job-lek
Active Member
Koelsysteem en wielophanging zijn juist de gevoelige punten van een EV. Dus ik snap niet helemaal waarom dat de eerste acht jaar niet zou mogen gebeuren.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Misschien is € 3100,00 op zich nog niet zoveel, maar wel als je ziet waarvoor. Het zijn onderdelen waarvan ik zou verwachten dat ze niet zomaar stuk mogen gaan. Niet binnen 8 jaar.
Omdat dat raar is?! Waarom zou het wel mogen gebeuren? Het gebeurd bij een ICE toch ook niet?Koelsysteem en wielophanging zijn juist de gevoelige punten van een EV. Dus ik snap niet helemaal waarom dat de eerste acht jaar niet zou mogen gebeuren.
Ik zit nog niet aan de vijf jaar. Ik heb hem nu 4,5 jaar. Maar dat terzijde.En wat waren die 'normale' onderhoudskosten in die 5 jaar dan? Banden niet meegeteld, want die zijn niet duurder voor een Tesla.
Je hoort mij ook niet over de onderhoudskosten. Die snap ik. Onderdelen die slijten, banden uiteraard, allemaal prima. Het ging mij om de dingen waarvan ik het raar vind dat het nu ineens allemaal achter elkaar stuk lijkt te gaan.Een kapotte brandstofmotor of versnellingsbak zal je niet snel hebben op een EV
Op een EV gaan andere zaken kapot dan op een ICE.
Banden voor een EV van dat niveau zijn zelfs van een budget merk al snel tegen de € 600 voor een setje een Michelin TO Acoustic gaat dat al snel richting de € 1.000. Wanneer je een zelfde formaat/presterende auto had gekocht maar dan een ICE dan waren je onderhoudskosten aanzienlijk hoger geweest en BTW de banden zijn dan ook heel duur.
Je doet hert voorkomen of je bij een ICE nooit onverwachte reperaties hebt naast de gebruikelijke grote- en kleine beurten. Dat is natuurlijk onzin. Ik heb voor mijn MS diverse premium merk ICEs gereden, met name Audi en BMW en geloof me, met name de BMW diesels waren duur in onderhoud omdat er na 3 jaar of na 150 tot 180k van alles kapot ging. De prijzen van de onderdelenm waren minstens zo hoog als die van Tesla, als je tenminste voor de originele onderdelen ging (want je moet wel appels met appels vergelijken).Je hoort mij ook niet over de onderhoudskosten. Die snap ik. Onderdelen die slijten, banden uiteraard, allemaal prima. Het ging mij om de dingen waarvan ik het raar vind dat het nu ineens allemaal achter elkaar stuk lijkt te gaan.
Kan die auto gewoon niet langer mee dan 8 jaar, dezelfde termijn als de garantie op de batterij?
Dan maar laten ontploffen, zoals die boze-tesla-rijder-blaast-zijn-auto-op-met-30-kilogram-dynamiet? Nee, dat vind ik zonde.
Er komt natuurlijk nog wel een dag dat de batterij vervangen moet worden. Wat nu nog € 20.000,- gaat kosten?!
Doe dan nog maar eens het sommetje. Bijvoorbeeld € 23.100,00 / 7 = € 3.300,00 per jaar!
Ev’s hebben een hoger gewicht waardoor de ophanging zwaarder belast wordt. Het airco systeem is veel kritischer omdat het niet alleen werkt voor het ontwasemen van je ruiten en koelen bij tropische temperaturen maar ook voor het bewaken van de temperatuur in je batterij. Iedere ondernemende garagist kan je vertellen dat daar de toekomst voor hem ligt bij ev’sOmdat dat raar is?! Waarom zou het wel mogen gebeuren? Het gebeurd bij een ICE toch ook niet?
Ik snap dat de elektromotor aan de wielophanging zit, maar dan hadden ze het steviger moeten maken. Daar kan je toch gewoon over nadenken als je zo'n auto maakt?
En het koelsysteem kan heus wel anders. De fout heeft Porsche ook. Maar er zijn genoeg merken die het wel snappen. Waarom neemt Tesla dan het foute ontwerp van Porsche over?!
Ik begrijp niet zo goed waarom jullie het allemaal maar normaal vinden.
Ja, ik ben een azijnzeiker, maar de normale term is 'kritisch'. Ze hadden hier gewoon rekening mee moeten houden. De auto is tenslotte veel zwaarder en dat weet je bij het ontwerp ook.
