Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Op wat hogere snelheden heeft hij ook geen moeite er over heen te gaan. Denk aan op of afritten.
Dan vertraagt hij net te veel volgens mij (tenzij je je voet op de wattpedaal houdt natuurlijk).
Een paar jaar geleden heeft de EU een limiet gezet op de toegelaten middelpuntvliedende kracht. Vanaf dan gaat hij veel te traag in de bochten. Ik overrule altijd met de rechtervoet.
 
Bij een bocht naar rechts hangt hij wel eng dicht tegen de middenstreep aan. Vind dat vaak te spannend met een (brede) tegenligger.
Dicht tegen de middenstreep is er nog niet overheen. Op de foto is een dubbele streep te zien, dus is er meer tussenruimte beschikbaar.

Ik zal niet zeggen dat de Tesla geen fout heeft gemaakt, maar waar het mij om gaat is dat de Tesla AP al op voorhand de “schuld” krijgt. Het kan namelijk ook zo zijn dat de vrachtwagenchauffeur niet op zat te letten, of dat de Tesla niet op AP stond.

Het is een beetje kort door de bocht om als journalist in één zin te zeggen dat het onduidelijk is wie de veroorzaker is en dat het mogelijk fout ging omdat de Tesla op AP reed. Eerst aangeven dat je het als journalist niet weet en dan in dezelfde zin een (bijna) conclusie trekken is wat mij betreft wat suggestief.
 
  • Like
Reactions: PvDr
In combinatie met kwark eten vind ik het niet gek dat autopilot ter sprake komt. En als ik door autopilot minder oplet en daardoor een tegenligger die iets mijn baan inkomt niet ontwijk, zit ik toch ook fout denk ik.
Overigens lijkt de kans me groot dat de Tesla het keurig gefilmd heeft.
 
En als ik door autopilot minder oplet en daardoor een tegenligger die iets mijn baan inkomt niet ontwijk, zit ik toch ook fout denk ik.
Schuldvraag bij ongevallen is altijd optellen wie de meeste fouten heeft gemaakt.

De kwark etende niet oplettende chauffeur? Niet opgelet.
De vrachtwagenchauffeur die over de lijn kwam? Over de lijn gereden en niet opgelet.

Je hebt natuurlijk de plicht om een ongeval te vermijden, maar dat heeft die andere chauffeur die over de lijn rijdt dus ook...
 
In combinatie met kwark eten vind ik het niet gek dat autopilot ter sprake komt. En als ik door autopilot minder oplet en daardoor een tegenligger die iets mijn baan inkomt niet ontwijk, zit ik toch ook fout denk ik.
Overigens lijkt de kans me groot dat de Tesla het keurig gefilmd heeft.
Ik sluit het niet uit maar het blijft speculatie… Wellicht zat de vrachtwagen op de verkeerde weghelft. Ik was er niet bij dus ik weet het niet, uiteindelijk zal het onderzoek het moeten uitwijzen. Feit blijft dat de journalist in één zin aangeeft dat het onduidelijk is wie de veroorzaker is en dat het mogelijk mis ging door AP, wat naar mijn idee een voorbarige en eenzijdige conclusie is.
 
Lijkt wel een stuk ‘Shell branded content’ van de NRC

Overigens praat ik geen poep hierover hè



In hoeverre dit de berichtgeving beïnvloed geen idee maar voor een zogenaamde ‘kwaliteitskrant’ zou ik als hoofdredactie überhaupt ‘de schijn van’ al niet willen hebben.
 
De batterij van de Polestar als uitgangspunt nemen voor milieu impact vind ik best jammer. Mijn inziens hebben CATL, BYD en Tesla al veel op dit gebied verbeterd.
Gezien de huidige klimaatcrisis zijn EV’s die op ‘vuile’ stroom rijden en ‘pas’ (gemiddelde auto haalt in zijn leven wel 150-200k met paar eigenaren) na 100k km CO2 besparen, altijd beter dan ICE auto’s. Is het een silver bullet? Nee. Beter dan niets doen? Ja. En in tegenstelling tot ICE auto’s kunnen reeds gebouwde EV’s tijdens hun levensduur steeds minder CO2 gaan uitstoten door immer groener wordende stroom. Dus nu zo snel mogelijk het wagenpark elektrificeren (enkel rekening houdend met capaciteit stroomopwekking met als voorwaarde gelijk blijvende gemiddelde CO2 belasting per kWh), is simpelweg verstandig en loont altijd. Zeker in combinatie met investeren in betrouwbaarder, frequenter en fijnmaziger openbaar vervoer (inclusief internationaal treinverkeer voor zakenreizen en vakanties). En als je als regering geen beleid wil voeren om autorijden simpelweg te ontmoedigen door het duurder te maken. Zoals in Japan. Zie deze interessante longread: How Tokyo Became an Anti-Car Paradise

Titel is niet heel correct: Japan was en is niet anti-auto, maar heeft er voor gekozen de kosten van autobezit en gebruik vrijwel volledig neer te leggen bij de gebruiker.
 
Gezien de huidige klimaatcrisis zijn EV’s die op ‘vuile’ stroom rijden en ‘pas’ (gemiddelde auto haalt in zijn leven wel 150-200k met paar eigenaren) na 100k km CO2 besparen, altijd beter dan ICE auto’s. Is het een silver bullet? Nee. Beter dan niets doen? Ja. En in tegenstelling tot ICE auto’s kunnen reeds gebouwde EV’s tijdens hun levensduur steeds minder CO2 gaan uitstoten door immer groener wordende stroom. Dus nu zo snel mogelijk het wagenpark elektrificeren (enkel rekening houdend met capaciteit stroomopwekking met als voorwaarde gelijk blijvende gemiddelde CO2 belasting per kWh), is simpelweg verstandig en loont altijd. Zeker in combinatie met investeren in betrouwbaarder, frequenter en fijnmaziger openbaar vervoer (inclusief internationaal treinverkeer voor zakenreizen en vakanties). En als je als regering geen beleid wil voeren om autorijden simpelweg te ontmoedigen door het duurder te maken. Zoals in Japan. Zie deze interessante longread: How Tokyo Became an Anti-Car Paradise

Titel is niet heel correct: Japan was en is niet anti-auto, maar heeft er voor gekozen de kosten van autobezit en gebruik vrijwel volledig neer te leggen bij de gebruiker.
Wat ik eigenlijk wil aangeven is dat de polestar veel milieuvriendelijker gebouwd kan worden. Voor de Model 3 ligt het kantelpunt al bij 21.725 km. Dan behaal je veel resultaat.

 
Wat ik eigenlijk wil aangeven is dat de polestar veel milieuvriendelijker gebouwd kan worden. Voor de Model 3 ligt het kantelpunt al bij 21.725 km. Dan behaal je veel resultaat.


Haha ik wilde net hetzelfde melden 😁

Impact Report van Tesla is sowieso leuk om te delen:


Environmental impact pagina 55 en verder.

Stroommix in Nederland was vorig jaar al voor 42% hernieuwbaar. Cijfer wordt dus snel beter.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Dan vertraagt hij net te veel volgens mij (tenzij je je voet op de wattpedaal houdt natuurlijk).
Een paar jaar geleden heeft de EU een limiet gezet op de toegelaten middelpuntvliedende kracht. Vanaf dan gaat hij veel te traag in de bochten. Ik overrule altijd met de rechtervoet.

Zeker niet. Probleem is vaak op of afritten. Daar schat hij de bocht gewoon bagger slecht in, dus te hard en over de lijn met alle toeters en bellen. Het is al lange tijd gewoon slecht met AP. Net als op files aanrijden. AP knalt er gewoon met standje 7 op max remkracht in. Was tijd geleden wel anders. Laten we hopen dat er ooit wat soepelere FSD functionaliteit onze kant op komt uit de USA.
 
gemiddelde auto haalt in zijn leven wel 150-200k met paar eigenaren
Doe maar maal 3 voor een EV.
Ik deed mijn MS weg met 200000km. Hij reed als nieuw. Alleen de batterij gaf 8.9% degradatie aan. Zelfs als dit na 400000km problematisch zou worden, dan kan je er voor 12000€ een refurbished in steken en heb je weer een zo goed als nieuwe wagen.
Mijn ICE’s deed ik weg met 130000km ongeveer. Je voelde de leeftijd dan al.
 
  • Like
Reactions: NielsA and Maurice1
In combinatie met kwark eten vind ik het niet gek dat autopilot ter sprake komt. En als ik door autopilot minder oplet en daardoor een tegenligger die iets mijn baan inkomt niet ontwijk, zit ik toch ook fout denk ik.
Overigens lijkt de kans me groot dat de Tesla het keurig gefilmd heeft.
Ik ken die weg en daar kun je best op de AP vertrouwen. De vraag is meer of AP wel aanstond, of dacht de bestuurder dat ie aanstond.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Doe maar maal 3 voor een EV.
Ik deed mijn MS weg met 200000km. Hij reed als nieuw. Alleen de batterij gaf 8.9% degradatie aan. Zelfs als dit na 400000km problematisch zou worden, dan kan je er voor 12000€ een refurbished in steken en heb je weer een zo goed als nieuwe wagen.
Mijn ICE’s deed ik weg met 130000km ongeveer. Je voelde de leeftijd dan al.
Dat kan ik van harte onderstrepen. mijn MS tikt de 250.000 km aan en rijdt zo goed als nieuw. Helaas hier en daar wel wat krasjes.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Dat kan ik van harte onderstrepen. mijn MS tikt de 250.000 km aan en rijdt zo goed als nieuw. Helaas hier en daar wel wat krasjes.
Ik zit met mijn X aan 230K en buiten de steenslagschade ook geen problemen. Mijn benzine BMW en diesel Audi die vooraf gingen waren bij 120000km diep in de kosten aan het rijden.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and NielsA
Voor de Model 3 ligt het kantelpunt al bij 21.725 km. Dan behaal je veel resultaat.
Da's wel heel vlot! Maar goed, mijn punt was enigszins hetzelfde namelijk dat zelfs in de meest ongunstige omstandigheden (productie+stroommix) een EV minder CO2 uitstoot. En die 10-20% minder onder die ongunstige omstandigheden tellen al flink op bij snelle elektrificatie van het wagenpark.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maurice1