Heb je meer dan vijftien schadevrije jaren? Dan val je na schade altijd terug naar tien schadevrije jaren. Het minste aantal schadevrije jaren dat je kunt hebben is min vijf.
 
Dat laatste zou nog steeds niet verklaren waarom er nu sprake zou zijn van slechts 2 schadevrije jaren: bij een schuldschade ga je 5 tredes naar beneden, je zou dan dus nog 11 zuivere schadevrije jaren moeten hebben.

Ik denk dat de fout zit in de administratie van Turien: zij hebben waarschijnlijk het aantal schadevrije jaren op de ingangsdatum van de verzekering van delta lloyd (die zij hebben overgenomen) niet goed geadministreerd. Ik praat uit ervaring: bij de offerte die ik in eerste instantie kreeg van Turien was sprake van 0 schadevrije jaren in plaats van de 15 die ik zou moeten hebben. Dat is na mijn melding hersteld, ik heb nu een royementsverklaring met het juiste aantal schadevrije jaren (ook ik ben met de S overgestapt naar Allianz, de premie daar is 1080 euro i.p.v. bijna 2000 bij Turien (de oorspronkelijke offerte van Turien was ruim 4000...)).
Ook dit kan zomaar en is inderdaad meer voor de hand liggend. Waarschijnlijk heeft Turien inderdaad bij de overname van Delta Lloyd geen schadevrije jaren doorgegeven, of Turien heeft die info wel gekregen maar fout geadministreerd.
Ik ga het even afwachten.
 
Dat laatste zou nog steeds niet verklaren waarom er nu sprake zou zijn van slechts 2 schadevrije jaren: bij een schuldschade ga je 5 tredes naar beneden, je zou dan dus nog 11 zuivere schadevrije jaren moeten hebben.

Ik denk dat de fout zit in de administratie van Turien: zij hebben waarschijnlijk het aantal schadevrije jaren op de ingangsdatum van de verzekering van delta lloyd (die zij hebben overgenomen) niet goed geadministreerd. Ik praat uit ervaring: bij de offerte die ik in eerste instantie kreeg van Turien was sprake van 0 schadevrije jaren in plaats van de 15 die ik zou moeten hebben. Dat is na mijn melding hersteld, ik heb nu een royementsverklaring met het juiste aantal schadevrije jaren (ook ik ben met de S overgestapt naar Allianz, de premie daar is 1080 euro i.p.v. bijna 2000 bij Turien (de oorspronkelijke offerte van Turien was ruim 4000...)).

Toch maar even in de eigen papieren gezocht. Turien deed mij eind december vorig jaar een voorstel voor een nieuwe premie voor 2018.
Daarin staat glashelder dat er 16 zuivere schadevrije jaren zijn met een BM van 20 (75% korting). Ik stapte over naar Allianz en dan krijg je een royementsverklaring van Turien.
In die royementsverklaring staan er plotseling 2 schadevrije jaren. Het is dus een fout van Turien zelf die ze m.i. makkelijk kunnen rechtzetten.
Ik denk dat in Roy Data de juiste 16 schadevrije jaren wel correct zijn vermeld. Allianz gaat nu uit van 17 schadevrije jaren en dat doen ze m.i. pas als ze dat in Roy Data hebben gezien.
 
Toch maar even in de eigen papieren gezocht. Turien deed mij eind december vorig jaar een voorstel voor een nieuwe premie voor 2018.
Daarin staat glashelder dat er 16 zuivere schadevrije jaren zijn met een BM van 20 (75% korting). Ik stapte over naar Allianz en dan krijg je een royementsverklaring van Turien.
In die royementsverklaring staan er plotseling 2 schadevrije jaren. Het is dus een fout van Turien zelf die ze m.i. makkelijk kunnen rechtzetten.
Ik denk dat in Roy Data de juiste 16 schadevrije jaren wel correct zijn vermeld. Allianz gaat nu uit van 17 schadevrije jaren en dat doen ze m.i. pas als ze dat in Roy Data hebben gezien.