Volgens mij begrijp je niet wat ik probeer te zeggen:Ev’s hebben een hoger gewicht waardoor de ophanging zwaarder belast wordt. Het airco systeem is veel kritischer omdat het niet alleen werkt voor het ontwasemen van je ruiten en koelen bij tropische temperaturen maar ook voor het bewaken van de temperatuur in je batterij. Iedere ondernemende garagist kan je vertellen dat daar de toekomst voor hem ligt bij ev’s
Ik heb eerder altijd lease auto's gehad, dus of een ICE onverachtse reparaties heeft, weet ik zo niet. Ik neem aan van wel. Maar waar het mij om gaat is dat de kwaliteit van de materialen niet deugt. Dat vind ik kwalijk.Je doet hert voorkomen of je bij een ICE nooit onverwachte reperaties hebt naast de gebruikelijke grote- en kleine beurten. Dat is natuurlijk onzin. Ik heb voor mijn MS diverse premium merk ICEs gereden, met name Audi en BMW en geloof me, met name de BMW diesels waren duur in onderhoud omdat er na 3 jaar of na 150 tot 180k van alles kapot ging. De prijzen van de onderdelenm waren minstens zo hoog als die van Tesla, als je tenminste voor de originele onderdelen ging (want je moet wel appels met appels vergelijken).
Daarnaast hoef je bij een Tesla helemaal geen grote beurt om de 2 jaar te doen. Wat houdt die kleine- en grote beurt bij een Tesla in dan volgens jou? Stabilisatorstangen vervangen is geen onderdeel van een reguliere beurt. Banden ook niet.
Neen, kwetsbaarheid is niet door het gewicht maar door de gekozen ophanging.Volgens mij begrijp je niet wat ik probeer te zeggen:
- Ja, een EV heeft een hoger gewicht. Maar daar moet je als auto bouwer dan toch gewoon rekening mee houden en sterkere draagstangen gebruiken?
Ik weet niet waar deze bij jou zit maar ja, i.v.m. rijwind ventilatie moet deze wel ergens voor zitten en daar is de kan op steenslag ook het grootste.- Ja, het airco systeem doet meer dan bij een ICE. Maar de plek waar het systeem zit, is gevoelig voor lekkage door opspattende stenen. Net als bij een Porsche. Dat is de plek gewoon dom gekozen.
Of je rijdt de auto op een manier waarvoor deze is bedoeld.Dit zijn allebei punten waar je bij het maken van een auto over na moet denken. En dat hebben ze dus niet gedaan.
De 4 punten die je hierboven noemt kosten een schijntje vergeleken met de reguliere onderhoudskosten van een ICE (waar overigens diezelfde 4 punten ook voor moeten gebeuren, met daarnaast nog veel meer, denk olie, oliefilter, remblokjes en schijven en wat al niet meer).Ik heb eerder altijd lease auto's gehad, dus of een ICE onverachtse reparaties heeft, weet ik zo niet. Ik neem aan van wel. Maar waar het mij om gaat is dat de kwaliteit van de materialen niet deugt. Dat vind ik kwalijk.
Banden slijten, stabilisator stangen slijten, schokdempers slijten, etc. Dat zijn te verwachten kosten. Een wielophanging die afbreekt, vind ik niets iets wat ik had verwacht.
Toen ik de auto kocht, was er wel zoiets als een grote en een kleine beurt. Zelfs ieder jaar. Daarom heb ik na één jaar ook onderhoud laten uitvoeren door Tesla.
Daarna werd dat om het jaar.
Nu zie ik in de handleiding inderdaad staan dat onderhoud alleen nodig is als dit noodzakelijk is. Maar er wordt wel aangeraden om onderhoud te plegen aan:
Maar dat hoeft dan dus niet perse bij Tesla, aangezien dat geen toegevoegde waarde heeft. Goed om te weten.
- Remvloeistofcontrole om de 2 jaar (indien nodig verversen).
- Zak met airco-droogmiddel om de 2 jaar vervangen.
- Interieurfilter om de 2 jaar vervangen.
- HEPA-filter om de 3 jaar vervangen.
En als je een auto van scratch ontwerpt en dan ook nog eens met een nieuwe aadrijving en energiedrager, heb je toch al niets anders om over na te denken…Dit zijn allebei punten waar je bij het maken van een auto over na moet denken. En dat hebben ze dus niet gedaan.