Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik was net even bij Tesla in Tilburg langsgereden omdat ik wat meer wilde weten over de levering van winterbanden. Ze zijn op dit moment niet leverbaar en ze hebben geen enkel idee wanneer ze geleverd kunnen worden. Ze raadden me zelfs aan - als ik zeker wilde zijn van winterbanden in december - om zelf velgen met winterbanden te kopen. De bandendruksensoren kun je in Tilburg gewoon kopen, die zijn wel op voorraad. Prijs is 125 euro ex. BTW per stuk. Als het goed is moeten die op elke velg van een ander merk passen. Het zijn namelijk complete sets van ventiel en druksensor.
Bij de 19 inch velgen raadden ze mij wel aan om de ET-waarde van 40 aan te houden omdat er aan de binnenzijde weinig ruimte is tussen band en veerpoot.


Er was trouwens geen enkele Model S buiten te bekennen. Helemaal leeg ...

- - - Updated - - -

gaat voor de chinees ;-)

Denk je aan de goede ET-waarde van 40 voor de 19 inchers?

Is het eigenlijk wel veilig om zo'n chinese velg te kopen? Er komen nogal wat krachten op die achterwielen ... Niet niks die 400 pk en het gewicht. Mijn bandenboer had er een ingewikkeld verhaal bij zoals Tüv gekeurd en EU keur enzo ... Weet niet of dat nou overdreven is of niet.
 
Kwam dit in China tegen. Lijkt me aardig in de buurt komen van de originele turbines. Is in 8,0J/19 5x120 verkrijgbaar. Is in verschillende finishes/kleuren verkrijgbaar.
Communicatie loopt nog wat stroef. Maar hoop een set richting NL te kunnen krijgen.

Wat vindt 'men' ervan?

View attachment 32870

Men of in elk geval ik vind ze strak. Persoonlijk beter dan de Rial's. Ik zou best voorzichting enthousiast zijn over samen inkopen, maar vind de gok van 'chinees' wat groot. Kun je wat meer achterhalen over de kwaliteit, meer foto's wellicht?

Ander ding: ik hoor veel mensen over de Aligators, is dat ook aan te raden voor 19 inch?
 
Ik was net even bij Tesla in Tilburg langsgereden omdat ik wat meer wilde weten over de levering van winterbanden. Ze zijn op dit moment niet leverbaar en ze hebben geen enkel idee wanneer ze geleverd kunnen worden. Ze raadden me zelfs aan - als ik zeker wilde zijn van winterbanden in december - om zelf velgen met winterbanden te kopen. De bandendruksensoren kun je in Tilburg gewoon kopen, die zijn wel op voorraad. Prijs is 125 euro ex. BTW per stuk. Als het goed is moeten die op elke velg van een ander merk passen. Het zijn namelijk complete sets van ventiel en druksensor.
Bij de 19 inch velgen raadden ze mij wel aan om de ET-waarde van 40 aan te houden omdat er aan de binnenzijde weinig ruimte is tussen band en veerpoot.


Er was trouwens geen enkele Model S buiten te bekennen. Helemaal leeg ...

- - - Updated - - -



Denk je aan de goede ET-waarde van 40 voor de 19 inchers?

Is het eigenlijk wel veilig om zo'n chinese velg te kopen? Er komen nogal wat krachten op die achterwielen ... Niet niks die 400 pk en het gewicht. Mijn bandenboer had er een ingewikkeld verhaal bij zoals Tüv gekeurd en EU keur enzo ... Weet niet of dat nou overdreven is of niet.

Wat betreft die velgen. Als je voor chinese replica rommel gaat dan is dat vragen om problemen. Ga je voor een normaal velgenmerk (Rial, Ronal etc.) ofzelfs een A merk (BBS, OZ etc.) en de velgen hebben de juiste gewichtsklasse dan is er niets mis mee. Ik zou overigens voor een kleinere ET waarde gaan (bijv. 32) dan steken de velgen net even wat verder naar buiten en komt de ruimte aan de binnenzijde zeker niet in het gedrang en staat het ook optisch net ff wat mooier. Aan de buitenzijde is ruimte genoeg getuige de 21" velgen.
 
Kwam dit in China tegen. Lijkt me aardig in de buurt komen van de originele turbines. Is in 8,0J/19 5x120 verkrijgbaar. Is in verschillende finishes/kleuren verkrijgbaar.
Communicatie loopt nog wat stroef. Maar hoop een set richting NL te kunnen krijgen.

Wat vindt 'men' ervan?

View attachment 32870
Ziet er best aardig uit maar met 400+ pk neem ik geen risico's. Maar ik ben misschien kritischer dan jij:biggrin::biggrin::redface:
 
Wat betreft die velgen. Als je voor chinese replica rommel gaat dan is dat vragen om problemen. Ga je voor een normaal velgenmerk (Rial, Ronal etc.) ofzelfs een A merk (BBS, OZ etc.) en de velgen hebben de juiste gewichtsklasse dan is er niets mis mee. Ik zou overigens voor een kleinere ET waarde gaan (bijv. 32) dan steken de velgen net even wat verder naar buiten en komt de ruimte aan de binnenzijde zeker niet in het gedrang en staat het ook optisch net ff wat mooier. Aan de buitenzijde is ruimte genoeg getuige de 21" velgen.
Dacht je echt dat die A merken allemaal in de westerse wereld worden geproduceerd? Een groot deel komt waarschijnlijk uit diezelfde Chinese fabriek. Het punt is dat je rechtstreeks bij de fabrikant geen zekerheid hebt over de kwaliteit. Maar die kan best heel goed zijn.
 
