Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Vakantie - Italië

This site may earn commission on affiliate links.
Deze paal staat iets gunstiger dan parking Faravelli met de DeC. Ik denk dat de Enelpaal handiger en voordeliger is voor kortere park&charge sessies en de parking beter voor een hele dag staan.

Hey Kees, dat is de laadpaal tegenover de universiteit?
Op honderd meter afstand ligt het museum van moderne kunst, met een restaurant met een mooi terras buiten.
Dat restaurant was (in ieder geval vorig jaar) een aanrader.
Héérlijk gegeten daar.
Overigens net een boete binnen gekregen van bijna een jaar geleden, zou een bepaalde weg bestemd voor ander verkeer in de buurt van het colosseum hebben genomen. Met een nietszeggende foto in het donker waar alleen mijn kenteken op te zien is.
Bijna 90 Euro. Heb hem maar vlot betaald en in het 'snel vergeten'-deel van mijn hersenen opgeslagen.:eek:
 
SuC Magliano
Bijna door het zwembad heen naar het restaurant
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    801.4 KB · Views: 62
  • image.jpeg
    image.jpeg
    696 KB · Views: 51
  • Like
Reactions: Wheelsonfire
ik ben zaterdag in Toblach en heb een oplossing gevonden in dit hotel

Home

Ik heb het zelf nog niet kunnen testen, maar de eigenaar heeft zelf een hybride BMW waarvoor ze net een 11KW laadpunt in de garage gezet hebben. Volgens de installateur van het laadpunt moet het ook werken met een TESLA.

Ik zal de resultaten van het laden 'afmelden' in deze thread en desgevallend het hotel toevoegen aan de thread met hotels + laadoplossing.

Vandaag aangekomen in Toblach.
Gasten van Union hotel zijn super enthousiaste kerels (2 broers).
Het 11 Kw laadpunt voor de hybride BMW werkt perfect !

Wel niet te spreken over de rij ervaring van Frankfurt (A61), Ulm, over Lermoos, Fernpass en Brennerpas: 1 lange file.
Wij hebben in totaal 19 uur gereden over een kleine 1.100 km.
Vandaag 7 uur aangeschoven over 360 km.
We komen zaterdag terug en zoeken als alternatief over Lienz, Kitzbuhl en Munchen te rijden.
Erger dan gisteren en vandaag kan niet, of wel... ?:eek:
 
image.jpeg
Vandaag aangekomen in Toblach.
Gasten van Union hotel zijn super enthousiaste kerels (2 broers).
Het 11 Kw laadpunt voor de hybride BMW werkt perfect !

Wel niet te spreken over de rij ervaring van Frankfurt (A61), Ulm, over Lermoos, Fernpass en Brennerpas: 1 lange file.
Wij hebben in totaal 19 uur gereden over een kleine 1.100 km.
Vandaag 7 uur aangeschoven over 360 km.
We komen zaterdag terug en zoeken als alternatief over Lienz, Kitzbuhl en Munchen te rijden.
Erger dan gisteren en vandaag kan niet, of wel... ?:eek:
De zaterdagen en zondagen in Juli en Augustus blijven zeer druk. Of je nu Fernpas of St.Anton of München rijd.

Mooi route vanaf Toblach
 
Last edited:
Tetteretee! Het was even zoeken, zeuren en vragen, maar nu heb ik het toch gekregen via dueenergie:

We remember to you that we have 4 charging stations in Sicilia, 2 in Palermo and 2 in Catania, so you can also recharge there if you pass nearby.


As regards the other charging stations, the Sibeg’s stations are not part of our circuit, so our card doesn’t work on them and I can’t tell you their conditions (if available or not, etc.).

I controlled on the Internet and found a map (unfortunately not very detailed), you can find it enclosed.

I think some of these stations could be free access, but I don’t know it certainly. Probably some of them will be in supermarket’s parking, so you will have to ask there.
Onze eerste poging liep alvast op niets uit. Van de manager van de desbetreffende supermarkt kregen we te horen dat de paal er uitsluitend staat voor de Coca-Cola vertegenwoordigers (die uiteraard sporadisch langskomen) en medewerkers van de supermarkt (die 'n elektrisch rijden, een pas Is er dan ook niet).

