Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Restwaarde Model S

This site may earn commission on affiliate links.
We zullen het idd pas weten over een paar jaar. Omdat vele upgrades "over the air" gebeuren, zal dat nog niet zo'n groot probleem zijn. Wat volgens mij een zwaardere impact zal hebben is evolutie in de batterij technologie. Stel dat je over 5 jaar een Model S kan kopen met 500 of 600 echte kilometers autonomie, dan gaat dat wel zijn impact hebben op de oudere modellen met 350 Km autonomie.

Ik heb ergens opgepikt dat Tesla na de garantieperiode van 8 jaar een deal zou uitwerken waarbij je je batterij kan swappen (mits opleg) met een van de laatste generatie. De oude cellen zouden dan gereviseerd worden en kunnen dan bvb gebruikt worden voor het opslaan van energie bij een SuC of thuis bij mensen met zonnepanelen. Je kan dan een battery pack van ongeveer 10cm dikte tegen de muur van je garage bevestigen, tijdens de dag volladen en 's nachts gebruiken om je Tesla mee op te laden. Die giga factory maakt een aantal business cases mogelijk die een stuk verder gaan dan de massaproductie van de model III... En Elon zorgt er altijd voor dat Solar City ook zijn graantje kan meepikken.

Ik denk dat dat met jou was dat ik hetber opmde meeting over had.

Een pack met minder range wordt dan in de toekomst ook wel minder een probleem omdat er SuCs bijkomen...

- - - Updated - - -

Dacht dat het meer richting betalen voor uitstoot ging wat de wegenbelasting betreft? in dat geval zit je met een EV wel goed toch.

Dat vermoed ik wat ook bij ons zal gebeuren. Aangezien er geen geld is voor subsidies, hoop ik dat vervuilers meer zullen afgestraft worden.
 
Dacht dat het meer richting betalen voor uitstoot ging wat de wegenbelasting betreft? in dat geval zit je met een EV wel goed toch.

Wegenbelasting maak ik me het minst zorgen over eigenlijk. Impact van BTW forfait en bijtelling is véél groter en onzekerder. Ben het ermee eens dat vervuilers meer moeten betalen. Maar de minima rijden in goedkope benzine auto's dus het volk zal zijn volksvertegenwoordigers uiteindelijk kiezen op basis van hun eigen portemonnee. Maar zoals al meerdere malen aangegeven door diverse mensen.... de tijd zal het leren.
 
Maar zoals al meerdere malen aangegeven door diverse mensen.... de tijd zal het leren.

Inderdaad, het is koffiedikkijken. Maar eerlijk gezegd kan ik er nu niet van wakker liggen hoe het landschap er over een jaar of vijf uit ziet. In die vijf jaar heb ik de voordelen van de geringe bijtelling, ik heb mijn Modell S in 2014 gekocht (4% bijtelling over 95K). Kijk ik naar ik wat voor een niet eens echt vergelijkbare auto als een BMW 5 hiervoor over die periode kwijt zou zijn (25% bijtelling over 60K) dan zou ik zeggen, reken maar uit. Wat voordeel door MIA en nog even geen wegenbelasting en een goedkope verzekering en weinig onderhoudskosten.

Ik heb mijn Model S vanaf eind maart en heb er nu ruim 22K kilometers mee gereden. Laden gebeurt thuis (uit de zonnepanelen) of bij superchargers. De brandstofkosten zijn tot nu toe geweest, een paar keer bij een publieke paal wat kWh laden om op bestemming te komen. Stel dat ik 40K per jaar rijd dan is het 200K in die vijf jaar. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat gemakkelijk te halen is, zeker met de acht jaar garantie. Het gaat dan om (laten we het netjes houden) 15.000 liter brandstof. (Mijn laatste benzineauto haalde nauwelijks 1 op 10 maar dat even terzijde).

