Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verkeersdrempels

This site may earn commission on affiliate links.
Ik sta op het punt een Pearl-White 90D te bestellen. :) Na heel veel jaren BMW rijden een grote verandering, vermoed ik.

Een vraag houdt mij nog bezig, die ik graag niet door een verkoper beantwoord wil hebben, maar door echte gebruikers.

Ons land (NL) staat vol met verkeersdrempels. Daar zitten ook wat venijnige exemplaren tussen. De auto lijkt nogal laag op de wielen te staan. Hoe vaak schuif ik straks met de voorkant of onderplaat over een drempel? Hebben jullie daar last van? Is een luchtgeveerd exemplaar dan aan te bevelen of is dat overdreven?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
 
Ik heb de normale vering in een 'gewone' S85 (eigenlijk is geen enkele Tesla gewoon...) en heb nog maar 1 keer de bodem geraakt, namelijk vlak naast de Burger King in Zevenaar waar de bestrating nogal is verzakt. Voor de rest eigenlijk nergens last van, maar ik pak drempels meestal wel een beetje kalm, want anders krijg ik echt medelijden met de wielophanging.

Ik heb hier in de wijk 1 drempel die ik tot nu toe met elke andere auto wel eens heb geraakt. De Tesla lijkt gewoon niet zo heel diep in te veren, waardoor je er uiteindelijk altijd wel goed overheen komt.

De luchtvering kan uiteraard wel wat in het voordeel zijn, omdat je 'm dan bij een drempel wat hoger kunt instellen, maar de gewone vering is ook al heel goed.
 
  • Like
Reactions: Desiré
Luchtvering geeft vooral winst bij bijzondere omstandigheden. Zo woon ik op een eiland en met hoog water staat de klep van de veerboot zo steil dat ik zonder omhoog gezette luchtvering met de accu over de knik van de klep schraap.
Verder is luchtvering comfortabeler. Een S met luchtvering en 21" velgen is ongeveer net zo comfortabel als een S met 19" wielen en standaard vering.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: HWS and jpet
Dank. Met de luchtvering bedoel ik inderdaad dat ik de auto wat hoger op de wielen kan zetten bij vervelende drempels in woonwijken. Of bij steile in-uitritten. Ik proef uit jullie reacties dat ik het om die reden niet echt hoef te doen...
 
Er zijn drempels waar je inderdaad met de onderkant de drempel raakt. Niet zo zeer bij het oprijden. Maar van die korte bumps die zo kortl en hoog zijn dat je er met de voorwielen overheen bent terwijl de achterwielen er nog voor staan.

Het aardige is dat je dit op een specifieke plek maar 1 keer hoeft te overkomen. De volgende keer zet je de luchtvering (die je dan dus inderaad wel moet hebben) een standje hoger. De auto slaat de coördinaten op en zal vervolgens altijd op de plek de luchtvering verhogen.

Overigens heb ik nog maar een paar drempels gehad waar dit noodzakelijk is.
Niet te snel nemen is natuurlijk altijd een goed advies (en het door van de wegbeheerder).
 
  • Like
Reactions: HWS
Liggen de auto's met luchtvering standaard lager? Want ik heb echt bijzonder weinig last van drempels met de normale vering. Ook drempels waarbij de gehele drempel zich onder mijn auto bevindt (dus die korte bumps die LastNLSig omschrijft) heb ik nog nooit geraakt.
 
Ik ken het dilemma. Ik rij vaak een oude ondergrondse parking in waar elke andere (langere) auto redelijk hard de bodem raakt. Ik heb dan aan Tesla gevraagd om als 2de proefrit naar daar te rijden en te testen. Met een P90D met luchtvering en 3 personen raakte hij zacht. Daar het een wagen met luchtvering is zet hij zich (volgens mijn info) steeds terug op normale rijhoogte. Dus volgens mij had een wagen met normale vering veel harder geraakt. Daarnaast ken ik nog een paar steile opritten waar ik de neus niet op wil beschadigen.

Ik heb dus veiligheidshalve voor de luchtvering gekozen ipv het premium interieur of vierwielaandrijving. En het is nog een leuke gadget...
 
Liggen de auto's met luchtvering standaard lager? Want ik heb echt bijzonder weinig last van drempels met de normale vering. Ook drempels waarbij de gehele drempel zich onder mijn auto bevindt (dus die korte bumps die LastNLSig omschrijft) heb ik nog nooit geraakt.

