Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.32.*

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren raakte op een vreemde manier de registratie van het verbruik bij mij in de war. Dat leidde tot bijzonder lage Wh/km getallen en een nogal aparte grafiek. Hebben anderen hier ook last van?
20230930_180725.jpg
20230930_180728.jpg
 
Midden in de nacht.... nee niet echt een zonnetje te zien 🤔
'Overdag' impliceerde dit antwoord al enigszins, excuus.

Zelf heb ik het fenomeen slechts een paar keer ondervonden in de 20k km die ik inmiddels gereden heb met mijn MY. Met de Model 3 nooit meegemaakt op een enkele niet noodzakelijke veeg van de ruitenwissers na in al die jaren. Niet genoeg om hinderlijk te zijn, maar als je het wekelijks ervaart kan ik me de irritatie goed voorstellen. Ook reden om Tesla goed achter de broek te zitten voor een oplossing. Het verschil per auto in frequentie van optreden is opvallend en grond om een specifieke oorzaak per auto / batch auto's te vermoeden.
 
Het kan toeval zijn, maar met 2023.32 vind ik autopilot beter werken, hij accelereert ook rustiger als een 70km zone bijv voorbij is en je weer 100 mag. Ook heeft ie minder last van die dubbele middenstreep.
Inderdaad…. Ik heb gemerkt dat het nemen van afslagen op EAP soepeler gaat (wat minde hoekig).
Ook heb ik het idee dat de auto vaker, en beter, de snelheid aanpast bij het naderen van een bocht (bv op een klaverblad).
Ik heb wel een paar keer een rood stuur gehad op een moment waar ik het niet had verwacht.
 
Dit is volgens mij al heel lang zo. Op secundaire wegen kun je wel sneller, maar dan moet je in de instellingen aangeven dat je bv maximumsnelheid +5 km/h wilt rijden, tenzij deze optie met de laatste update is verwijderd.
Het viel me ook opeens op dat ik op EAP opeens niet meer sneller dan de maximum snelheid kon. En in het menu was de optie om een hogere snelheid te kiezen grijs tijdens het rijden. Maar bleef ook grijs toen ik stopte, en zelfs na afsluiten en opnieuw instappen bleef hij grijs (ik dacht, misschien is het een of andere beveiliging).
Maar ik heb de snelheidsinstelling op "huidige snelheid" staan, want 1) als je te vroeg de EAP aanzet dan blijft die toch op de 50 van de bebouwde kom staan en 2) als je anders de EAP aanzet gaat hij direkt versnellen. Als je hem op "snelheidslimiet" zet kun je de marge wel weer instellen.
Ik wil dit een bug noemen. Zie foto's voor de instelling.

huidigesnelheid.jpg
snelheidslimiet.jpg
 
Het viel me ook opeens op dat ik op EAP opeens niet meer sneller dan de maximum snelheid kon. En in het menu was de optie om een hogere snelheid te kiezen grijs tijdens het rijden. Maar bleef ook grijs toen ik stopte, en zelfs na afsluiten en opnieuw instappen bleef hij grijs (ik dacht, misschien is het een of andere beveiliging).
Maar ik heb de snelheidsinstelling op "huidige snelheid" staan, want 1) als je te vroeg de EAP aanzet dan blijft die toch op de 50 van de bebouwde kom staan en 2) als je anders de EAP aanzet gaat hij direkt versnellen. Als je hem op "snelheidslimiet" zet kun je de marge wel weer instellen.
Ik wil dit een bug noemen. Zie foto's voor de instelling.

View attachment 979038View attachment 979039
Ik heb dezelfde ervaring. In mijn MS had ik zeker weten 'huidige snelheid' voor de snelheidsinstelling én de marge op +4 km/h. Zodra ik de hendel éénmaal naar me toe trok hield de ACC de snelheid aan die ik op dat moment reed. De hendel langer vasthouden resulteerde dan in de ter plaatse geldende snelheidslimiet +4 km/h. Aangezien de wagen het niet altijd bij het rechte eind heeft wat betreft de werkelijke ter plaatse geldende snelheidslimiet vond ik dit altijd het beste werken.

Stel de wagen dacht dat de snelheidslimiet 50 was, terwijl deze in werkelijkheid 80 was dan schakelde ik ACC pas in op het moment dat ik ook tussen de 80 en 84 km/h reed.

Maar net als jij merk ik in de MY die ik nu rij dat de marge niet instelbaar is (staat vast op +0 km/h) als de snelheidsinstelling op 'huidige snelheid' staat, terwijl dat voorheen in mijn MS niet zo was. Ik weet niet of het in mijn MY nooit gewerkt heeft of dat dit gedrag pas vanaf een bepaalde software versie zo is.

Het lijkt mij een bug, want ik zou niet weten waarom je de marge niet op bijvoorbeeld +4 km/h zou mogen instellen terwijl de snelheidsinstelling op 'huidige snelheid' staat. Die marge is toch enkel relevant als je de ACC de snelheidslimiet aan wil laten houden, wat je dan doet door de hendel even langer vast te houden.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Het viel me ook opeens op dat ik op EAP opeens niet meer sneller dan de maximum snelheid kon. En in het menu was de optie om een hogere snelheid te kiezen grijs tijdens het rijden. Maar bleef ook grijs toen ik stopte, en zelfs na afsluiten en opnieuw instappen bleef hij grijs (ik dacht, misschien is het een of andere beveiliging).
Maar ik heb de snelheidsinstelling op "huidige snelheid" staan, want 1) als je te vroeg de EAP aanzet dan blijft die toch op de 50 van de bebouwde kom staan en 2) als je anders de EAP aanzet gaat hij direkt versnellen. Als je hem op "snelheidslimiet" zet kun je de marge wel weer instellen.
Ik wil dit een bug noemen. Zie foto's voor de instelling.
Mijn instellingen staan op “Snelheidslimiet” met een vaste marge van +5km. Zowel stilstaand als rijdend kan ik de instellingen aanpassen, wellicht zit daar een verschil.
Heb je al een reset gedaan (scrollwieltjes even beiden indrukken)?