Die velgen kunnen prima zijn maar er kan zomaar veel variatie in zitten.
Ik heb al veel setjes gekocht in de afgelopen 20 jaar en weet inmiddels dat binnen de goedkopere ook prima velgen zitten.
Mijn advies is om "voordat je ze koopt" ze zonder band op het balanceerapparaat te zetten en te zien of ze echt "recht" zijn en weinig onbalans.
Dit vinden de bandenboeren niet altijd fijn maar ik heb zo altijd gezorgd dat ik 4 gelijkwaardige velgen kocht.
En ja ook in de dure zaten exemplaren die ik niet wilde.
Nu beweren ze "ja dat balanceren we keurig weg meneer".......... ik wil ze niet

Ik heb ooit MOMO gekocht en nog nooit zo'n slappe zooi gehad .was toen z.g.n aanbevolen.


Als deze Chinese velgen er goed gelakt (voldoende dik) zijn EN alle vier recht is het voor mij zeker een optie!
 
Last edited:
Dacht je echt dat die A merken allemaal in de westerse wereld worden geproduceerd? Een groot deel komt waarschijnlijk uit diezelfde Chinese fabriek. Het punt is dat je rechtstreeks bij de fabrikant geen zekerheid hebt over de kwaliteit. Maar die kan best heel goed zijn.

Helemaal mee eens en daarom des te interessanter om eens een set te pakken te krijgen. Afhankelijk van de prijs af fabriek (en dat zou in China wel eens mee kunnen vallen) is het het proberen wel waard.
Wantrouwen van velen is totaal terecht totdat het tegendeel is bewezen.

Waar het gemaakt wordt zegt niet veel over kwaliteit. Basismatiriaal, machines/gereedschap en QC zijn bepalend (naast technisch design natuurlijk)
'Made in USA' is voor mij al jaren een reden tot wantrouwen. Mijn recente ervaring met Tesla bevestigd dat alleen maar. Maar eerder (zakelijk) al veel problemen met Amerikaanse waar gehad.
 
ook interesse - zo langzamerhand bouwen de Chinezen betere kwaliteit dan de rest vd wereld - maar ook nog altijd meer rotzooi.

De essentiële vraag die we (de westerse wereld) onszelf vaker zouden moeten stellen is deze. Wie willen we aan het werk houden??Chinezen of Europeanen? Als het antwoord 'Europeanen' is, zouden we bij gelijke kwaliteit (!) een hogere prijs moeten accepteren en gewoon uit NL of EU moeten kopen (niet zijnde import maar echt 'made in'). Per saldo is namelijk nog maar zeer de vraag of goedkoper uit China daadwerkelijk goedkoper is.
 
De essentiële vraag die we (de westerse wereld) onszelf vaker zouden moeten stellen is deze. Wie willen we aan het werk houden??Chinezen of Europeanen? Als het antwoord 'Europeanen' is, zouden we bij gelijke kwaliteit (!) een hogere prijs moeten accepteren en gewoon uit NL of EU moeten kopen (niet zijnde import maar echt 'made in'). Per saldo is namelijk nog maar zeer de vraag of goedkoper uit China daadwerkelijk goedkoper is.

Ik denk dat het wal het schip keert, of al heeft gekeerd. Ik zit in de IT, de term "re-shoring" is nogal hot. Een relatie had 60 man in Wit-Rusland, dat was 8 jaar geleden een heel goed idee. Lonen zijn nu zo hoog geworden, dat het nadeel van lastige communicatie, cultuurverschillen, taal groter is dan het prijsvoordeel. Dus gewoon weer druk bezig met het opbouwen van een personeelsbestand hier. India hetzelfde, lonen stijgen daar snel met 8 tot 12% per jaar, dat was ooit 20 dollar per uur, maar dat gaat heel hard richting Europese tarieven. Ik denk persoonlijk dat dat langzamerhand ook zo gaat zijn met 'spullen'. Als je veel handjes nodig hebt, dan zal China nog best goedkoop zijn, maar als je machinaal produceert zal het voordeel minder worden schat ik in, zeker ook omdat de Chinezen ook kunnen kwaliteit omhoog moeten brengen, rekening moeten gaan houden met het milieu etc.
 
De essentiële vraag die we (de westerse wereld) onszelf vaker zouden moeten stellen is deze. Wie willen we aan het werk houden??Chinezen of Europeanen? Als het antwoord 'Europeanen' is, zouden we bij gelijke kwaliteit (!) een hogere prijs moeten accepteren en gewoon uit NL of EU moeten kopen (niet zijnde import maar echt 'made in'). Per saldo is namelijk nog maar zeer de vraag of goedkoper uit China daadwerkelijk goedkoper is.

Peter,
Ik denk dat we in Europa ons moeten specialiseren in kennis. Dat doe jij ook met je verpakkingsconcepten.
Bulk productie zal voorlopig in China voordeliger zijn. In Europa is ruimte toch schaarser dan daar, dus wij zullen ons meer met ontwerpen en kennisontwikkeling moeten bezig houden de komende decennia.
Ik zit in de IT en zie ook de communicatie problemen bij off shoring. Zodra het ontwerp te complex wordt is het al snel efficiënter/rendabeler om de uitvoering hier te doen, maar bij duidelijke specs en bulk werk is China / India (Azië) de aangewezen plaats.