Klasse, Investeren in groen, promotie voor de Buehne.
 

Attachments

  • IMG_20160724_130511.jpg
    IMG_20160724_130511.jpg
    1 MB · Views: 45
Ben benieuwd wat dit gaat doen, dufergo lijkt me een proactieve club:


Dear staff at dufergo,

I know that I received an answer to the below, but now that I am at Silicy the lack of logic in this situation strikes me, and I feel a need to ask you to make an effort to make things change.

Apparently, Sibeg has placed together with Enel dozens of charge points all over Sicily. Yesterday I visited one. It is a normal charge point like Enel has hundreds throughout Italy. It has normal Type 2 plug access, and normal chargecard readers for operation. They're placed at supermarkets which is excellent. Yet they're open to Coca-Cola personnel only. I guess they might use each chargepoint just a couple of times and for just one or two hours each time - per year?

Meanwhile, tourists (extremely important for the Sicilian economy) have just two (2!) places on the entire island where they can charge. In two days on the island I talked to three different people who would LOVE to drive electric and get rid of the noise and pollution BUT first want to see charging options available!! (Surely there will be no need to explain any of this to you).

Now the big question is: a substantial investment has been made, yet less than 1% of the potential benefit is actually gained, while money could be earned and a REAL sustainability step could be made. Surely Coca-Cola wants to be certain that they have access to their own charge points as and when needed but with two plugs on each colonnine that should not be a concern (they could still offer only one plug to the public). Why not open them up to the public??

I would truly hope that dufergo can talk to Sibeg and make a change. Only winners out there.

Looking forward to good news, thanks for what you're doing (an outstanding job to service international travellers), and keep up the good work!

Met vriendelijke groet, kind regards,
 
Gisteren aangekomen en Mercatale, Toscane. Moeiteloos dik 1400 km met de MS90D. Geladen in Mogendorf, Achern, Pratteln (overnachting in Muttenz), Monte Ceneri en Modena. Het laden van de auto koste minder tijd dan zelf bijtanken (lunch, colaatje, laatste 20 ronden van F1 Hongarije kijken...;-))..bij ons huis kunnen we helaas niet heel snel laden (1KW) anders vliegen de stoppen eruit maar dat is slechts voor nood. Hopelijk geeft de pas van Due Energie ons in Florence, Pisa en Siena voldoende flexibiliteit...we gaan het ervaren...de heenreis was in ieder geval zeer eenvoudig en comfortabel!
 
Gisteren aangekomen en Mercatale, Toscane. Moeiteloos dik 1400 km met de MS90D. Geladen in Mogendorf, Achern, Pratteln (overnachting in Muttenz), Monte Ceneri en Modena. Het laden van de auto koste minder tijd dan zelf bijtanken (lunch, colaatje, laatste 20 ronden van F1 Hongarije kijken...;-))..bij ons huis kunnen we helaas niet heel snel laden (1KW) anders vliegen de stoppen eruit maar dat is slechts voor nood. Hopelijk geeft de pas van Due Energie ons in Florence, Pisa en Siena voldoende flexibiliteit...we gaan het ervaren...de heenreis was in ieder geval zeer eenvoudig en comfortabel!

Hee wat grappig, wij zitten over een paar dagen net net wat zuidelijker, vlak bij Arezzo. Vandaag al vertrokken: onze eerste internationale EV trip om eerst wat vrienden in Zuid Duitsland en Zwitserland/Frankrijk te bezoeken en daarna naar Toscane. Superchargen in Duitsland (Erfurt en Hirschberg) ging als een zonnetje en veel sneller dan ik had verwacht (> 550 km p u). De S90D zoeft razendsnel over het asfalt en het is formidabel toeren. Alleen de Duitse betonplaten vindt hij niks. Een paar Nederlandse en drie Duitse Teslas getroffen bij de SuCs, die laatste allemaal wit.
 
