Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ruitenwissers

This site may earn commission on affiliate links.
Vreemd genoeg werkten de ruitenwissers op mijn 2018 MX redelijk prima, maar sinds de voorruit is vervangen (of toevalligerwijs door een software update) werkt het een stuk minder goed. Er zit geen condens (meer) in de camera module.

Ook wel echt weird, in alle gevallen gaan de ruitenwissers AAN als ik de auto in parkeerstand zet, ook zonder dat er uberhaupt regen is. Dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik dacht dat ik de enige was maar niet dus. Mijn 75D uit 2018 gaat wissen als je parkeert. Ik dacht eigenlijk zelf dat dat te maken zou hebben met een toekomstige update waarbij een schone vooruit een must is (iets met tesla vision) ?
 
Omweg tbv "Dashcam beelden opslaan" 😅
Die heb ik gewoon onder mijn rechter scrolwiel staan (longpress, dashcam on).

Weet iemand trouwens een manier om de beelden op te slaan, zeg 1 min voordat je op de toeter drukt of op beelden opslaan drukt? Als ik namelijk toeter (heb het aan staan dat hij dan gaat opnemen) dan is het meestal al gebeurt net ervoor. (beetje offtopic in het ruitenwisser gedeelte)
 
Ligt het aan mij of is dat een beetje.. euh.. raar ;)
I'll make a video comparing the regular horn vs short horn vs very short horn

1707344396322.png
 
Ondertussen een weekje met de nieuwe M3, en dusver doen de ruitenwissers in auto-mode gewoon wat ze moeten doen: niet werken bij droog weer en werken als er druppels vallen.

Bij lichte regen zou ik manueel soms misschien wat langer wachten om de ruitenwisser te gebruiken dan de automatische stand. Maar tot hiertoe geen storend gedrag op te merken...

Met andere woorden, de ruitenwissers doen het momenteel voortreffelijk in vergelijk met de oude Niro met regensensor, waar ik vaker wel dan niet manueel de ruitenwisser zat te bedienen...
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Weet iemand trouwens een manier om de beelden op te slaan, zeg 1 min voordat je op de toeter drukt of op beelden opslaan drukt?
Hij houdt continu, ook als je niet op ‘opnemen’ drukt of toetert, de laatste x minuten in zijn werkgeheugen. X is instelbaar in het veiligheidsmenu (tot 10 minuten denk ik). Normaal worden die daarna overschreven door nieuwe beelden.
Als je het ‘opnemen’ activeert, dan schrijft hij het werkgeheugen naar het USB opslagmedium.
Opnemen activeren kan door te toeteren, te klikken op het automenu en dan ‘opnemen’, bij het activeren van de airbags, bij detectie van een event door Sentry Mode.
 
Niet gemist. Voor mij is dat voor ruitenwissers, maar nu is that overbodig. Moet iets anders programeren bij die scrolwiel
Best wel een luxe probleem als iets plotseling weer werkt in een Tesla, dan moet je weer een andere toepassing zien te vinden voor de S3XY buttons :).
Bij andere merken blijf je alle knoppen in het dashboard en op het stuur altijd nodig hebben.
 
Hij houdt continu, ook als je niet op ‘opnemen’ drukt of toetert, de laatste x minuten in zijn werkgeheugen. X is instelbaar in het veiligheidsmenu (tot 10 minuten denk ik). Normaal worden die daarna overschreven door nieuwe beelden.
Als je het ‘opnemen’ activeert, dan schrijft hij het werkgeheugen naar het USB opslagmedium.
Opnemen activeren kan door te toeteren, te klikken op het automenu en dan ‘opnemen’, bij het activeren van de airbags, bij detectie van een event door Sentry Mode.

Ja die x minuten ervoor werken dus (bij mij) niet. Ik had hem al op 10 minuten staan. Maar als ik de clip terug kijk na toeteren is er alleen maar beeld na het toeteren opgenomen. Niet ervoor. Bij sentury natuurlijk wel een mooie ervoor en erna clip. Ik wil weten hoe ik ook enkele minuten ervoor in een clip krijg als er tijdens het rijden iets gebeurt en ik dit terug kan kijken. Want de dashcam neemt niet constant op (opslaan) alleen gebeurtenissen. Mits je dit bij elke rit handmatig aanzet.
 
Spraakopdracht werkt niet als je geen verbinding hebt (wat bij mij regelmatig een halve of een hele minuut duurt als je wegrijdt) en is gewoon geen optimale constructie.
Dit is gewoon het knopje voor de ruitenwisser. Geef die wat meer opties, en probeer niet alle opties op één dingetje (zoals bijvoorbeeld dat linker scrollwiel) te concentreren. Want daar heb je ook al tig functies voor (volume, ventilatorsnelheid, temperatuur, chill/normal, etc...)
Je kiest één functie voor je linker scrollwiel (ruitenwisser) en je drukt één maal half op het knopje op de stalk en beweegt met je scrollwiel naar rechts of naar links om respectievelijk kortere intervallen of langere intervallen te kiezen. Mocht je het willen zien dan kan je ook nog zien in welke stand je zit. Voor mij weekt dit perfect (los van het gegeven dat ik natuurlijk zou willen dat ‘auto wipe’ ook gewoon ‘auto wiped’).
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Mijn ervaring is dat hij altijd net iets te lang wacht met wipen en soms blijft wissen als er zo goed als geen regen meer valt. Moet beter kunnen inderdaad maar de korte druk op de L stalk is voor mij voldoende om af en toe tussen te komen. Als het te erg op mijn systeem begint werken, zoals gisteren, vind ik even op II of III klikken op het scherm geen moeite. Kan me niet voorstellen dat die wipers niet beter afgesteld zullen/kunnen worden in een van de volgende updates. Net als parkeren bijv. Als ik telkens moet stoppen wanneer de neus net in het rood gebied zit en hij "STOP" roept, sta ik nog minstens 30cm vrij, minstens.
 
Als ik telkens moet stoppen wanneer de neus net in het rood gebied zit en hij "STOP" roept, sta ik nog minstens 30cm vrij, minstens.

Is 30cm niet voldoende?
Als je telkens minstens 30cm over hebt, dan weet je na de zoveelste keer dat je ook na het "roepen" van STOP nog minstens 30cm verder kan, toch?
Niet iedereen stopt onmiddellijk als je Tesla STOP roept, vandaar waarschijnlijk de veiligheidsmarge. Dat was/is niet beter met sensoren, bij geen enkel merk....
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik