Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
De Tesla-plug is een type2-plug waarop driefasig AC en DC kan geladen worden.
Om DC-laden mogelijk te maken moet er dus intern geschakeld worden: De vermogengeleiders worden allicht twee per twee gebundeld voor de + en de -.
De CCS houdt AC en DC gescheiden: AC boven, via een klassieke type 2 met de drie fasen, de nul en de aarde en DC onder via de twee zware contacten.

Hans, je maakt er een karikatuur van, uit onwetendheid of kwaadwillend. De CCS-laadinfrastructuur loopt in verhouding zelfs voor op het aantal wagens: er zijn op dit moment ruim 4.000 CCS-laadplaatsen in Europa en dat voor een beperkt aantal voertuigen want enkel de Ioniq en de Duiters (VW en BMW) kunnen ermee laden. Via het menu van de kaart waarvan ik de link meegaf kan je zien hoeveel er maandelijks bijkomen.

Allerlei schakelingen zijn natuurlijk mogelijk. Als Tesla de Model 3 uitrust met een combilaadpoort (als) dan kan deze ook bij anderen werken.

En ik heb het over laadnetwerk, een entiteit en een identiteit, niet over een bunch losse laders. Een netwerk bevat geen laadpalen maar laadstations met een groot aantal laadplekken zodat je niet in de rats hoeft te zitten of je er terecht kunt. Dat moeten ze eerst nog door krijgen. Vooralsnog lijkt het mij nog het meeste op inderdaad een karikatuur, maar het kan veranderen.
 
Last edited:
CCS is DE laadstandaard voor DC snelladen. Tenminste in de EU en (volgens mij ook de VS, maar dan met andere plug). Alle (mogelijk smerige) spelletjes die mogelijk gespeeld zijn voordat CCS de standaard werd, zijn inmiddels niet meer relevant. Wel relevant is dat steeds meer auto's (BEVs natuurlijk) die in de EU gebouwd worden, voorzien zijn van een CCS aansluiting. Daarnaast komen er modellen voor onze markt van buiten de EU ook steeds meer met een dergelijke aansluiting. En daarbij is het niet onwaarschijnlijk dat op een gegeven moment het "hebben" van een CCS aansluiting verplicht is voor een BEV met snellaadoptie (typegoedkeuring).

De 150kW laadstations in NL (bij Fastned) zouden dit jaar beschikbaar moeten komen. Dat zou in NL dan al een stuk of 100 van dergelijke apparaten kunnen inhouden (Fastned heeft ongeveer 60 locaties met twee laders per locatie). Daarbij zou Ionity 400 stations gaan uitleveren. "Until 2020, we will implement and operate about 400 fast charging stations across Europe." Vraag is of het laadlocaties of laadpunten gaan worden. Het lijkt om "sites" te gaan gezien de volgende tekst uit een PDF van de site:

By teaming up with Shell, OMV, Tank & Rast and Circle K, IONITY has secured the coverage of more than half of the approximately 400 sites planned between now and the year 2020.

De droom dat Europese auto's bij Tesla gaan aankloppen om gebruik te kunnen maken van het SuC, lijkt me verre van reëel. Een EU gebouwde auto moet dan voorzien worden van een extra "standaard". Dat kost extra geld en bovendien "wil" een EU autobedrijf geen BEVs verkopen. Althans zo min mogelijk om aan de "norm" te voldoen. Dan wel zolang het verlies door het verkopen van BEVs onder het boetebedrag blijft dat zou moeten worden opgelegd door de EU.

Ook is het maar de vraag of het verstandig is wanneer Tesla een grotere druk op de SuC locaties gaat creëren door nog meer auto's te laten laden.

Of Tesla's in de (nabije) toekomst een CCS aansluiting krijgen zal natuurlijk afhangen of het verplicht wordt een dergelijke aansluiting te hebben. Zolang het niet verplicht is, komt er alleen een dergelijke aansluiting als Tesla daar zelf voor kiest:

- om eigen netwerk te ontlasten
- om extra keuze te bieden aan Tesla eigenaren
- omdat het kan (met Elon aan het roer, weet je het nooit)

En ik zie dat eigenlijk niet erg snel gebeuren.