  • Like
Reactions: Keezje
Ik weet dat er een 'vakantie in europa' draadje is, maar het leek me beter om voor specifieke vragen over Italië een apart draadje aan te maken, zoals voor Frankrijk.
En met een reden: we hebben gisteren besloten nog even een paar dagen naar Italië te rijden. We vertrekken vrijdag. We hebben een appartment geboekt (airbnb) in Bogogno. In de buurt van de meren en Milaan.
De heenreis is geen punt: voldoende superchargers. De laatste is Monte Ceneri in Zwitserland.
Laden op lokatie kan nog wel eens lastig worden:
Zowel op de kaart van Due energy en van Enel zijn geen laadpunten in de buurt:
dueenergy.PNG


Op chargemap staan wel enkele laadpunten:
chargemap.PNG


Oa bij een Renaultdealer (in Borgomanero). Daar staat bij dat he een Eneldrive kaart nodig hebt. Maar ik betwijfel of dat juist is, aangezien het laadpunt op de Enel site niet staat vermeld.

Ik kan natuurlijk altijd nog:
- zoeken naar een gewoon stopcontact;
- af en toe eens naar een supercharger (Cavaglia is 60 km).

Mijn vragen:
- nog tips?
- toch een pasje ergens regelen? Lijkt me zinloos als er geen laadpunten in de buurt zijn.
- Ik zie dat er twee typen stopcontacten zijn in Italie: 'gewoon' en eentje met drie pinnen op een rij. Komt die laatste veel voor? Kan ik op die stopcontacten normaal laden of moet ik rekening houden met issues als het neuterprobleem?

Thx,
Maurice.
 
Er is al een Italië draadje Maurice..

Vakantie - Italië

Maar om je vraag te beantwoorden: er is waar ik zit (Omgeving Perugia) geen probleem met laden aan huis. Moet wel het stopcontact gebruiken dichts bij de meterkast. Hier hebben ze van die stopcontacten met de aardepin in het midden. Gewoon een adapter gehaald bij de supermarkt hier. Gaat tot 13amp. Ik heb zelf een DUE kaart aangevraagd maar nog niet nodig gehad. Het laden aan huis is voldoende voor de uitstapjes die we om de dag doen.

Verder goed opletten in het verkeer want ze rijden hier als gekken!
 
Tesla is toch wel gevoelig voor de slechte stroomvoorziening op het platteland van Italië, zelfs met de Fivaro lader ertussen. Bij eerste huisje de amperage terug gezet naar 8 amp (op een blauwe 240v 16a aansluiting) en nog stopte het laden een aantal keren. Hetzelfde verschijnsel bij ons tweede huisje van deze trip. Uiteindelijk lukt het wel gelukkig om weer een beetje bij te laden hier.
image.jpeg
image.jpeg
 
  • Like
Reactions: Wheelsonfire
Ja heb inderdaad dezelfde ervaringen: van de drie B&B's in Toscane waar we aan een blauwe stekker konden laden moest ik op 2 plekken het amperage flink terugzetten, op 1 plek zelfs naar 5A want we kregen maar 205 volt uit de stekker en als ik meer trok dan stortte het voltage helemaal in elkaar. Was wel een beetje sneu want ze hadden speciaal voor ons die stekker op de parkeerplaats aangelegd,

File Aug 01, 13 09 44.jpeg


Op een andere plaats ging het wel perfect, stekker in de keuken kunnen gebruiken. Meteen een leuk Italiaans handen-en-voeten gesprek met de kok gehouden want die bleek zelf een Nissan Leaf te rijden.

En alle plekken waar we logeerden gingen ze speciaal voor EV's een plug op de parkeerplaats aan laten leggen.
Volgend jaar geen uitdagingen meer :)
 
  • Like
Reactions: TomorrowCar
Tesla is toch wel gevoelig voor de slechte stroomvoorziening op het platteland van Italië, zelfs met de Fivaro lader ertussen. Bij eerste huisje de amperage terug gezet naar 8 amp (op een blauwe 240v 16a aansluiting) en nog stopte het laden een aantal keren. Hetzelfde verschijnsel bij ons tweede huisje van deze trip. Uiteindelijk lukt het wel gelukkig om weer een beetje bij te laden hier.
View attachment 188158 View attachment 188159

In dit Boutique Hotel in Isola d'Asti kan geladen worden met de 16 amp 3 fase krachtstroom maar de UMC van Tesla is net 1 meter te kort. Verlengen laat deze UMC niet toe. Ach dan maar gewoon op het stopcontact en een paar uur langer in het zembad dobberen ;)
image.jpeg
 
  • Like
Reactions: robertvg