Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Dan heeft jeroen1961 mij ook gezien in A'dam, stond op nr 1. Heb je die rode met een zwarte frunk?

Ik stond vanmiddag op nr. 4 met een blauwe met blauwe frunk... Was nog vergeten te melden dat de portier/gastheer erg vriendelijk is. Afgelopen zondag (voor Ajax-Excelsior) kwam hij zelfs naar buiten naar de SuC's om ons uit te nodigen voor een kopje koffie binnen!
 
Het ezelsbruggetje is toch eenvoudig. Je hoeft maar één ding te onthouden: batterijen zijn in kiloWattuur = kWh.
(voor de nerds: energie)

Klaar.

Het laden is vervolgens hoeveel kWh krijg je per uur je batterij in, dus laden is in kiloWattuur per uur = kWh/h = kW
(voor de nerds: vermogen)

Simpel, toch?

Ja het is simpel, maar toch goed dat het af en toe herhaald wordt.
 
12.45 uur was er nog één SuperTurtle vrij: drie taxi's, vier freewheelers.
Prima die discussie over meer laders, het waarmaken van 120 kW is zeker zo belangrijk.

2015-03-11 12.44.35.jpg
 
12.45 uur was er nog één SuperTurtle vrij: drie taxi's, vier freewheelers.
Prima die discussie over meer laders, het waarmaken van 120 kW is zeker zo belangrijk.

altijd al gedacht dat een SuC in Amsterdam géén goed idee was.

SuC's dienen om roadtrips mogelijk te maken. Niet om een paar euri uit te sparen.



(ook andere forumleden hadden indertijd dezelfde opmerkingen)
 
Die SuCs in Amsterdam lijken mij wel een goed idee. Niet om een paar euri uit te sparen, maar voor buitenlanders, Limburgers en Groningers die niet op gas rijden.
Dat zulks dit soort situaties met zich meebrengt, is een tweede. Is ook oplosbaar.
Mijn zorg zit-em in de power. That SuCks. In Amsterdam én daarbuiten.
Komt wel goed.
 
De Amsterdam SuC is voor mij 1 van de beste dingen die Tesla de afgelopen maand heeft gerealiseerd. Ik moet twee keer per maand richting de randstad en heb dan geen tijd om aan 11kW te gaan hangen (meestal in <15min weer terug).
Het is een wereld van verschil: 15 minuten even aan een SuC en gewoon 130 km/hr of ergens verplicht 45-60 minuten aan 22kW te wachten om vervolgens ook nog eens 110 km/hr te cruisen.

Daarnaast, als de taxi chauffeurs voor de SuC optie betaald hebben dan zie ik ook geen enkele reden om dit te verbieden. Als er capaciteitsproblemen onstaan dan moet Tesla naar mijn mening gewoon richting 16 stalls gaan of meerdere SuC's plaatsen in/rond Amsterdam/randstad. Tesla heeft iniedergeval ook flink wat centjes binnengekregen van Nederlandse eigenaren voor de SuC optie.. (2100 euro keer ~ 2500 eigenaren?)
 
altijd al gedacht dat een SuC in Amsterdam géén goed idee was.

SuC's dienen om roadtrips mogelijk te maken. Niet om een paar euri uit te sparen.



(ook andere forumleden hadden indertijd dezelfde opmerkingen)

Dat was mijn punt, echter (bijna) iedereen focust zich nu op mijn/de opmerking over de taxi's. Zij zijn niet een roadtrip aan het maken, net zo goed als een inwoner van Amsterdam dit niet is. Dat waren de exacte worden van een medewerker van Tesla, dat het een soort Fair Use Policy betreft. Een VIN welke continue/veelvuldig komt laden kan uiteindelijk erop worden aangesproken en dat lijkt me ook gewoon terecht. Als het binnen de perken blijft en anderen hebben er weinig last van dan prima. Als het zo vol staat met o.a. Taxi's dan is het net of je aan een tijdelijke SuC staat in Frankrijk en er zijn er genoeg die hier hebben geklaagd dat ze op doorreis erg lang moesten laden bij een langzame SuC in Frankrijk dus dan weet je ook hoe een Noor bijvoorbeeld zich voelt op doorreis als hij in Amsterdam maar 26kW krijgt.
 
Dat was mijn punt, echter (bijna) iedereen focust zich nu op mijn/de opmerking over de taxi's. Zij zijn niet een roadtrip aan het maken, net zo goed als een inwoner van Amsterdam dit niet is. Dat waren de exacte worden van een medewerker van Tesla, dat het een soort Fair Use Policy betreft. Een VIN welke continue/veelvuldig komt laden kan uiteindelijk erop worden aangesproken en dat lijkt me ook gewoon terecht. Als het binnen de perken blijft en anderen hebben er weinig last van dan prima. Als het zo vol staat met o.a. Taxi's dan is het net of je aan een tijdelijke SuC staat in Frankrijk en er zijn er genoeg die hier hebben geklaagd dat ze op doorreis erg lang moesten laden bij een langzame SuC in Frankrijk dus dan weet je ook hoe een Noor bijvoorbeeld zich voelt op doorreis als hij in Amsterdam maar 26kW krijgt.

Die taxi's zijn helemaal geen probleem. Zij dragen er juist aan bij dat het aanbod van oplaadcapaciteit bij Supercharger stations zal gaan toenemen (meer stalls/stations).

In maart komen er in Nederland waarschijnlijk weer ongeveer 200 nieuwe Tesla Model S auto's de weg op (nieuwe registraties zijn vaak het hoogst in de derde maand van elk kwartaal). Zij zullen dan vrijwel allemaal ook in Amsterdam mogen gaan laden. Is dat dan ook een probleem? Dacht het niet. Het zal dan waarschijnlijk wel drukker gaan worden, maar dat is juist goed. Een teken van groei en vooruitgang. Dit brengt namelijk de registratie van bijvoorbeeld de 10.000ste Tesla Model S alleen maar dichterbij. Probeer het grotere plaatje te zien.
 
De Amsterdam SuC is voor mij 1 van de beste dingen die Tesla de afgelopen maand heeft gerealiseerd. Ik moet twee keer per maand richting de randstad en heb dan geen tijd om aan 11kW te gaan hangen (meestal in <15min weer terug).
Het is een wereld van verschil: 15 minuten even aan een SuC en gewoon 130 km/hr of ergens verplicht 45-60 minuten aan 22kW te wachten om vervolgens ook nog eens 110 km/hr te cruisen.

Daarnaast, als de taxi chauffeurs voor de SuC optie betaald hebben dan zie ik ook geen enkele reden om dit te verbieden. Als er capaciteitsproblemen onstaan dan moet Tesla naar mijn mening gewoon richting 16 stalls gaan of meerdere SuC's plaatsen in/rond Amsterdam/randstad. Tesla heeft iniedergeval ook flink wat centjes binnengekregen van Nederlandse eigenaren voor de SuC optie.. (2100 euro keer ~ 2500 eigenaren?)


Lees je post eens na.... Heb jij een SuC nodig IN Amsterdam ? Neen.
Een SuC langsheen de hoofdwegen, buiten de grote centra. Zoals Oosterhout bvb. Daar schieten we mee op.

- - - Updated - - -

Die taxi's zijn helemaal geen probleem. Zij dragen er juist aan bij dat het aanbod van oplaadcapaciteit bij Supercharger stations zal gaan toenemen (meer stalls/stations).

In maart komen er in Nederland waarschijnlijk weer ongeveer 200 nieuwe Tesla Model S auto's de weg op (nieuwe registraties zijn vaak het hoogst in de derde maand van elk kwartaal). Zij zullen dan vrijwel allemaal ook in Amsterdam mogen gaan laden. Is dat dan ook een probleem? Dacht het niet. Het zal dan waarschijnlijk wel drukker gaan worden, maar dat is juist goed. Een teken van groei en vooruitgang. Dit brengt namelijk de registratie van bijvoorbeeld de 10.000ste Tesla Model S alleen maar dichterbij. Probeer het grotere plaatje te zien.


Wat bedoel je ? Per verkochte auto een SuC-plaats ? Dat kan niet de bedoeling zijn.


Bedoeling is dat we thuis of op de bestemming laden, aan 11kw of 22kw. Aan een publieke laadpaal of een prive laadstation.
Als we een trip maken, en onderweg moeten bijladen om de bestemming te bereiken : dààr hebben we de SuC's voor nodig.
 
Wat maken we ons ineens druk over Amsterdam.

Als ik het SuC Dashboard dat we konden zien in Amsterdam er nog eens bijhaal dan zie ik dat ons Oosterhout met 8 stalls op "die" dag iets van 1.800 kWh geleverd heeft. En dat vinden wij een drukke SuC.

Kijken we naar Freemont dan werd daar, met twaalf stalls, meer dan 4.000 kWh geleverd. Dat is denk ik nog wel wat drukker dan Amsterdam. Laten we het eens aanzien. Hij is nog geen week open. Veel nieuwsgierigen nog die eens komen kijken en waarvan een deel het dan gezien heeft. Komt er een uitbreiding, prima toch?

Ik ben er in ieder geval erg blij mee want ik kan nu, zonder op zoek te hoeven naar paaltjes en zonder erg langzaam te hoeven rijden, naar de kop van Noord Holland en terug.

En het is een mooie showcase voor Tesla zelf.

Edit: Op Tesla site nu 400 SuC's met 2199 (net die ene) stalls.
 
Last edited:
Vanuit Winterswijk gezien is Amsterdam voor mij perfect, precies waarvoor het bedoeld is. Als er dan 7 lokale Tesla's staan te laden dan is het voor mij jammer om wat minder power te krijgen. Daar is het niet voor bedoeld, Tesla zou mij in dit voorbeeld best voor mogen trekken..
 
Lees je post eens na.... Heb jij een SuC nodig IN Amsterdam ? Neen.
Een SuC langsheen de hoofdwegen, buiten de grote centra. Zoals Oosterhout bvb. Daar schieten we mee op.

Deze SuC ligt niet in Amsterdam maar vlak aan één van drukste verkeersaders van Nederland en vlak bij grote knooppunten. Nagenoeg al het verkeer dat langs Amsterdam komt komt op aanvaardbare afstand langs deze lokatie. Met de ligging is niets mis.

Het is nog te vroeg om direct al conclusies te trekken wat het aantal bezoekers betreft. Ik denk dat Tesla zelf het ook gewoon even aan wil zien en dat als het nodig is een oplossing bedenkt om het te balancen. Mocht dat het plaatsen van 4 of 6 extra stalls zijn dan is dat mooi. Ik hoop dat ook.

Naar ik begrijp is elke Tesla rijder van harte welkom en dat juich ik alleen maar toe. En het zal net zo zijn (of worden) als bij Oosterhout. Ben je een local en staat er bijna niemand kun je gerust gaan laden. Staan er vier of meer dan doe je dat niet want het kost dan veel tijd en je wilt anderen niet in de weg zitten. Dat is, hoop ik, op den duur een natuurlijk proces.
 
Deze SuC ligt niet in Amsterdam maar vlak aan één van drukste verkeersaders van Nederland en vlak bij grote knooppunten. Nagenoeg al het verkeer dat langs Amsterdam komt komt op aanvaardbare afstand langs deze lokatie. Met de ligging is niets mis.

Het is nog te vroeg om direct al conclusies te trekken wat het aantal bezoekers betreft. Ik denk dat Tesla zelf het ook gewoon even aan wil zien en dat als het nodig is een oplossing bedenkt om het te balancen. Mocht dat het plaatsen van 4 of 6 extra stalls zijn dan is dat mooi. Ik hoop dat ook.

Naar ik begrijp is elke Tesla rijder van harte welkom en dat juich ik alleen maar toe. En het zal net zo zijn (of worden) als bij Oosterhout. Ben je een local en staat er bijna niemand kun je gerust gaan laden. Staan er vier of meer dan doe je dat niet want het kost dan veel tijd en je wilt anderen niet in de weg zitten. Dat is, hoop ik, op den duur een natuurlijk proces.
Helemaal met je eens. We maken ons nu op voorhand druk om weinig. Laten we niet vergeten, dat we bij de Suc's nog altijd voor niets laden. Lijkt me dat als er structureel mensen moeten wachten, Tesla zeker met een oplossing komt..