Met deze auto verandert ook langzaamaan mijn idee dat een zakelijke auto om de paar jaar vervangen moet worden. Tot nu toe zie ik dat mijn auto zichzelf vernieuwt:)

Na die vijf jaar kan ik alsnog kiezen om hem gewoon op de BV te houden of hem voor de boekwaarde privé over te nemen en de normale, fiscaal toegestane, kilometervergoeding te vragen.

Ervan uitgaande dat de SuC dichtheid dan "af" is, Model 3 op de weg is, andere merken het concept over hebben genomen, denk ik dat de rest waarde van de Model S meer zal zijn dan die van de, dan zeker, achterhaalde brandstofauto's die wellicht nauwelijks meer te verkopen zijn en dus nog maar weinig opbrengen.

Ach, ook als alle voordelen dan wegvallen heb ik in ieder geval deze jaren gehad.

Nog een keer "Ach", dan is er nog een factor die niet in geld is uit te drukken. Ik heb in al de jaren dat ik op de weg zit nog nooit zo'n mooie en fijne auto gehad. Elke dag een plezier om hem, geladen en wel, naar buiten te rijden, veel positieve reacties en een puike zakelijke uitstraling (is ook belangrijk) en in die paar maanden al drie keer een heerlijke lange reis gemaakt met het gezin en alle bagage.

Dus.... laat maar komen.. Goed weekend!
 
Last edited:
Inderdaad, het is koffiedikkijken. Maar eerlijk gezegd kan ik er nu niet van wakker liggen hoe het landschap er over een jaar of vijf uit ziet. In die vijf jaar heb ik de voordelen van de geringe bijtelling, ik heb mijn Modell S in 2014 gekocht (4% bijtelling over 95K). Kijk ik naar ik wat voor een niet eens echt vergelijkbare auto als een BMW 5 hiervoor over die periode kwijt zou zijn (25% bijtelling over 60K) dan zou ik zegen, reken maar uit. Wat voordeel door MIA en nog even geen wegenbelasting en een goedkope verzekering en weinig onderhoudskosten.

Ik heb mijn Model S vanaf eind maart en heb er nu ruim 22K kilometers mee gereden. Laden gebeurt thuis (uit de zonnepanelen) of bij superchargers. De brandstofkosten zijn tot nu toe geweest, een paar keer bij een publieke paal wat kWh laden om op bestemming te komen. Stel dat ik 40K per jaar rijd dan is het 200K in die vijf jaar. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat gemakkelijk te halen is, zeker met de acht jaar garantie. Het gaat dan om (laten we het netjes houden) 15.000 liter brandstof. (Mijn laatste benzineauto haalde nauwelijks 1 op 10 maar dat even terzijde).

Met deze auto verandert ook langzaamaan mijn idee dat een zakelijke auto om de paar jaar vervangen moet worden. Tot nu toe zie ik dat mijn auto zichzelf vernieuwt:)

Na die vijf jaar kan ik alsnog kiezen om hem gewoon op de BV te houden of hem voor de boekwaarde privé over te nemen en de normale, fiscaal toegestane, kilometervergoeding te vragen.

Ach, ook als alle voordelen dan wegvallen heb ik in ieder geval deze jaren gehad.

Nog een keer "Ach", dan is er nog een factor die niet in geld is uit te drukken. Ik heb in al de jaren dat ik op de weg zit nog nooit zo'n mooie en fijne auto gehad. Elke dag een plezier om hem, geladen en wel, naar buiten te rijden, veel positieve reacties en een puike zakelijke uitstraling (is ook belangrijk) en in die paar maanden al drie keer een heerlijke lange reis gemaakt met het gezin en alle bagage.

Dus.... laat maar komen.. Goed weekend!

Hans, je hebt helemaal gelijk..... fantastisch weekend gewenst!
 
Er is een verschil tussen de fiscale balans en de bedrijfseconomische. Je kan tot nul afschrijven, maar verkoop je hem dan voor 20k aan privé dan heb je 20k boekwinst.