Ik denk dat het nog net even iets anders zit. Turien heeft in januari 2017 je lopende contract van Delta Lloyd overgenomen, daarin was formeel nog geen sprake van registratie/koppeling van schadevrije jaren. Pas in het voorstel dat Turien in december heeft gedaan waren de jaren van belang. Ik vermoed dat ze daarbij roydata geraadpleegd hebben of dat je tussenpersoon daar sturing in heeft gegeven. De 16 schadevrije jaren in het voorstel van Turien zou dan de optelsom zijn van de schadevrije jaren bij Delta Lloyd/Turien, eventueel Centraal Beheer en dan de opgebouwde jaren van voor de Tesla. Omdat het voorstel met 16 schadevrije jaren bij Turien niet is geaccepteerd zullen zij de 'oude' jaren uiteindelijk niet uit roydata hebben gehaald. In dat geval is het aan Allianz om de jaren van alle voorgaande partijen samen te voegen.
 
Ik denk dat het nog net even iets anders zit. Turien heeft in januari 2017 je lopende contract van Delta Lloyd overgenomen, daarin was formeel nog geen sprake van registratie/koppeling van schadevrije jaren. Pas in het voorstel dat Turien in december heeft gedaan waren de jaren van belang. Ik vermoed dat ze daarbij roydata geraadpleegd hebben of dat je tussenpersoon daar sturing in heeft gegeven. De 16 schadevrije jaren in het voorstel van Turien zou dan de optelsom zijn van de schadevrije jaren bij Delta Lloyd/Turien, eventueel Centraal Beheer en dan de opgebouwde jaren van voor de Tesla. Omdat het voorstel met 16 schadevrije jaren bij Turien niet is geaccepteerd zullen zij de 'oude' jaren uiteindelijk niet uit roydata hebben gehaald. In dat geval is het aan Allianz om de jaren van alle voorgaande partijen samen te voegen.
Als ik maar een royementsverklaring krijg met 16 zuivere schadevrije jaren ben ik tevreden.
Eigenlijk is die hele bedoening van schadevrije jaren een totale rotzooi. Ik rij nu 58 jaar auto en ik heb in die 58 jaar één kleine parkeerschade veroorzaakt. Totale schade 1000 euro die ik zelf heb betaald. Ik zou dus eigenlijk 58 schadevrije jaren moeten hebben.
N.m.m. zou iedereen met een rijbewijs automatisch ieder jaar een schadevrij jaar erbij moeten krijgen. Wordt er geclaimd, dan worden er schadevrije jaren afgeboekt. Nu is het vaak een soort van koehandel, bijzonder vervelend.
 
  • Like
Reactions: Duke-U
update van deze post

Verschillende Tesla verzekeringsmaatschappijen in een (globaal) overzicht
  • Insuremytesla.nl - Mees&Zonen - Marsh Nederland (link vanaf Tesla website)
  • Tesla-insurance.nl - EAS - allianz of turien (Amlin wordt niet meer aangeboden)
  • Turien - pmp
  • Centraal beheer
  • Abn/Amro
  • Allianz (niet via site, maar via tussenpersoon of direct opbellen)
  • Nationale Nederlanden
  • AllSecur (dit is ook Allianz maar met andere voorwaarden?)
  • NH1816 (alleen als je overgaat met meerdere verzekeringen)
  • Promovendum (onder de 100K)
  • Unive
Volgende maatschappijen verzekeren (op dit moment) geen Tesla (All Risk):
  • Anwb (vanwege geen klasse 4 alarm)
  • Assicuro.nl, (vanwege de aanhoudende schadelast is het verzekeren van een Tesla enkel nog mogelijk voor totaalklanten en verzamelaars)
  • FBTO (alleen verzekeringen zonder diefstal)
  • Promovendum (verzekeren niet boven 100K)

wie zin en tijd heeft kan die aub de volgende sheet aan willen vullen met hun huidige tesla verzekering:
<<link google docs: Tesla verzekeringen landschap>>
 
update van deze post

Verschillende Tesla verzekeringsmaatschappijen in een (globaal) overzicht
  • Insuremytesla.nl - Mees&Zonen - Marsh Nederland (link vanaf Tesla website)
  • Tesla-insurance.nl - EAS - allianz of turien (Amlin wordt niet meer aangeboden)
  • Turien - pmp
....​
Heeft iemand daadwerkelijk een verzekering bij Promovendum kunnen afsluiten aangezien deze niet in de lijst staat? Mij is 12/2017 niet gelukt en auto is net onder de 100k.

