CCS is DE laadstandaard voor DC snelladen. Tenminste in de EU en (volgens mij ook de VS, maar dan met andere plug). Alle (mogelijk smerige) spelletjes die mogelijk gespeeld zijn voordat CCS de standaard werd, zijn inmiddels niet meer relevant. Wel relevant is dat steeds meer auto's (BEVs natuurlijk) die in de EU gebouwd worden, voorzien zijn van een CCS aansluiting. Daarnaast komen er modellen voor onze markt van buiten de EU ook steeds meer met een dergelijke aansluiting. En daarbij is het niet onwaarschijnlijk dat op een gegeven moment het "hebben" van een CCS aansluiting verplicht is voor een BEV met snellaadoptie (typegoedkeuring).
De 150kW laadstations in NL (bij Fastned) zouden dit jaar beschikbaar moeten komen. Dat zou in NL dan al een stuk of 100 van dergelijke apparaten kunnen inhouden (Fastned heeft ongeveer 60 locaties met twee laders per locatie). Daarbij zou Ionity 400 stations gaan uitleveren.
"Until 2020, we will implement and operate about 400 fast charging stations across Europe." Vraag is of het laadlocaties of laadpunten gaan worden. Het lijkt om "sites" te gaan gezien de volgende tekst uit een PDF van de site:
By teaming up with Shell, OMV, Tank & Rast and Circle K, IONITY has secured the coverage of more than half of the approximately 400 sites planned between now and the year 2020.
De droom dat Europese auto's bij Tesla gaan aankloppen om gebruik te kunnen maken van het SuC, lijkt me verre van reëel. Een EU gebouwde auto moet dan voorzien worden van een extra "standaard". Dat kost extra geld en bovendien "wil" een EU autobedrijf geen BEVs verkopen. Althans zo min mogelijk om aan de "norm" te voldoen. Dan wel zolang het verlies door het verkopen van BEVs onder het boetebedrag blijft dat zou moeten worden opgelegd door de EU.
Ook is het maar de vraag of het verstandig is wanneer Tesla een grotere druk op de SuC locaties gaat creëren door nog meer auto's te laten laden.
Of Tesla's in de (nabije) toekomst een CCS aansluiting krijgen zal natuurlijk afhangen of het verplicht wordt een dergelijke aansluiting te hebben. Zolang het
niet verplicht is, komt er alleen een dergelijke aansluiting als Tesla daar zelf voor kiest:
- om eigen netwerk te ontlasten
- om extra keuze te bieden aan Tesla eigenaren
- omdat het kan (met Elon aan het roer, weet je het nooit)
En ik zie dat eigenlijk niet erg snel gebeuren.
Laadsnelheden
Tesla heeft in het verleden aangegeven te streven naar laadtijden van 5 tot 10 minuten (van 20 naar 80% SoC). Wanneer je binnen 10 minuten ongeveer 60% bij je SoC op wilt tellen, dan kom je al snel uit bij vermogens als:
- 42kWh laden (Model 3 LR als voorbeeld) in 10 minuten -> 42 * 6 = 252kW
- 60kWh laden (S/X (P)100D(L) als voorbeeld) in 10 minuten -> 60 * 6 = 360kW
Door een SuC kabel wordt max ongeveer 350A gejaagd (en zonder extra koeling toe te voegen, zal dit maximum waarschijnlijk wel zo blijven). Bij de CCS 350kW standaard wordt uitgegaan van 350A als ik het goed heb onthouden en de kabel zal actief gekoeld moeten worden. Geen mogelijkheid voor adapter...kan ik me uit een post hier op het forum herinneren.
De 100kWh accu uit het bovenstaande voorbeeld, zal dan tijdens de laadsessie van 20 tot 80% een gemiddelde packspanning van tenminste 1000V moeten hebben. Voor de Model 3 LR zou het dan gaan over 720V gemiddeld.
Momenteel laad je een Tesla van 20 naar 80% in 30 tot 40 minuten (afgaande op diverse laadsessies op Youtube; voornamelijk de vele sessies van Bjorn Nyland, al dan niet via livestream). De "concurrenten" komen momenteel rond de 60 minuten uit (Ampera-e), dan wel op gemiddelde laadvermogens van ongeveer 30-35kW (e-Golf, etc).
Het 3 tot 4x sneller laden dan een huidige Tesla, zal met de huidige accuceltechniek, alleen mogelijk zijn wanneer li-ion cellen gemiddeld met 3 tot 4C geladen kunnen worden, de packspanning flink wordt verhoogd en natuurlijk ook de boel nog "koel" te houden is tijdens het laden.
Ik ben erg benieuwd of Tesla de laadvermogens effectief gaat verhogen en natuurlijk hoe ze dat gaan doen. Ook zou ik erg graag alle marketing van de Porsche Mission E getest willen zien door een onafhankelijk persoon....in real life!. Iets geeft met het gevoel dat het gemiddelde bij laden van 20 naar 80% wel
iets onder de 350kW zal zitten.