Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Supercharging niet over te dragen aan volgende eigenaar.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zag het volgende in mytesla:

---
Supercharging
U profiteert van gratis, onbeperkt Supercharging voor uw huidige Tesla en een eventuele nieuwe Model S of Model X die u aanschaft voor 31 december 2017. Als u ervoor kiest om uw huidige Tesla te verkopen, wordt gratis Supercharging niet overgedragen aan de volgende eigenaar. Tevens ontvangen maximaal vijf vrienden die u refereert ook gratis Supercharging. Lees devoorwaarden voor Supercharging.
---

Ik dacht dat de 'gratis' Supercharging op VIN/auto niveau zat, en onafhankelijk is van de eigenaar. Niet dat ik direct men nieuwe MS wil verkopen, maar het speelt wel mee mocht ik ze op termijn verkopen vanuit men zaak.

Weet er iemand of dit recent gewijzigd is, ook heb ik dit niet direct kunnen terugvinden bij de voorwaarden bij aankoop.

Groeten,
Jimmy
 
Ik zag het volgende in mytesla:

---
Supercharging
U profiteert van gratis, onbeperkt Supercharging voor uw huidige Tesla en een eventuele nieuwe Model S of Model X die u aanschaft voor 31 december 2017. Als u ervoor kiest om uw huidige Tesla te verkopen, wordt gratis Supercharging niet overgedragen aan de volgende eigenaar. Tevens ontvangen maximaal vijf vrienden die u refereert ook gratis Supercharging. Lees devoorwaarden voor Supercharging.
---

Ik dacht dat de 'gratis' Supercharging op VIN/auto niveau zat, en onafhankelijk is van de eigenaar. Niet dat ik direct men nieuwe MS wil verkopen, maar het speelt wel mee mocht ik ze op termijn verkopen vanuit men zaak.

Weet er iemand of dit recent gewijzigd is, ook heb ik dit niet direct kunnen terugvinden bij de voorwaarden bij aankoop.

Groeten,
Jimmy

Quote uit de voorwaarden;
"Eigenaren kunnen vijf vrienden gratis onbeperkt Supercharging geven bij aankoop van een nieuwe Model S of Model X. Bij referralbestellingen die zijn geplaatst vóór 31 oktober 2017 ontvangen zij tevens een aanschaftegoed van € 1,000. Referralbestellingen die na 31 oktober 2017 worden geplaatst, ontvangen nog steeds gratis onbeperkt Supercharging, maar geen aanschaftegoed."

Gaat dus om de eigenaren van een nieuwe. Dus niet om de auto.
 
Dus ik ben een "vriend" in die quote...
Ik kan het nog anders interpreteren, dan zie ik de Supercharging optie op mijzelf ipv op de wagen, dus gaat die ook op voor andere/toekomstige Tesla's die ik zou kopen :)

Binnen de aankoop overeenkomst staat er geen letter ivm de Supercharging, ik heb echter wel volgende op mail:
" Bij deze kan ik ook schriftelijk bevestigen dat u onbeperkt gratis supercharging heeft op uw wagen. Dit geldt op alle Europese Superchargers om lange afstandsreizen te overbruggen."

Echter na aankoop / levering staat er dan "Als u ervoor kiest om uw huidige Tesla te verkopen, wordt gratis Supercharging niet overgedragen aan de volgende eigenaar"

Toch niet zo mooi van Tesla, die wat grijze verwoording voor aankoop, waar ik niet dieper ben op in gegaan omdat ik er dus van uitging dat dit op wagen niveau zat. (= ik zag het als een optie op de wagen)

Doom scenario: Als ik deze lijn doortrek naar andere service opties (los van de hardware) dan kan het zijn dat ze op termijn bvb de Autopilot-upgrade terug uitschakelen als je de wagen verkoopt ...
 
Doom scenario: Als ik deze lijn doortrek naar andere service opties (los van de hardware) dan kan het zijn dat ze op termijn bvb de Autopilot-upgrade terug uitschakelen als je de wagen verkoopt ...

Appels en peren: je vergelijkt het afrekenen van bij Tesla afgenomen energie met functionaliteit van de auto zelf, dat heeft natuurlijk niets met elkaar te maken...
 
Appels en peren: je vergelijkt het afrekenen van bij Tesla afgenomen energie met functionaliteit van de auto zelf, dat heeft natuurlijk niets met elkaar te maken...
Ja tuurlijk, maar zien ze de in carr 'activatie' van een Autopilot als een fuctionaliteit of als een service ...

Eventueel tegoed voor gratis gebruik van een Supercharger dat wordt verstrekt bij aankoop van een voertuig, inclusief eventuele jaarlijkse opwaardering van tegoeden, vervalt op het moment dat u het voertuig verkoopt of overdraagt. (= quote Privacy & Wettelijk | Tesla België )

Ik zag het supercharger netwerk als een service/optie, en niet als een ontvangen tegoed, vandaar men doom scenario redenering :)
 
Ik vroeg me alleen af wat er gebeurt aan het einde van de leasetermijn als ik hem prive overneem. Zou je dan ook de SuC optie kwijtraken?
Verandert de tenaamstelling op het kenteken, of is het puur een administratieve aangelegenheid? Heeft Tesla überhaupt inzage in het kentekenregister, of moeten ze er handmatig achterkomen bij SeC bezoek?
 
Ik begrijp het ook niet goed. Volgens mij is dit toch idd gekoppeld aan de wagen? Oorspronkelijk was superchargen een optie waarvoor je kon kiezen of die betaalde. Als je ervoor betaald mag je er toch van uitgaan dag die optie aan de wagen vasthangt, en niet in rook opgaat?
Later werd de optie 'verplich't, dus je kon niet meer kiezen en moest je deze zoiezo betalen.
 
Ik begrijp het ook niet goed. Volgens mij is dit toch idd gekoppeld aan de wagen? Oorspronkelijk was superchargen een optie waarvoor je kon kiezen of die betaalde. Als je ervoor betaald mag je er toch van uitgaan dag die optie aan de wagen vasthangt, en niet in rook opgaat?
Later werd de optie 'verplich't, dus je kon niet meer kiezen en moest je deze zoiezo betalen.
Alle nieuwe Tesla's betalen nu voor het SuC gebruik (op de gratis 400kWh? na), tenzij je een referral hebt gebruikt. Die referral is iets persoonlijks dat je van een 'vriend' hebt 'gekregen', net als die 1000€ korting (tegenwoordig niet meer), dus persoonsgebonden...
Net zoals dat je die 1000 euro korting niet door zult geven aan een volgende eigenaar, kun je het gratis SuC gebruik ook niet doorgeven.

Zo is de gedachte erachter denk ik...
 
De vraagstelling is trouwens een interessante voor de mensen die overwegen om hun classic van de zaak naar privé over te halen na 5 jaar. In het geval van een BV wordt de tenaamstelling van de auto dan natuurlijk een andere.
Zoals @jeJochen stelt was ik altijd in de veronderstelling dat superchargen bij de auto hoort en er niet vanaf gaat bij het naar privé halen.
 
De vraagstelling is trouwens een interessante voor de mensen die overwegen om hun classic van de zaak naar privé over te halen na 5 jaar. In het geval van een BV wordt de tenaamstelling van de auto dan natuurlijk een andere.
Zoals @jeJochen stelt was ik altijd in de veronderstelling dat superchargen bij de auto hoort en er niet vanaf gaat bij het naar privé halen.
In eerste instantie was (en is) dat ook zo. De 1e 2-3? jaar was het aan de auto gekoppeld. Later is dit veranderd om onnodig laden bij de SuCs in te perken. Ik vermoed dat het gratis Superchargen helemaal gaat verdwijnen om het netwerk bruikbaar te houden voor iedereen. Er zal dan alleen nog geladen worden als het echt nodig is.
 
Is het niet zo dat als je de auto aan tesla verkoopt dat ze kunnen doen wat ze willen? Als de auto in hun bezit is kunnen ze alles (autopilot, supercharging) aan en uit zetten naar hun goeddunken, auto is immers hun eigendom op dat moment.

Ik meen ook dat op mijn classic toen supercharging aan de auto gekoppeld was niet aan de eigenaar, met prive verkoop kan dat m.i. niet worden uitgezet, op de classics met gratis supercharging dan. Degenen die via de referral gratis supercharging hebben gekregen vallen in een ander regime zoals ik het lees.
 
  • Like
Reactions: Carl
Ik begrijp het ook niet goed. Volgens mij is dit toch idd gekoppeld aan de wagen? Oorspronkelijk was superchargen een optie waarvoor je kon kiezen of die betaalde. Als je ervoor betaald mag je er toch van uitgaan dag die optie aan de wagen vasthangt, en niet in rook opgaat?
Later werd de optie 'verplich't, dus je kon niet meer kiezen en moest je deze zoiezo betalen.
Hoeveel kostte die supercharge optie dan?
 
Ik begrijp het ook niet goed. Volgens mij is dit toch idd gekoppeld aan de wagen? Oorspronkelijk was superchargen een optie waarvoor je kon kiezen of die betaalde. Als je ervoor betaald mag je er toch van uitgaan dag die optie aan de wagen vasthangt, en niet in rook opgaat?
Later werd de optie 'verplich't, dus je kon niet meer kiezen en moest je deze zoiezo betalen.
Dat is volgens mij correct, auto's die geleverd zijn voordat supercharging betaald werd (behalve via referral) hebben voor zover ik weet die optie voor het leven van die auto.

Is het niet zo dat als je de auto aan tesla verkoopt dat ze kunnen doen wat ze willen? Als de auto in hun bezit is kunnen ze alles (autopilot, supercharging) aan en uit zetten naar hun goeddunken, auto is immers hun eigendom op dat moment.
Dat doen ze volgens mij ook. Het viel me op dat op alle auto's op de Tesla site bijv. vol autonoom rijden was aangezet.
Maar goed, die auto's ondergaan dan ook een halve restauratie voordat ze weer verkocht worden, dus vindt het niet gek.
 
Bij de (warrige) introductie van betaald superchargen was wel de mogelijkheid middels een referral Supercharge-rechten te krijgen tijdens de "ownership" van de auto. Toen de S/X nog inclusief Superchargen waren, was het superchargen "for the live of the car".
 
  • Funny
Reactions: Bob4
Dus ook indien je een wagen via "financial leasing" kocht, ben je de pineut ? Want de auto is eerst van de leasing maatschappij en wordt op het einde van het contract - mits betaling afkoopsom - pas je eigendom.

Volgens mij staat je auto gewoon op je BV. De leasemaatschappij heeft alleen de tenaamstellingscode. Als je bekeuring rijdt gaat deze tenslotte ook niet naar de leasmaatschappij
 
wat gebeurt er met al diegene die nu een Tesla hebben met free supercharging, als ze in de komende jaren een nieuwe tesla kopen ? is dat dan overdraagbaar op de nieuwe wagen ? indien niet zouden wel eens veel eigenaars hun wagen heel lang bijhouden - lijkt mij geen goed businessmodel dus voor Tesla.