Ik heb het gevoel dat je de MS gewoon wil houden. Mocht je daarover fiscaal even willen sparren telefonisch, stuur even een pv.
Dank voor het aanbod. Wordt zeer gewaardeerd. Ik had liever de MS gehouden, maar ik heb de auto 3 uur geleden ingeleverd bij Tesla Hengelo, omdat het me teveel gedoe wordt en het te onzeker is of het allemaal wel legaal is.
Ik heb twee accountants gesproken. De eerste zegt heel simpel: "
je mag niet her-etiketteren", want zo staat het op de site van de belastingdienst. Als je mag verkopen en terugkopen, dan hadden ze die regel net zo goed weg kunnen laten. Je kan altijd wel even snel iets heen en weer pingelen met een derde partij. Hiermee omzeil je de fiscus en dat is niet toegestaan.
De andere accountant is wat liberaler, want die was van mening dat als je het verkoopt en terugkoopt dat je iets opnieuw aanschaft. Je moet wel zorgen dat je het voor een reële prijs verkoopt en dat kunnen onderbouwen (daarom had ik ook een taxatierapport laten opstellen). De fiscus loopt hierbij geen geld mis, want je draagt de juiste BTW af en ook heb je geen extra verlies in de zaak.
Ik kon helaas geen rechtzaken vinden waar dit heeft gespeeld (met verkoop/terugkoop constructie). Ik vind die tweede opvatting zeker zinnig, maar zo zou je natuurlijk wel de hele tijd goederen tussen privé en zakelijk kunnen blijven schuiven en dat zal niet de bedoeling zijn. De pakkans zal relatief klein zijn, maar als je gepakt wordt dan kunnen de consequenties wel stevig zijn. Omdat je geen sluitende km-administratie hebt kunnen ze aangeven dat het gewoon als zakelijk gezien wordt. Dan heb je dus 22% bijtelling voor je kiezen. Wellicht dat het wat milder gaat, maar een flinke boete zal je denk ik wel krijgen.
Ik slaap graag rustig, dus vandaar dat ik de auto maar heb verkocht aan Tesla. Achteraf wel blij dat ik financial-lease heb gedaan. Anders was ik nu verplicht geweest de auto te zelf verkopen. Ik ga nu of een leuke A5 cabriolet kopen en als ik niets tegen kom, dan wordt het denk ik gewoon een Model 3 die een beetje leuk aangekleed is. Lekker vanuit privé, want dan heb ik alle vrijheid (en lijkt voordeliger te zijn).
Tot die tijd wordt het back-to-basic in de Peugeot 108 en Audi cabriolet (1993). Helaas nog maar weinig open rijden helaas nu...