Ik heb gisteren 150 km gereden, maar dat harder/zachter/harder heb ik niks van gemerkt. Heel subtiel een beetje in de rijstrook heen en weer bewegen, dat wel. Maar dat was altijd vloeiend, nooit storend of zwabberend.Nou, vandaag 260 km gereden met de nieuwe 2019.40.50.1... Geen spat verbeterd. Hij is nog steeds nerveus als ie achter een ander rijdt (beetje sneller, o nee, weer afremmen, etc..) terwijl ik zelf in die situatie gewoon een constante snelheid aanhoudt. Hij probeert de afstand veel te rigide constant te houden. Maakt niet uit op welke ‘afstand’ je hem zet. Ook chill, standard of sport mode maakt niks uit.
Ook viel de TACC in de regen regelmatig uit bij gebrek aan goed zicht vooruit.
Het ruitenwisser gedrag is als vanouds. Af en toe als een razende tekeer gaan en dan weer een veel te lang interval.
Tja, je moet er wat voor over hebben om in een superieure EV te rijden.....
Voor zover ik het heb kunnen waarnemen rijdt 40.50 hetzelfde als de versie ervoor, met 1 uitzondering: bij een afrit die eerst 1 rijstrook is en waar er dan een 2e rijstrook bijkomt, in dit geval op knp De Hoek van de A4 -> A5. Daar hield hij sinds (uit mijn hoofd) 2019.28 altijd keurig een constante afstand tot de rechterkant van de rijstrook, precies zoals ik het zelf ook zou doen. Nu maakt hij eerst weer een schijnbeweging naar links om dan weer naar het midden van de rijstrook te gaan. Het lijkt iets kleins, maar kan door andere weggebruikers die links van mij aan de andere kant van de blokmarkering rijden opgevat worden als een subtiel signaal dat ik de erbij komende rijstrook opwil. Die zij ook willen pakken. Niet gelukkig mee.
Bij al die regressies denk ik maar aan 'réculer pour mieux sauter'. Dus dat ze het oude algoritme door iets compleet nieuws hebben vervangen omdat het oude aan een eindpunt zat en niet verder meer verbeterd kon worden. Het nieuwe programma wordt zo snel mogelijk gereleaset om ook zo snel mogelijk aan de praktijk te worden blootgesteld (fail fast). Dus moet je dan wel eens een stapje terug accepteren.
Ik denk dat dat ook gebeurd is met de lane changes. Die werden (voor mij althans) in V10 ineens een stuk slechter, waarna ze per update weer een stukje vooruit gingen. Nu is de rijstrookwissel beter dan hij ooit is geweest in V9.
Last edited: