Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Restwaarde Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Inruil van mijn S85 bij Tesla uit 2014 zonder AP en 150000 km kwam op 22000 excl BTW. Andere die hem kunnen verkopen komen op ongeveer 30000 excl BTW waarvan je de verkoper dan weer een percentage moet betalen. Kortom best een hoge afschrijving.

Hij is nu privé en blijft voorlopig rijden. De model y is een optie maar ik wil eigenlijk geen Tesla meer dus toch maar even wachten op andere alternatieven.
 
En hoe staat het met de accu? Haalt ie 90% van de capaciteit na 150.000 km?
Mijn accu haalt op 90% 334 km en op 100% 374 km. Ik heb nog maar ruim 75.000 gereden.
Nieuw was ie 394 km dus een verlies van 20 km. Dat is maar 5% degradatie in 5 jaar.
Na het eerste jaar vlakt de degradatie sterk af. Ik schat in dat ie over 5 jaar en 150 kkm nog ruim boven de 90% van zijn originele capaciteit zal zijn.
 
  • Like
Reactions: slk-A4
Mijn accu haalt op 90% 334 km en op 100% 374 km. Ik heb nog maar ruim 75.000 gereden.
Nieuw was ie 394 km dus een verlies van 20 km. Dat is maar 5% degradatie in 5 jaar.
Na het eerste jaar vlakt de degradatie sterk af. Ik schat in dat ie over 5 jaar en 150 kkm nog ruim boven de 90% van zijn originele capaciteit zal zijn.

170000 km nu en 90 % is 323 dus 100 % is dan 358 km. Die 90% zal dus wel ongeveer kloppen.
 
1. Wat zou de invloed zijn van chargegate?
Hoe voelen geïnteresseerden zich als ze horen dat superchargen met nog maar 40% van het vermogen gaat?

2. In een ander draadje staat breed en diep beschreven hoe je de auto correct en verstandig naar privé haalt. Inclusief btw-minimalisatie igv bv.
 
Heb mijn S 2e hands gekocht terwijl ik wist van de chargegate, aangezien ik amper gebruik maak van de supercharger is dit voor mij niet direct een nadeel. De keren dat we superchargen en dit combineren met uitgebreid lunchen is hij toch nagenoeg vol.

Waar ik wel voor vrees is dat uiteindelijk alle accu's met 18650 cellen ten prooi gaan vallen aan de chargegate. Alleen de Model 3 blijft vooralsnog buiten schot in de USA. Sterker nog die gaan steeds sneller laden...

Ook denk ik dat de chargegate zwaarder weegt voor de 1e eigenaren omdat die het 'echte' superchargen meegemaakt hebben. Ik als nieuwe eigenaar weet niet beter dan dat het normaal is dat je bijna een uur staat te wachten.
 
Ook denk ik dat de chargegate zwaarder weegt voor de 1e eigenaren omdat die het 'echte' superchargen meegemaakt hebben.

Ja, het was even heel fijn met die extra SuC-locaties die er in korte tijd bij kwamen in combinatie met de geweldige laadcurve van de 85 kWh batterij (= meteen voluit knallen, niet pas vanaf 5-10%)

Maar diezelfde 1e eigenaren kunnen zich ook herinneren dat in NL maar een paar SuC-locaties beschikbaar waren. Geen SuC kost pas echt tijd.

Ik ben vandaag bijvoorbeeld onderweg door Duitsland en hoef nergens meer met 22 kW te laden bij gebrek aan een SuC, nergens meer tot 100% te laden en niet meer achter vrachtwagens te hangen om de eerstvolgende SuC te kunnen halen. Ik verwacht vandaag sneller op mijn bestemming te zijn dan 3-4 jaar geleden.
 
  • Like
Reactions: slk-A4
Ja, het was even heel fijn met die extra SuC-locaties die er in korte tijd bij kwamen in combinatie met de geweldige laadcurve van de 85 kWh batterij (= meteen voluit knallen, niet pas vanaf 5-10%)

Maar diezelfde 1e eigenaren kunnen zich ook herinneren dat in NL maar een paar SuC-locaties beschikbaar waren. Geen SuC kost pas echt tijd.

Ik ben vandaag bijvoorbeeld onderweg door Duitsland en hoef nergens meer met 22 kW te laden bij gebrek aan een SuC, nergens meer tot 100% te laden en niet meer achter vrachtwagens te hangen om de eerstvolgende SuC te kunnen halen. Ik verwacht vandaag sneller op mijn bestemming te zijn dan 3-4 jaar geleden.

Inderdaad er wordt hier wel meer gefocust op wat nog niet gerealiseerd is. Wat de laatste jaren wel gepresteerd is wordt vaak vergeten. Dit geldt ook in al die andere klaagdraadjes over ruitenwissers, AP, NOA,... Mensen beseffen maar niet wat voor effort de perfectie vraagt en dat het nog jaren zal duren voor we er zijn. Zie maar eens wat voor vooruitgang er op 10 jaar gemaakt is. Zelfs nog voor AP1.
 
vandaag tot 100% geladen en dat was 350 km.

Toen ik hem kocht bijna 3 jaar geleden was het 385 km en na 1,5 jaar 365 km en nu dus 350. 365 is het heel lang geweest dus ik denk dat de laatste 15 km er door chargegate af gegaan is.

De opmerking dat het door teveel SUC zou zijn lijkt me echt onzin want zo vaak kom ik daar niet. De laatste 110000 km misschien 30 keer voor een langere lading en de laatste tijd soms voor 10 minuten om thuis te kunnen komen.
 
De opmerking dat het door teveel SUC zou zijn lijkt me echt onzin want zo vaak kom ik daar niet.

Lijkt mij ook onzin. Ik SuC me een ongeluk, laad regelmatig naar 100% en heb niets gemerkt van extra degradatie in vergelijking met anderen. Toen de eerste batterij het begaf (na 4,5 jaar en zo’n 320.000 km) was 100% nog 365 km.

De replacement battery startte met dezelfde waarden, heeft er nu ruim 100.000 km extra op zitten en haalde vanochtend 355 km. Het zou best kunnen dat superchargen de kans op onbalans en kapot gaan vergroot, maar van extra degradatie heb ik weinig gemerkt.
 
Toen ik hem kocht bijna 3 jaar geleden was het 385 km en na 1,5 jaar 365 km en nu dus 350. 365 is het heel lang geweest dus ik denk dat de laatste 15 km er door chargegate af gegaan is.

De opmerking dat het door teveel SUC zou zijn lijkt me echt onzin want zo vaak kom ik daar niet. De laatste 110000 km misschien 30 keer voor een langere lading en de laatste tijd soms voor 10 minuten om thuis te kunnen komen.
2 jaar geleden is 90% 345km range.
Nu is 90% bij mij 338km range. (340km voor chargegate "update" )
Ik zit nu op 170.000km.
Dagelijks laden op werk / thuis tot 80% (elke dag 300-400km rij-afstand) en elke weekend 2 keer SuC (Turnhout -> Darmstadt en terug)
 
Wat ik vooral lees hier is dat een Tesla een hele goede investering is.

Je krijgt best veel. Weinig onderhoud, zeer weinig range degradatie, luxe auto, nieuwe software, groen imago, vele PKs onder de kont en meer.

De tweedehands prijs kan best hoog blijven, wat dus wel nadelig is om de auto na 5 jaar privé over te nemen (wat ook mijn plan is). Nadeel van de pre-2018 Tesla's is de erg hoge afschrijving door grote prijsverlaging.

FSD wordt meer en meer een goede investering ivm de hardware upgrade, maar die onvoorspelbare prijsverhoging is wel wat lastig.

Toch is die batterij-vervanging (met meer range) niet echt beschikbaar. Dat zou beter zijn voor de waardevastheid, denk ik.
 
Toch is die batterij-vervanging (met meer range) niet echt beschikbaar. Dat zou beter zijn voor de waardevastheid, denk ik.

Dat is erg jammer! Ik ben ontzettend tevreden over mijn MS90D en ik hoop er nog vele jaren plezier van te hebben. A.d.a.k. lees je dat batterijen steeds goedkoper worden en volgens Bloomberg zakt de prijs de komende jaren onder de 100$/kWh. Geweldig denk ik dan. Echter hoeveel plezier zou we, met de oudere Tesla's, daarvan kunnen beleven? De M3 heeft al een andere type batterij en die zal hoogstwaarschijnlijk niet inzetbaar zijn in de oudere modellen. Als ik, onverhoopt, mijn MS nieuw leven in zou moeten blazen met nieuwe batterij, kan ik dan gebruik maken van het betere en nieuwere type?