Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Neem even de Model 3. Deze zou oorspronkelijk $35.000 moeten gaan kosten in de VS.
Inmiddels zijn de productiekosten sterk gedaald en toch is de verkoopprijs nog steeds $38.990.
View attachment 1018169

Dus er is helemaal nog geen sprake van een een prijsverlaging en is op zijn best een meer normalisering van de prijs.
Als je dat benoemd schieten veel mensen selectief in een ontkenningsfase.
Die 35k werd aangekondigd in 2016 ergens om in 2017 op de markt te komen, wat uiteindelijk wat later was, en tegen een hogere prijs.
Ondertussen zijn er verschillende jaren over gegaan waar inflatie op zijn minst een pak hoger was dan de gebruikelijke 1-2%.

Dus ik zie die 38990$ van vandaag zelfs lager als de aangekondigde 35k.
 
Neem even de Model 3. Deze zou oorspronkelijk $35.000 moeten gaan kosten in de VS.
Inmiddels zijn de productiekosten sterk gedaald en toch is de verkoopprijs nog steeds $38.990.
View attachment 1018169

Dus er is helemaal nog geen sprake van een een prijsverlaging en is op zijn best een meer normalisering van de prijs.
Als je dat benoemd schieten veel mensen selectief in een ontkenningsfase.
Hier nog een mooi vergelijk van de MY in the States

1707925512023.png
 
Dat er een project Redwood model komt is om een model voor een nog lagere prijs te kunnen aanbieden.
Tesla probeert continu zijn kostprijs te verlagen. De verkoopprijs staat daar op zich los van. Maar een lagere kostprijs biedt natuurlijk mogelijkheden om met de winst sneller te investeren of onder de concurrentie te kunnen blijven (China).
Als je de nieuwe modellen en hun productieproces bekijkt als agile, lean, scrum, manufacturing specialist, dan is het kicken op wat je ziet.
Het gaat al veel verder dan waar classic auto ooit van had durven dromen.
Echt likkebaarden. Bekijk de video’s van Joe Justice maar eens.
Een project als redwood gaat de lat nog eens hoger leggen, terwijl classic auto de vorige stap nog met grote ogen vanuit de hoek van de verslagenen aan het bekijken is.
Gelukkig voor hen is classic auto nog in trek bij de fossile-adepts (nog steeds in de meerderheid) en bij diegenen die het budget van een EV niet willen of kunnen neertellen.
EV productie lijdt verlies (westerse producenten), is in China gemaakt (lage lonen) of is door Tesla gemaak (efficiënt).
 
Die 35k werd aangekondigd in 2016 ergens om in 2017 op de markt te komen, wat uiteindelijk wat later was, en tegen een hogere prijs.
Ondertussen zijn er verschillende jaren over gegaan waar inflatie op zijn minst een pak hoger was dan de gebruikelijke 1-2%.

Dus ik zie die 38990$ van vandaag zelfs lager als de aangekondigde 35k.
Wat je volledig negeert is dat inflatie normaal geïntroduceerd wordt omdat de productiekosten hoger zijn geworden.
De productiekosten zijn sterk gedaald dus er is een deflatie geweest voor het maken van EV's.
 
  • Like
Reactions: Adm
Wat je volledig negeert is dat inflatie normaal geïntroduceerd wordt omdat de productiekosten hoger zijn geworden.
De productiekosten zijn sterk gedaald dus er is een deflatie geweest voor het maken van EV's.
Productiekosten wellicht wel, maar onderdelen zeker niet. We krijgen ook steeds betere hardware in de wagen: AP processor, MCU, camera’s, lak… Loonkosten stijgen ook en daar mag je gerust de loonkosten voor ontwikkeling, delivery en service bij tellen.
Transport vanuit China naar Europa is pakken duurder geworden door de problemen in de rode zee.
Gerechtskosten zullen ook wel gestegen zijn 😉
 
  • Like
Reactions: job-lek
Productiekosten wellicht wel, maar onderdelen zeker niet. We krijgen ook steeds betere hardware in de wagen: AP processor, MCU, camera’s, lak… Loonkosten stijgen ook en daar mag je gerust de loonkosten voor ontwikkeling, delivery en service bij tellen.
Transport vanuit China naar Europa is pakken duurder geworden door de problemen in de rode zee.
Gerechtskosten zullen ook wel gestegen zijn 😉

De grootste kostenpost is nog altijd de accu en de prijs daarvan is behoorlijk aan het dalen, deels door opschalen van produktie maar ook door de prijsdaling van Lithium:


IMG_6884.jpeg


Op service wordt een bescheiden winst gedraaid, minder garantiekosten door betere kwaliteit en een groeiende vloot auto’s buiten garantie.
 
Wat je volledig negeert is dat inflatie normaal geïntroduceerd wordt omdat de productiekosten hoger zijn geworden.
De productiekosten zijn sterk gedaald dus er is een deflatie geweest voor het maken van EV's.
Niet voor lonen, materialen en energie….
Het enige wat sterk gezakt is zijn batterijkosten.

Maar kijk naar andere auto’s.

Ik kocht in 2016 een Polo automaat onder de 20k. Nu kost die 28k.
Waar is die deflatie?
 
  • Like
Reactions: job-lek and Phil V
De grootste kostenpost is nog altijd de accu en de prijs daarvan is behoorlijk aan het dalen, deels door opschalen van produktie maar ook door de prijsdaling van Lithium:


View attachment 1018316

Op service wordt een bescheiden winst gedraaid, minder garantiekosten door betere kwaliteit en een groeiende vloot auto’s buiten garantie.
Denk je dat in 2016 die daling niet mee gerekend was in de voorspelling?
Ik denk zelfs dat de deflatie van de batterij lager is dan wat toen verwacht werd.
 
Ik denk dat Tesla tijdens de supply chain crisis heel goed hun prijzen hebben kunnen laten stijgen om verliezen te vermijden, en nu door optimalisatie ook vrij vroeg hun prijzen terug kunnen dalen.

De concurrentie heeft hun supply chain nog niet op orde, heeft verliezen gedraaid tijdens de crisis en wil ze nu compenseren of doet wat graaiflatie.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
De grootste kostenpost is nog altijd de accu en de prijs daarvan is behoorlijk aan het dalen, deels door opschalen van produktie maar ook door de prijsdaling van Lithium:


View attachment 1018316

Op service wordt een bescheiden winst gedraaid, minder garantiekosten door betere kwaliteit en een groeiende vloot auto’s buiten garantie.

Zelfs toen even de Lithium prijzen stegen daalde totaalprijs van de accuproductie.

1707984750183.png
 
Misschien een idee om juist hier een apart topic voor te maken? Gewoon met voorwaarde dat je alleen mag meediscussiëren als je het gelezen hebt.


Astu


 
  • Like
Reactions: Stream and RobsEV
Wat vinden we hiervan ? Titel is een beetje typisch, maar hij laat toch wel wat 'zwakke' punten zien?

Goed dat dit besproken wordt en hopelijk ook aangepakt. Maar de vergelijking met bijvoorbeeld Toyota of VW SUV mis ik in deze. De video's gaan voornamelijk over constateringen bij Tesla. Zo ook bij:
- panel caps. Vandaag langs een Polestar gestaan maar die heeft grotere panelcap bij de motorkap dan mijn Model S.
- vocht in het achterligt. Dat zie ik ook bij andere auto's. Zelfs BMW die dan toch betere kwaliteit is/ zou moeten zijn.
 
  • Like
Reactions: job-lek