Laadsnelheden
Tesla heeft in het verleden aangegeven te streven naar laadtijden van 5 tot 10 minuten (van 20 naar 80% SoC). Wanneer je binnen 10 minuten ongeveer 60% bij je SoC op wilt tellen, dan kom je al snel uit bij vermogens als:

- 42kWh laden (Model 3 LR als voorbeeld) in 10 minuten -> 42 * 6 = 252kW
- 60kWh laden (S/X (P)100D(L) als voorbeeld) in 10 minuten -> 60 * 6 = 360kW

Door een SuC kabel wordt max ongeveer 350A gejaagd (en zonder extra koeling toe te voegen, zal dit maximum waarschijnlijk wel zo blijven). Bij de CCS 350kW standaard wordt uitgegaan van 350A als ik het goed heb onthouden en de kabel zal actief gekoeld moeten worden. Geen mogelijkheid voor adapter...kan ik me uit een post hier op het forum herinneren.

De 100kWh accu uit het bovenstaande voorbeeld, zal dan tijdens de laadsessie van 20 tot 80% een gemiddelde packspanning van tenminste 1000V moeten hebben. Voor de Model 3 LR zou het dan gaan over 720V gemiddeld.

Momenteel laad je een Tesla van 20 naar 80% in 30 tot 40 minuten (afgaande op diverse laadsessies op Youtube; voornamelijk de vele sessies van Bjorn Nyland, al dan niet via livestream). De "concurrenten" komen momenteel rond de 60 minuten uit (Ampera-e), dan wel op gemiddelde laadvermogens van ongeveer 30-35kW (e-Golf, etc).

Het 3 tot 4x sneller laden dan een huidige Tesla, zal met de huidige accuceltechniek, alleen mogelijk zijn wanneer li-ion cellen gemiddeld met 3 tot 4C geladen kunnen worden, de packspanning flink wordt verhoogd en natuurlijk ook de boel nog "koel" te houden is tijdens het laden.

Ik ben erg benieuwd of Tesla de laadvermogens effectief gaat verhogen en natuurlijk hoe ze dat gaan doen. Ook zou ik erg graag alle marketing van de Porsche Mission E getest willen zien door een onafhankelijk persoon....in real life!. Iets geeft met het gevoel dat het gemiddelde bij laden van 20 naar 80% wel iets onder de 350kW zal zitten.
 
Last edited:
CCS is DE laadstandaard voor DC snelladen. Tenminste in de EU en (volgens mij ook de VS, maar dan met andere plug). Alle (mogelijk smerige) spelletjes die mogelijk gespeeld zijn voordat CCS de standaard werd, zijn inmiddels niet meer relevant. Wel relevant is dat steeds meer auto's (BEVs natuurlijk) die in de EU gebouwd worden, voorzien zijn van een CCS aansluiting. Daarnaast komen er modellen voor onze markt van buiten de EU ook steeds meer met een dergelijke aansluiting. En daarbij is het niet onwaarschijnlijk dat op een gegeven moment het "hebben" van een CCS aansluiting verplicht is voor een BEV met snellaadoptie (typegoedkeuring).

De 150kW laadstations in NL (bij Fastned) zouden dit jaar beschikbaar moeten komen. Dat zou in NL dan al een stuk of 100 van dergelijke apparaten kunnen inhouden (Fastned heeft ongeveer 60 locaties met twee laders per locatie). Daarbij zou Ionity 400 stations gaan uitleveren. "Until 2020, we will implement and operate about 400 fast charging stations across Europe." Vraag is of het laadlocaties of laadpunten gaan worden. Het lijkt om "sites" te gaan gezien de volgende tekst uit een PDF van de site:



De droom dat Europese auto's bij Tesla gaan aankloppen om gebruik te kunnen maken van het SuC, lijkt me verre van reëel. Een EU gebouwde auto moet dan voorzien worden van een extra "standaard". Dat kost extra geld en bovendien "wil" een EU autobedrijf geen BEVs verkopen. Althans zo min mogelijk om aan de "norm" te voldoen. Dan wel zolang het verlies door het verkopen van BEVs onder het boetebedrag blijft dat zou moeten worden opgelegd door de EU.

Ook is het maar de vraag of het verstandig is wanneer Tesla een grotere druk op de SuC locaties gaat creëren door nog meer auto's te laten laden.

Of Tesla's in de (nabije) toekomst een CCS aansluiting krijgen zal natuurlijk afhangen of het verplicht wordt een dergelijke aansluiting te hebben. Zolang het niet verplicht is, komt er alleen een dergelijke aansluiting als Tesla daar zelf voor kiest:

- om eigen netwerk te ontlasten
- om extra keuze te bieden aan Tesla eigenaren
- omdat het kan (met Elon aan het roer, weet je het nooit)

En ik zie dat eigenlijk niet erg snel gebeuren.

Laadsnelheden
Tesla heeft in het verleden aangegeven te streven naar laadtijden van 5 tot 10 minuten (van 20 naar 80% SoC). Wanneer je binnen 10 minuten ongeveer 60% bij je SoC op wilt tellen, dan kom je al snel uit bij vermogens als:

- 42kWh laden (Model 3 LR als voorbeeld) in 10 minuten -> 42 * 6 = 252kW
- 60kWh laden (S/X (P)100D(L) als voorbeeld) in 10 minuten -> 60 * 6 = 360kW

Door een SuC kabel wordt max ongeveer 350A gejaagd (en zonder extra koeling toe te voegen, zal dit maximum waarschijnlijk wel zo blijven). Bij de CCS 350kW standaard wordt uitgegaan van 350A als ik het goed heb onthouden en de kabel zal actief gekoeld moeten worden. Geen mogelijkheid voor adapter...kan ik me uit een post hier op het forum herinneren.

De 100kWh accu uit het bovenstaande voorbeeld, zal dan tijdens de laadsessie van 20 tot 80% een gemiddelde packspanning van tenminste 1000V moeten hebben. Voor de Model 3 LR zou het dan gaan over 720V gemiddeld.

Momenteel laad je een Tesla van 20 naar 80% in 30 tot 40 minuten (afgaande op diverse laadsessies op Youtube; voornamelijk de vele sessies van Bjorn Nyland, al dan niet via livestream). De "concurrenten" komen momenteel rond de 60 minuten uit (Ampera-e), dan wel op gemiddelde laadvermogens van ongeveer 30-35kW (e-Golf, etc).

Het 3 tot 4x sneller laden dan een huidige Tesla, zal met de huidige accuceltechniek, alleen mogelijk zijn wanneer li-ion cellen gemiddeld met 3 tot 4C geladen kunnen worden, de packspanning flink wordt verhoogd en natuurlijk ook de boel nog "koel" te houden is tijdens het laden.

Ik ben erg benieuwd of Tesla de laadvermogens effectief gaat verhogen en natuurlijk hoe ze dat gaan doen. Ook zou ik erg graag alle marketing van de Porsche Mission E getest willen zien door een onafhankelijk persoon....in real life!. Iets geeft met het gevoel dat het gemiddelde bij laden van 20 naar 80% wel iets onder de 350kW zal zitten.

We kijken daar verschillend tegen aan. We gaan het zien. Sowieso wat Model 3 betreft en de laadpoort en straks als bekend is wat de echte capaciteit van de 2170 in de autovariant zal zijn.
 
150kW laadstations in NL (bij Fastned) zouden dit jaar beschikbaar moeten komen. Dat zou in NL dan al een stuk of 100 van dergelijke apparaten kunnen inhouden (Fastned heeft ongeveer 60 locaties met twee laders per locatie).
Fastnet heeft idd wel veelal 2 laders, maar meestal maar 1 ccs lader. Voor wat ik heb begrepen zijn deze locaties voornamelijk aangesloten op 3x80A. Dus wil fastned CCS tegen 150kW gaan aanbieden, zullen ze nog even een paar obligaties moeten uitgeven. De maandelijkse netwerkkosten stijgen exponentieel, maar nog belangrijker, de investering voor de verzwaring zal snel tussen de 20 en 50k per locatie liggen. Ik zie het niet snel gebeuren. Ook niet bij de andere huidige ccs locaties in de EU.
 
Fastnet heeft idd wel veelal 2 laders, maar meestal maar 1 ccs lader. Voor wat ik heb begrepen zijn deze locaties voornamelijk aangesloten op 3x80A. Dus wil fastned CCS tegen 150kW gaan aanbieden, zullen ze nog even een paar obligaties moeten uitgeven. De maandelijkse netwerkkosten stijgen exponentieel, maar nog belangrijker, de investering voor de verzwaring zal snel tussen de 20 en 50k per locatie liggen. Ik zie het niet snel gebeuren. Ook niet bij de andere huidige ccs locaties in de EU.
Correctie. Fastned idd vaak 2, mr green en allego vaak maar 1
 
Kanonnen worden ook niet meer van de voorzijde geladen, achterhaalde techniek....

Maar... Ik kan me wel iets voorstellen bij de opmerking van Hans: voorzijde is wellicht gekozen om "af te wijken" .... terwijl de vertrouwde laadklep (vroeger dinosap nu kwhaatjes) dan wellicht wat bekender voorkomt...
Of omdat je meestal vooruit inparkeert, en de laadpaal aan de voorkant staat. Korte kabel nodig.
 
Of omdat je meestal vooruit inparkeert, en de laadpaal aan de voorkant staat. Korte kabel nodig.

Ik vind het geen gezicht, zo'n auto aan een rietje. Om straks de "massa" warm te kunnen maken voor een EV is het nog steeds zo dat de aanpak van Tesla het best oogt maar ook functioneert. Bij de SuC, de DeC en ook de Wallcharger hoewel daar natuurlijk de plek waar hij hangt erop afgestemd moet zijn.

Maar misschien kiest men er wel voor om de verkoop niet te veel te bevorderen. Ik denk dat we dat aspect niet moeten onderschatten.
 
Altijd gedacht dat vooruit inparkeren een vrouwendingetje was, maar komt blijkbaar massaal voor.

It’s much safer to back into parking spaces. Why don’t we do it?
Omdat we altijd te laat vertrekken en daardoor geen tijd hebben om die auto rustig achteruit in te parkeren :D
Mensen die vroeg op hun werk komen zetten 'm vaak wel achteruit in een parkeervak, zodat ze 's middags snel en simpel kunnen vertrekken. Het valt me op dat naarmate je hoger (of dieper) in een een bedrijfsparkeergarage komt de auto's meer en meer vooruit ingeparkeerd staan ;)
 
En ik heb het over laadnetwerk, een entiteit en een identiteit, niet over een bunch losse laders. Een netwerk bevat geen laadpalen maar laadstations met een groot aantal laadplekken zodat je niet in de rats hoeft te zitten of je er terecht kunt. Dat moeten ze eerst nog door krijgen. Vooralsnog lijkt het mij nog het meeste op inderdaad een karikatuur, maar het kan veranderen.
Hans, heb je ooit al aan zo'n snellader geladen? Mij dunkt dat je iets beoordeelt waarmee je geen persoonlijke ervaring hebt.
 
Jawel hoor maar ervaar het als iets voor als het echt niet anders kan. Met Model 3 straks wellicht anders en daar gokken bouwers een beetje op.
Waarom denk je dat het met M3 rijders wellicht anders zou zijn? Niet vanwege de toegenomen range van de LR M3, lijkt mij. Volgens mij ook niet wegens kostenbesparing, M3 rijders betalen bij een Supercharger van Tesla meestal minder denk ik t.o.v. (allego) snelladers.
 
Waarom denk je dat het met M3 rijders wellicht anders zou zijn? Niet vanwege de toegenomen range van de LR M3, lijkt mij. Volgens mij ook niet wegens kostenbesparing, M3 rijders betalen bij een Supercharger van Tesla meestal minder denk ik t.o.v. (allego) snelladers.

Ik bedoel de "mogelijke" CCS aansluiting op Model 3. Dan kan er concurrentie komen, 20 ct bij SuC of ..? ct bij anderen. Het zal voorlopig de enige volume auto zijn.