Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla zet in op "snelle" gigafactories vanwege de schaalvoordelen. De batterijen moeten fors goedkoper worden wil de EV concurrerend zijn en dat gaat Tesla goed af getuige de enorme kostenverlaging waar zij het voortouw hebben genomen.
Schaalvoordelen zijn 'giga' in de batterijproductie, vandaar de grote fabrieken. Inderdaad moet dat afgewogen worden tegen de risico's, maar momenteel is verlaging van de batterijkosten van levensbelang voor de introductie van EV's. Ik denk dat Tesla's strategie de juiste is. Misschien over vijf jaar, als de kosten al concurrerend zijn met de Ice, is die kostenverlaging niet meer zo nodig en kan Toyota's spreiding verstandig zijn (zeker in Japan met alle aardbevingen).

Daar ben ik van overtuigd en ik denk dat Toyota het ook wel zal willen. Echte robotisering betekent niet alleen supersnel kunnen produceren maar ook juist snel kunnen overschakelen. Heel simplificerend kun je stellen dat je een usb stick (ook al verouderd trouwens) met de gegevens van een Model S er in steekt en dat er Model S'jes uitrollen. Of intikken, vandaag bouwen we 150 S, 200 X en 650 3tjes.
En straks krijgen we een markt met alleen Ev's en daarbinnen is de klant het beste gediend met een kosteneffectief aanbod. Waarschijnlijk zullen de anderen noodgedwongen ook wel moeten. Kostenverlagingen zullen altijd interessant blijven. Bijvoorbeeld de prijs van een LED lamp 4 jaar geleden en nu.

En het gaat toch allemaal prima? Het waarschijnlijk meest ambitieuze en hoog gegrepen project wat autobouw betreft dat, zoals het ernaar uitziet, met een vertraging van een halfjaar wordt gerealiseerd. Dat op een inzet van 2 jaar vervroeging.
 
Last edited:
Ik snap ook niet zo heel goed waarom er niet meer op Europa ingezet wordt, misschien door de Duitse politiek, maar elektrische vrachtwagens zijn in Europa voor mijn gevoel veel handiger, in Europa zijn over het algemeen kortere afstanden e.d. Alleen de autopilot heeft het in Amerika waarschijnlijk wat gemakkelijker, met al die ultrabrede wegen daar.

Waarom denken of weten we dat? Binnenkort zullen er wel aankondigingen komen, tot die tijd wachten we gewoon af. De invloed van de Duitse politiek moeten we ook niet overschatten, die heeft hier ook weinig mee te maken. Zo bijzonder zijn ze ook weer niet. Waarschijnlijk komen ze hier, net al de rest, gewoon wat later op de weg.
 
Rowan, geen idee of er betere draadjes voor bestaan en/of je beter opsplitst, maar ik vind je "bloemlezingen" alvast altijd zeer interessant! Doe zo door!
Het grappige nieuwtje daaraan vond ik dus dat zonnepanelen rustig 40% per jaar in prijs zakken, met andere woorden, de 40% extra die Trump vraagt is volgend jaar teniet gedaan, in de EU echter zeggen ze gewoon, het wordt de prijs, alles eronder mag je bijbetalen tot deze prijs! Dus al verkoopt China het voor 1 cent, jammer joh, toch vragen we 35 cent per watt.
Een 270 watt zonnepaneel wordt dus sowieso 270*0,35=€94,50.

CSUN zonnepaneel met zilver frame 270 WP Polykristallijn | Warmteservice
Met 137 eu per stuk zitten ze dus al echt aan de lage kant.

Waarom denken of weten we dat? Binnenkort zullen er wel aankondigingen komen, tot die tijd wachten we gewoon af. De invloed van de Duitse politiek moeten we ook niet overschatten, die heeft hier ook weinig mee te maken. Zo bijzonder zijn ze ook weer niet. Waarschijnlijk komen ze hier, net al de rest, gewoon wat later op de weg.
Nou ja, die Duitse politiek heeft het al voor elkaar gekregen dat er geen superchargers meer geïnstalleerd worden in Duitsland, dus met megachargers zal wel precies hetzelfde gebeuren en daar staan er nog 0 van.
 
//..//
Nou ja, die Duitse politiek heeft het al voor elkaar gekregen dat er geen superchargers meer geïnstalleerd worden in Duitsland, dus met megachargers zal wel precies hetzelfde gebeuren en daar staan er nog 0 van.

Misschien een beetje kort door de bocht.
Het betreft een Europese richtlijn (*) die door alle lidstaten moet omgezet worden, en tot nu hebben enkel Spanje en Duitsland dat gedaan, voor zover ik weet. Spanje overigens veel sneller dan Duitsland.

Er is verder geen verbod, enkel een verplichting om CCS aan te bieden.
CCS gaan we zonder twijfel op Model3 zien, en op termijn ook op S en X.


(*) de invloed van Duitse politici is Europa is uiteraard niet te onderschatten.
 
Misschien een beetje kort door de bocht.
Het betreft een Europese richtlijn (*) die door alle lidstaten moet omgezet worden, en tot nu hebben enkel Spanje en Duitsland dat gedaan, voor zover ik weet. Spanje overigens veel sneller dan Duitsland.

Er is verder geen verbod, enkel een verplichting om CCS aan te bieden.
CCS gaan we zonder twijfel op Model3 zien, en op termijn ook op S en X.


(*) de invloed van Duitse politici is Europa is uiteraard niet te onderschatten.

In Spanje worden wel nog steeds superchargers geplaatst zonder CSS aansluiting voor zover ik weet. Er is blijkbaar een loophole.
 
In de UK is ook een uitzondering opgenomen voor laadinfra van autofabrikanten die alleen voor hun eigen merk bedoeld is.
M.a.w. die dus eigenlijk niet zo publiek is.

Het zou me helemaal niets verbazen wanneer lidstaten de vrijheid hebben zelf een definitie van "publiek toegankelijk" te verzinnen. NL zal waarschijnlijk ook snel volgen. We volgen DU immers bijna altijd, trouw als we zijn.

@S-19910 ; Daarom heb ik de petitie ook niet getekend. Het is EU "wet" en die wordt braaf door DU uitgevoerd. En het is niet verwonderlijk dat DU dan een zoveel mogelijk "anti-Tesla" manier van implementeren heeft...gezien DU de regeling onder druk van haar eigen auto-industrie heeft "verzonnen".

Dezelfde lobbyisten dromen ook over het verplicht stellen van een CCS aansluiting voor typegoedkeuring. Als dat doorgaat, dan zouden nieuwe auto's met alleen AC of CHAdeMO niet meer goedgekeurd worden. Of deze variant er komt en wanneer is weinig over bekend, maar toch hoop ik dat Tesla inderdaad deze "muziek" voorblijft en een direct CCS aan de Model 3 zal toevoegen.

Ik hoop ook nog steeds dat CCS beschikbaar komt op de Tesla's. Maar aangezien er geen verplichting is CCS op nieuwe auto's te hebben en Tesla erg hoog opheeft over haar eigen netwerk met "eigen" stekker (uiteraard terecht)...zou dat best eens wat langer kunnen duren.
 
  • Like
Reactions: S-19910
In Spanje worden wel nog steeds superchargers geplaatst zonder CSS aansluiting voor zover ik weet. Er is blijkbaar een loophole.

Tesla heeft na lang aandringen een tijdelijke afwijking gekregen.
Dit is trouwens ook de reden waarom er bij de start zo(relatief voor die tijd) massaal veel sucs in Duitsland werden gebouwd (om de invoegetreding net voor te blijven); en in Spanje geen enkele. ( daar was de wet al van kracht).

Nu er een tijdelijke afwijking in Spanje is wordt het netwerk daar versneld uitgerold.

