Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 10

This site may earn commission on affiliate links.
Nou, vandaag 260 km gereden met de nieuwe 2019.40.50.1... Geen spat verbeterd. Hij is nog steeds nerveus als ie achter een ander rijdt (beetje sneller, o nee, weer afremmen, etc..) terwijl ik zelf in die situatie gewoon een constante snelheid aanhoudt. Hij probeert de afstand veel te rigide constant te houden. Maakt niet uit op welke ‘afstand’ je hem zet. Ook chill, standard of sport mode maakt niks uit.
Ook viel de TACC in de regen regelmatig uit bij gebrek aan goed zicht vooruit.
Het ruitenwisser gedrag is als vanouds. Af en toe als een razende tekeer gaan en dan weer een veel te lang interval.

Tja, je moet er wat voor over hebben om in een superieure EV te rijden..... o_O
Ik heb gisteren 150 km gereden, maar dat harder/zachter/harder heb ik niks van gemerkt. Heel subtiel een beetje in de rijstrook heen en weer bewegen, dat wel. Maar dat was altijd vloeiend, nooit storend of zwabberend.

Voor zover ik het heb kunnen waarnemen rijdt 40.50 hetzelfde als de versie ervoor, met 1 uitzondering: bij een afrit die eerst 1 rijstrook is en waar er dan een 2e rijstrook bijkomt, in dit geval op knp De Hoek van de A4 -> A5. Daar hield hij sinds (uit mijn hoofd) 2019.28 altijd keurig een constante afstand tot de rechterkant van de rijstrook, precies zoals ik het zelf ook zou doen. Nu maakt hij eerst weer een schijnbeweging naar links om dan weer naar het midden van de rijstrook te gaan. Het lijkt iets kleins, maar kan door andere weggebruikers die links van mij aan de andere kant van de blokmarkering rijden opgevat worden als een subtiel signaal dat ik de erbij komende rijstrook opwil. Die zij ook willen pakken. Niet gelukkig mee.

Bij al die regressies denk ik maar aan 'réculer pour mieux sauter'. Dus dat ze het oude algoritme door iets compleet nieuws hebben vervangen omdat het oude aan een eindpunt zat en niet verder meer verbeterd kon worden. Het nieuwe programma wordt zo snel mogelijk gereleaset om ook zo snel mogelijk aan de praktijk te worden blootgesteld (fail fast). Dus moet je dan wel eens een stapje terug accepteren.

Ik denk dat dat ook gebeurd is met de lane changes. Die werden (voor mij althans) in V10 ineens een stuk slechter, waarna ze per update weer een stukje vooruit gingen. Nu is de rijstrookwissel beter dan hij ooit is geweest in V9.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Ipe
En die belofte van 3 jaar geleden waar jij het over had?
Woorden van gelijke strekking staan er al wel best heel lang denk ik.

Feit is dat op basis van beloften mensen een leap of faith genomen hebben en EUR 6k hebben neergelegd. Het is die groep die toch niet echt het gevoel krijgt dat Tesla beloften nakomt. HW3.0 is beloofd, maar niemand weet wanneer, en eigenlijk denk ik dat veel mensen het ook niet echt geloven. (Ik heb MCU1/AP2.0 en zie het eerlijk gezegd niet gebeuren.) Objectieve verschillen zijn er nu echt wel. Ik denk dat Tesla het nog helemaal niet kan. En doen doel ik niet alleen op het logistieke onderdeel van zo’n operatie.

Toen het hele circus kwam met de M3 en alle verschillende HW versies, EAP, FSD discussie heeft Tesla aangegeven dat de early purchasers uiteraard niet alleen HW3.0 (ooit) zouden gaan krijgen maar als compensatie ook op het Early Access Programma zouden komen. Je raadt het al.. Het niet nakomen van beloften die makkelijk na te komen zijn, maakt dat mijn vertrouwen niet groeit.

Tesla maakt een mooi product, en ik zou nu niet weten welke auto ik anders zou moeten kopen. Zodra Porsche, BMW of Audi om maar wat te noemen on par zijn met self-driving maken veel mensen denk ik toch de overstap. En dat zullen met name de mensen die bereid zijn duurdere modellen te kopen, maar dat is slechts mijn veronderstelling. Uiteindelijk zal je Tesla toch echt klanten aan zich moeten gaan binden, in plaats vinden telkens nieuwe cliënt groepen te vinden. Ik heb de afgelopen jaren 6 nieuwe Tesla’s gekocht, maar zal het niet meer doen. Terugkijkend is er telkens wel wat geweest. Tesla’s competitive advantages verdwijnen snel en uiteindelijk wil ik graag zaken doen met een partij die doet wat hij belooft, die ik kan bereiken, op zijn minst de indruk geven te willen luisteren naar klanten en klandizie waardeert. Maar dit zijn natuurlijk zaken die voor een ieder anders liggen.
 
