Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ruitenwissers

This site may earn commission on affiliate links.
Wat een %$# spul... Net een gefrustreerde en emotionele vrouw aan de lijn met piepende en schurende geluiden die haar stem overstegen... Gisteren de gehele wagen weer gepoetst, de ruiten spik en span. Ze reed een tunnel uit en de wissers begonnen en waren niet meer te stoppen. Ruit zelfs zo droog dat de wissers halverwege stopten, ik denk door teveel weerstand? Afijn, de link tussen AP aan = wissers automatisch had ze nog niet gelegd en baalt er nu van dat ze nu zelf de snelheid in de gaten moet gaan houden.

Afijn, inhoudelijk... Ik had nog geen topic gevonden met een overzichtelijk lijstje met zaken die kunnen helpen of het euvel 'oplossen', wel verschillende posts in verschillende topics. Wat ik gevonden heb:
  • Ruiten schoon en ontvet.
    Spreekt voor zich. Het ontvetten helpt om 'niet snel genoeg drogende strepen' te voorkomen.
  • Ruitensproeiervloeistof kan invloed hebben.
    Sommige vloeistoffen laten een waas achter. De camera kan hier niet goed mee overweg dus blijven de wissers te lang wissen totdat de waas uitdroogt.
  • Niet in AP rijden, want wissers gaan dan op automatisch.
    M.i. een kulargument. Dat moet gewoon werken. Dat je iets simpels anno 2023 als (adaptief) cruise control niet kunt gebruiken door een verkeerde wisser-implementatie is recht praten wat krom is.
  • Ruitenwissers vervangen.
    Met dit gedrag sloop je je nieuwe wissers ook zomaar weer. Maar feit is natuurlijk wel dat reeds gesloopte ruitenwissers minder goed wissen en dit slechte wisgedrag bevorderen.

Welke tips zijn er nog meer? Dan zal ik dit bericht ook even bijwerken voor de volgende gefrustreerde lezer :)
 
  • Like
Reactions: Dbergeeke
Mijn ruiterwissers op een 2022 Model Y RWD werken echt prima, nooit als het droog is en altijd als het nat is.

Wat mij echter wel opviel is dat mijn voorruit onder het juist licht allemaal microscheurtjes lijkt te bevatten. Ik kan me voorstellen dat die na een aantal jaar groter worden en daarmee de regensensor verwarren.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Weinig tot geen klachten hier op zowel de M3 van mijn vrouw als op mijn MS. ICM AP is er zeker verbetering nodig, maar de drama’s die sommigen hier mee lijken te maken zijn bij ons afwezig. Met de kanttekening dat mijn S geen AP heeft overigens, dus dat is geen eerlijke vergelijking.
 
Wat een %$# spul... Net een gefrustreerde en emotionele vrouw aan de lijn met piepende en schurende geluiden die haar stem overstegen... Gisteren de gehele wagen weer gepoetst, de ruiten spik en span. Ze reed een tunnel uit en de wissers begonnen en waren niet meer te stoppen. Ruit zelfs zo droog dat de wissers halverwege stopten, ik denk door teveel weerstand? Afijn, de link tussen AP aan = wissers automatisch had ze nog niet gelegd en baalt er nu van dat ze nu zelf de snelheid in de gaten moet gaan houden.

Afijn, inhoudelijk... Ik had nog geen topic gevonden met een overzichtelijk lijstje met zaken die kunnen helpen of het euvel 'oplossen', wel verschillende posts in verschillende topics. Wat ik gevonden heb:
  • Ruiten schoon en ontvet.
    Spreekt voor zich. Het ontvetten helpt om 'niet snel genoeg drogende strepen' te voorkomen.
  • Ruitensproeiervloeistof kan invloed hebben.
    Sommige vloeistoffen laten een waas achter. De camera kan hier niet goed mee overweg dus blijven de wissers te lang wissen totdat de waas uitdroogt.
  • Niet in AP rijden, want wissers gaan dan op automatisch.
    M.i. een kulargument. Dat moet gewoon werken. Dat je iets simpels anno 2023 als (adaptief) cruise control niet kunt gebruiken door een verkeerde wisser-implementatie is recht praten wat krom is.
  • Ruitenwissers vervangen.
    Met dit gedrag sloop je je nieuwe wissers ook zomaar weer. Maar feit is natuurlijk wel dat reeds gesloopte ruitenwissers minder goed wissen en dit slechte wisgedrag bevorderen.

Welke tips zijn er nog meer? Dan zal ik dit bericht ook even bijwerken voor de volgende gefrustreerde lezer :)
Als je even de zoekfunctie gebruikt had je meerder topics kunnen vinden over de ruitenwissers, dat had een nieuw draadje en vervuiling op dit forum bespaard. ;)
Zie onder andere: Gek van die ruitenwissers

Even voor de popcorn 🍿:
Ik blijf het bijzonder vinden dat er zoveel klachten zijn want zowel op de SR+ als op de LR hebben wij geen enkel probleem met de ruitenwissers. Heel af en toe gaat het wel eens fout, maar dat is echt op minder dan één hand te tellen en ik rijd daar waar het kan altijd op AP/EAP en mijn ruitenwissers zijn nog nooit vervangen.
Ik ontvet de ruiten nooit, ik was de auto met de hand en gebruik ruiten cleaner van autotaalglas of gewoon bluewonder. Ruitensproeier vloeistof haal ik vaak gewoon in de bouwmarkt.

Als het echt een probleem is, zou ik overigens een service call inplannen.
 
De vervuiling werk je zelf aan mee.

Ik zal mijn bericht nog even samenvatten::
Ik had nog geen topic gevonden met een overzichtelijk lijstje met zaken die kunnen helpen of het euvel 'oplossen', wel verschillende posts in verschillende topics.
*opsomming van gevonden zaken*
Mijn vraag:
Welke tips zijn er nog meer? Dan zal ik dit bericht ook even bijwerken voor de volgende gefrustreerde lezer.
 
  • Like
Reactions: P-47 and Menabe
Als je even de zoekfunctie gebruikt had je meerder topics kunnen vinden over de ruitenwissers, dat had een nieuw draadje en vervuiling op dit forum bespaard. ;)
Zie onder andere: Gek van die ruitenwissers

Even voor de popcorn 🍿:
Ik blijf het bijzonder vinden dat er zoveel klachten zijn want zowel op de SR+ als op de LR hebben wij geen enkel probleem met de ruitenwissers. Heel af en toe gaat het wel eens fout, maar dat is echt op minder dan één hand te tellen en ik rijd daar waar het kan altijd op AP/EAP en mijn ruitenwissers zijn nog nooit vervangen.
Ik ontvet de ruiten nooit, ik was de auto met de hand en gebruik ruiten cleaner van autotaalglas of gewoon bluewonder. Ruitensproeier vloeistof haal ik vaak gewoon in de bouwmarkt.

Als het echt een probleem is, zou ik overigens een service call inplannen.
Lange tijd leek het goed gegaan maar op en neer naar Italië 3 weken geleden ging het wel vaker mis. Of ze gingen aan terwijl de zon scheen, of ze bleven maar wissen ook toen het niet meer nodig was of ze gingen te hard of te zacht. En het is idd raar dat de ene er meer last van heeft dan de andere. Blijft toch een dingetje.
 
De vervuiling werk je zelf aan mee.
Wat bedoel je precies met meewerken aan vervuiling🤔 ik geef antwoord op je vraag en geef de tip dat je met de zoekfunctie meerdere topics kunt vinden waar de ruitenwissers worden besproken. Gebruik maken van bestaande topics maakt het zoeken voor anderen ook makkelijker omdat dan alle problemen in één draadje worden besproken ipv verspreid over meerdere draadjes.

Ik had nog geen topic gevonden met een overzichtelijk lijstje met zaken die kunnen helpen of het euvel 'oplossen', wel verschillende posts in verschillende topics.
*opsomming van gevonden zaken*
Daar hoef je geen nieuw draadje voor te openen hoor, je mag gewoon een overzichtelijk lijstje plaatsen in een bestaand topic ;)

Mijn vraag:
Welke tips zijn er nog meer? Dan zal ik dit bericht ook even bijwerken voor de volgende gefrustreerde lezer.
Omdat het probleem zich lang niet bij iedereen voordoet, zou je een service ticket in kunnen plannen.

Dan zal ik dit bericht ook even bijwerken voor de volgende gefrustreerde lezer.
Ik ben benieuwd wie die gefrustreerde lezer is.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Mijn ruiterwissers op een 2022 Model Y RWD werken echt prima, nooit als het droog is en altijd als het nat is
+1
Ruitenwissers vervangen.
Met dit gedrag sloop je je nieuwe wissers ook zomaar weer. Maar feit is natuurlijk wel dat reeds gesloopte ruitenwissers minder goed wissen en dit slechte wisgedrag bevorderen.
Ik doe al een jaar en 25000km met de originele af fabriek wissers en het gaat nog steeds goed.
 
De eerste pakweg anderhalf jaar in mijn model 3 had ik geen probleem voor zover ik mij kan herinneren. Daarna kreeg ik ook last van de ruitenwissers die aan gaan in het donker als er lantarenpalen langs de weg staan. Met auto pilot is het helemaal niet te voorkomen. Mijn huidige model Y heeft vanaf dag 1 het probleem. Het is dus niet typegebonden.

Er is trouwens wel een oplossing om de automatische ruitenwissers uit te zetten tijdens AP gebruik. De 3rd party app S3XY Buttons (kan je toevoegen aan je lijstje oplossingen ;) ). Daarmee kun je (in mijn ogen lelijke) buttons programmeren en je kunt daarnaast ook softwarematig wat zaken aan en uit zetten. Het is alleen behoorlijk duur, maar goed, wie weet vindt een ander het wel een mooie prijs. Ik vind het wel jammer van deze software dat je een in de basis handige functie moet uitzetten om ergernis te voorkomen.

Ik ga voorlopig eens proberen om het cameravlak op de voorruit goed schoon te houden, kijken of dat werkt.
 
microscheurtjes
Is dat niet de voorruit verwarming die tussen de glasplaten gelamineerd zit?

Ik herken me overigens ook niet in het ruitenwisser gedrag. Tot nu toe 2,5 jaar in een M3LR doen de ruitenwissers automatisch wat ze hoort te doen. Een enkele keer bij miezer te laat en dan wis ik een keer extra door op de stalk te drukken.

Ik was de auto altijd in de wasstraat met RainX (Loogman) en gebruik hun ruitenwisser vloeistof. (D5)
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ook totaal geen problemen met de ruitenwissers. Heel incidenteel dat de wissers op een onverklaarbaar moment op en neer gaan, maar dat is echt eens in de x duizend kilometers.

De ruitenwissers gaan bij mij gemiddeld 2 jaar mee. (35-40k per jaar). Wat ik wel doe, is een paar keer per jaar even een droog keukenpapiertje over het rubber halen. Keukenpapiertje zwart en rubber weer schoner, waardoor ze niet meer strepen.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Hbrink
Mijn ruiterwissers op een 2022 Model Y RWD werken echt prima, nooit als het droog is en altijd als het nat is.

Wat mij echter wel opviel is dat mijn voorruit onder het juist licht allemaal microscheurtjes lijkt te bevatten. Ik kan me voorstellen dat die na een aantal jaar groter worden en daarmee de regensensor verwarren.

Tesla's vanaf ik denk 2018 hebben geen regensensor meer. Dit wordt bepaald door een neural net specifiek voor regen detectie.
 
Tesla's vanaf ik denk 2018 hebben geen regensensor meer. Dit wordt bepaald door een neural net specifiek voor regen detectie.
Wist ik niet, ik heb zelf ook een probleem met mijn ruitenwissers, Model Y 2022.
Zodra het begint te regenen, vooral bij motregen wachten de ruitenwissers veel te lang met activeren.
Ze maken de ruit schoon en springen vervolgens pas aan als eigenlijk mijn ruit al te slecht zichtbaar is waardoor ik ze handmatig moet activeren.
Zou dit met een service op te lossen zijn?
Mijn zus heeft een Model Y 2023 en heeft dit probleem niet. Ik heb meerdere malen getest en bij mij activeren de ruitenwissers bijna elke keer te laat.
 
Wist ik niet, ik heb zelf ook een probleem met mijn ruitenwissers, Model Y 2022.
Zodra het begint te regenen, vooral bij motregen wachten de ruitenwissers veel te lang met activeren.
Ze maken de ruit schoon en springen vervolgens pas aan als eigenlijk mijn ruit al te slecht zichtbaar is waardoor ik ze handmatig moet activeren.
Zou dit met een service op te lossen zijn?
Mijn zus heeft een Model Y 2023 en heeft dit probleem niet. Ik heb meerdere malen getest en bij mij activeren de ruitenwissers bijna elke keer te laat.

Ik zou er een melding van maken maar het gaat je denk ik niet helpen.

Soms werkt het perfect en soms super slecht. Vooral in net niet situaties. Mijn grootste issue is nog steeds dat soms de wissers zo maar spontaan gaan bewegen. Bijvoorbeeld als er een dun laagje sahara zand op je raam licht en dan besluit AP de wissers te activeren op een droog raam met schurend zand.....
 
Last edited:
Ik zou er een melding van maken maar het gaat je denk ik niet helpen.

Soms werkt het perfect en soms super slecht. Vooral in net niet situaties. Mijn grootste issue is nog steeds dat soms de wissers zo maar spontaan gaan bewegen. Bijvoorbeeld als er een dun laagje sahara zand op je raam licht en dan besluit AP de wissers te activeren op een droge raam met schurend zand.....
Zal ik doen, heb nog wel wat andere kleine issues die mijn zus met haar 2023 model niet heeft.
Spotify laadt vaak net na vertrek niet goed, switchen naar een radio zender en daarna naar spotify verhelpt dit probleem soms. Mijn vision camera's geven ook veel te snel de luide (irritante) melding dat ik over de lijn zit, terwijl dit niet het geval is. Probleempjes die bij het 2023 model niet aanwezig zijn. Het zal waarschijnlijk niet aan het bouwjaar liggen, maar eerder per auto verschillen. Heb een factory reset gedaan en de camera's opnieuw gekalibreerd zonder succes. Misschien dat ze hier ook bij de service even naar kunnen kijken.

Het probleem dat de wissers spontaan gaan bewegen bij een dun laagje sahara zand heb ik ook heel af en toe. Niet zo prettig met het schurende zand. :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: Phil V