(Daniel heeft elders de juiste wettekst gepost - hij is tenslotte niet voor niets juridisch én technisch hoog opgeleid. )

Edit : zie hier : Tesla Supercharger netwerk
 
Last edited:
Het zou me helemaal niets verbazen wanneer lidstaten de vrijheid hebben zelf een definitie van "publiek toegankelijk" te verzinnen. NL zal waarschijnlijk ook snel volgen. We volgen DU immers bijna altijd, trouw als we zijn.

@S-19910 ; Daarom heb ik de petitie ook niet getekend. Het is EU "wet" en die wordt braaf door DU uitgevoerd. En het is niet verwonderlijk dat DU dan een zoveel mogelijk "anti-Tesla" manier van implementeren heeft...gezien DU de regeling onder druk van haar eigen auto-industrie heeft "verzonnen".

Dezelfde lobbyisten dromen ook over het verplicht stellen van een CSS aansluiting voor typegoedkeuring. Als dat doorgaat, dan zouden nieuwe auto's met alleen AC of CHAdeMO niet meer goedgekeurd worden. Of deze variant er komt en wanneer is weinig over bekend, maar toch hoop ik dat Tesla inderdaad deze "muziek" voorblijft en een direct CCS aan de Model 3 zal toevoegen.

Ik hoop ook nog steeds dat CCS beschikbaar komt op de Tesla's. Maar aangezien er geen verplichting is CCS op nieuwe auto's te hebben en Tesla erg hoog opheeft over haar eigen netwerk met "eigen" stekker (uiteraard terecht)...zou dat best eens wat langer kunnen duren.
Stiekem hoop ik dat dus niet en dat Tesla ccs links laat liggen. Waarom jezelf vastleggen aan een groep bedrijven die nog altijd niet serieus zijn over elektrisch rijden. Als ze dat wel waren, hadden ze zeker in 2017 forse investeringen gedaan in cel productie, of dat op z'n minst op de agenda hebben voor 2018. Dat blijft nog altijd uit. Ja, een cellpack fabriekje hier en daar. Ik ben er ook van overtuigd dat we van deze merken geen serieuze modellen en productie in serieuze aantallen hoeven te verwachten in 2018, en mogelijk ook nog niet in 2019.

Daarnaast ccs kan in theorie naar 350 toe, maar rolt voorlopig nog niet op dat niveau uit. Toen ccs werd ontwikkeld (2013) waren deze partijen overtuigd dat 50 kW meer dan genoeg was. Dat Tesla meer nodig achtte werd weggehoond. Nu heeft Tesla 120, en volgt ccs en roept heel hard dat te overtreffen. Zijn dat werkelijk de plannen, of is het tactiek om Tesla af te remmen.

Ik voorzie dat Tesla's eerder met 350 kW of meer zullen gaan laden als ze het zelf ontwikkelen dan wanneer ze zich afhankelijk stellen van ccs.
 
Artikel uit NRC.next van vandaag:
D16D2C19-6C2C-4887-91E6-6FD28AA298AA.jpeg
BP verwacht dat maar 15% van de auto's in 2040 elektrisch is... Is mondiaal natuurlijk, maar mag hopen dat we dan verder zijn dan dit.
 
Stiekem hoop ik dat dus niet en dat Tesla ccs links laat liggen. Waarom jezelf vastleggen aan een groep bedrijven die nog altijd niet serieus zijn over elektrisch rijden. Als ze dat wel waren, hadden ze zeker in 2017 forse investeringen gedaan in cel productie, of dat op z'n minst op de agenda hebben voor 2018. Dat blijft nog altijd uit. Ja, een cellpack fabriekje hier en daar. Ik ben er ook van overtuigd dat we van deze merken geen serieuze modellen en productie in serieuze aantallen hoeven te verwachten in 2018, en mogelijk ook nog niet in 2019.

