Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Goede, maar toch luchtige, test van een (nieuw model) Tesla Model 3 Performance.
Vanaf 17:00 een stukje topspeed op de Autobahn (DE). Gaat wel erg hard (259) langs andere auto's,; ik voelde me niet safe, zelfs bij meekijken :confused:

Je had toch even het eind van het filmpje kunnen bekijken dan zat je weer rustig. Daarna het hele filmpje.
 
Ik heb geen robotaxi maar wel een Roborock. Dit apparaat heeft eigenlijk ook een vorm van FSD en doet het uitstekend. Rijd zelfstandig door mijn huis en ik hoef zelf nooit in te grijpen. De functionaliteit gaat zelfs verder dan in de Tesla want als de accu leeg raakt gaat de Roboroch zelf naar het laadstation om zichzelf op te laden. Het kan dus wel…..
 
Hier meer info:


Grote bet van Tesla (waarschijnlijk gedwongen door chip-tekort). Benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
 
maximum snelheid voor autopilot op Vision only wordt 75mph

Dat is 120km/u
Tijdelijke maximumsnelheid.

For a short period during this transition, cars with Tesla Vision may be delivered with some features temporarily limited or inactive, including:

  • Autosteer will be limited to a maximum speed of 75 mph and a longer minimum following distance.
Toen ik mijn Model X in 2017 bestelde, was de maximumsnelheid op gewone wegen nog 50 km/u. Toen de wagen geleverd werd, was die beperking al weg.
 
Grote bet van Tesla (waarschijnlijk gedwongen door chip-tekort).
Hoe kom je daar nou bij? The best part is no part. Als je je verdiept in Deeplearning AI snap je dat het gewoon zonder Radar kan. Ook bij mist net zo goed als met. Radar voegt dan ook niks toe, want je auto kan bij mist echt niet alleen op radar rijden (veel te lage resolutie).
Verder: Lidar voegt niks toe en de Tesla met Lidar waarover gepubliceerd is valideert gewoon het vision-only rijden, plus genereert bewijsmateriaal waarom Lidar niks toevoegt aan de techniek die (alleen) Tesla heeft.
 
Hier meer info:


Grote bet van Tesla (waarschijnlijk gedwongen door chip-tekort). Benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Dat de Vision afhankelijk zou zijn van het chip tekort, is een mogelijkheid, maar er zijn een paar bedenkingen:
  • Als er een chip-tekort van deze radar chips zijn, waarom draaide de productie van de 3 en Y dan onverstoorbaar door, terwijl het de S en X waren die wel geproduceerd werden maar op de parking bleven staan?
  • En waarom worden de aankomende S en X dan toch wel nog geleverd met radar, terwijl de 3 en Y dus geen radar meer krijgen? Lijkt me dat als de software op 3 en Y werkt, deze ook moet werken op S en X.
Verder kloppen de opmerkingen van SpeedyEddy ook:
  • Radar en Lidar geven op lage resolutie enkel een reliefbeeld zonder kleur of herkenning van de omgeving. Lidar is daarin beter, maar nog altijd is het eerder een grijs 3D model dan een object dat we makkelijk met onze ogen kunnen herkennen.

Dit is bv wat Velodyne LiDAR ziet:
1622024793851.png


1622024805253.png


1622024821234.png



Dit is wat radar ziet. De vlek is een vrachtwagen die weg rijdt.

1622024924415.png

Dit is een vergelijking tussen LiDAR en een radar met hoge resolutie:
1622024980692.png
 
  • Informative
Reactions: djerro1234
Hoe kom je daar nou bij? The best part is no part. Als je je verdiept in Deeplearning AI snap je dat het gewoon zonder Radar kan. Ook bij mist net zo goed als met. Radar voegt dan ook niks toe, want je auto kan bij mist echt niet alleen op radar rijden (veel te lage resolutie).
Verder: Lidar voegt niks toe en de Tesla met Lidar waarover gepubliceerd is valideert gewoon het vision-only rijden, plus genereert bewijsmateriaal waarom Lidar niks toevoegt aan de techniek die (alleen) Tesla heeft.
Het wordt niet expliciet gezegd maar ik ga er van uit dat het chiptekort er zeker mee te maken heeft:
  • Honderden model 3/Y's die aan het wachten zijn op uitlevering tot de vision update af is - als er genoeg radar componenten waren, waarom zou je dan deliveries bewust gaan vertragen door radar hardware te vroeg er uit te slopen?
  • Het bewust leveren van een crippled experience (maximumsnelheid, geen ELDA) voor enkele weken (maanden?) terwijl de software verbeterd moet worden - zo'n beslissing neem je alleen gedwongen, lijkt me?
  • Model S/X behouden radar - wederom een indicatie dat ze te maken hebben met een tekort en keuzes moeten maken.
Dit neemt allemaal niet weg dat vision-only een goede ontwikkeling is, Musk heeft in 2018 al aangegeven dat dit het einddoel is. Waar het mij om gaat is dat de timing aangeeft dat ze nu wel moeten. Zie ook deze tweet: "we had to (...) remove radar".