Verder heb ik tot op heden goede ervaringen met allsecur (geen schade geval). Vragen en problemen worden adequaat opgelost en ze hebben zelfs de polis 50 euro verlaagd nadat ik ze erop attendeerde dat dit 2 weken na het afsluiten van mijn verzekering bij allsecur uit hun online calculator kwam.
 
  • Like
Reactions: Geendiesel
Heeft iemand daadwerkelijk een verzekering bij Promovendum kunnen afsluiten aangezien deze niet in de lijst staat? Mij is 12/2017 niet gelukt en auto is net onder de 100k.

Verder heb ik tot op heden goede ervaringen met allsecur (geen schade geval). Vragen en problemen worden adequaat opgelost en ze hebben zelfs de polis 50 euro verlaagd nadat ik ze erop attendeerde dat dit 2 weken na het afsluiten van mijn verzekering bij allsecur uit hun online calculator kwam.

Mijn huidige verzekeringen heb ik bijna allemaal bij Promovendum. Toen ik belde voor de Tesla gaven ze aan niet te verzekeren boven de 100K. Dus hier kwam mijn conclusie vandaan, ik zal het overzicht aanpassen. Wat was het argument bij Promovendum bij jou waarom mze niet verzekeren?
 
Mijn huidige verzekeringen heb ik bijna allemaal bij Promovendum. Toen ik belde voor de Tesla gaven ze aan niet te verzekeren boven de 100K. Dus hier kwam mijn conclusie vandaan, ik zal het overzicht aanpassen. Wat was het argument bij Promovendum bij jou waarom mze niet verzekeren?

Als ik mijn kenteken + gegevens invul (Alarmklasse 4 of 5 WO en 2 schadevrije jaren) dan krijg ik dit bericht:

De nieuwwaarde inclusief eventuele accessoires voldoet niet aan de acceptatiecriteria.

Catalogus waarde is +/-94.000 euro
 
ik heb ff snel gekeken.
Model X (alle varianten): "Het gewicht van de auto is te hoog"
Model S 75D: verzekerbaar, mits onder bepaald bedrag (vermoedelijk 90K)
Model S 100D: "Het gewicht van de auto is te hoog" + "De nieuwwaarde inclusief eventuele accessoires voldoet niet aan de acceptatiecriteria"

Wat mij betreft kan bij Promovendum niet verzekerd worden.
 
Promovendum, alleen voor hoger opgeleiden die niet in auto’s rijden die zwaarder zijn dan 2200/2300kg en het liefst niet in dure auto’s rijden.
Ook al is de restwaarde (zelfs van een wrak) hoog.

Verwacht ook niemand dat hoger opgeleiden in dit soort auto’s rondrijden.
 
  • Like
Reactions: Geendiesel
Dat hoger opgeleid schijnt een heel rekbaar begrip te zijn bij Promovendum.

Is met meerdere verzekeringen daar. Je moet wel hoger opgeleid zijn, maar mag niet teveel verdienen, althans niet uitgeven aan dure zaken die je wilt verzekeren.

Ik kwam bij mijn zoektocht nog bij de ANWB terecht; kom daar toch ook goedkoop uit. Mensen ervaringen daar? Ik lees hier dat ze geen tesla's verzekeren vanwege ontbreken klasse 4 alarm, maar kan dat nergens terugvinden op hun site. Misschien omdat ik nog geen kenteken kan invoeren?
 
Last edited:
Is met meerdere verzekeringen daar. Je moet wel hoger opgeleid zijn, maar mag niet teveel verdienen, althans niet uitgeven aan dure zaken die je wilt verzekeren.

Ik kwam bij mijn zoektocht nog bij de ANWB terecht; kom daar toch ook goedkoop uit. Mensen ervaringen daar? Ik lees hier dat ze geen tesla's verzekeren vanwege ontbreken klasse 4 alarm, maar kan dat nergens terugvinden op hun site
bel ze maar op.... dan weet je het gelijk. Telefonisch zullen ze dit gelijk bevestigen (was bij mij zo, 2 weken geleden).