pvkeep
Paul van Keep
Gisteren raakte op een vreemde manier de registratie van het verbruik bij mij in de war. Dat leidde tot bijzonder lage Wh/km getallen en een nogal aparte grafiek. Hebben anderen hier ook last van?
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
10 km rijden met een verbruik van 0 is meer waar ik op doel.Lager verbruik bij geen regen ?
'Overdag' impliceerde dit antwoord al enigszins, excuus.Midden in de nacht.... nee niet echt een zonnetje te zien
Inderdaad…. Ik heb gemerkt dat het nemen van afslagen op EAP soepeler gaat (wat minde hoekig).Het kan toeval zijn, maar met 2023.32 vind ik autopilot beter werken, hij accelereert ook rustiger als een 70km zone bijv voorbij is en je weer 100 mag. Ook heeft ie minder last van die dubbele middenstreep.
Het viel me ook opeens op dat ik op EAP opeens niet meer sneller dan de maximum snelheid kon. En in het menu was de optie om een hogere snelheid te kiezen grijs tijdens het rijden. Maar bleef ook grijs toen ik stopte, en zelfs na afsluiten en opnieuw instappen bleef hij grijs (ik dacht, misschien is het een of andere beveiliging).Dit is volgens mij al heel lang zo. Op secundaire wegen kun je wel sneller, maar dan moet je in de instellingen aangeven dat je bv maximumsnelheid +5 km/h wilt rijden, tenzij deze optie met de laatste update is verwijderd.
Ik heb dezelfde ervaring. In mijn MS had ik zeker weten 'huidige snelheid' voor de snelheidsinstelling én de marge op +4 km/h. Zodra ik de hendel éénmaal naar me toe trok hield de ACC de snelheid aan die ik op dat moment reed. De hendel langer vasthouden resulteerde dan in de ter plaatse geldende snelheidslimiet +4 km/h. Aangezien de wagen het niet altijd bij het rechte eind heeft wat betreft de werkelijke ter plaatse geldende snelheidslimiet vond ik dit altijd het beste werken.Het viel me ook opeens op dat ik op EAP opeens niet meer sneller dan de maximum snelheid kon. En in het menu was de optie om een hogere snelheid te kiezen grijs tijdens het rijden. Maar bleef ook grijs toen ik stopte, en zelfs na afsluiten en opnieuw instappen bleef hij grijs (ik dacht, misschien is het een of andere beveiliging).
Maar ik heb de snelheidsinstelling op "huidige snelheid" staan, want 1) als je te vroeg de EAP aanzet dan blijft die toch op de 50 van de bebouwde kom staan en 2) als je anders de EAP aanzet gaat hij direkt versnellen. Als je hem op "snelheidslimiet" zet kun je de marge wel weer instellen.
Ik wil dit een bug noemen. Zie foto's voor de instelling.
View attachment 979038View attachment 979039
Mijn instellingen staan op “Snelheidslimiet” met een vaste marge van +5km. Zowel stilstaand als rijdend kan ik de instellingen aanpassen, wellicht zit daar een verschil.Het viel me ook opeens op dat ik op EAP opeens niet meer sneller dan de maximum snelheid kon. En in het menu was de optie om een hogere snelheid te kiezen grijs tijdens het rijden. Maar bleef ook grijs toen ik stopte, en zelfs na afsluiten en opnieuw instappen bleef hij grijs (ik dacht, misschien is het een of andere beveiliging).
Maar ik heb de snelheidsinstelling op "huidige snelheid" staan, want 1) als je te vroeg de EAP aanzet dan blijft die toch op de 50 van de bebouwde kom staan en 2) als je anders de EAP aanzet gaat hij direkt versnellen. Als je hem op "snelheidslimiet" zet kun je de marge wel weer instellen.
Ik wil dit een bug noemen. Zie foto's voor de instelling.
Bij Snelheidslimiet kun je het inderdaad aanpassen, ook rijdend. De bug is dat het bij "huidige snelheid" niet meer kan. Helemaal niet. Dat kon voorheen wel.Mijn instellingen staan op “Snelheidslimiet” met een vaste marge van +5km. Zowel stilstaand als rijdend kan ik de instellingen aanpassen, wellicht zit daar een verschil.
Heb je al een reset gedaan (scrollwieltjes even beiden indrukken)?
Het probleem is juist dat als je 'm op "snelheidslimiet" hebt staan, en de Tesla heeft de ter plekke geldende snelheidslimiet verkeerd, hetgeen regelmatig het geval is, bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden waar tijdelijk 80 km/h geldt maar de Tesla nog steeds denkt dat de geldende limiet 130 km/h. Als je dan AAC aan zet gaat de wagen wel degelijk direct accelereren zonder dat je het stroompedaal intrapt. Je moet dan als een gek aan het wieltje draaien om weer terug te gaan naar de werkelijk geldende limiet. Vorige week een roadtrip naar Bosnië gemaakt en vooral in Duitsland bij wegwerkzaamheden dit probleem heel vaak gehad.Mijn instellingen staan op “Snelheidslimiet” met een vaste marge van +5km. Zowel stilstaand als rijdend kan ik de instellingen aanpassen, wellicht zit daar een verschil.
Heb je al een reset gedaan (scrollwieltjes even beiden indrukken)?
Als je EAP “te vroeg” aanzet kun je eenvoudig de stalk even neer beneden drukken en de snelheid wordt dan aangepast naar de daar geldende snelheidslimiet.
EAP gaat volgens mij niet direct versnellen zolang je het “gaspedaal” ingedrukt houd.
Op de huidige snelheid op het scherm tikken of de pook lang naar beneden duwen is handiger (bij Model 3/Y).Je moet dan als een gek aan het wieltje draaien om weer terug te gaan naar de werkelijk geldende limiet.
Niet als de Tesla op dat moment de geldende limiet niet juist heeft. Omdat op de snelweg bijvoorbeeld de wagen bij wegwerkzaamheden het bordje met de tijdelijke limiet niet heeft gezien en denk dat 130 km/h nog geld, terwijl je in werkelijkheid maar 80 km/h mag. Dat komt vaak voor, zeker in het buitenland.Op de huidige snelheid op het scherm tikken of de pook lang naar beneden duwen is handiger (bij Model 3/Y).
Inmiddels begrijpen ze dit bij Tesla ook en zijn ze het aan het uitzoeken.Ik heb de instelling om bovenstaande reden op "huidige snelheid" staan, maar dan kun je de marge dus niet meer aanpassen naar bijvoorbeeld 4 km/h. Dit kon voorheen wel, dat weet ik 100% zeker. Het gevolg is dat als ik zie dat de Tesla de geldende snelheidslimiet later wél correct heeft en ik de stalk langer naar beneden druk de wagen precies op de snelheidslimiet gaat rijden, en niet +4 km/h zoals ik zou willen. En dus moet ik dan wéér met het wieltje lopen draaien voor die +4 km/h.
eerst op het scherm op de huidige snelheid drukken en dan met wieltjes bijstellen gaat het snelst.Niet als de Tesla op dat moment de geldende limiet niet juist heeft. Omdat op de snelweg bijvoorbeeld de wagen bij wegwerkzaamheden het bordje met de tijdelijke limiet niet heeft gezien en denk dat 130 km/h nog geld, terwijl je in werkelijkheid maar 80 km/h mag. Dat komt vaak voor, zeker in het buitenland.