Als je EAP “te vroeg” aanzet kun je eenvoudig de stalk even neer beneden drukken en de snelheid wordt dan aangepast naar de daar geldende snelheidslimiet.
EAP gaat volgens mij niet direct versnellen zolang je het “gaspedaal” ingedrukt houd.
 
Mijn instellingen staan op “Snelheidslimiet” met een vaste marge van +5km. Zowel stilstaand als rijdend kan ik de instellingen aanpassen, wellicht zit daar een verschil.
Heb je al een reset gedaan (scrollwieltjes even beiden indrukken)?
Bij Snelheidslimiet kun je het inderdaad aanpassen, ook rijdend. De bug is dat het bij "huidige snelheid" niet meer kan. Helemaal niet. Dat kon voorheen wel.

Wat mij altijd overkwam is dat ik bij mij het dorp uit rij, dat is een rotonde over en 100 meter daarna einde bebouwde kom, bij de rotonde geef ik gas, zet hem op EAP die dan op 50 komt te staan, ik de voet van het gas haal en de auto remt. Daarom heb ik hem al vrij gauw op "huidige snelheid" gezet.
We zullen zien hoe het me nu bevalt, want op "huidige snelheid" en dan met 80 op de teller (78 in het echt) rondrijden, nee dat ga ik niet doen.
 
Mijn instellingen staan op “Snelheidslimiet” met een vaste marge van +5km. Zowel stilstaand als rijdend kan ik de instellingen aanpassen, wellicht zit daar een verschil.
Heb je al een reset gedaan (scrollwieltjes even beiden indrukken)?

Als je EAP “te vroeg” aanzet kun je eenvoudig de stalk even neer beneden drukken en de snelheid wordt dan aangepast naar de daar geldende snelheidslimiet.
EAP gaat volgens mij niet direct versnellen zolang je het “gaspedaal” ingedrukt houd.
Het probleem is juist dat als je 'm op "snelheidslimiet" hebt staan, en de Tesla heeft de ter plekke geldende snelheidslimiet verkeerd, hetgeen regelmatig het geval is, bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden waar tijdelijk 80 km/h geldt maar de Tesla nog steeds denkt dat de geldende limiet 130 km/h. Als je dan AAC aan zet gaat de wagen wel degelijk direct accelereren zonder dat je het stroompedaal intrapt. Je moet dan als een gek aan het wieltje draaien om weer terug te gaan naar de werkelijk geldende limiet. Vorige week een roadtrip naar Bosnië gemaakt en vooral in Duitsland bij wegwerkzaamheden dit probleem heel vaak gehad.

Ik heb de instelling om bovenstaande reden op "huidige snelheid" staan, maar dan kun je de marge dus niet meer aanpassen naar bijvoorbeeld 4 km/h. Dit kon voorheen wel, dat weet ik 100% zeker. Het gevolg is dat als ik zie dat de Tesla de geldende snelheidslimiet later wél correct heeft en ik de stalk langer naar beneden druk de wagen precies op de snelheidslimiet gaat rijden, en niet +4 km/h zoals ik zou willen. En dus moet ik dan wéér met het wieltje lopen draaien voor die +4 km/h.
 
  • Like
Reactions: MaartenD
Op de huidige snelheid op het scherm tikken of de pook lang naar beneden duwen is handiger (bij Model 3/Y).
Niet als de Tesla op dat moment de geldende limiet niet juist heeft. Omdat op de snelweg bijvoorbeeld de wagen bij wegwerkzaamheden het bordje met de tijdelijke limiet niet heeft gezien en denk dat 130 km/h nog geld, terwijl je in werkelijkheid maar 80 km/h mag. Dat komt vaak voor, zeker in het buitenland.
 
Ik heb de instelling om bovenstaande reden op "huidige snelheid" staan, maar dan kun je de marge dus niet meer aanpassen naar bijvoorbeeld 4 km/h. Dit kon voorheen wel, dat weet ik 100% zeker. Het gevolg is dat als ik zie dat de Tesla de geldende snelheidslimiet later wél correct heeft en ik de stalk langer naar beneden druk de wagen precies op de snelheidslimiet gaat rijden, en niet +4 km/h zoals ik zou willen. En dus moet ik dan wéér met het wieltje lopen draaien voor die +4 km/h.
Inmiddels begrijpen ze dit bij Tesla ook en zijn ze het aan het uitzoeken.
 
Niet als de Tesla op dat moment de geldende limiet niet juist heeft. Omdat op de snelweg bijvoorbeeld de wagen bij wegwerkzaamheden het bordje met de tijdelijke limiet niet heeft gezien en denk dat 130 km/h nog geld, terwijl je in werkelijkheid maar 80 km/h mag. Dat komt vaak voor, zeker in het buitenland.
eerst op het scherm op de huidige snelheid drukken en dan met wieltjes bijstellen gaat het snelst.

Heeft mijnziens voornamelijk te maken met de database (max snelheden) in relatie tot de locatie/kaartgegevens die op veel plaatsen niet klopt.
Zeker daar waar het iets complexere situaties zijn van kruisende wegen en verschillende types.
Daarnaast worden de verkeersborden nog niet geïnterpreteerd (soms wel gelezen), wat maakt dat er op basis hiervan ook geen correctie wordt gedaan.
Zolang men dit probleem niet aanpakt, zal het plots versnellen of vertragen op sommige punten blijven bestaan.