En niet te vergeten.. bij verkoop binnen de eerste 5 jaar, (ook inruil dus), een evenredige bijtelling op je inkomen
van de genoten Mia en eventueel Kia, dus bij verkoop voor 20 wordt de bijtelling 20 +ca 9 = 29k!!
Maar blijft een koopje, toch?
L
 
ook beetje mijn zorg :) als elektrisch rijden een succes wordt, wordt dit een dure rakker :)

Daar kan ik het mee eens zijn. Het is niet alleen de wegenbelasting (mijn laatste benzineauto woog ook iets van 2.000 kg en daarvoor betaalde ik iets meer dan €.100,00 per maand wegenbelasting) maar het gaat ook om alle andere "aanpassingen" die men bedenkt om toch maar geld te kunnen binnenhalen.

Als over een jaar of vijf door Model 3 het gebruik van elektrische auto's (waartoe ik niet de hybrides reken) een substantieel deel gaat uitmaken van het wagenpark en als zij bij de pre-paid Superchargers gaan laden valt de heffing op brandstoffen weg. Dat is nu al maar nog in een beperkte mate maar zolang het niet te gek wordt zal men er niet veel mee doen.

Een doemscenario kan zijn dat bij een APK de km stand wordt genoteerd en dat je een aanslag krijgt voor de gereden kilometers waarbij het er niet toe doet waar je ze hebt gereden. Dat wordt dan weer extra ingewikkeld gemaakt door allerlei extra heffingen als je op drukke momenten rijdt etc. etc.

In een eerder post was mijn boodschap iets van "Geniet er nu maar van, nu kan het (nog)" en dat wil ik hier herhalen.
 
Last edited:
Het is nu 5 jaar later. Mag ik vragen wat er gebeurd is met de auto? Wat is de waarde als je 'm vandaag zou verkopen? Hoe lang gok je dat deze nog mee kan, als je 'm niet zou verkopen? Heb je het privé overgenomen uit de zaak? Oftewel: viel het financieel mee, tegen of zoals verwacht 5 jaar geleden?
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Het is nu 5 jaar later. Mag ik vragen wat er gebeurd is met de auto? Wat is de waarde als je 'm vandaag zou verkopen? Hoe lang gok je dat deze nog mee kan, als je 'm niet zou verkopen? Heb je het privé overgenomen uit de zaak? Oftewel: viel het financieel mee, tegen of zoals verwacht 5 jaar geleden?
Een 5 jaar oude S85 met AP1 en 75.000 km levert bij Tesla een inruil op van 37.700 euro. Verzekeraars schatten de restwaarde overigens flink hoger in, tot wel 50.000 euro.
 
Nee, ik zoek de laagste waarde van mijn S om deze daarvoor over te nemen naar privé.

Ai, 37.000 is wel erg veel Wim. Heb je dan wel voldoende laatdunkend gedaan over de S? Ik heb na de eerste inschatting van Tesla een stuk of tien foto’s gestuurd van allerlei krasjes in de lak en aangegeven dat de auto op winterbanden staat (daar hebben handelaren een hekel aan). Scheelde een paar duizend.
 
Ai, 37.000 is wel erg veel Wim. Heb je dan wel voldoende laatdunkend gedaan over de S? Ik heb na de eerste inschatting van Tesla een stuk of tien foto’s gestuurd van allerlei krasjes in de lak en aangegeven dat de auto op winterbanden staat (daar hebben handelaren een hekel aan). Scheelde een paar duizend.
Het echte probleem van die hoge waarde is dat de BV straks 20.000 euro boekwinst gaat maken.
Mijn S is vrijwel smetteloos daar valt niet veel te 'verdienen'.
Wel kan ik de prijs wat verlagen doordat de winter- en zomerbanden vervangen dienen te worden.
 
Het echte probleem van die hoge waarde is dat de BV straks 20.000 euro boekwinst gaat maken.
Mijn S is vrijwel smetteloos daar valt niet veel te 'verdienen'.
Wel kan ik de prijs wat verlagen doordat de winter- en zomerbanden vervangen dienen te worden.
Vraag is om een voorstel bij ikwilvanmijnautoaf.nl ofzo.
die geven zulke slechte biedingen maar is voor overname naar privé wel gunstig.
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk