In het FD staat iedere zaterdag een artikel over een startende onderneming. Deze week staat Star Engines centraal. Hun businesscase: generatoren bouwen voor elektrische auto's. Want vanwege een gebrek aan range en laadpalen is het toch handig om een alternatief achter de hand te hebben. Een alternatief in de vorm van een generator die ongeveer 10kwh per uur aan stroom levert, 23 kilo weegt, er gelikt uitziet maar met een halve meter hoogte toch wel de nodige ruimte inneemt.
Nu heb ik altijd wel sympathie voor mensen met een idee die met dat idee een bedrijf starten - vrijwel alle mooie en handige spullen waarmee we ons vandaag de dag omringen hebben we mede te danken aan innovatieve ondernemers. Het kerkhof van mislukte plannen is echter groot en ook grotendeels onzichtbaar. Ik heb het vermoeden dat deze ondernemers het paard achter de wagen aan het spannen zijn.
In het artikel worden argumenten genoemd zoals het krappe bereik van accu's en het gebrek aan laadinfrastructuur. Beide argumenten raken door de werkelijkheid snel achterhaald - het aantal laadpalen neemt sterk toe en het is te verwachten dat het bereik van de accu's ook gaat groeien. Verder heb je natuurlijk een grote vloot hybride auto's die nog gewoon een verbrandingsmotor hebben.
De ondernemer put hoop uit het succes van de BMW i3 met range-extender (een klein hulpmotortje waarmee die het bereik verdubbelt naar 300km). De range-extender zorgt echter voor voldoende vermogen om direct door te rijden, wat een heel andere propositie is dan een generator met 10kwh vermogen per uur om een lege batterij op te laden. Zijn droom is dat de generator wordt ingebouwd in elektrische auto's. Volgens mij zet je dan de klok weer een aantal jaren terug en ga je naar het principe van de eerste priussen, die ook op dit principe waren gebaseerd.
In het algemeen is mijn inschatting dat de auto's met zowel elektrische als ICE- aandrijving of een batterij aangevuld met range-extender nodeloos duur en complex zijn, en ook voor veel mensen onpraktisch omdat de combinatie van meerdere systemen ergens ten koste gaat van gemak en laadruimte. Als accu's en laadinfrastructuur nog iets verder verbeteren, dan worden hybride modellen overbodig. Een elektrische auto kopen en daarnaast nog voor vele duizenden euro's een generator 'voor het geval dat' lijkt mij ook een zeer onpraktische vorm van jezelf zwaar oververzekeren.
In het artikel staat wel dat de ANWB regelmatig te maken krijgt met stilgevallen elektrische auto's waarvan het bereik kennelijk verkeerd is ingeschat. Ik zou me dan wel weer een heel ander product kunnen voorstellen: een compacte accu waarmee een ANWB-auto (of andere hulpauto) snel de lege accu met een paar KWH kan opladen, zodat deze op eigen kracht een volgende laadpaal kan bereiken in plaats van afgesleept te moeten worden.
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar vooralsnog heb ik het gevoel dat we weinig meer over Star Engines gaan horen...
Nu heb ik altijd wel sympathie voor mensen met een idee die met dat idee een bedrijf starten - vrijwel alle mooie en handige spullen waarmee we ons vandaag de dag omringen hebben we mede te danken aan innovatieve ondernemers. Het kerkhof van mislukte plannen is echter groot en ook grotendeels onzichtbaar. Ik heb het vermoeden dat deze ondernemers het paard achter de wagen aan het spannen zijn.
In het artikel worden argumenten genoemd zoals het krappe bereik van accu's en het gebrek aan laadinfrastructuur. Beide argumenten raken door de werkelijkheid snel achterhaald - het aantal laadpalen neemt sterk toe en het is te verwachten dat het bereik van de accu's ook gaat groeien. Verder heb je natuurlijk een grote vloot hybride auto's die nog gewoon een verbrandingsmotor hebben.
De ondernemer put hoop uit het succes van de BMW i3 met range-extender (een klein hulpmotortje waarmee die het bereik verdubbelt naar 300km). De range-extender zorgt echter voor voldoende vermogen om direct door te rijden, wat een heel andere propositie is dan een generator met 10kwh vermogen per uur om een lege batterij op te laden. Zijn droom is dat de generator wordt ingebouwd in elektrische auto's. Volgens mij zet je dan de klok weer een aantal jaren terug en ga je naar het principe van de eerste priussen, die ook op dit principe waren gebaseerd.
In het algemeen is mijn inschatting dat de auto's met zowel elektrische als ICE- aandrijving of een batterij aangevuld met range-extender nodeloos duur en complex zijn, en ook voor veel mensen onpraktisch omdat de combinatie van meerdere systemen ergens ten koste gaat van gemak en laadruimte. Als accu's en laadinfrastructuur nog iets verder verbeteren, dan worden hybride modellen overbodig. Een elektrische auto kopen en daarnaast nog voor vele duizenden euro's een generator 'voor het geval dat' lijkt mij ook een zeer onpraktische vorm van jezelf zwaar oververzekeren.
In het artikel staat wel dat de ANWB regelmatig te maken krijgt met stilgevallen elektrische auto's waarvan het bereik kennelijk verkeerd is ingeschat. Ik zou me dan wel weer een heel ander product kunnen voorstellen: een compacte accu waarmee een ANWB-auto (of andere hulpauto) snel de lege accu met een paar KWH kan opladen, zodat deze op eigen kracht een volgende laadpaal kan bereiken in plaats van afgesleept te moeten worden.
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar vooralsnog heb ik het gevoel dat we weinig meer over Star Engines gaan horen...