Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.24.x

This site may earn commission on affiliate links.
Wat bij mij vooral opvalt is dat wanneer ik AP nu gebruik op gewestwegen de auto bruusk inhoud wanneer er fietsers op het fietspad naast de baan rijden. Ik krijg ook waarschuwingen als er voetgangers op het voetpad naast de baan lopen. Nu moet ik constant met mijn voet boven het stroompedaal hangen wanneer ik fietsers spot om te kunnen ingrijpen.
Mijn M3 is nu drie jaar en ik durf eerlijk zeggen dat de beste versie van AP nog steeds deze is van fabriek af, voor alle updates.
En de ruitenwissers, dat komt nooit goed want nu weer een flinke stap achteruit. Mijn voorruit had wat opgedroogde vlekjes en de ruitenwissers gingen als een malle bij droog weer 🙈
 
  • Like
Reactions: Menabe
Is "AP verlaagde nooit eerder de max snelheid op de snelweg" dan een correct antwoord?
btw, voor Vision Only remde NoICE ook niet altijd af naar een lagere snelheid, noch op de snelweg noch op gewone wegen. Met Vision Only heb ik nog niet veel kunnen testen.
Ja, dat is goed geschreven. Dat moet jij als Belg, taalpuritijn, toch weten? :)
 
Dat KON normaliter ook! AP verlaagde nooit eerder de max snelheid op de snelweg.
AP had toch altijd al een limiet van 150, en deactiveerde zich als je er boven durfde gaan.

Ik vind het op zich niet een slecht idee dat AP bij slecht weer zelf gaat beslissen dat 120 blijven aanhouden toch link is.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Wat bij mij vooral opvalt is dat wanneer ik AP nu gebruik op gewestwegen de auto bruusk inhoud wanneer er fietsers op het fietspad naast de baan rijden. Ik krijg ook waarschuwingen als er voetgangers op het voetpad naast de baan lopen. Nu moet ik constant met mijn voet boven het stroompedaal hangen wanneer ik fietsers spot om te kunnen ingrijpen.
Mijn M3 is nu drie jaar en ik durf eerlijk zeggen dat de beste versie van AP nog steeds deze is van fabriek af, voor alle updates.
En de ruitenwissers, dat komt nooit goed want nu weer een flinke stap achteruit. Mijn voorruit had wat opgedroogde vlekjes en de ruitenwissers gingen als een malle bij droog weer 🙈
AP1 reed zoals een zelfzekere tiener met vers zijn rijbewijs. AP2 rijdt zoals een voorzichtige zestiger met 40 jaar rijervaring.

Hoe ouder ik wordt, hoe meer ik AP2 begrijp.
 
Wat bij mij vooral opvalt is dat wanneer ik AP nu gebruik op gewestwegen de auto bruusk inhoud wanneer er fietsers op het fietspad naast de baan rijden. Ik krijg ook waarschuwingen als er voetgangers op het voetpad naast de baan lopen.

Iets wat ik de eerste dag al schreef en inderdaad zéér storend en onbegrijpelijk is. Ze lopen/ fietsen in een ander baanvak, afgescheiden door een witte volle lijn, wat dan de reden is om te panikeren is mij ook niet duidelijk.
Voetje boven het e-pedaal houden is gevaarlijk. stel dat je toch moet reageren omdat die fietser of wandelaar een "echte" verkeerde beweging maakt? Ik ben er bijna zeker van dat je hem/haar gaat meehebben.
Zelf duw ik mijn hendeltje even naar boven en neem het even over van AP.

Leuk? neen
Correct? neen
Veiliger? Ik hoop van wel
Kan het beter? ja
 
Voetje boven het e-pedaal houden is gevaarlijk. stel dat je toch moet reageren omdat die fietser of wandelaar een "echte" verkeerde beweging maakt? Ik ben er bijna zeker van dat je hem/haar gaat meehebben.
Dan staat je voet al klaar om op het rempedaal te duwen. Da's veel beter dan passief AP laten rijden.

Ik vind het ook niet aangenaam dat AP vertraagt voor fietsers op zo een schaamfietspad, maar ik begrijp het wel.

Ik heb recent gehad dat een voetganger het voetpad naast de rijbaan volgde, en plots omkeerde waarop mijn AP reageerde door te vertragen en een waarschuwing te geven. Het klopt, meestal zal een voetganger niet plotsklaps oversteken, maar wat als ie dat wel doet?
 
Mijn M3 is nu drie jaar en ik durf eerlijk zeggen dat de beste versie van AP nog steeds deze is van fabriek af, voor alle updates.
Hoe langer iets bestaat, hoe meer beperkingen. Vergelijk het verkeersreglement van 1950 eens met dat van nu, veiligheidsregels op het werk…
AP1 reed zoals een zelfzekere tiener met vers zijn rijbewijs. AP2 rijdt zoals een voorzichtige zestiger met 40 jaar rijervaring.
Dit dus
Voetje boven het e-pedaal houden is gevaarlijk.
Inderdaad. Ik betrapte mijzelf er al eens op dat ik bij een vertraging al op het wattpedaal wou duwen, zonder zelfs voor mij te kijken. Het vertragen was overigens terecht toen. Het komt zo vaak onterecht voor, dat het een automatisme wordt om te overrulen. Heel gevaarlijk.
Idem voor alle alarmen. Ooit met mijn rechterdeur open achteruit gereden op de oprit en mijn schutting er mee geraakt, ondanks alle alarmen. Ondanks dat mijn oprit 4m breed is krijg ik constant alarmen van de parkeerhulp. Die worden genegeerd natuurlijk. En als er dan een terechte komt…
Ik vind het ook niet aangenaam dat AP vertraagt voor fietsers op zo een schaamfietspad, maar ik begrijp het wel.

