Mooier is zeker subjectief, maar ik ben 5 jaar een Tesla gewend, dus zeker gewend aan het "opgeruimde" dashboard. Ik ben juist van mening dat Tesla-rijders (ben er zelf ook al 5 jaar eentje) lijden aan confirmation bias en de tekortkomingen van Tesla goedpraten.
Het interieur van een Audi A4 heeft mooiere materialen (IMHO) en heeft tenminste nog knopjes voor zaken die je veel gebruikt. In de Model S vond ik het minimalistische eigenlijk al net iets te ver doorgevoerd, maar in de Model 3 Highland is dat nog extremer gedaan. Natuurlijk valt er wel mee te leven, maar dit zijn praktische zaken die je dagelijks tegenkomt. Ik vind het jammer dat Tesla zo obsessief het gebruiksgemak om zeep helpt.
Draaiknoppen met een aluminium rand en daarbinnen een OLED schermpje dat de temperatuur aangeeft vind ik mooier en makkelijker werken dan een touchscreen. Daarbij heb ik graag een knop voor ontwaseming ipv dit ergens op het scherm achter een menu in te schakelen. Vooral als je ruiten beslaan wil je je ogen niet van de weg halen.
De "automatische" ruitenwissers van Tesla zijn al 5 jaar lang dramatisch slecht. Nu kon ik die bij de Model S nog eenvoudig handmatig bedienen, maar dat is bij de Model 3 weer wat omslachtiger. Ook de richtingaanwijzers van de Highland zijn gewoon onhandiger dan een stengel. Iedereen kan roepen wat die wil, maar het is gewoon een ordinaire maatregel om de auto goedkoper te maken.
Verder is een station gewoon een heel stuk praktischer dan een sedan. Helaas zijn stations een uitstervend soort en is er niet eens een EV in die carrosserievorm. Het is helaas allemaal MPV of SUV spul en laat dat nu net niet mijn smaak zijn.
Dat is waarom ik een Audi A4 praktischer en mooier vind, maar de kans is groot dat ik toch gewoon een Model 3 koop. Meer bang-for-the-buck en zekerder naar de toekomst toe. Die ongemakken leer je wel mee leven. Helaas zijn de meeste andere EV's allemaal SUV (of SUV-achtig) en dat vind ik niet mooi. Als EV is Tesla onverslaanbaar (ondanks bepaalde ongemakken).
Ik ben het zeker met een aantal zaken eens; ruitenwissers zijn dramatisch slecht. Auto highbeam valt inmiddels mee te leven
Stengels achter het stuur weghalen lijkt mij zeer onpraktisch(zeker bij wat vaker steken tijdens parkeren). Misgrijpen bij richting aangeven..
Gemis van verder wat handige knoppen heb ik ook soms. Knopje voor ontgrendelen laadpoort, knopje ontwaseming, ventilatiesnelheid even wat plussen of minnen, is al rijdend tikkend op het scherm niet heel ideaal(ik weet het kan via het li knopje aan het stuur.
Ik mis de instelbare regeneratie(als ik mensen laat rijden die niet zo handig zijn met one pedal systeem geeft dat een zeer onrustige rit.
Al gekeken bij de S3XY knob? Dit lijkt mij voor jouw wensen een uitkomst. Check de video bij dit produkt wat begin volgend jaar leverbaar wordt(is anders dan die losse knopjes)
Verder merk ik dat ik de MYP echt steeds mooier begin te vinden. Waarschijnlijk ben ik ook lichtelijk cognitief dissonant( heb vroeger auto’s gereden die de schoonheidscheck veel beter doorkwamen). Vind hem ook heerlijk rijden en veel, veel beter inelkaar gezet dan mijn M3. Daarnaast is de MY zeer praktisch en mijn echtgenote wil er eindelijk in rijden!(niet in mijn M3 en andere lage auto’s(ze is niet zo groot dus dat snap ik wel)
Heb even gewacht op de Highland, maar behalve de geventileerde stoelen kon deze mij niet zo bekoren en vind het gemis van de stengels ronduit te groot. Moet zeggen als je vrijwel uitsluitend snelweg kilometers maakt is het wellicht te doen Omdat je het simpeleweg niet veel nodig hebt.
Die pornolichtbalk heb ik al eens gehad in een mini. Na instelling in een acceptabele kleur nooit meer aangezeten.
Dus wordt ie lelijk/praktisch of iets minder lelijk/onpraktisch??
95% van de nederlanders woont in een lelijk huis, maar praktisch en dichtbij: OV/uitvalswegen/scholen/werk of andere voorzieningen.
Geen haan die hier over kraait…
dat goed praten komt mogelijk ook door het nimmer aflatend gezeik wat ik de afgelopen jaren ongevraagd over tesla over mij heen heb gekregen.
Vandaag nog: elke 250-350 km stoppen? Ik wil een auto die 1200 km in een keer kan: ik rijd altijd onafgebroken het liefst 10 uur achterelkaar.
Ik ga er nooit meer tegenin. zeg slechts, “ dan is een tesla idd niets voor jou, maar elke andere EV ook. Ik zou in jouw geval lekker benzine blijven rijden”