Daarnaast ccs kan in theorie naar 350 toe, maar rolt voorlopig nog niet op dat niveau uit. Toen ccs werd ontwikkeld (2013) waren deze partijen overtuigd dat 50 kW meer dan genoeg was. Dat Tesla meer nodig achtte werd weggehoond. Nu heeft Tesla 120, en volgt ccs en roept heel hard dat te overtreffen. Zijn dat werkelijk de plannen, of is het tactiek om Tesla af te remmen.

Ik voorzie dat Tesla's eerder met 350 kW of meer zullen gaan laden als ze het zelf ontwikkelen dan wanneer ze zich afhankelijk stellen van ccs.

Tesla zit inmiddels in de 'ccs groep', maar is daar vooral passief aanwezig. CCS zou ik eerder als toevoeging zien op SuC en niet als vervanging. Een standaard toevoegen dus.

CCS snelheden van >50kW zijn al een poosje in ontwikkeling en de eerste 150kW stations moeten langzaam aan gaan verschijnen.

Voor laadsnelheden boven de 100-120kW zijn accu spanningen nodig van 800-1000V. Momenteel zwerven die rond de 350-400V.

Misschien dat Tesla 800+V accupacks gaat maken ergens volgend jaar. Dan is de vraag of de SuC laders vervangen moeten worden, of dat met een OTA de superchargers 1000V gaan leveren. Of dat de Powerpacks tussen de laders en auto's geplaatst gaan worden en dat die apparaten middels een DC-DC converteren de 400V 'oppoken'. Wie het weet mag het zeggen ;).
 
CCS snelheden van >50kW zijn al een poosje in ontwikkeling en de eerste 150kW stations moeten langzaam aan gaan verschijnen.

Dat is dus exact waar het me om gaat. Deze snelheden zijn al een poosje in ontwikkeling. Sterker nog, deze zijn al ruim 3 jaar in ontwikkeling. En als ik het goed heb staan er nu een handje vol laders die ca. 150kW aankunnen (overigens wel met een flinke duit in het zakje van de EU).

Dit was nieuws van gisteren. De grote Duitse bouwers wil medio 2020, in 18 landen vanuit IONITY 400 snelladers plaatsen. niet 400 locaties, nee, 400 snelladers. Zukunft der Energie: E-Mobilität: Autohersteller bauen Lade-Netzwerk - Wirtschaft - Tagesspiegel

Dus voor de EV's van audi, vw, porsche, mercedes, bmw en ford gezamenlijk, worden 400 snelladers gerealiseerd in 18 landen. Dus als we mazzel hebben, komen er in Nederland 10 van deze snelladers. En wij maar klagen over het feit dat het druk is bij sommige superchargers...

Dat kan je nog altijd niet serieus noemen.
 
  • Like
Reactions: FVO and Defiant
Geheel voor eigen verantwoording maar laat ik eens de (steeds sterker wordende) geruchten volgen dat Model 3 een gecombineerde laadpoort krijgt waardoor hij zowel op SuC als op CCS kan laden.
Daarnaast de doelstelling van Tesla die veel verder gaat dan alleen EV's op de weg zetten maar uiteindelijk is dat zij op de gehele energiemarkt een rol wil spelen.
Ook de intentie, van het begin af aan, dat het SuC netwerk ook open staat voor andere fabrikanten mits auto's het aankunnen (dus niet de plek lang bezet houden met een kleine batterij en lage laadsnelheid) en dat er een bijdrage komt voor de verdere uitbouw van het netwerk.

Dan zou je je kunnen voorstellen dat men het merk Tesla dat op de SuC staat wat meer in verband zal kunnen brengen met het Tesla dat op de Powerwalls en Powerpacks staat dan alleen als laadplek voor auto's met datzelfde merk.

Een volgende stap kan dan zijn dat andere fabrikanten de Tesla laadpoort in licentie plaatsen (incl. software) en daarmee toekomstige EV's van de nieuwe soort daar ook kunnen laden.

Daarmee is dan het hele probleem van tafel want als de stekker overal past hoef je geen polemiek meer te voeren over wat nu de beste stekker is. De twee netwerken kunnen naast elkaar dezelfde groep bedienen en gaan concurreren.

De SuC snelheid kan, naar ik begreep, nog wel iets omhoog waarbij ik inschat dat de grens ergens tussen 175 en 225 Kw zal liggen, overigens verwacht ik dat dat ook de realistische waarde in de praktijk zal zijn. Sneller hoeft helemaal niet en die 350 Kw is voor de Bühne.

Ik ben heel benieuwd wat Jaguar zal doen. Zij komen al heel snel met een concurrerende EV en het zou de verkoop ten goede komen als ze gewoon aan het SuC netwerk kunnen laden. Voor zover plannen van derden echt gerealiseerd gaan worden zit je al gauw tegen 2020 en daar zou ik niet graag op gaan zitten wachten.
Ook benieuwd waar de laadpoort van de productieversie van de Jaguar zal zitten. Men zal dan namelijk wel de goede plek moeten kiezen.

Dat is ook een beetje jammer aan een merk als Nissan dat ook bij de versie 2 de laadpoort nog midden van voren heeft, een wat oubollige plek en zeker niet imago bevorderend voor de EV van de toekomst.
 
Een volgende stap kan dan zijn dat andere fabrikanten de Tesla laadpoort in licentie plaatsen (incl. software) en daarmee toekomstige EV's van de nieuwe soort daar ook kunnen laden.

Een CCS2 socket kost zo'n 70 USD (vanaf prijs op Alibaba). De unit die Tesla achter de huidige type 2 socket heeft gemonteerd om de AC bekabeling om te leiden naar DC kost nog eens zo'n 150 USD heb ik me laten vertellen. Doe dat eens keer 500.000 per jaar.
Het zou me verbazen als andere OEMs Supercharging op type 2 gaan ondersteunen.
 
Een CCS2 socket kost zo'n 70 USD (vanaf prijs op Alibaba). De unit die Tesla achter de huidige type 2 socket heeft gemonteerd om de AC bekabeling om te leiden naar DC kost nog eens zo'n 150 USD heb ik me laten vertellen. Doe dat eens keer 500.000 per jaar.
Het zou me verbazen als andere OEMs Supercharging op type 2 gaan ondersteunen.

Bij 500.000 per jaar gaan die kosten giga omlaag. Het zal dan om een extra investering van wellicht 100 USD gaan en dat zal niemand weerhouden gezien de voordelen voor de klant en de kracht van het USP. En omdat het een verdienmodel voor Tesla is sluit ik niet uit dat ze iets mee doen.

Zeker nu het ernaar uitziet dat de rest blijft aanklungelen en het SuC netwerk daarentegen weer een grote impuls krijgt.
 
  • Like
Reactions: FVO
De Tesla-plug is een type2-plug waarop driefasig AC en DC kan geladen worden.
Om DC-laden mogelijk te maken moet er dus intern geschakeld worden: De vermogengeleiders worden allicht twee per twee gebundeld voor de + en de -.
De CCS houdt AC en DC gescheiden: AC boven, via een klassieke type 2 met de drie fasen, de nul en de aarde en DC onder via de twee zware contacten.
Zeker nu het ernaar uitziet dat de rest blijft aanklungelen
Hans, je maakt er een karikatuur van, uit onwetendheid of kwaadwillend. De CCS-laadinfrastructuur loopt in verhouding zelfs voor op het aantal wagens: er zijn op dit moment ruim 4.000 CCS-laadplaatsen in Europa en dat voor een beperkt aantal voertuigen want enkel de Ioniq en de Duiters (VW en BMW) kunnen ermee laden. Via het menu van de kaart waarvan ik de link meegaf kan je zien hoeveel er maandelijks bijkomen.
 
Last edited: