Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 6.2 en eerste rit

This site may earn commission on affiliate links.
Na maanden zelf hier te hebben rondgehangen, tijd om mijn eerste ervaringen met mijn nieuwe auto hier te delen. Ik weet niet welk draadje daarvoor is maar dit lijkt me een goede plek.
5 juni vertrokken met de trein naar Tilburg om daar na ruim 200 dagen na bestelling mijn Tesla Model S 85D op te halen. Eigenlijk al vanaf 2012 Tesla aan het volgen, innovatief bedrijf met mensen die werkelijk met een nieuwe en frisse blik in de auto-industrie benaderen. Eind 2014 de knoop doorgehakt en de bestelling geplaats voor 85D.

Vanaf het station met de taxi naar de Atlasstraat, grappig toen ik de taxi instapte en vertelde de chauffeur: “graag naar de Atlasstraat aub” oh naar Tesla zeker.
Aangekomen ter plekke en bakkie koffie en een glas water, mind you vrijdag 5 juni was het 36 graden, van de opwinding en de warmte klotste het werkelijk langs de poriën naar buiten.
Rondje door de assemblagehal, leuk om te zien en als je zoveel Tesla bij elkaar ziet wordt het bijna gewoon. Toen naar de auto, een plaatje. Uitleg gehad voor al de inn’s en auto’s beetje jammer voor de DS dame dat ik eigenlijk alles al wist. Maar toch leuk en hoort ook bij de ervaring. Papier tekenen, handje schudden, auto in, dak op 75% en weg was ik. Gewoon heerlijk.
Nu 2 dagen verder, hoop test ritjes met vrienden en familie ben ik nog steeds in de zevende hemel!
Om te voorkomen om al te veel in herhaling te vallen een aantal zaken die mij persoonlijk opvallen:

Auto is echt groot, en dan met name de breedte. Lane assist bromt wat af ;). Overigens denk ik er hard over om hem uit te zetten, op veel 60km met een fietspad is het behoorlijk irritant.
TACC is fijn, op 80 km wegen neem je het weg gedrag over van je voorganger, veel mensen rijden veel bruusker dan dat ik zelf doen, laat remmen voor verkeerslichten onregelmatige snelheid, ik zou het liefst achter mezelf rijden…
Auto valt echt op, in het weekend verblijf ik in het oosten van Brabant en mensen kijken echt veel om. Het lijkt zelfs dat vrouwen dit nog meer doen dan mannen, kan me dit ook inbeelden.
De 1.5 stoelen vind ik goed, al vind ik de zit positie vrij hoog. Stuur kan goed naar mij toe en is kan voor mij laag genoeg.
UI in het instrumentenpaneel soms wat langzaam, soms rare graphics (glitches) in het navi deel.
Ja, en verder geldt wat de meeste andere Tesla rijders zeggen, snel zeker van 0 tot 160, stil en comfortabel zonder week te voelen. Geen gezeur met toeren en juiste versnelling gewoon altijd gaan zonder drama.
De toekomst zal uitwijzen wat mij verder nog gaat opvallen, na 600 km kan ik daar nu nog niet zo veel over zeggen. Het laden en de range voelt nu al als een non issue, heb ik me van tevoren ook totaal niet druk overgemaakt, ik heb ook niet het gevoel dat ik me daar druk over ga maken in de toekomst.
Dus laat die software updates maar komen, wil wel meens maken hoe het voelt om steeds betere auto te krijgen.

Peace out!
 
Auto is echt groot, en dan met name de breedte. Lane assist bromt wat af ;). Overigens denk ik er hard over om hem uit te zetten, op veel 60km met een fietspad is het behoorlijk irritant.
TACC is fijn, op 80 km wegen neem je het weg gedrag over van je voorganger, veel mensen rijden veel bruusker dan dat ik zelf doen, laat remmen voor verkeerslichten onregelmatige snelheid, ik zou het liefst achter mezelf rijden…

Breedte van de auto is inderdaad opvallend, zelfs voor mij als ex landrover-rijder even wennen..
Ik heb in de stad ook vaak de neiging om twee wielen op de stoep te zetten, alleen de spiegels inklappen lijkt niet voldoende om de fietsers uit de weg te blijven.
Wat betreft de TACC, hoe meer mensen op cruise control rijden hoe fijner het werkt; het valt me op hoe slecht mensen hun snelheid vast houden, zelfs op een rustige weg.
Denk je iemand met een prettige snelheid gevonden te hebben, laat ie er zomaar 20km vanaf sukkelen. Dan toch maar er voorbij. Oh nee, dat ook weer niet, gaat het gas er weer op.
Afijn, hoe meer mensen met auto cruise control rijden hoe rustiger het wegbeeld wordt, kwestie van tijd :)
 
Een blik op de nabije en verdere toekomst van autonomous driving door de founder van Mobileye. Onze Model S was blijkbaar de eerste wagen die de EyeQ3 chip gebruikte. De volgende generatie chip, EyeQ4, is voorzien voor 2018 en zal beelden van 8 camera's analyseren. Op verschillende momenten zegt hij dingen mbt Tesla die er op wijzen dat we weldra nog het een en ander aan extra auto pilot features kunnen verwachten.

 
Last edited by a moderator:
Een paar minuten geleden vertelde Elon dat de nieuwe Auto Pilot release (met bvb Auto Park) waarschijnlijk tegen het einde van deze maand in public beta zal gaan. Een release ergens tijdens de vakantiemaanden lijkt dus tot de mogelijkheden te behoren.

ik heb hetzelfde horen waaien, blijkbaar is er zelf footage van autopilot op de openbare weg in Europa! 3 tot 4 weken zou een optie zijn.
 
ik heb hetzelfde horen waaien, blijkbaar is er zelf footage van autopilot op de openbare weg in Europa! 3 tot 4 weken zou een optie zijn.

Ik heb gisteren nog 2.4.250 binnen gekregen. Ben benieuwd of de nieuwe features nog op 6.2 zullen gereleased worden. Heb zo mijn twijfels over de real-time performantie van de huidige core software. Alleen al de reactiesnelheid van de sonar sensoren bij het parkeren. Ik hoop stilletjes dat de 7 release geoptimaliseerd zal zijn om de sensor informatie veel sneller te verwerken dan de 6 release.
 
Ik heb gisteren nog 2.4.250 binnen gekregen. Ben benieuwd of de nieuwe features nog op 6.2 zullen gereleased worden. Heb zo mijn twijfels over de real-time performantie van de huidige core software. Alleen al de reactiesnelheid van de sonar sensoren bij het parkeren. Ik hoop stilletjes dat de 7 release geoptimaliseerd zal zijn om de sensor informatie veel sneller te verwerken dan de 6 release.

Gisteren geupgrade van 2.4.239 naar 2.4.250. Release notes zagen er identiek uit als de vorige keer. Is wel een "classic" P85 zonder TACC e.d.

- - - Updated - - -

Ben al even de "valet" optie kwijt. Zat toch onder de rijdersprofielen?

Yep, daar zit het nog steeds.
 
Gisteren geupgrade van 2.4.239 naar 2.4.250. Release notes zagen er identiek uit als de vorige keer. Is wel een "classic" P85 zonder TACC e.d.
Hier ook een upgrade naar 2.4.250, maar dan wel met TACC. De release notes waren hier ook praktisch gelijk (of helemaal gelijk). Ik merk sowieso helemaal geen verschil qua functionaliteit bij deze release, dus vermoedelijk zijn er gewoon wat kleine bugs gefixt.
 
Hier ook een upgrade naar 2.4.250, maar dan wel met TACC. De release notes waren hier ook praktisch gelijk (of helemaal gelijk). Ik merk sowieso helemaal geen verschil qua functionaliteit bij deze release, dus vermoedelijk zijn er gewoon wat kleine bugs gefixt.

Weet niet of dat een nieuwe functionaliteit is van de versie 2.4.250 maar nu kan ik verwijderen alle superchargers die automatisch gepland zijn door de navigatie en later ze terug instellen. Dit helpt als het systeem u verplicht om naar een supercharger te passeren terwijl het perfect mogelijk is om de volgende te geraken. Je verwijdert ze eventjes en stel ze terug in eens de onnodig supercharger voorbij.

Het is wel handig geweest bij het terug van zuid van Frankrijk waar de systeem wou dat ik stopt in Maçon voor 0 minutes herlaad tijd!
 
Sinds gisterenavond een upgrade gekregen naar .251.
Wat ik me herinner uit de release notes:
- In Google worden SuC's die met je huidige lading niet kunnen worden bereikt, half transparant weergegeven.
- Verbetering in dode hoek (dode hoek wat minder dood of zo ;-)).
- Verbetering in het remmen van de adaptieve cruise control.