Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Hmm... Ik kan de eerste post van deze thread niet meer aanpassen.

Ik heb intussen thuis ook een KEBA laadpaal geïnstalleerd en laad intussen op aan 32A monofase (30km/u).
Wie coördinaten nodig heeft van een goede electricien, laat het mij maar weten.

Groet,

Kim
 
alvast bedankt aan djim voor de eenvoudige uitleg. Ook ik zit met 3X230 zonder neuter.
Heb de raad opgevolgd om een ratio IT kabel te kopen (31320), werkt op max 10 ampère, 10 km/h, niet veel maar het helpt toch. Zal de kabel in Noorwegen kunnen gebruiken.
Mijn electricien was komen zoeken naar het probleem, onvoldoende aarding, maar dat was perfect natuurlijk. Het was natuurlijk het probleem van een fase op elke pin te hebben.
Een vriend van hem heeft een oplaaddoos gemaakt met een zekering en een EV charge control van phoenix contact. inkomende plug CHUCO 230V, uitgaand TYPE 2
Op de EV charge control kan de amperage aangepast worden. 6,10, 13,16, tot 70 ampere. Tot 16 ampere kon ik opladen. Gezien de dunne draad van de CHUCO werd deze wel heel warm en dus voorzichtheidshalve terug op 10 ampère gezet. werkt prima. Ik heb nu gevraagd om na te gaan of het mogelijk is om de oplaaddoos om te vormen naar 3X230V 16 ampere en natuurlijk dat dit zou werken op een 3X230V delta netwerk (zonder neuter).
Op het werk laad ik aan 3X230V 16 ampère met neuter, 50km/h. ideaal. ik zal eens nakijken of er tussen de fase 380V is of 230V, ik veronderstel 380
Moest iemand een oplossing hebben voor de 3X230V delta, laat maar weten
 
natuurlijk dat dit zou werken op een 3X230V delta netwerk (zonder neuter).
Dat gaat niet lukken zoals al verschillende keren werd uitgelegd in dit topic.
Wil je thuis toch 3-fazig laden, dan zal je een krachtige 3-fazige scheidingstransformator moeten installeren.

Moest iemand een oplossing hebben voor de 3X230V delta, laat maar weten
idem
 
alvast bedankt aan djim voor de eenvoudige uitleg. Ook ik zit met 3X230 zonder neuter.
Heb de raad opgevolgd om een ratio IT kabel te kopen (31320), werkt op max 10 ampère, 10 km/h, niet veel maar het helpt toch. Zal de kabel in Noorwegen kunnen gebruiken.
Mijn electricien was komen zoeken naar het probleem, onvoldoende aarding, maar dat was perfect natuurlijk. Het was natuurlijk het probleem van een fase op elke pin te hebben.
Een vriend van hem heeft een oplaaddoos gemaakt met een zekering en een EV charge control van phoenix contact. inkomende plug CHUCO 230V, uitgaand TYPE 2
Op de EV charge control kan de amperage aangepast worden. 6,10, 13,16, tot 70 ampere. Tot 16 ampere kon ik opladen. Gezien de dunne draad van de CHUCO werd deze wel heel warm en dus voorzichtheidshalve terug op 10 ampère gezet. werkt prima. Ik heb nu gevraagd om na te gaan of het mogelijk is om de oplaaddoos om te vormen naar 3X230V 16 ampere en natuurlijk dat dit zou werken op een 3X230V delta netwerk (zonder neuter).
Op het werk laad ik aan 3X230V 16 ampère met neuter, 50km/h. ideaal. ik zal eens nakijken of er tussen de fase 380V is of 230V, ik veronderstel 380
Moest iemand een oplossing hebben voor de 3X230V delta, laat maar weten

Ik kan alleen maar bevestigen wat fivari geschreven heeft : 3-fazig laden kan enkel met scheidingstrafo indien je een 3*220V net hebt.
Vraag toch eens aan je netbeheerder of er geen 3*380V in de straat ligt. Enkele van uw voorgangers hadden dat geluk wel.

Wat ook nog een mogelijkheid is : laden aan (max)32A, 1*220V met die Phoenix.
Uiteraard wel zorgen voor voldoend dikke kabel ! Bij voorkeur 6mm².
Dan laad je aan +/- 32km/u.
 
heb geen dual charger, de oplossing van 32 A 230V is de eenvoudigste oplossing (met de phoenix module), 32km/h 's nacht opladen is voldoende.
de nieuwe oplossing is de ZAP CHARGER, levering in 2016, prijs onbekend. ZapCharger | Zaptec
deze kan (via transfo) van een 3X230V ITnetwerk overschakelen naar 3 fase 380V à 16A, en dus ongeveer 50km/h laden.
 
Heb vorige week een aanvraag bij Eandis gedaan voor een verzwaring. Momenteel heb ik een monofase 63A aansluiting (enkelvoudige teller) en een monofase 20A aansluiting (exclusief nachtteller, voor de boiler). Dus twee fasen, zonder neuter. Er ligt in de straat 3×400V+N, en de kosten voor een verzwaring van de monofase 63A naar 3-fase 40A+N komen circa op 820 euro exclusief BTW. Ik vind die kosten nog erg meevallen. Dan nog een laadpunt maken, en dan kan ik gewoon aan 100 km/h laden.

Klopt het dat je geen extra jaarlijkse kosten bij je energieleverancier betaalt voor een zwaardere aansluiting (zoals in NL bijvoorbeeld wel het geval is)?

Stel dat ik toch geen verzwaring zou doen, zou ik dan met een Phoenix Contact EV Charge control, en dan enkel de twee fasen aansluiten (1 op L1 van contactpunt en andere op N van contactpunt), kunnen laden aan 32A monofase? Uiteraard wel met magneetschakelaar en aardlekautomaat. Of zie ik het verkeerd? (semi leek op dit gebied). Andere optie zal zijn om gewoon een laadpaal te kopen. Maar ook dan ben ik beperkt tot 32A monofase.
 
Last edited:
Heb vorige week een aanvraag bij Eandis gedaan voor een verzwaring. Momenteel heb ik een monofase 63A aansluiting (enkelvoudige teller) en een monofase 20A aansluiting (exclusief nachtteller, voor de boiler). Dus twee fasen, zonder neuter. Er ligt in de straat 3×400V+N, en de kosten voor een verzwaring van de monofase 63A naar 3-fase 40A+N komen circa op 820 euro exclusief BTW. Ik vind die kosten nog erg meevallen. Dan nog een laadpunt maken, en dan kan ik gewoon aan 100 km/h laden.

Klopt het dat je geen extra jaarlijkse kosten bij je energieleverancier betaalt voor een zwaardere aansluiting (zoals in NL bijvoorbeeld wel het geval is)?

Stel dat ik toch geen verzwaring zou doen, zou ik dan met een Phoenix Contact EV Charge control, en dan enkel de twee fasen aansluiten (1 op L1 van contactpunt en andere op N van contactpunt), kunnen laden aan 32A monofase? Uiteraard wel met magneetschakelaar en aardlekautomaat. Of zie ik het verkeerd? (semi leek op dit gebied). Andere optie zal zijn om gewoon een laadpaal te kopen. Maar ook dan ben ik beperkt tot 32A monofase.

* Woon je in België ? Er staat bij je Location : Tilburg...

* Heb je een duo-lader ? Enkel dan zal je 100km/u halen.

* er zijn geen extra kosten voor de zwaardere aansluiting.

* En als je geen verzwaring neemt; en je hebt wel degelijk een neuter (als je bvb aangesloten bent op de 3*400); dan kan je met de Phoenix inderdaad monofazig laden aan 32A; +/- 32km/u
(kan je thuis laden met de UMC van Tesla ? Dan heb je zeker wél een neuter)
 
Ik woon in Deurne (Antwerpen), in Tilburg werk ik.
Duolader heb ik, dus afhankelijk van de aansluiting kan ik tot 100 km/h laden.

Is het echt noodzakelijk om met de Phoenix, of iedere andere laadoplossing, een nul te hebben? Tussen de fases zit namelijk ook gewoon 230V. Dat de UMC daar niet mee om kan gaan begrijp ik, maar een Phoenix/laadpaal toch wel?
 
Ik zit op dit moment in een huis in de buurt van SPA en het huis is vrij nieuw en heeft veel stopcontacten. Het ziet ernaaruit dat ik het zogenaamde Neuter probleem heb. De UMC heeft in beide richtingen (dus ook met een verlengkabel er tussen het rode signaal.
Als ik deze thread goed lees zou dit dus een installatie zijn die op de beide pennen een phase zet?
Ik kan eventueel in mijn velengkabel nog wel wat klussen en kabels omzetten, maar als het bron stopcontact op beide pennen een phase heeft dan kan ik er toch niets aan doen?
Weet iemand hoe ik makkelijk kan verifieren of dit het geval is?
 
Meet spanning tussen aarding en fases : indien neuterprobleem : telkens een 130V of zo. Anders 1x0 en 1 x230V.

of een draad doorsnijden en even voelen : als je haar recht gaat staan bij elke van de twee stroomdraden, is het van dat. Anders heb je maar op 1 van de twee draden een elektrocutierisico.

Disclaimer : dit is theoretisch. Indien uitgevoerd op uzelf, op een ander, mens of dier : domdomdom cq stoutstoutstout
 
Helder, bedankt, is een goede test (die eerste dan), ga ik even kijken of ik kan doen. Het leek wat onlogisch omdat in de intro in deze thread dit 2 fasen scenario wordt toegekend aan oudere installaties, en dit huis lijkt vrij nieuw. In ieder geval lijkt er weinig aan te doen als het blijkft een 2 fasen scenario te zijn volgens mij.
 
indien je de Tesla-UMC in beide richtingen hebt geprobeerd, en telkens een rode LED :
99,9 % zeker : geen neuter; en bijgevolg wel het neuterprobleem.

Al dan geen neuter hangt overigens af van het stroomnet; ook moderne of nieuwe huizen kunnen aangesloten zijn op een ouder distributienet.


Oplossingen zijn :
1. een scheidingstransfo; leg dan één van de secundaire fazes aan de aarde en deze is dan meteen je neuter.
Maar uiteraard heb je geen scheidingstransfo van enkele kW in je frunk gestopt. Dus blijft :

2. een UMC van een derde merk : Ratio, Mennekes, Juicebooster, ... Als je echt een probleem hebt zul je wel een forumlid vinden dat je wil helpen.

3. TeslaVoorTesla, zie de RelevanteLijstjes.




Met betrekking tot de manuele test : in mijn geboortedorp was er een electricien die -nadat hij eerst zijn vingers had natgemaakt (!)- inderdaad voelde of er 130V, 220V of 380V op de faze zat.
Eelt was de sleutel.
 
LOL, dat van die electricien ga ik maar niet doen.

Het zou zeker kunnen zijn dat het huis is aangesloten een ouder distributie netwerk, we zitten in Winamplanche. Ik vermoed dat het veranderen van de aansluitingen niet gaag lukken, een andere "UMC" is vast ook niet snel te regelen.. Ik vond wel een hotel in Spa op Chargemap.com en worst case moet ik even naar Urmond op en neer dus. Ik ga de eigenaar nog wel even vragen of er en rood of blauw stopcontact is, tenslotte is hier ook een Jacuzzi.

TeslaVoorTesla zoek ik nog even op.

Heel erg bedankt allemaal voor de snelle antwoorden!
 
In afwachting van de levering van mijn MS 85D liet ik nakijken wat de laadmogelijkheden waren bij mij thuis.
Ik beschik over 3x230V zonder neuter. Beschikbaar vermogen 40A.
Ik heb een wallbox voor mijn I3 : monofase, 16A.
Een aanpassing naar 3 x380 bleek niet mogelijk te zijn, helaas...
Er werd nu het volgende geïnstalleerd :
Keba P20
Scheidingstransformator SPT10000
Kwh meter MONO voor de I3.
Kwh meter 3-fase met puls voor de Tesla.
Laadstation en Transfo zijn nog niet aangesloten daar de zekeringskast en differentieel moeten worden aangepast.
Er werd een verzwaring aangevraagd naar 50A.
Nadien volgt nog de keuring.
Ik heb zo een vemoeden dat dit niet meer klaar al zijn tegen 12 augustus, wanneer de MS geleverd wordt.
Zou ik de MS kunnen laden met de I3 wallbox ?
En voor de toekomst: zou ik de I3 kunnen laden met de Keba P20 ?
Uiteraard is het de bedoeling dat ik beide wagens terzelfdertijd kan laden, elk aan hun Eigen laadstation.