Volgens Tesla liggen deze even hoog. Zouden we eens moeten nameten.
 
Vreemd is ook dat Classic met gewone vering naar mijn smaak iets hoger stond dan Dual met gewone vering. Ondervind ik vaak bij het uitrijden van de garage van m'n werkplek, als ik niet alleen in de auto ben... Iemand anders dezelfde ervaring?
 
Blijft een kwestie van gradatie van het probleem. Ook met luchtvering zal er altijd wel een veerboot, een vakantiehuis of drempel zijn waar de bodemspeling net niet toereikend voor is.
Luchtvering maakt van de S geen Hummer. Gelukkig maar.

En als je risico definieert als kans maal effect, neemt risico niet af met luchtvering omdat het effect vrijwel nul is door de extreem solide bodemplaat. Bonkjes zijn zeldzaam en doen geen kwaad.
 
Laten we die hoogtes dan maar eens vergelijken.
Zorg dat de auto op een vlakke ondergrond staat en lees de hoogte af als je precies het achterste deel van de bodem wel/niet kunt zien.

Mijn classic met luchtvering en standaard 19" velgen en banden - in normale stand - heeft 12,5cm bodemspeling.
In de stand low zakt de MS slechts 1cm. :(
 
Last edited:
Mark, ik merk dat je jezelf zorgen maakt over dit punt. Of dat terecht is of niet, daarover verschillende meningen.
Echter gaat het niet om anderen maar om jouw situatie.
De zorg kan makkelijk worden weggenomen door luchtvering bij te bestellen.
Dus als je dat kan veroorloven is dat een goede investering in je eigen gemoedsrust.

Overigens heb ik zowel een Tesla met als zonder luchtvering gehad. In comfort merk ik weinig verschil.
Maar de hoge drempels doe ik nu met 15kmpu ipv 10kmpu zonder samengeknepen billen.
 
Allen, veel dank voor jullie bijdragen. Als ik het samenvat, dan zijn degenen die luchtvering hebben blij dat zij deze keuze hebben gemaakt.

Dat gaat me weer kosten... Ach, wanneer was de laatste keer dat een auto goedkoper werd naarmate je dichter bij de bestelling komt? ;)
 
Allen, veel dank voor jullie bijdragen. Als ik het samenvat, dan zijn degenen die luchtvering hebben blij dat zij deze keuze hebben gemaakt.

Dat gaat me weer kosten... Ach, wanneer was de laatste keer dat een auto goedkoper werd naarmate je dichter bij de bestelling komt? ;)
Zelf ben ik aan de tweede model S bezig, beide zonder luchtvering.
Ik heb nog nergens een probleem ondervonden als je uw snelheid aanpast waarmee je over de drempel gaat.
 
  • Like
Reactions: DjiM
Degenen zonder luchtvering vinden dat over het algemeen prima. Degenen met luchtvering willen dat over het algemeen niet missen. Logisch, je staat achter je eigen keuze. Niets mis mee, maar het helpt een ander vaak niet. Zoveel mensen, zoveel wensen. De beste manier is om het zelf uit te proberen. Tijdens mijn aankoopproces heb ik beide onderstellen uitgebreid kunnen testen. Direct achter elkaar gereden en hetzelfde traject gevolgd.

Mijn (subjectieve) conclusie, voor wat het waard is. Het standaard onderstel is erg goed, maar aan de harde kant (gereden met standaard 19"). Met luchtvering eveneens erg goed, maar de scherpe kantjes zijn er wat af (gereden met optionele 21"). Dus zoals @Wim S. al aangaf, ondanks de 21" velgen toch een tikkeltje comfortabeler, zonder een vliegend tapijt te worden. En dat gaf voor mij de doorslag, want ik ga voor een 20" zomerset.

Én, want daar ging het uiteindelijk om, met beide onderstellen geen enkele last van drempels gehad. Wel moet ik zeggen dat ik daar over het algemeen heel voorzichtig mee ben. Veelvuldig hard over drempels knallen zorgt naar mijn mening snel voor speling in ophanging en besturing. Ik ben daar gevoelig voor, dus ik doe mijn best om dat 'nieuwe autogevoel' zo lang mogelijk in stand te houden. Noem me maar een zeikerd!
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Steven and jpet