Voor mij was het kopen van FSD een investering in autonoom rijden. En natuurlijk weet ik dat deze auto dat niet gaat redden.

@Namervio Wat ik lees en ook zelf denk is dat HW3 in de eerste helft van 2020 wordt uitgerold als 'gratis' upgrade. Of er ooit een (te betalen) upgrade van MCU1 naar MCU2 komt? Dat weet ik niet. Als hij al komt wordt het of een gedeeltelijke upgrade of heel erg duur.

Ik ben het wel helemaal eens dat het niet netjes is om te beloven dat FSD rijders desgewenst in het Early Access mogen komen en er dan niets mee doen.. Valt mij eerlijk gezegd wat tegen van onze grote roerganger...

Waar ik het meest met tob (wees niet bang, ik slaap wel goed :) ), is dat FSD moet werken op snelweg/autoweg en in de stad. Snelweg lijkt mij vele malen eenvoudiger. Daarom zijn ze daar ook mee begonnen. Ik snap dat het niet helemaal sequentieel kan, maar heel eerlijk: ook zonder EU beperkingen is FSD snelwegrijden nog een lange tijd weg...

Mijn allergrootste 'pijnpunt' is het niet herkennen van snelheidsborden. AP1 kon dat al, en nu wordt het op zijn vroegst 2020 voordat de nieuwere Tesla's dat kunnen. NoA, Tesla Theater, allemaal leuk en aardig, maar ik zou heel graag EAP/FSD inschakelen en een snelweg willen kunnen afrijden. Dat ik dan zelf afslagen moet aangeven, daar kan ik mee leven.
 
Oh... meestal ben ik wel bij de eerste 25% (TeslaFi) van een release, maar 2019.40.50.1 is nog niet binnen (auto altijd aan de wifi). Ik zie ook dat de uitrol wat afneemt. Misschien nog een verbeterde versie voor 2020! <hoopvolle blik>
 
Mijn allergrootste 'pijnpunt' is het niet herkennen van snelheidsborden. AP1 kon dat al, en nu wordt het op zijn vroegst 2020 voordat de nieuwere Tesla's dat kunnen.

De HW2.x/3 kan dit zeker al heel lang maar enige is dat ze het niet kunnen gebruiken zonder licentie en Tesla geen zin heeft om licentie kosten te betalen voor iets waar momenteel GPS op de snelweg het voor 75% afdekt.
 
De HW2.x/3 kan dit zeker al heel lang maar enige is dat ze het niet kunnen gebruiken zonder licentie en Tesla geen zin heeft om licentie kosten te betalen voor iets waar momenteel GPS op de snelweg het voor 75% afdekt.

Oke, dit is nieuw voor mij. GPS/kaarten 75% afdekt, maar daarvan is helaas 50% onjuist .... Nee, dat gaat hem niet worden.

Zeker niet met kaartmateriaal uit week 20...
 
Last edited:
Voor mij was het kopen van FSD een investering in autonoom rijden. En natuurlijk weet ik dat deze auto dat niet gaat redden.

@Namervio Wat ik lees en ook zelf denk is dat HW3 in de eerste helft van 2020 wordt uitgerold als 'gratis' upgrade. Of er ooit een (te betalen) upgrade van MCU1 naar MCU2 komt? Dat weet ik niet. Als hij al komt wordt het of een gedeeltelijke upgrade of heel erg duur.

Ik ben het wel helemaal eens dat het niet netjes is om te beloven dat FSD rijders desgewenst in het Early Access mogen komen en er dan niets mee doen.. Valt mij eerlijk gezegd wat tegen van onze grote roerganger...

Waar ik het meest met tob (wees niet bang, ik slaap wel goed :) ), is dat FSD moet werken op snelweg/autoweg en in de stad. Snelweg lijkt mij vele malen eenvoudiger. Daarom zijn ze daar ook mee begonnen. Ik snap dat het niet helemaal sequentieel kan, maar heel eerlijk: ook zonder EU beperkingen is FSD snelwegrijden nog een lange tijd weg...

Mijn allergrootste 'pijnpunt' is het niet herkennen van snelheidsborden. AP1 kon dat al, en nu wordt het op zijn vroegst 2020 voordat de nieuwere Tesla's dat kunnen. NoA, Tesla Theater, allemaal leuk en aardig, maar ik zou heel graag EAP/FSD inschakelen en een snelweg willen kunnen afrijden. Dat ik dan zelf afslagen moet aangeven, daar kan ik mee leven.

NoA is nodig voor FSD op een snelweg. En voor zover ik het kan beoordelen is de Tesla op zichzelf al in staat om FSD op snelwegen te doen, maar worden er nog een aantal zaken daarvoor nodig niet gebruikt, zit de EU wetgeving in de weg en er zijn nog steeds wat kleine bugs die weg moeten (al is het wel lang geleden dat mijn auto een vrachtwagen over het hoofd zag.
 
NoA is nodig voor FSD op een snelweg. En voor zover ik het kan beoordelen is de Tesla op zichzelf al in staat om FSD op snelwegen te doen, maar worden er nog een aantal zaken daarvoor nodig niet gebruikt, zit de EU wetgeving in de weg en er zijn nog steeds wat kleine bugs die weg moeten (al is het wel lang geleden dat mijn auto een vrachtwagen over het hoofd zag.

Klopt dat NoA nodig is voor FSD. Maar ik ben al met minder tevreden <grin>. Maar zolang er geen snelheidsborden worden herkend (en op gereageerd!) ben ik het met je oneens dat Tesla zelfs maar EAP kan doen. Ik heb echt bijna 50% van de tijd een verkeerde max snelheid in de auto. En dat wordt nog heel leuk als we allemaal in maart/april naar de 100km per uur gaan. Ik snap dat tijdsafhankelijke snelheden een probleem is, maar standaard snelheidsborden herkennen en op acteren had ik eerlijk gezegd inmiddels wel verwacht...
 
Waarschijnlijk haal ik mijn jaartallen door elkaar. Sorry.
Jij vindt dat het wel meevalt wat het breken van beloftes betreft dus?
Ja. Ik denk dat 'doelen' en 'ambities' te vaak als 'belofte' worden geïnterpreteerd en dat dat vervolgens tot te hooggespannen verwachtingen en de onvermijdelijke teleurstellingen leidt. Ik heb nooit het gevoel gekregen dat Elon Musk danwel Tesla (wat is het verschil?) heeft gezegd dat er op een bepaalde datum gegarandeerd FSD zou zijn. Ik heb altijd de houding 'eerst zien dan geloven' aangenomen.

Maar dat is mijn interpretatie, daar kun je van mening over verschillen. Ik volg Elon Musk al heel lang op Twitter en neem zijn tweets altijd met een korreltje zout. Ik weet dat hij heel ambitieus en optimistisch is en dingen roept die hij weliswaar meestal waar kan maken, maar veel later dan gehoopt. De beruchte 'Elon Time'. Daar zit misschien ook het verschil tussen ons: dat ik milder oordeel over het niet halen van een bepaalde deadline dan jij.

De drie punten die op de bestelpagina staan mbt FSD zijn:
  • herkennen van en reageren op stoplichten en -borden,
  • rijden in stadsverkeer
  • smart summon.
De 3e is opgeleverd, de 1e half (herkennen is 90% van het werk, het reageren op verkeerslichten is simpel: green = go, red = ho). En het 2e punt daar is het wachten op. Maar ook hier staat bij "verwacht", wat al een mate van onzekerheid suggereert en ik interpreteer dat dus niet als een harde belofte. Dus als alles ergens halverwege volgend jaar klaar is, hoor je mij niet klagen.

-= epiloog =-

Vergeet niet dat UN/ECE 79 hier veel FSD-functionaliteit blokkeert. Ik verwacht dat we van deze 3 FSD-goodies de komende twee jaar niet veel gaan zien. Als ik zie hoe lang ze zitten te broeden op alleen maar het aanpassen van een paar parameters mbt de rijstrookwissel. Man man, daar moeten die ambtenaren al jaaaren over vergaderen. Seconde hier erbij, metertje daar eraf. Voorstel schrijven, naar alle landelijke vertegenwoordigers sturen, iedereen krijgt maanden de tijd voor commentaar, dan commentaar op het commentaar, vergaderen, weer commentaar op commentaar op commentaar, voorstel afgeschoten, ad infinitum...
 
De HW2.x/3 kan dit zeker al heel lang maar enige is dat ze het niet kunnen gebruiken zonder licentie en Tesla geen zin heeft om licentie kosten te betalen voor iets waar momenteel GPS op de snelweg het voor 75% afdekt.
Mijn BMW kon het prima in 2012. Ging overal de mist in met "Alleen bij nat weer" of andere creatieve onderborden. Dat lijkt me het echte probleem waarom GPS, intussen voorzien van tijdspecifieke data, simpelweg betrouwbaarder is. Dat dat de 90% niet haalt zie ik ook, maar in mijn ervaring haalt visueel de 75% niet.