Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y aftermarket velgen

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi, ik zou een aftermarket setje voor model Y RWD willen kopen moet winterbanden of all-season.
Als ik correct ben zijn de originele 20x9.5J ET45 met 255/40R20 banden. Nu ik zou de velgen smaller willen i.v.m. meer bescherming voor borduren.
Ik had nu deze ZAX velgen gezien:
Tesla Model 3 - Zax GForce Satin Black 20x8.5 ET35 - Vempele
Maar volgens de leverancier zouden die niet op een model Y passen (8.5J ET35), enkel op een model 3...
Nu als ik het zowat uitreken velgbreedte en ET zou deze vel op ongeveer dezelfde plaats komen als de originele... Wie kan me hier verder mee helpen, of heeft 20 inch 8.5J ET35 op zijn model Y ?
Daarnaast voor de banden dacht ik aan Pirelli Scorpion ELECT, maar die heeft snelheidsindex H, is dit toegelaten in België ?
Alle andere tips welkom !
 
Met 20" heb ik geen ervaring, maar heb 19" 8.5J ET35 velgen onder mijn Model Y gezet om precies dezelfde reden (met de originele 255 banden van de Gemini velgen). Ik heb het destijds uitgerekend (kan de sheet niet meer vinden), en het verschil was minder dan 5 mm, wat over het algemeen als prima acceptabel gezien wordt. Zie onderstaande foto voor een indruk hoever ze naar binnen/buiten staan.

20231003_081859.jpg
 
Met 20" heb ik geen ervaring, maar heb 19" 8.5J ET35 velgen onder mijn Model Y gezet om precies dezelfde reden (met de originele 255 banden van de Gemini velgen). Ik heb het destijds uitgerekend (kan de sheet niet meer vinden), en het verschil was minder dan 5 mm, wat over het algemeen als prima acceptabel gezien wordt. Zie onderstaande foto voor een indruk hoever ze naar binnen/buiten staan.

View attachment 979230
Ze komen niet buiten de wielkassen, dus dat is zeker OK. Welke velgen heb je genomen ?
Zou 19" meer comfort opleveren ? 20 is wel heel mooi op de wagen en kwa prijs bijna geen verschil...
 
Deze.
Let wel: ik heb er (in maart) veel langer op moeten wachten dan beloofd, de naafkapjes zaten er niet bij, de kleur klopte niet (ik wilde eerst brons, maar er bleek tussen de verschillende wielen kleurverschil te zitten, dus uiteindelijk heb ik ze zwart laten poedercoaten).
Voor mij was de belangrijkste reden om voor 19" te gaan het comfort, maar idd, 20" ziet er wel mooier uit. Keuzes...
 
Ik ben aan het kijken voor winterbanden, vind de 20" induction van Tesla wel erg mooi maar ben bang dat ik comfort inlever ten opzichte van de 19" gemini? Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik kon nergens de inductionvelgen vinden in 19" anders kon ik losse winterbanden kopen en die op de 19" velgen zetten.
Of losse inductionvelgen 20" kopen en daar een iets hogere (255/45R19) op zetten zodat ik geen comfort inlever. Zou dat kunnen? In de wielkasten lijkt me voldoende ruimte voor een iets (1,25 cm) band.
 
Met 20" heb ik geen ervaring, maar heb 19" 8.5J ET35 velgen onder mijn Model Y gezet om precies dezelfde reden (met de originele 255 banden van de Gemini velgen). Ik heb het destijds uitgerekend (kan de sheet niet meer vinden), en het verschil was minder dan 5 mm, wat over het algemeen als prima acceptabel gezien wordt. Zie onderstaande foto voor een indruk hoever ze naar binnen/buiten staan.

View attachment 979230
ziet er strak uit! Lijken erg op de 20" inductionvelgen. Waar heb je deze gevonden? Dan houd je in ieder geval hetzelfde comfort als met de standaard 19" Gemini velgen...
 
Ze passen prima. Ik heb destijds uitgerekend hoeveel de verschuiving t.o.v. de Gemini's was, das was in de ordegrootte van een paar mm, wat ik acceptabel vond. Hierboven staat ergens een linkje naar een site die dat voor je uitrekent, dan kan je preciezer kijken of je het risico van afwijkende wielstanden etc zelf ook acceptabel vind.
 
Thanks, ik heb ze bij Greendrive Accessoires vandaan. Het zijn replica's van de 19" Model 3 sport-velgen, vandaar de iets afwijkende maat t.o.v. de Gemini's.
Wat kost het hele setje incl banden en heb je ook foto's ?

Via de Tesla shop zie ik ook originele Gemini velgen incl banden en sensoren voor € 2.175, dat lijkt me per saldo helemaal niet zo duur of mis ik iets?
Alleen de Pirelli banden kosten al ca 1.200 euro via een bedrijf zoals Euromaster
 
Last edited:
Ze passen prima. Ik heb destijds uitgerekend hoeveel de verschuiving t.o.v. de Gemini's was, das was in de ordegrootte van een paar mm, wat ik acceptabel vond. Hierboven staat ergens een linkje naar een site die dat voor je uitrekent, dan kan je preciezer kijken of je het risico van afwijkende wielstanden etc zelf ook acceptabel vind.
interessant! ik rij een model 3 met 19inch velgen van Monaco met banden in dezelfde maat als de fabrieks 19 inch velgen. Dus die kan ik ook gebruiken ipv de 19 inch fabrieks model y velgen (mocht ik volgens jaar mn model 3 laten opvolgen door een model Y)?
 
interessant! ik rij een model 3 met 19inch velgen van Monaco met banden in dezelfde maat als de fabrieks 19 inch velgen. Dus die kan ik ook gebruiken ipv de 19 inch fabrieks model y velgen (mocht ik volgens jaar mn model 3 laten opvolgen door een model Y)?
Dat heb ik zelf gedaan met 18 inch. De 18 inch velgen van de Model 3 gebruik ik nu met All-Season banden onder de model Y voor de winter.
 
Ik ben aan het kijken voor winterbanden, vind de 20" induction van Tesla wel erg mooi maar ben bang dat ik comfort inlever ten opzichte van de 19" gemini? Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik kon nergens de inductionvelgen vinden in 19" anders kon ik losse winterbanden kopen en die op de 19" velgen zetten.
Of losse inductionvelgen 20" kopen en daar een iets hogere (255/45R19) op zetten zodat ik geen comfort inlever. Zou dat kunnen? In de wielkasten lijkt me voldoende ruimte voor een iets (1,25 cm) band.
ik heb een 20 '' met 255/45R20 gemonteerd, iets dikkere band, werkt uitstekend. Véél meer comfort, maar heeft wel de looks van 20'' Je snelheidsmeter wijkt ietwat af, maar valt volgens de calculaties binnen de marges. 100km/h rijden is in werkelijke snelheid 101km/h, is voor mij acceptabel. Die Pirelli Elect heb ik ook, zijn toppers!
 
interessant! ik rij een model 3 met 19inch velgen van Monaco met banden in dezelfde maat als de fabrieks 19 inch velgen. Dus die kan ik ook gebruiken ipv de 19 inch fabrieks model y velgen (mocht ik volgens jaar mn model 3 laten opvolgen door een model Y)?
Let er wel op dat je wel andere banden nodig hebt, de 3 geleverd is met 235/40R19 banden, de Y met 255/45R19, dus optisch en qua rolomtrek krijg je een aardige afwijking (procent of 6).
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC