Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Structurele problemen (fabrieksfout) met de Model S oplage vanaf September 2014

This site may earn commission on affiliate links.
0ok zakelijk geldt het conformiteitsbeginsel.

Excuus. Ik was misschien niet duidelijk genoeg. Ik weet dat zakelijk er ook een confirmiteitsbeginsel is, maar er werd hier een quote aangehaald die specifiek op consumenterecht wijst. Ik wilde alleen maar even zeggen dat dit gevaarlijk kan zijn. Er KUNNEN (ik herhaal ... kunnen) hele andere wetten van toepassing zijn (denk b.v. aan Wetboek van Koophandel, toepasselijkheid van Algemene Voorwaarden, etc.).

Maar dat is weer een heel andere discussie. Stel voor die te laten varen .... Wordt het ietwat te gedetailleerd over een onderwerp dat niets met Tesla te maken heeft :wink:.
 
Billytcherno, ik ben blij dat je wagen een ruime voldoende scoort in de ogen van de detailer. Echter vraag ik me af of je bij de aanschaf je ervan bewust was dat je na de aflevering een kans had dat de wagen incompleet zou zijn, en dat je dus je wagen weken kwijt zou zijn om weer "goed" te krijgen.

Jazeker, maar ik vertrouw daarvoor op het Apple-service-model dat Tesla zich aanmeet. Wat nog niet is kan komen, e.g. het kan evengoed zijn dat ik na een paar 000 km ook in de garage sta. Maar ik weet dat ze het wel gaan fixen, daar het bij de klassieke merken niet het geval is (en ik spreek uit ervaring). Dat gezegd zijnde, ik vind het persoonlijk heel erg sneu voor jou/jullie en ik vraag me of september ook niet de periode is geweest dat ze de productielijn hebben aangepast voor de productie van de D? Kan me inbeelden dat het toen niet allemaal kosher is gegaan in Fremont
 
Tesla geleverd in Mei 2014.
Wie heeft er problemen met de deurhendels.
Ik heb afgelopen jaar linksvoor, recenter linksachter en nu is rechtsvoor kapot?

Overigens hebben wij een reeks aan problemen gehad, over het algemeen heeft Tesla die goed opgelost en coulance toegepast. Ik noem een paar zaken:
  • Motorkap niet goed gespoten
  • Vocht in achterlichten
  • Vocht in achter reflectoren
  • Charger/Inverter
  • 3G module (met 50% korting, ofwel Tesla marge, vervangen door 4G)
  • Complete besturingseenheid plus scherm
  • Laadkabel defect
Deze lijst is niet compleet! Al deze zaken zijn door Tesla opgelost, kostte natuurlijk wel veel tijd en gedoe.

De deurhendels moeten we zelf betalen en om eerlijk te zijn, 3 stuks, ik vind dit een teken aan de wand, overduidelijk een slechte product iteratie. Had indertijd 4 jaar/80k km service gekocht, maar qua km zit ik daar ruim overheen, dus geen garantie. De auto is voornamelijk door alleen bereden met dagelijks 2 lange ritten van 125km ieder, dus die deuren zijn heel weinig gebruikt! Ben benieuwd of Tesla verantwoordelijkheid neemt.

Verder zijn er afwerkingszaken die ze niet echt (kunnen) verhelpen. Onze motorkap heeft een enorme spatie tussen carrosserie en voorzijde, soort open mond, vrienden noemen mijn auto sharkey. Onze sierlijsten zijn uitermate scheef gemonteerd, lopen niet mooi door, ergste zijn opnieuw gemonteerd, maar rest is ook 'shoddy'.
 
Sterker nog, de consument wordt in NL beter beschermd dan in de EU... Maar het conformiteitsbeginsel geldt ongeacht of het aan een ondernemer of consument geleverd wordt.

--- zucht... spuit 11 ---

Art. 7:5 lid 1 BW - BW Boek 7 - Artikel 5 lid 1 Burgerlijk Wetboek Boek 7 :: Maxius.nl voorheen Lexius.nl

Als je als eenmanszaak of VoF iets koopt dat buiten je normale bedrijfsactiviteiten ligt, dan kan je op dezelfde rechten rekenen in NL als een normale consument.

Tesla dus toch maar op de VoF en niet de BV gekocht...

Voor de twijfelaars, hier is zelfs al jurisprudentie over.

Zie ook HBO Kennisbank voor uitleg.