Gezien de huidige klimaatcrisis zijn EV’s die op ‘vuile’ stroom rijden en ‘pas’ (gemiddelde auto haalt in zijn leven wel 150-200k met paar eigenaren) na 100k km CO2 besparen, altijd beter dan ICE auto’s. Is het een silver bullet? Nee. Beter dan niets doen? Ja. En in tegenstelling tot ICE auto’s kunnen reeds gebouwde EV’s tijdens hun levensduur steeds minder CO2 gaan uitstoten door immer groener wordende stroom. Dus nu zo snel mogelijk het wagenpark elektrificeren (enkel rekening houdend met capaciteit stroomopwekking met als voorwaarde gelijk blijvende gemiddelde CO2 belasting per kWh), is simpelweg verstandig en loont altijd. Zeker in combinatie met investeren in betrouwbaarder, frequenter en fijnmaziger openbaar vervoer (inclusief internationaal treinverkeer voor zakenreizen en vakanties). En als je als regering geen beleid wil voeren om autorijden simpelweg te ontmoedigen door het duurder te maken. Zoals in Japan. Zie deze interessante longread:
How Tokyo Became an Anti-Car Paradise
Titel is niet heel correct: Japan was en is niet anti-auto, maar heeft er voor gekozen de kosten van autobezit en gebruik vrijwel volledig neer te leggen bij de gebruiker.