Toch ook negatief nieuws vanuit onverwachte hoek: van Jack Hoogland, beleggingsadviseur. In zijn nieuwste nieuwsbrief schrijft hij o.a.:
Daarnaast hoef je maar naar Tesla te kijken. Als je je op de feiten richt, dan is er werkelijk niets positiefs meer te vinden aan Tesla.
Peperduur aandeel, belabberde cijfers, stelselmatig gebroken beloften, vertrekkende directieleden én een stroom berichten over de slechte kwaliteit auto's. Dat allemaal terwijl concurrenten hard aan de weg timmeren.
Dat is toch niet helemaal zoals wij het ervaren...
De verwijten kloppen feitelijk allemaal. Maar ze kloppen voor ons gevoel veel minder of niet omdat wij rijden in een elektrische auto die qua vormgeving, connectiviteit, bereik, SuperCharger, Autopilot, geluid, vermogen, service enz. enz. al 6 jaar geen enkele concurrentie heeft.
De verwijten, hoewel op zich min of meer juist, kan je extra negatief beoordelen zoals Hoogland doet.
Het aandeel is duur, maar kennelijk hebben de kopers dit er voor over, geen relevant verwijt dus.
De cijfers zijn belabberd, als je ziet met welke investeringen en waar Tesla allemaal mee bezig is, geen relevant verwijt dus.
De beloften niet nakomen, dat is wel een dingetje. Veel zaken komen laat maar komen toch, geen relevant verwijt dus.
Vertrekkende directieleden zie je overal, kijk eens bij Apple, geen relevant verwijt dus.
Slechte kwaliteit auto's. We hebben te maken met US producten en die zijn minder verfijnd dan Europese, een klein beetje relevant verwijt.
Dat de concurrenten hard aan de weg timmeren is meer schijn dan realiteit. Zolang de grote Europese fabrikanten geen megafactory's voor eigen accuproductie gaan neerzetten, zijn ze voor de productie 100% afhankelijk van LG, Samsung, Panasonic e.d. We zien bijv. met de Hyundai Ioniq hoe dit gaat, mondjesmaat beschikbaar.
Natuurlijk moeten we de producten van Tesla niet alleen door een roze bril bekijken. De productkwaliteit is beter dan in 2013 maar kan nog veel beter. De beloften over navigatie en AutoPilot worden al heel lang niet waargemaakt.
Maar zou ik daardoor mijn Model S willen omruilen voor een even dure Audi S6? Ik heb er drie gehad, maar zou nooit meer terug willen. En dat geldt voor inmiddels 300.000 huidige Tesla eigenaren. Gezien de eerste - positieve - ervaringen met de Model 3, komen daar nog eens 500.000 nieuwe eigenaren bij die vrijwel zeker trouw aan Tesla zullen blijven.
Jack Hoogland kan oreren wat ie wil, ik verkoop noch mijn Tesla noch mijn Tesla aandelen.