Ik heb recent gehad dat een voetganger het voetpad naast de rijbaan volgde, en plots omkeerde waarop mijn AP reageerde door te vertragen en een waarschuwing te geven. Het klopt, meestal zal een voetganger niet plotsklaps oversteken, maar wat als ie dat wel doet?
Toch niet bij een echt fietspad met nog een parkeerstrook of pechstrook er tussen.
Dat kan trouwens niet met vision only te maken hebben, want de radar zag ook geen lijnen, maar ging toch niet in de remmen. Dat niet remmen moet toen al getriggerd zijn door het zien van de lijnen.
Ik denk dat ze wat te veel code in comment gezet hebben wij het supprimeren van de camera.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Op fietsers die op een apart fietspad rijden, waar nog een parkeerstrook of berm tussen zit, reageert mijn AP niet.


Vlaanderen kreeg 200 kilometer nieuw fietspad in 2011 - De Standaard


Op fietsers op zo een strook die vlak aan de rijbaan ligt, reageert ie wel.

FIETSBORNEMSLECHT.jpg


En ik vind het nog niet zo abnormaal, want in de Belgische wegcode staat dat je dan eigenlijk binnen de bebouwde kom 1m en buiten de bebouwde kom 1,5 tussenafstand moet houden, wat duidelijk niet gaat zonder de middellijn te overschrijden.

Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen​

De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

Buiten de bebouwde kom bedraagt de zijdelingse afstand ten minste 1,5 meter.
 
  • Informative
Reactions: job-lek and Hbrink
Dat KON normaliter ook! AP verlaagde nooit eerder de max snelheid op de snelweg. Wat ik nu begrijp doet AP met Vision only dat wel terwijl het droog is. Dat is natuurlijk totale kul! Hoe kan Tesla zo'n uitrol doen?
Voor ik vision only had verlaagde AP de snelheid ook al. Bijvoorbeeld vanaf knooppunt Azelo altijd terug naar max. 120. tot even voorbij afslag A35 richting Enschede.
 
Op wegen zonder middenlijn houdt zelfs mijn TACC in bij sommige tegenliggers.

Volledig mee akkoord, maar dan zit je op "hetzelfde" rijvak

En bij auto's die mijn route dwarsen houdt AP ook in.

Volledig mee akkoord, maar doet hij dat ook als hij een tegenligger ziet zoals hij vertraagd als hij een fietser of voetganger ziet (die zich perfect op het voor hun voorziene weggedeelte bevinden)?
 
Volledig mee akkoord, maar dan zit je op "hetzelfde" rijvak



Volledig mee akkoord, maar doet hij dat ook als hij een tegenligger ziet zoals hij vertraagd als hij een fietser of voetganger ziet (die zich perfect op het voor hun voorziene weggedeelte bevinden)?
Klopt allemaal. In dat soort gevallen was de "domme" cc op de MS een uitkomst. Jammer dat we bij de TACC de TA niet even kunnen uitzetten. In een dorp werkt dat echt veel beter.
 
Klopt allemaal. In dat soort gevallen was de "domme" cc op de MS een uitkomst. Jammer dat we bij de TACC de TA niet even kunnen uitzetten. In een dorp werkt dat echt veel beter.
Hangt ervan af wat je wil, een auto die reageert op een gevaar, of een auto die los over het gevaar heen rijdt.

Toevallig gaat men in België net de borden "verboden cruise control" afschaffen omdat adaptieve cruise control een veiliger alternatief is.
 
Wat langere ritten met vison only (VO) gemaakt. Vanuit Naarden naar Moordrecht (meermaals) en Emmeloord. Vision only werkt wat betreft herkennen verkeersborden, maar er zitten nog wat oneffenheden (om zo maar te zeggen) in. Meest vervelende is het herkennen van een verkeersbord wat voor een paralelbaan links of rechts is bedoeld. Als ik het goed heb (verbeter aub als ik het verkeerd heb) moet in NL links én rechts een snelheidsbord staan. Daar lijkt VO niet op te reageren. Wat wel netjes gebeurt is het negeren van snelheidsborden met onderborden: denk bij 'bij regen/gladheid'. Helaas reageert VO dus ook niet als er weer terug naar 100 wordt geschakeld met een onderbord waarin aangegeven van 07:00 - 21:00 :)

Omdat VO op bepaalde stukken echt verkeerde snelheden aangeeft ben ik blij dat de auto daar nog niet op reageert!

Moeilijk vind ik de A6 van Emmeloord naar A1. Daar is het wegdek (geruime tijd geleden) vernieuwd maar de glimmende strook asfalt wordt nog steeds als witte lijn gezien. Dat is wel irritant.

Verder heb ik het idee (gevoelsmatig, niet aantoonbaar) dat het naar rechts gaan trager is dan voorheen.
 
Wat ze van mij ook wel mogen repareren zijn de verplaatsing verzoeken op de snelweg met EAP.

Zoals net op de ring A10, Bij S108 erop en ik moet er bij de S113 weer af. Als je dan op rijbaan 1 rijdt (meest linker) dan begint nog voor de S109 het gemiep om naar rijbaan 4 op te schuiven. Ondanks dat verkeer daar langzamer rijdt of dat er een auto naast je rijdt.

Het is bovendien niet nodig, want als de auto thv de S112 voor sorteert is dat vroeg zat.

Een andere onhebbelijkheid is dat de auto op een tweebaans oprit per se naar de linkerbaan wilt opschuiven, ook als je de oprit rechts blijft volgen. (I.e. Oprit A1 Diemen --> A9). En soms, maar niet altijd, gaat vertragen als je de melding niet weg drukt.

Daar morgen ze de software nog wel iets beter op trainen.
 
  • Like
Reactions: Hbrink