Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens EANDIS heb ik thuis 3F400+N 32A. Betekent dit dat ik ongestoord drie fasen ga kunnen laden zonder neuterproblemen?

Als het zo is aangesloten in je kast is dit inderdaad de ideale situatie. In elk geval is alles mogelijk. Wat je nu kan overwegen is deze aansluiting laten verzwaren naar 3x50A ipv de huidige 3x32A. Als je de wagen zou willen gaan laden aan 3x32A blijft er met de huidige hoofdaansluiting immers niets meer over voor je woning. Ik heb 3x20A en laat verzwaren naar 3x50A.
 
EANDIS gaat offerte opmaken voor 3x 40A omdat dat het zwaarste is wat met de huidige aansluitkabel kan.
ben sowieso van plan om enkel 's nachts op te laden dus met 10A extra zou ik er moeten komen voor 's nachts.
Ik laad zelf 3x8A 's nachts op een 3x25A aansluiting, gaat prima. Ik heb tot nu toe 1x gehad dat ik hem een paar uur op 16A heb moeten zetten om sneller te laden, met instructies aan de huisgenoten om even niet de oven, waterkoker en vaatwasser tegelijkertijd aan te zetten... Dus mocht de offerte tegenvallen, dan kun je er ook voor kiezen om het een tijdje aan te zien.
 
Ik laad zelf 3x8A 's nachts op een 3x25A aansluiting, gaat prima. Ik heb tot nu toe 1x gehad dat ik hem een paar uur op 16A heb moeten zetten om sneller te laden, met instructies aan de huisgenoten om even niet de oven, waterkoker en vaatwasser tegelijkertijd aan te zetten... Dus mocht de offerte tegenvallen, dan kun je er ook voor kiezen om het een tijdje aan te zien.

Heb zelf ook een 3x25A aansluiting en heb mijn Keba (wel op aparte groep) standaard ingesteld op 16A. Gaat prima. Nog nooit problemen gehad met zekeringen o.i.d., ook niet als de droger aan staat.
 
EANDIS gaat offerte opmaken voor 3x 40A omdat dat het zwaarste is wat met de huidige aansluitkabel kan.
ben sowieso van plan om enkel 's nachts op te laden dus met 10A extra zou ik er moeten komen voor 's nachts.

Eandis is vandaag bij mij net zo een upgrade komen doen : 400V25A => 400V40A. Was bij mij enkel de automaat verhogen - daar de kast en de voedingskabel al in orde waren voor 40A.

Ik heb tot nu toe vrolijk geladen met 16A - nooit problemen gehad met stroomuitval.
Ook al stonden er een resem dingen aan (oven 3fasig aangesloten - wasmachine - droogkast - kookvuur (3fasig inductie))...

Nu kan ik tot max 32A laden indien nodig - dan heb ik 8A over 3 fasen voor de rest van het huis.

- - - Updated - - -

Heb zelf ook een 3x25A aansluiting en heb mijn Keba (wel op aparte groep) standaard ingesteld op 16A. Gaat prima. Nog nooit problemen gehad met zekeringen o.i.d., ook niet als de droger aan staat.

idem
 
Heb zelf ook een 3x25A aansluiting en heb mijn Keba (wel op aparte groep) standaard ingesteld op 16A. Gaat prima. Nog nooit problemen gehad met zekeringen o.i.d., ook niet als de droger aan staat.

Ik ook niet. Ook hier 3x25 en ingesteld op 3x16 laden. Maar je hebt dan sowieso nog 9 ampère per groep over. 9x240=2,16KW. Bij de meeste mensen zijn de hoofdzekeringen nog smeltzekeringen die prima voor even stukje overbelast kunnen worden. Dus die gemiddelde wasmachine, droger of waterkoker gaat de boel niet direct platgooien.
 
Juice-Booster of VE-tronic laadstation?
Kunnen beide laders omgaan met het neuterprobleem (ttz. geen neuter, monofazig delta 230V). Heeft er iemand ervaring met deze 2 laadoplossingen? Laden ze effectief aan 33 km/u op een stopcontact van 32 A? Mijn electricien is er niet van overtuigd: hij zegt dat de laadsnelheid in de praktijk maar 16 km/u zal zijn.
 
De redering van mijn electricien is als volgt. Als je met een multimeter op een gewoon 230 V stopcontact tussen de fase en de aarding meet dan zal je 115 V als resultaat krijgen. Dus heb je 115 V i.p.v. 230 V. Om 230 V te meten moet je beginnen met 380V: als je op een 380 V stopcontact meet tussen aarding en fase meet, krijg 230 V als resultaat.

Ik heb ondertussen zelf al antwoord gevonden op mijn eigen vragen. De juice booster ondervindt blijkbaar geen problemen bij een ontbrekende neuter (heb ik hier in een ander forum gelezen - Juice Booster 1 - Page 6).

De Wallbox van Ve-tronic heeft volgens de fabrikant ook geen probleem met een ontbrekende neuter.

Ik blijf wel nieuwsgierig van hoe ze het probleem van een ontbrekende neuter omzeilen.
 
Juice-Booster of VE-tronic laadstation?
Kunnen beide laders omgaan met het neuterprobleem (ttz. geen neuter, monofazig delta 230V). Heeft er iemand ervaring met deze 2 laadoplossingen? Laden ze effectief aan 33 km/u op een stopcontact van 32 A? Mijn electricien is er niet van overtuigd: hij zegt dat de laadsnelheid in de praktijk maar 16 km/u zal zijn.

Ve tronic kan zelfs monofasig aan meer dan 32 a laden door de monofasige stroom zelf te verdelen over de fasen van de type 2 stekker.
 
Ik ken de uitleg ook niet volledig, maar het zou hem erop neer komen dat - bij gebrek aan een neuter - er maar 115 V zou beschikbaar zijn i.p.v. 230 V. Dat kun je nameten tussen een fase en de aarding met een multimeter. 115V wil zeggen de helft van de spanning, met als gevolg dat ook maar de helft van de oplaadcapaciteit zou beschikbaar zijn.
Ik heb ondertussen antwoord op mijn eigen vragen gevonden/gekregen hier op een andere thread en van Ve-tronic. Zowel de Juice Booster als de Wallbox van Ve tronic kunnen laden aan 32 amp. monofaze ook al is er geen neuter aanwezig. Net als de EV-box blijkbaar.
 
Ik ken de uitleg ook niet volledig, maar het zou hem erop neer komen dat - bij gebrek aan een neuter - er maar 115 V zou beschikbaar zijn i.p.v. 230 V. Dat kun je nameten tussen een fase en de aarding met een multimeter. 115V wil zeggen de helft van de spanning, met als gevolg dat ook maar de helft van de oplaadcapaciteit zou beschikbaar zijn.
Ik heb ondertussen antwoord op mijn eigen vragen gevonden/gekregen hier op een andere thread en van Ve-tronic. Zowel de Juice Booster als de Wallbox van Ve tronic kunnen laden aan 32 amp. monofaze ook al is er geen neuter aanwezig. Net als de EV-box blijkbaar.

Die 115V is gemeten tussen aarding en een fase. Tussen 2 fasen meet je op een delta-netwerk iets dat in de buurt van 230V ligt. Het is dan ook de bedoeling op zo'n netwerk dat beide pinnen van je stopcontact aan een fase gekoppeld worden.

Als jouw electricien je stopcontact wil aansluiten met op één pin een fase en op de andere een aarding, zou ik een andere electricien zoeken :)
 
Ve tronic kan zelfs monofasig aan meer dan 32 a laden door de monofasige stroom zelf te verdelen over de fasen van de type 2 stekker.

heb je dat getest ?

ik heb eerder geprobeerd de drie-fazeladers in te schakelen met enkel 220V als lijnspanning. Lukte niet, volgens mij wordt de drie-fazelader enkel ingeschakeld bij 380V lijnspanning. (tussen de fazes dus).
Enkel monofazig laden lukte op die manier.

- - - Updated - - -

Juice-Booster of VE-tronic laadstation?
Kunnen beide laders omgaan met het neuterprobleem (ttz. geen neuter, monofazig delta 230V). Heeft er iemand ervaring met deze 2 laadoplossingen? Laden ze effectief aan 33 km/u op een stopcontact van 32 A? Mijn electricien is er niet van overtuigd: hij zegt dat de laadsnelheid in de praktijk maar 16 km/u zal zijn.

tja, dat zegt veel over je electricien...
Je kan monofazig 32A laden, ook met een enkelvoudige lader.
 
Kan iemand het hele gedoe even in verstaanbaar nederlands plaatsen aub?

Als je uitzonderlijk wil laden op een plaats waar enkel een 230V stopcontact is en je hebt enkel je eigen UMC, kan je het probleem niet oplossen met enkel de verloopstekker (DIY) en heb je dus ook die scheidingstransfo nodig?

Kwestie van mezelf niet belachelijk te maken met die verloopstekker als dé oplossing :)

Alvast bedankt! :)
 
Kan iemand het hele gedoe even in verstaanbaar nederlands plaatsen aub?

Als je uitzonderlijk wil laden op een plaats waar enkel een 230V stopcontact is en je hebt enkel je eigen UMC, kan je het probleem niet oplossen met enkel de verloopstekker (DIY) en heb je dus ook die scheidingstransfo nodig?

Kwestie van mezelf niet belachelijk te maken met die verloopstekker als dé oplossing :)

Alvast bedankt! :)

Wolfke, er zijn 2 scenario's:
- ofwel zijn fase en neuter verkeerd aangesloten (omgewisseld) in het stopcontact en dat kan je oplossen met een verloopstekker
- ofwel is er geen neuter aanwezig (en is elk contact verbonden met een fase)

In het laatste scenario kan je de UMC niet gebruiken. Er zijn alternatieve draagbare laders zoals de Juice Booster die wel werken in zo'n situatie.
 
Kan iemand het hele gedoe even in verstaanbaar nederlands plaatsen aub?

Als je uitzonderlijk wil laden op een plaats waar enkel een 230V stopcontact is en je hebt enkel je eigen UMC, kan je het probleem niet oplossen met enkel de verloopstekker (DIY) en heb je dus ook die scheidingstransfo nodig?

Kwestie van mezelf niet belachelijk te maken met die verloopstekker als dé oplossing :)

Alvast bedankt! :)


Wolfke,
ingeval er geen neuter zou zijn : jouw oplossing (een scheidingstransfo) werkt ook - met secundair dan één faze (die dan als neuter dienst doet) aan de aarde.
Maar zoals jpet schrijft : er zijn mobiele laders van derden (Juicebooster, Rotio, Mennekes, ..) die geen last hebben van het neuter probleem - en die zijn iets handiger in het gebruik.