Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Het idee van de supercharger is om verre reizen mogelijk te maken. Niet om iedere dag gratis te kunnen laden.

Vraag is wat je mening daarover is. Is het asociaal om iedere dag aan de supercharger te hangen? Ik denk van niet. Je hebt de mogelijkheid en waarom zou je er geen gebruik van maken. Doe ik het zelf? Nee, ik heb de luxe een eigen laadpaal te hebben op eigen terrein. Betekent dat dat anderen dan ook niet moeten superchargen? Ik denk dat iedereen lekker moet doen wat hij / zij goed dunkt. Zolang je niemand anders hindert is het prima toch?
 
Ik schreef dat eerder meermaals. Ik leg steeds de nadruk op het oneigenlijke gebruik door locals die ook thuis kunnen laden.

Er is geen oneigenlijk gebruik toch? Niemand die zegt dat het niet mag, ook Tesla zelf niet. Dat de superchargers niet bedoeld zijn om dicht bij huis te laden is waar, maar als men dat nou wil en zo een paar euro wil besparen, waarom niet? Zolang dat niet betekent dat anderen die de supercharger wel gebruiken zoals Tesla het bedoeld heeft gehinderd worden is er geen probleem toch?

Ik doe het zelf ook niet; ik heb wel betere dingen te doen dan m'n auto na een lange werkdag een uur lang aan een supercharger te hangen, maar als mensen dat nou willen en zo 5 euro willen besparen...

Je kunt het ook zien als dat die mensen een heel laag uurtarief hebben toch? :D
 
Er is geen oneigenlijk gebruik toch? Niemand die zegt dat het niet mag, ook Tesla zelf niet. Dat de superchargers niet bedoeld zijn om dicht bij huis te laden is waar, maar als men dat nou wil en zo een paar euro wil besparen, waarom niet? Zolang dat niet betekent dat anderen die de supercharger wel gebruiken zoals Tesla het bedoeld heeft gehinderd worden is er geen probleem toch?

Ik doe het zelf ook niet; ik heb wel betere dingen te doen dan m'n auto na een lange werkdag een uur lang aan een supercharger te hangen, maar als mensen dat nou willen en zo 5 euro willen besparen...

Jawel Wim zegt dat dit oneigenlijk gebruik is... dus is het dat!
 
Even een rekensommetje:
500.000 km, 20ct/kWh thuis laden. Model X 100D verbruik is 0.260 kWh/km. Kosten: 500000 km x 0.20 EUR x 0.260 kWh/km = 26.000 Euro voor levenslang opladen thuis. Toch een leuk bedrag. Het kost Tesla ongeveer 2000 Euro als ze de stroom voor anderhalve cent kunnen krijgen dus de kosten zitten ruim in de aanschafprijs.
Overigens moet je dan wel 50 dagen aan de lader staan wachten (van 20% naar 80% laden in 2300 ladingen van 30 minuten) :)

Kortom, als de lokale SuC niet vol staat zou ik er niet moeilijk over doen. Er komt vanzelf een balans in het gemak van thuis inpluggen of gratis laden met wachttijd.

Ik heb het over mensen die thuis kunnen laden en de SuC misbruiken voor een paar euro winst.

Wim heeft er een eigen visie op en die deel ik met hem. Gedeeltelijk dan, wel te verstaan. Het is niet hoe het bedoeld is, maar zolang je niemand hindert is er geen probleem denk ik.

Als ik de bovenstaande stukken lees waardeer ik de mening van Technative enorm! Hij laat mensen in hun waarde en laat ze zelf kiezen ondanks zijn visie op superchargen! Kudos!!

@Wim S. Jij legt heel erg jouw mening op aan anderen. Jij kan niet voor anderen beoordelen of het maar een paar ‘lousy euro’zijn. Misschien zijn er inderdaad mensen met minder financiële mogelijkheden waarbij het gratis superchargen mee is gewogen in hun beslissing om een Tesla te kunnen rijden. Zie de berekening hierboven van Maarten v R (ook al is 500.000km wel heel veel :D)

Als laatste... ik ben ik zelf al bij vele SuC’s geweest op diverse tijdstippen en ben nog nergens in de problemen gekomen met schaarse plekken.
De soep wordt dus niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend...
 
Als laatste... ik ben ik zelf al bij vele SuC’s geweest op diverse tijdstippen en ben nog nergens in de problemen gekomen met schaarse plekken.
Van die paar keer dat ik een SuC heb bezocht was praktisch altijd 50%+ vol, dus langzamer laden. Als je een lange reis maakt ben ik er al achter dat je niet bij een SuC wil aankomen tijdens lunch tijd of de avond spits.
 
  • Like
Reactions: HWS and mfmvdsande
... of Tesla lapt er een tarief van 65 cent de kWh op zoals de concurrentie en is het ook gedaan.

Tesla heeft sinds dit jaar al een vage regel dat als je zakelijk rijdt, je niet mag laden bij een supercharger... Na wat doorvragen bleek 'zakelijk' te gaan over taxibedrijven en koeriersdiensten, en voor nieuwe auto's, maar waar anders ga je met een Tesla nog adequaat laden als je op doortocht bent? 40kW aan een CHAdeMO dan maar?
 
... of Tesla lapt er een tarief van 65 cent de kWh op zoals de concurrentie en is het ook gedaan.

Tesla heeft sinds dit jaar al een vage regel dat als je zakelijk rijdt, je niet mag laden bij een supercharger... Na wat doorvragen bleek 'zakelijk' te gaan over taxibedrijven en koeriersdiensten, en voor nieuwe auto's, maar waar anders ga je met een Tesla nog adequaat laden als je op doortocht bent? 40kW aan een CHAdeMO dan maar?

Commerciele ritten mogen geen gebruik maken van SuC. Dat betekent dat je direct verdiend aan de rit zelf. Bij zakelijke ritten, verdien je niet direct aan de rit zelf. Volgens mij heeft Tesla altijd de term "commercial" gebruikt.

Even zoeken levert het volgende op:
"Mag ik als beroepschauffeur of als bedrijf gebruikmaken van het openbare Supercharger-netwerk?
Met de introductie van onze Supercharger Fair Use Policy mag het openbare Supercharger-netwerk niet worden gebruikt door voertuigen die voor bedrijfsmatige doeleinden worden gebruikt. Als u bedrijfsmatig gebruikmaakt van voertuigen en interesse hebt, kunt u contact met ons opnemen zodat wij een passende oplaadoplossing voor uw onderneming kunnen aanbevelen. Het beschikbaar houden van het Supercharger-netwerk voor particuliere gebruikers heeft een blijvende positieve invloed op het Supercharger-netwerk en de klanten van Tesla als geheel."
Supercharging

Vervolgens staat op Privacy & Legal | Tesla
Supercharger Fair Use
Om ervoor te zorgen dat de Superchargers beschikbaar zijn voor hun beoogde doel, verzoeken wij u om geen gebruik te maken van een Supercharger oplaadstation indien uw voertuig wordt gebruikt:
- als taxi;
- voor een ridesourcing- of ridesharing-dienst (bijvoorbeeld Uber, Lyft of vergelijkbare diensten);
- om bedrijfsmatig goederen te transporteren;
- voor overheidsdiensten; of
- voor enig ander commercieel doel.
 
Commerciele ritten mogen geen gebruik maken van SuC. Dat betekent dat je direct verdiend aan de rit zelf. Bij zakelijke ritten, verdien je niet direct aan de rit zelf. Volgens mij heeft Tesla altijd de term "commercial" gebruikt.

Even zoeken levert het volgende op:
"Mag ik als beroepschauffeur of als bedrijf gebruikmaken van het openbare Supercharger-netwerk?
Met de introductie van onze Supercharger Fair Use Policy mag het openbare Supercharger-netwerk niet worden gebruikt door voertuigen die voor bedrijfsmatige doeleinden worden gebruikt. Als u bedrijfsmatig gebruikmaakt van voertuigen en interesse hebt, kunt u contact met ons opnemen zodat wij een passende oplaadoplossing voor uw onderneming kunnen aanbevelen. Het beschikbaar houden van het Supercharger-netwerk voor particuliere gebruikers heeft een blijvende positieve invloed op het Supercharger-netwerk en de klanten van Tesla als geheel."
Supercharging

Vervolgens staat op Privacy & Legal | Tesla
Supercharger Fair Use
Om ervoor te zorgen dat de Superchargers beschikbaar zijn voor hun beoogde doel, verzoeken wij u om geen gebruik te maken van een Supercharger oplaadstation indien uw voertuig wordt gebruikt:
- als taxi;
- voor een ridesourcing- of ridesharing-dienst (bijvoorbeeld Uber, Lyft of vergelijkbare diensten);
- om bedrijfsmatig goederen te transporteren;
- voor overheidsdiensten; of
- voor enig ander commercieel doel.
Los van de uitdaging in naleving lijkt me dit ook gewoon een faire policy. Kan Tesla obv van een VIN nummer het laden ook niet gewoon knijpen bij een auto die naar hun mening te veel bij een SuC staat? Als je nog maar 30 kW oid laadt dan zou je verwachten dat men wat minder vaak langs komt
 
Ove Köger van T&T Tesla kan dit kennelijk uitlezen. Weet iemand hoe?
Mensen met 'root access' op de centrale computer van de auto kunnen allerlei leuke statistiekjes uitlezen.
In die statistiekjes wordt mijns inziens ook de hoeveelheid geladen energie bijgehouden. Geen idee of er verschil wordt gemaakt tussen AC en DC laders (SuperCharger + Chademo). Zie bijvoorbeeld deze waarde voor kwh_chg_counter :
Knipsel 014.PNG

In een snapshot van de info van mijn eigen auto zitten bijna 800 van dergelijke regels. Als je er echt voor zou gaan zitten en bijvoorbeeld elke week zo'n snapshot zou maken, kun je de functionaliteit van dergelijke tellertjes wel achterhalen, lijkt me.

Heb je meteen wat te doen in al die uren die je bij de SuC om de hoek doorbrengt. :D
 
FC0D2176-D5D3-49A3-9B2F-8105EA4E0A14.png

Gaat weer prima in Breda. Op doorreis naar Zeeuws Vlaanderen. Genoeg vrije stalls. Zo lang dit in NL zo blijft is het ok. In de VS zijn er inmiddels hele nare situaties ontstaan doordat er lange rijen staan voor de SUC’s. Zal hier wel meevallen zolang model 3 d’r nog niet is.
 
  • Informative
Reactions: Mars1