Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
'Even' door het draadje gebladerd, en stuitte op een post #541 met een samenvatting en verwijzing naar een bijlage: service report waarin Tesla zelf bevestigt dat om degradatie te voorkomen, na een aantal dc charges het max vermogen voor die tesla bij een suc inderdaad permanent teruggebracht wordt.

Dat is wel relevante info als je een gebruikte tesla zou willen kopen.

Dit is ook wel relevant voor huidige eigenaren, ben zeer benieuwd wanneer/na hoeveel keer dit fenomeen optreed. Trouwens ook wel iets waar op gewezen mag worden bij aanschaf van de auto.
 
  • Like
Reactions: Jkr85
Overigens marketingtechnisch een domme move van Tesla. Ik zou als potentiele EV koper toch flink gaan twijfelen over mijn aankoop. Juist dat snelladen brengt het gebruik van een EV dichter bij de oude routine van een brandstofmotor.

Als ik nu behalve nadenken over wanneer en waar ik moet laden, ook nog moet gaan afwegen of ik misschien op het strafbankje kom omdat ik teveel snellaad dan weet ik niet of dat electrisch rijden dan nog zo "zorgenloos" is.

Zal ook wel een reden zijn waarom er door Tesla niets openbaar over wordt gezegd. Qua communicatie blijft er bij Tesla nog veel te verbeteren, of - nog erger - het is de communicatie strategy om gewoon niets meer dan nodig te zeggen en pas als *sugar* hits the fan....
 
Weet iemand in welke mate dat vermogen wordt teruggebracht ?
en wat wordt verstaan onder een substantieel aantal DC-laadsessies? tientallen, honderden ???
Die info is er kennelijk niet.
Degene die het overkwam had een 99% dc laadpercentage, 100.000 km en een 90 pack.

Zie:
Thank you @Panu, edited to add.

It is a fairly meaningful post, indeed:

Emphasis added.

Edit: sorry, de quote zit in deze quote.

Ik maak mijzelf geen zorgen hierover. De grens ligt kennelijk behoorlijk ver. Het doel: degradatie voorkomen is ok, onhandig is m.i wel dat dit niet gecommuniceerd werd op deze wijze. Het zou goed zijn de staat bij verkoop ergens te kunnen aflezen.
 
Last edited:
Overigens marketingtechnisch een domme move van Tesla. Ik zou als potentiele EV koper toch flink gaan twijfelen over mijn aankoop. Juist dat snelladen brengt het gebruik van een EV dichter bij de oude routine van een brandstofmotor.

Als ik nu behalve nadenken over wanneer en waar ik moet laden, ook nog moet gaan afwegen of ik misschien op het strafbankje kom omdat ik teveel snellaad dan weet ik niet of dat electrisch rijden dan nog zo "zorgenloos" is.

Zal ook wel een reden zijn waarom er door Tesla niets openbaar over wordt gezegd. Qua communicatie blijft er bij Tesla nog veel te verbeteren, of - nog erger - het is de communicatie strategy om gewoon niets meer dan nodig te zeggen en pas als *sugar* hits the fan....
50% thuis laden en 50% SuC laden is naar de mening van Tesla oneigenlijk gebruik. Naast het mogelijk technische aspect dat dat vele SuC laden de accu sneller kan degraderen, is dit voor Tesla ook een stok achter de deur om het aandeel SuC laden in lijn te brengen met het door Tesla beoogd gebruik. Tesla gaat ervan uit dat SuC alleen voor roadtrips wordt gebruikt en qua percentage van het totaal aantal laadbeurten ergens tussen 10 en 20% zou mogen liggen. Bij de aanschaf van mijn eerste Tesla in 2013 gaf Tesla als aandeel SuC laden nog 30% op. Inmiddels is duidelijk dat Tesla dat nu teveel vindt.
 
50% thuis laden en 50% SuC laden is naar de mening van Tesla oneigenlijk gebruik. Naast het mogelijk technische aspect dat dat vele SuC laden de accu sneller kan degraderen, is dit voor Tesla ook een stok achter de deur om het aandeel SuC laden in lijn te brengen met het door Tesla beoogd gebruik. Tesla gaat ervan uit dat SuC alleen voor roadtrips wordt gebruikt en qua percentage van het totaal aantal laadbeurten ergens tussen 10 en 20% zou mogen liggen. Bij de aanschaf van mijn eerste Tesla in 2013 gaf Tesla als aandeel SuC laden nog 30% op. Inmiddels is duidelijk dat Tesla dat nu teveel vindt.
Oneens hoor! Verkoop aan appartementseigenaren in drukke steden zonder thuislaadmogelijkheid is uitdrukkelijk door Elon benoemd als een ok situatie om suc te gebruiken.
 
Oneens hoor! Verkoop aan appartementseigenaren in drukke steden zonder thuislaadmogelijkheid is uitdrukkelijk door Elon benoemd als een ok situatie om suc te gebruiken.
Dat is ie pas gaan roepen toen de SuC betaald ging worden met uitzondering van de jaarlijkse 400 kWu gratis. Het is ook niet realistisch om te denken dat je je hele verbruik voor rekening van Tesla zou kunnen laten komen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Als we dan toch het hele US draadje hier over gaan doen, herhaal ik graag even dat het nog steeds om niet-bevestigd beleid of technische functionaliteit gaat, maar om een rasechte complottheorie. Wel een leuke, trouwens.
Als we alles moesten geloven wat de fora, Tesla gebruikers en medewerkers ons berichtten, dan had ik al lang een Model S met head-up display in de garage staan.
 
50% thuis laden en 50% SuC laden is naar de mening van Tesla oneigenlijk gebruik.

Is dat zo? Waar staat dat in het verkoopcontract?

Ik lig 's nachts aan de stroom in Tilburg, en rij 's ochtends naar Groningen. Ik parkeer daar zonder laadmogelijkheid. Einde dag ga ik terug en laad in Drachten. Stevig doorrijden (130) haal ik net Tilburg weer, soms met een stop in Oosterhout omdat het koud is. En dit 2, soms 3 keer per week.

Vertel me maar hoe ik het dan moet doen, zonder "oneigenlijk gebruik".
 
Is dat zo? Waar staat dat in het verkoopcontract?

Ik lig 's nachts aan de stroom in Tilburg, en rij 's ochtends naar Groningen. Ik parkeer daar zonder laadmogelijkheid. Einde dag ga ik terug en laad in Drachten. Stevig doorrijden (130) haal ik net Tilburg weer, soms met een stop in Oosterhout omdat het koud is. En dit 2, soms 3 keer per week.

Vertel me maar hoe ik het dan moet doen, zonder "oneigenlijk gebruik".

Ik heb met grote sprongen het draadje doorgenomen. Alles welbeschouwd gaat het om één batterijtype (H) waarmee erg veel via Chademo is geladen en dan zo te zien ook alleen bij één persoon. Officiële bevestiging ontbreekt en het staat haaks op de ervaringen van bijvoorbeeld Tesloop die elke dag (!) heen en weer rijden tussen LA en Las Vegas op SuC's en daar niets van merken.
Uiteindelijk zou het gewoon een beschermingsmaatregel voor die batterij hebben kunnen zijn. Niemand weet het.

Er zullen er meer hier zijn die een paar keer per een SuC gebruiken. Daar zijn ze toch voor?
 
Dat is ie pas gaan roepen toen de SuC betaald ging worden met uitzondering van de jaarlijkse 400 kWu gratis. Het is ook niet realistisch om te denken dat je je hele verbruik voor rekening van Tesla zou kunnen laten komen.
Ik ga het niet nazoeken (zit toch al veel te veel op het forum de laatste tijdo_O) maar dat twitterde hij in de zomer 2015 toen tesla in de US de brief aan vermeende locals zond. Dus ver voor de 400kwh grens.
 
Als we dan toch het hele US draadje hier over gaan doen, herhaal ik graag even dat het nog steeds om niet-bevestigd beleid of technische functionaliteit gaat, maar om een rasechte complottheorie. Wel een leuke, trouwens.
Als we alles moesten geloven wat de fora, Tesla gebruikers en medewerkers ons berichtten, dan had ik al lang een Model S met head-up display in de garage staan.
Ja, maarrrr. Dat service report is toch echt van tesla zelf afkomstig..
 
Als je kijkt naar Bjorn Nyland, die leeft ook op de superchargers en chademo. Sterker nog, nu hij veel ritten met aanhanger doet en dus nog maar ongeveer 200 km haalt op een volle acculading, moet hij pas echt vaak DC chargen. Per 1000 km laadt hij bijna dubbel zoveel als iemand die niet met aanhanger rijdt, juist dat opladen en ontladen is erg belastend voor de accu.

Dus het blijft speculeren. Ik denk dat het het beste is om gewoon te genieten van het Superchargen binnen normaal gebruik en vermoedelijk loop je dan nooit tegen een beperking aan. En ik ga niet de discussie voeren wat dan normaal gebruik is, want daar zijn heel veel verschillende dingen over gezegd. Zowel van Tesla uit, als door Elon Musk, als door veel mensen hier op het forum.

Maar ik denk maar zo: het is niet voor niks dat dit de eerste melding is van een dergelijke beperking. Dus het lijkt erop dat vrijwel niemand hier tegenaan loopt.