Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik begrijp zijn punten wel deels, je kan je inderdaad beter niet verplaatsen, dat is het beste.

Neemt niet weg dat ik het totaal oneens ben met hem dat een EV puur het probleem verplaatsen is. Ook op een kolencentrale is een EV schoner.

Je kan je beter niet verplaatsen, of minder plaats innemen als je je verplaatst. Een soort van single seater pod waarvan er 3 naast elkaar op een klassieke rijstrook zouden kunnen rijden zou ook al een verschil maken qua mobiliteit. Of een motorfiets, waarbij de motor elektrisch is ;-). Of elektrische fietsen voor middellange verplaatsingen. Maar een auto met 5 zitplaatsen, waarvan er maar 1 gebruikt wordt?? Dat zou toch beter moeten kunnen.
Ik vind het wel heel negatief geschreven.
 
Je kan je beter niet verplaatsen, of minder plaats innemen als je je verplaatst. Een soort van single seater pod waarvan er 3 naast elkaar op een klassieke rijstrook zouden kunnen rijden zou ook al een verschil maken qua mobiliteit. Of een motorfiets, waarbij de motor elektrisch is ;-). Of elektrische fietsen voor middellange verplaatsingen. Maar een auto met 5 zitplaatsen, waarvan er maar 1 gebruikt wordt?? Dat zou toch beter moeten kunnen.
Ik vind het wel heel negatief geschreven.

Als die vijf zitplaatsen geen enkel effect hebben op zaken als brandstofgebruik dan is daar toch niets mis mee? En daarbij komt het veiligheidsaspect. Dit is gehannes in de marge en hiermee wordt de echte problematiek omzeilt.

- - - Updated - - -

De auteur heeft waarschijnlijk nog nooit een (zwaar) auto-ongeluk meegemaakt.

Na een dergelijke ervaring vraag je jezelf niet meer af waarom er twee ton nodig is om 1 persoon te vervoeren.

Zie twee posts terug. Spreekt voor zichzelf.
 
Strijd tegen Tesla?
Creatie van de energie meenemen bij Tesla, maar het kraken van de fossiele brandstof achterwege laten voor verbrandingsmotoren!
Ja, de uitstoot wordt verplaatst, maar het is toch wel eenvoudiger om de uitstoot van een centrale te filteren en te controleren.

Heb de omrekening niet gedaan, maar het vergt zo'n 6 kWh elektriciteit om een gallon benzine te rafineren. Die gallon brengt je gemiddeld 22-23 miles ver. Als die 6 kWh in je batterij gaat, rij je daar ... 22 miles mee. (Bron: waitbutwhy.com).
Er zijn dus geen extra kern- of andere centrales nodig om het wagenpark om te schakelen, je moet enkel stoppen met rafineren.
Het schijnt dat rafinaderijen een tijd geleden gestopt zijn met rapporteren van energiebehoeften. Kan iemand aan die cijfers raken?
 
Je kan je beter niet verplaatsen, of minder plaats innemen als je je verplaatst. Een soort van single seater pod waarvan er 3 naast elkaar op een klassieke rijstrook zouden kunnen rijden zou ook al een verschil maken qua mobiliteit. Of een motorfiets, waarbij de motor elektrisch is ;-). Of elektrische fietsen voor middellange verplaatsingen. Maar een auto met 5 zitplaatsen, waarvan er maar 1 gebruikt wordt?? Dat zou toch beter moeten kunnen.
Ik vind het wel heel negatief geschreven.

De helft van mijn kilometers maak ik met een gestroomlijnde ligfiets. Zonder elektrische ondersteuning en kost gemiddeld een boterham met pindakaas per 45 km.
 
Heb de omrekening niet gedaan, maar het vergt zo'n 6 kWh elektriciteit om een gallon benzine te rafineren. Die gallon brengt je gemiddeld 22-23 miles ver. Als die 6 kWh in je batterij gaat, rij je daar ... 22 miles mee. (Bron: waitbutwhy.com).
Er zijn dus geen extra kern- of andere centrales nodig om het wagenpark om te schakelen, je moet enkel stoppen met rafineren.
Het schijnt dat rafinaderijen een tijd geleden gestopt zijn met rapporteren van energiebehoeften. Kan iemand aan die cijfers raken?

Deze cijfers zie je op meerdere plekken terug komen. Omdat inderdaad de raffinaderijen al een flinke tijd geen rapportage meer hoeven te geven over het energiegebruik, zijn deze cijfers gebaseerd op historische gegevens. De complexiteit in de berekening is dat om 1 liter ruwe olie te raffineren het energieverbruik nog wel hoger is, maar er meerdere eindproducten uit komen. Wat overigens ook niet in de berekeningen wordt meegenomen, is het energieverbruik voor het oppompen en transport, maar ook andere vervuiling als affakkelen, olierampen in verschillende landen etc.
Wat ik zelf een aardig filmpje vind om een leek te informeren is het volgende: Volts for Oil | Fully Charged - YouTube
 
Niet rechtstreeks Tesla, maar met deze foto kan allicht iemand (XFrank??) iets leuks mee doen... :biggrin:
Zoals het respect voor EV's dat ze nu zullen beginnen krijgen, maar nooit zullen toegeven.

http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autobedrijven/article/detail/2505462/2015/10/28/VW-topman-maakt-diepe-buiging-voor-sjoemelschandaal.dhtml

ik heb nu geen tijd, even andere dingen te doen.
Ik zie hier regelmatig suggesties onder mijn naam verschijnen. Maar tot nader order maak ik nog steeds zelf mijn planning op (vooral de invulling van mijn vrije tijd):wink:
 
De auteur heeft waarschijnlijk nog nooit een (zwaar) auto-ongeluk meegemaakt.

Na een dergelijke ervaring vraag je jezelf niet meer af waarom er twee ton nodig is om 1 persoon te vervoeren.

Gewicht van het voertuig is juist niet relevant, de kooiconstructie. Een zwaardere auto is niet veiliger. Er is meer kinetische energie in het ongeluk wat de schade alleen maar erger maakt.
 
Wow, als dit zo is, wat zeurt men dan nog. Het gaat vooral om de eerste video

Tesla Autopilot w/driver assistance prevents a 45mph head-on collision [video] | Electrek

En dan deze: (ik kan deze niet doorlinken dus maar even screenshot)

Tja, Björn vraagt zich in de commentaren af of er rearfacing seats in zaten. Daar is geen antwoord op maar ook daar zou er een goede kans zijn gezien het indrukken van de achterkant dat het geen dodelijk letsel zou zijn geweest, maar ik zou er niet op inzetten of er in willen zitten. Schokkend te zien wat er van de witte auto over is.

Schermafbeelding 2015-10-29 om 11.33.12.png
 
Last edited:
Vanochtend onderstaand stuk in dagblad De Gelderlander. Er is een journaliste als enigste aanwezig geweest bij en test op de kombaan van de RDW in Lelystad. Deze test was met een Porsche, een BMW 7, een Mini Cooper, een Mercedes en een Volvo XC90. Eén voor één raken de overige auto's "de weg kwijt". Verder wordt ook nog eens duidelijk aangegeven dat 92% van de ongelukken in het verkeer de bestuurde de oorzaak is.

IMG_2731.JPG


Kan het van de BMW wel herkennen. Heb op die bewuste kombaan, met een 60% helling, ook wel eens een slipcursus gehad en toen ging werkelijk alle alarmbellen op mijn dashboard af want dat vond de elektronica echt niet leuk, al kon ik wel gewoon doorrijden maar dan zonder de elektronische hulpmiddelen. De Tesla kan er dus wel mee overweg.