Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Als je zo'n tweede zware verbruiker in huis hebt, in jouw geval de warmtepomp, geeft een slimme lader toch echt een meerwaarde. Je stelt eenmalig de maximale stroom in de aansluiting in en de lader regelt dan wel hoeveel stroom de auto nog mag afnemen.
Hello, mag ik hier nog eens op terugkeren? Ben dit net aan het overlopen.... "een slimme lader", dus geen TWC dan? Maar dan iets anders, zoals een Easee bvb?

Anders gezegd: stel dat ik een Easee charger neem, kan ik dan aan de lader vragen van supertraag op te laden als ik dit wil? Of als het zonnetje schijnt en m'n zonnepanelen geven 7kw, dan vragen om bv. aan 7,2kw op te laden?
 
Last edited:
Met modules die in de P1 of S1 poort van je digitale meter passen kan je nu ook via de Tesla API het maximum laadvermogen van je Tesla dynamisch regelen. Je hebt dus niet meer een slimme laadpaal nodig, of zelfs een laadpaal. Je TMC kan je dan al balanceren, want je hebt al een slimme auto.

 
Met modules die in de P1 of S1 poort van je digitale meter passen kan je nu ook via de Tesla API het maximum laadvermogen van je Tesla dynamisch regelen. Je hebt dus niet meer een slimme laadpaal nodig, of zelfs een laadpaal. Je TMC kan je dan al balanceren, want je hebt al een slimme auto.

Dat is een zeer goed idee, maar met welke dongle uit de lijst dan ?
 
Met modules die in de P1 of S1 poort van je digitale meter passen kan je nu ook via de Tesla API het maximum laadvermogen van je Tesla dynamisch regelen. Je hebt dus niet meer een slimme laadpaal nodig, of zelfs een laadpaal. Je TMC kan je dan al balanceren, want je hebt al een slimme auto.

Geldt dit ook voor de Gen3? Ik heb namelijk Homeassistant draaien.
 
Yup, Gen3 kan je momenteel niet van buitenaf besturen. Maar je kan dus wel vanuit je energiebeheersysteem naar je Tesla API gaan communiceren wat het maximum laadvermogen mag zijn voor je auto die aangesloten is op een Gen3.
Je bedoelt gewoon via de interface van de gen3 wall connector je maximum laadvermogen instellen? Volgens mij is de gen3 namelijk nog niet van buitenaf te besturen inderdaad, dus ook niet via een HA oplossing.
 
Met modules die in de P1 of S1 poort van je digitale meter passen kan je nu ook via de Tesla API het maximum laadvermogen van je Tesla dynamisch regelen. Je hebt dus niet meer een slimme laadpaal nodig, of zelfs een laadpaal. Je TMC kan je dan al balanceren, want je hebt al een slimme auto.

Let wel dat connectie maken met de wagen niet altijd lukt. Met het capaciteitstarief moet het maar 1 keer per maand een kwartier niet lukken en alle inspanning is voor niets geweest.
 
Je bedoelt gewoon via de interface van de gen3 wall connector je maximum laadvermogen instellen? Volgens mij is de gen3 namelijk nog niet van buitenaf te besturen inderdaad, dus ook niet via een HA oplossing.
Nee, je gaat niet de Gen3 TWC aansturen. Je gaat de auto aansturen.
Plus het werkt niet als er een keer vrienden laden.
Voor wat heb je wat. Het ene kan je met een dongle en wat software doen, en met het andere heb je een slimme laadpaal nodig. Raad maar wat het meeste kost.
 
Let wel dat connectie maken met de wagen niet altijd lukt. Met het capaciteitstarief moet het maar 1 keer per maand een kwartier niet lukken en alle inspanning is voor niets geweest.
Weet je over wat voor verschillen we spreken?

2D8965B9-AB31-41EB-8640-8DCEE2ADF5DB_1_105_c.jpeg
 
  • Like
Reactions: jr_gn
Ja, maar je ligt al snel aan 200€ per jaar extra als je 1 kwartier per maand aan 11kW laadt ipv 5.
Dan is een standalone sturing, rechtsreeks op je laadpaal op een twee jaar terugbetaald. Als je bijvoorbeeld een Fivari-Smart lader koopt, dan is die maar 400€ duurder als de TWC.

Dat lijkt me vooral veel moeite voor weinig. Als ik dit in daguren uitreken (de tijd die ik er moet in investeren om dit te monitoren) dan is de rekening snel gemaakt. Denk ik.
 
Last edited:
je hebt dan ook nog gradaties in slim laden. Iemand die stuurt vanuit de P1-poort houdt geen rekening met de status van de thuisbatterij. Het kan volgens mij niet de bedoeling zijn als je in solarmodus laadt, dat je auto telkens de thuisbatterij leegzuigt en je elke avond start zoals voor je de thuisbatterij had : dus alle verbruik in huis opnieuw moeten aankopen. Ik ben zelf een grote voorstander van een volledig geïntegreerd systeem voor thuis, dewelke duidelijk de onderlinge stromen herkent en aan de EV-lader geeft wat je zelf hebt bepaald en onder een juiste cascade van preferenties. Een onafhankelijke (slimme) lader ziet niet wat uit de thuisbatterij komt en wat van de PV-installatie. Ik heb thuis zowel een complete SMA-installatie (met inbegrip van een SMA EV-charger) plus nog een Fivari Mobile plus een Fivari Solar. De oude Fivari Mobile houdt geen rekening met de injectie (uiteraard !), de Fivari Solar wel maar laat de thuisbatterij mee ontladen (gelukkig is dat in de realiteit beperkt tot ongeveer 1,3 kW en niet tot de volle 5kW van de batterijomvormer), en de SMA EV-charger doet perfect wat ik hem instel : met support van de thuisbatterij of helemaal niet, en ik kan ook vertellen wat eerst moet geladen worden : thuisbatterij of auto, enz.
Of eerst de vaatwas, droogkast, airco,… etc. We gebruiken dus de verschillende laders door elkaar volgens de situatie en de wens van dat moment. Mijn vrouw en ik rijden allebei 100% elektrisch en ik denk dat we in 2023 in totaal een maandfactuur bij Engie gaan hebben van om en rond de 25 euro/maand. 😎. Daarnaast heb ik nog die promotie van levenslang mijn Model X gratis te mogen (bij)laden aan de Tesla SuC’s.
En euh ja, ik ben professioneel actief in de hernieuwbare energie. Dit is mijn job.
Loving it.
 
  • Like
Reactions: Maarten and Hbrink
Dat lijkt me vooral veel moeite voor weinig. Als ik dit in daguren uitreken (de tijd die ik er moet in investeren om dit te monitoren) dan is de rekening snel gemaakt. Denk ik.
Je moet ook nog eens rekening houden met het meerverbruik in kWh's door trager te laden dan 11kW, en dat afwegen tegen de hogere kosten van een piek.
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: jr_gn and DM231191
Je moet ook nog eens rekening houden met het meerverbruik in kWh's door trager te laden dan 11kW, en dat afwegen tegen de hogere kosten van een piek.
Dit is inderdaad ook de reden voor mij om geen rekening te houden met piek of daluren. Ook al heb ik maar 1 km gereden, na thuiskomst gaat de auto gelijk weer aan de lader. Tesla adviseert ook om de auto zo veel mogelijk aangesloten te laten bij geen gebruik.
 
Dat lijkt me vooral veel moeite voor weinig.
Hoezo. De Fivari beperkt het vermogen automatisch tot de ingestelde waarde. Kost geen moeite. En dat voor 300€ meer dan de TWC.
Exacte berekening moet gemaakt worden. Maar lijkt mij te renderen.
Je moet ook nog eens rekening houden met het meerverbruik in kWh's door trager te laden dan 11kW, en dat afwegen tegen de hogere kosten van een piek.
Hier is de juiste berekening wel snel gemaakt. 30000km/jaar x 0,2kWh/km x 0,03€/kWh x 3% extra laadverliezen is 54€/jaar.
Als het overschot aan zonne-energie is, dan mag je aan teruglevertarief rekenen.