Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
Hoewel mijn range altijd vrij stabiel was bij 90% (449Km), merk ik dat hij de laatste tijd een flinke duik heeft genomen (eerder 439Km).

Teslafi bevestigt dit:


Mijn "battery degradation" is al 2.21%. Help!

Ik laad altijd thuis (TWC) en netjes tot 90%. Ik ben in juli twee weken op reis geweest, waar ik af en toe tot 100% heb geladen en regelmatig een snellader (Tesla of Ionity) heb gebruikt. Ik heb nu 20.000Km op de teller.

Is dit normaal?
Idem, altijd rond 449, na wat software updates naar 444, dan 442, en nu met laatste update 438. ODO: 25978 km
 
  • Like
Reactions: dries
Ik heb 16300 km gereden en heb een redelijjk stabiele range/degradation report.
Nog tegen de 499km estimated aan bij 100%, zelfde als toen ik hem kreeg.

Iedere nacht laden tot 80% (heb niet meer nodig) en gemiddeld rij ik 126km/dag (over alle dagen).
In de praktijk is het ongeveer 250-300 km per dag en dan weer paar dagen niets/weinig (werk veel vanuit huis).
Acculading gaat dus bij mij ongeveer tussen 20% en 80% heen en weer, levert mooi plaatje op:

battery16sept19.png

bat2.png
 
Het is officieel, ik zit na een jaar en 18.000 kilometer op 1,08% degradatie op basis van het HIGH vs. CURRENT report en op 1,87% op basis van HIGH vs. LOW.

chrome_2019-10-01_16-01-22.png


Meer stats:

- 2,943.25kW slow charging, 131x, ~22.47kW per sessie
- 2,034.45kW fast charging, 57x, ~35.69kW per sessie


Verbaasd me dat ik naar verhouding nog zoveel kW met snelladen heb gehaald. 3x op vakantie zorgt voor een flinke toename in het snelladen in ieder geval.
 
Tot 7500km altijd 449km bij 90%.
Van 7500 naar 9500km gezakt via 444, 442 naar nu 440km.

Apart dat het opeens inzet, ik doe niets anders dan de eerste 7500km. Het weer zou alleen effect hebben op verbruik, niet de guess o meter.

Is normaal. Na eerste 10.000 -15.000 km zie je een lichte daling, daarna stabiliseert het. Bij mij nu na ca. 35.000 443 bij 90%. Ik laad hem trouwens bijna altijd tot 80% (395 km) af en toe tot 90%. En ga niet kalibreren: dat werkt averechts. Systeem zorgt daar zelf voor.
 
Ik heb toch echt liever een betrouwbare schatting hoe ver ik kan komen met de lading in plaats van een theoretische schatting onder ideale omstandigheden.

Daar is het energiescherm voor die op allerlei manieren een inschatting geeft van de geschatte range bij actueel gebruik (rechts) en het gemiddelde gebruik op basis van je actuele rijgedrag en omstandigheden de afgelopen 10-25 en 50 km (links). Hoe precies wil je het hebben.....
Voor de fijnproevers: