Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.32.*

This site may earn commission on affiliate links.
eerst op het scherm op de huidige snelheid drukken en dan met wieltjes bijstellen gaat het snelst.

Heeft mijnziens voornamelijk te maken met de database (max snelheden) in relatie tot de locatie/kaartgegevens die op veel plaatsen niet klopt.
Zeker daar waar het iets complexere situaties zijn van kruisende wegen en verschillende types.
Daarnaast worden de verkeersborden nog niet geïnterpreteerd (soms wel gelezen), wat maakt dat er op basis hiervan ook geen correctie wordt gedaan.
Zolang men dit probleem niet aanpakt, zal het plots versnellen of vertragen op sommige punten blijven bestaan.
Als je FSD hebt zoals ik worden verkeersborden wel degelijk gelezen, zelfs sommige matrixborden. Alleen gaat dat niet altijd goed. Soms pikt de wagen onterecht de snelheid op van een bord dat betrekking heeft op een parallelweg en denkt-ie dat je 60 mag ipv 100. Soms mist-ie zoals gezegd een bord bij wegwerkzaamheden en een andere keer leest-ie die juist wél weer goed.

Of je nu op het scherm drukt of de stalk wat langer naar beneden drukt maakt natuurlijk niet uit. Ik gebruik liever de stalk zodat ik mijn hand niet van het stuur hoef te halen. Het resultaat is bij beide methodes hetzelfde.
 
  • Like
Reactions: tron_fvl
Als je FSD hebt zoals ik worden verkeersborden wel degelijk gelezen, zelfs sommige matrixborden. Alleen gaat dat niet altijd goed. Soms pikt de wagen onterecht de snelheid op van een bord dat betrekking heeft op een parallelweg en denkt-ie dat je 60 mag ipv 100. Soms mist-ie zoals gezegd een bord bij wegwerkzaamheden en een andere keer leest-ie die juist wél weer goed.

Of je nu op het scherm drukt of de stalk wat langer naar beneden drukt maakt natuurlijk niet uit. Ik gebruik liever de stalk zodat ik mijn hand niet van het stuur hoef te halen. Het resultaat is bij beide methodes hetzelfde.
Ik heb de indruk dat hij alleen 30km/u borden aan wegwerkzaamheden leest. En dan voorbij de wegwerkzaamheden nog kilometers lang aan 30 wil blijven.
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Als je FSD hebt zoals ik worden verkeersborden wel degelijk gelezen, zelfs sommige matrixborden. Alleen gaat dat niet altijd goed. Soms pikt de wagen onterecht de snelheid op van een bord dat betrekking heeft op een parallelweg en denkt-ie dat je 60 mag ipv 100. Soms mist-ie zoals gezegd een bord bij wegwerkzaamheden en een andere keer leest-ie die juist wél weer goed.

Of je nu op het scherm drukt of de stalk wat langer naar beneden drukt maakt natuurlijk niet uit. Ik gebruik liever de stalk zodat ik mijn hand niet van het stuur hoef te halen. Het resultaat is bij beide methodes hetzelfde.
Ik ervaar hetzelfde ook zonder FSD, met de gewone simpele AP. De door de auto gekozen 'geldende' snelheid is een schijnbaar random keuze uit de map data, een gelezen bord (gezien de visualisatie, maar soms ook niet) of de stand van de planeten.
 
IMG_9267.JPG


Before this update, autosteer would go up to 52 kmph on a 50 kmph road. I thought this was because I have a 5% above speed limit setting (so 105 on 100 or 84 on 80)
Since this update, it's now limited to 50.
 
View attachment 979790

Before this update, autosteer would go up to 52 kmph on a 50 kmph road. I thought this was because I have a 5% above speed limit setting (so 105 on 100 or 84 on 80)
Since this update, it's now limited to 50.

Only when you have the setting for snelheidsinstelling (speed setting?) on huidige snelheid (current speed) instead of snelheidslimiet (speed limit) in the autopilot menu.

I have alerted Tesla showing them the difference with old and new software and they are checking it out now.
 
  • Like
Reactions: SandeepT
Only when you have the setting for snelheidsinstelling (speed setting?) on huidige snelheid (current speed) instead of snelheidslimiet (speed limit) in the autopilot menu.
I tried to up the speed to 52 but the 'Computer' said No. So, it is a change from the previous version indeed. The previous one would let me go to 52 and then complain.

Let's hope Tesla works this out soon. Thanks for reporting.
 
Ik heb de indruk dat hij alleen 30km/u borden aan wegwerkzaamheden leest. En dan voorbij de wegwerkzaamheden nog kilometers lang aan 30 wil blijven.
Zover ik weet, is dat altijd al geweest. Het hangt af van de regio en grootte van de werkzaamheid, maar er zijn 3 systemen:
  • 30km-bordje geldt 50-100 meter, en dan automatisch einde. Je zult elke 100 meter een bordje aantreffen. Einde wordt niet altijd aangegeven.
  • 30km-bordje geldt alleen als je langs pionnen of duidelijk gemarkeerde afrastering rijdt. Veelal bij kleine werkzaamheden.
  • Een 30km-zone is duidelijk aangegeven door een 30km-bordje aan het begin en een einde-snelheidsbeperking-bordje aan het einde.
Geloof ik kan Tesla alleen het laatste, maar doet deze ook nog niet foutloos.

Het herkennen van de snelheidsborden is tegenwoordig wel erger geworden. Vooral op de snelweg, waar de snelheden bij elke afslag meegenomen worden, maar niet die van 100km/u - want kan nog steeds geen onderbordjes lezen. Onderbordjes zou met een gemiddelde LLM of GPT nu in heel Europa moeten kunnen, dus ik hoop dat ze dat oppakken als "cool project".
 
Zover ik weet, is dat altijd al geweest. Het hangt af van de regio en grootte van de werkzaamheid, maar er zijn 3 systemen:
  • 30km-bordje geldt 50-100 meter, en dan automatisch einde. Je zult elke 100 meter een bordje aantreffen. Einde wordt niet altijd aangegeven.
  • 30km-bordje geldt alleen als je langs pionnen of duidelijk gemarkeerde afrastering rijdt. Veelal bij kleine werkzaamheden.
  • Een 30km-zone is duidelijk aangegeven door een 30km-bordje aan het begin en een einde-snelheidsbeperking-bordje aan het einde.
Geloof ik kan Tesla alleen het laatste, maar doet deze ook nog niet foutloos.

Het herkennen van de snelheidsborden is tegenwoordig wel erger geworden. Vooral op de snelweg, waar de snelheden bij elke afslag meegenomen worden, maar niet die van 100km/u - want kan nog steeds geen onderbordjes lezen. Onderbordjes zou met een gemiddelde LLM of GPT nu in heel Europa moeten kunnen, dus ik hoop dat ze dat oppakken als "cool project".
I had recently left the Badhoevendorp SuC and was on the 80 kmph road already for a couple of minutes. The car still believed I Was inside the parking lot of the supercharger

IMG_9245.jpg
 
I had recently left the Badhoevendorp SuC and was on the 80 kmph road already for a couple of minutes. The car still believed I Was inside the parking lot of the supercharger

View attachment 979807
Yup, dat is al sinds jaren - ik haal hier ook altijd de stroom en de koffie. Dit heeft enkele redenen:
  • Tesla herkent niet dat je een afgesloten terrein verlaat. Voor de automobilist is het "we zijn weer terug op de normale weg, einde uitzondering", waar Tesla elke situatie als uniek behandelt.
  • Er is een bordje "einde bebouwde kom" in de bosjes, en die ziet niemand.
  • Tesla neemt niet aan dat de snelheid op een weg in beide richtingen gelijk is, en herinnert zich dus geen wegen. Als automobilist doe je dat wel, en pak je dus dezelfde snelheden als op de heenweg.
 
Wat mij opvalt sinds de update naar 32.7 is dat de auto vaker afremt als er een vrachtwagen op de baan ernaast te dicht bij de lijn rijd. Voorheen remde de auto alleen als de vrachtauto tegen of net over de lijn reed, maar nu remt de auto vaak al als de vrachtauto naar de lijn toe gaat bewegen. Bij personenauto’s heb ik dit nog niet zien gebeuren.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Wat mij opvalt sinds de update naar 32.7 is dat de auto vaker afremt als er een vrachtwagen op de baan ernaast te dicht bij de lijn rijd. Voorheen remde de auto alleen als de vrachtauto tegen of net over de lijn reed, maar nu remt de auto vaak al als de vrachtauto naar de lijn toe gaat bewegen. Bij personenauto’s heb ik dit nog niet zien gebeuren.
Inderdaad is verschrikkelijk slecht sedert deze versie, zelfs ferm verschieten met momenten...
 
Wat mij opvalt sinds de update naar 32.7 is dat de auto vaker afremt als er een vrachtwagen op de baan ernaast te dicht bij de lijn rijd. Voorheen remde de auto alleen als de vrachtauto tegen of net over de lijn reed, maar nu remt de auto vaak al als de vrachtauto naar de lijn toe gaat bewegen. Bij personenauto’s heb ik dit nog niet zien gebeuren.
Ik heb vandaag een paar honderd km met FSD gereden en zei vanavond tegen m'n vrouw -> "FSD heeft opnieuw wat kleine stapjes voorwaarts gemaakt". Ik herken wel dat de auto iets kan inhouden als er iemand naast je richting de rijstrook beweegt (of "inhaalachtige beweging beging te maken"). Maar file en bochten gaan echt een stuk beter! Toch weer iets soepeler rijden :) .
 
Ik heb vandaag een paar honderd km met FSD gereden en zei vanavond tegen m'n vrouw -> "FSD heeft opnieuw wat kleine stapjes voorwaarts gemaakt". Ik herken wel dat de auto iets kan inhouden als er iemand naast je richting de rijstrook beweegt (of "inhaalachtige beweging beging te maken"). Maar file en bochten gaan echt een stuk beter! Toch weer iets soepeler rijden :) .
Klopt inderdaad, de auto gaat niet vol in de remmen, maar ”remt” toch enkele km/h af. Bochten en het naderen van bochten gaat inderdaad beter, maar dat was al bij de vorige update.
 
Wat me gisteren opviel is dat de auto op AP lijkt af te remmen voor een aankomende afslag van de navigatie. Ik vind het zelf bizar omdat ik al even op *.32 rijd en het niet eerder merkte. Anderzijds heb ik het drie keer meegemaakt en was er niets in de buurt dat het afremmen kon verklaren. Dus ik rij 70 km/u en de navigatie geeft aan dat ik de volgende afslag moet nemen. Iets voor de afslag begint hij langzaam richting 60 km/u te vertragen. Nog iemand die dit al ooit merkte?
 
  • Like
Reactions: Niek and tron_fvl
Wat mij opvalt sinds de update naar 32.7 is dat de auto vaker afremt als er een vrachtwagen op de baan ernaast te dicht bij de lijn rijd. Voorheen remde de auto alleen als de vrachtauto tegen of net over de lijn reed, maar nu remt de auto vaak al als de vrachtauto naar de lijn toe gaat bewegen. Bij personenauto’s heb ik dit nog niet zien gebeuren.
Lang leve de vooruitgang: die vrachtwagenangst hadden we vier jaar geleden ook. /cynisch uit
 
  • Like
Reactions: NielsA and tron_fvl
Wat me gisteren opviel is dat de auto op AP lijkt af te remmen voor een aankomende afslag van de navigatie. Ik vind het zelf bizar omdat ik al even op *.32 rijd en het niet eerder merkte. Anderzijds heb ik het drie keer meegemaakt en was er niets in de buurt dat het afremmen kon verklaren. Dus ik rij 70 km/u en de navigatie geeft aan dat ik de volgende afslag moet nemen. Iets voor de afslag begint hij langzaam richting 60 km/u te vertragen. Nog iemand die dit al ooit merkte?
N+1. Heb dit ook al opgemerkt. Op zich wel leuk. Alleen gaat hij nu nog meer op snelheden van de kaartdata rekenen en daar loopt het wel eens mis. Hierdoor ga je ineens op een lange weg vertragen zonder reden.
 
Het viel mij onlangs ook op dat hij corrigeert met het stuur zonder dat AP op staat op een weg zonder belijning.
Onlangs op een secundaire weg, zonder lijnen stuurde hij bij omdat ik richting berm ging.
Ofwel nieuwe feature, ofwel bleef ik tot nu toe altijd ver genoeg van de berm (wat zeer onwaarschijnlijk zou zijn, want op sommige wegen rij je wel eens in de berm bij het kruisen).