Hans Noordsij
Well-Known Member
Tesla zet in op "snelle" gigafactories vanwege de schaalvoordelen. De batterijen moeten fors goedkoper worden wil de EV concurrerend zijn en dat gaat Tesla goed af getuige de enorme kostenverlaging waar zij het voortouw hebben genomen.
Schaalvoordelen zijn 'giga' in de batterijproductie, vandaar de grote fabrieken. Inderdaad moet dat afgewogen worden tegen de risico's, maar momenteel is verlaging van de batterijkosten van levensbelang voor de introductie van EV's. Ik denk dat Tesla's strategie de juiste is. Misschien over vijf jaar, als de kosten al concurrerend zijn met de Ice, is die kostenverlaging niet meer zo nodig en kan Toyota's spreiding verstandig zijn (zeker in Japan met alle aardbevingen).
Daar ben ik van overtuigd en ik denk dat Toyota het ook wel zal willen. Echte robotisering betekent niet alleen supersnel kunnen produceren maar ook juist snel kunnen overschakelen. Heel simplificerend kun je stellen dat je een usb stick (ook al verouderd trouwens) met de gegevens van een Model S er in steekt en dat er Model S'jes uitrollen. Of intikken, vandaag bouwen we 150 S, 200 X en 650 3tjes.
En straks krijgen we een markt met alleen Ev's en daarbinnen is de klant het beste gediend met een kosteneffectief aanbod. Waarschijnlijk zullen de anderen noodgedwongen ook wel moeten. Kostenverlagingen zullen altijd interessant blijven. Bijvoorbeeld de prijs van een LED lamp 4 jaar geleden en nu.
En het gaat toch allemaal prima? Het waarschijnlijk meest ambitieuze en hoog gegrepen project wat autobouw betreft dat, zoals het ernaar uitziet, met een vertraging van een halfjaar wordt gerealiseerd. Dat op een inzet van 2 jaar vervroeging.
Last edited: