Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Onbetrouwbare consumption grafiek

This site may earn commission on affiliate links.
Vreemd. Bij mij lijkt dit toch vlekkeloos en correct te zijn.
Last trip wordt natuurlijk gereset als je ergens stopt en bv uitstapt om iets in de trunk te leggen. Misschien vandaar je verschillen?
Heb het tripmeter paneel op het kleine scherm nog niet op fouten kunnen betrappen.

Nee, hij doet het echt in 1 en dezelfde rit. En de energiegrafiek springt vrolijk langs de horizontale als heen en weer. Voor rekennerds als ik vrijwel onoverkomelijk...
 
hypothese: het lijkt erop of de tellers na de eerste serieuze regen de kluts kwijt zijn (trip en since last charge verschillen)

zal eens kijken of ik dit kan reproduceren

Dat is mijn idee ook. Het vreemde is ook de afstandsmeters dan uit elkaar beginnen te lopen, maar naarmate je langer rijdt komt het uiteindelijk wel weer op hetzelfde uit. Het is echt iets in het algoritme, de logs van Teslalog doen het wel goed.
 
Het heen en weer springen van de verbruiksgrafiek blijft wel op lange afstanden gewoon doorgaan. Veroorzaakte laatste een sprong van verbruik binnen 1 minuut van 285-208-276-212 over de afgelopen 50 km gemiddeld. Probeer dat in het echt maar eens voor elkaar te krijgen!
 
Het lijkt erop dat het algoritme om verbruik te bepalen is aangepast: meer kilometers per kWh; mijn maximale range is met 20 km toegenomen maar tegelijkertijd is ook de laadsnelheid verhoogd. Ik laad 5-6 km per uur sneller met 22kWh lader dan voorheen. Alles wijst op een aangepaste berekening.
Als dat het geval is, is dat een ander probleem, waarbij de verbruiksgegevens anders berekend worden. Waar we het hier over hebben, is dat verbruiksgegeven foutief weergegeven worden. Al is het natuurlijk waarschijnlijk dat bij het implementeren van de nieuwe algoritmes, er in het weergave deel een bug geïntroduceerd is.

En dat kan natuurlijk gebeuren. Ik ben zelf ook softwareontwikkelaar. Maar het kwalijke aan deze zaak is, is dat dit probleem er niet tijdens de releasetests uitgekomen is. Ik kan me nog voorstellend dat een individuele ontwikkelaar dit over het hoofd zit, maar een software tester moet een in het oog springend probleem als dit meteen opvallen. Als het niet na het aftesten van de CR is, dan toch zeker wel in de regressietest of de releasetest.

Wat mij meteen doet twijfelen of Tesla het softwareontwikkelingsprocess wel op orde heeft; Of dat ze überhaupt wel testen. Ik kan alleen maar hopen dat ze bij het ontwikkelen van de AutoPilot software zorgvuldiger te werk gaan...

- - - Updated - - -

Nee, hij doet het echt in 1 en dezelfde rit. En de energiegrafiek springt vrolijk langs de horizontale als heen en weer. Voor rekennerds als ik vrijwel onoverkomelijk...
Ik heb er gisteren en vandaag even speciaal op gelet en bij mij springt hij soms wel 10km voor- en achteruit. Soms staat hij tientallen kilometers still, en als hij loopt, loopt hij veel te langzaam en laat verbruiksgegeven van kilometers geleden zien.

Maar de waardes die hij (te laat) laat zien, lijken wel te kloppen voor de tijd terug dat ze gemeten waren. Mij is in elk geval geen onredelijk hoog of laag verbruik opgevallen.
 
Mij viel het gisteren ook op (ik kijk niet zo vaak naar die grafiek). Reset helpt niet.
Een paar filmpjes (ik had er nog een, maar door achtergrondmuziek is die van youtube verwijderd...)
Strange behaviour Tesla usage chart (1) - YouTube
Strange behaviour Tesla usage chart (2) - YouTube
Strange behaviour Tesla usage chart (3) - YouTube

Het lijkt wel alsof hij een combinatie van verschillende standen gebruikt en daar tussen wisselt. Onder andere de "instant" verbruiksgrafiek/range kom ik tegen volgens mij.
 
Filmpje van de trip indicators - m.i. een ernstiger probleem dan de verbruiksgrafiek.

https://www.youtube.com/watch?v=ZQ-e5SKH5QA

De eerste kilometers verspringt alleen "Since last charge". Tussen 3:43 en 4:03 springt "Since 06:59" 6 km vooruit.

Overigens spoort de verbruiksindicator ook niet.

Ik vermoed dat de problemen aan elkaar gerelateerd zijn. Eenzelfde oorzaak. Er klopt sinds de uitrol van 7.0 helemaal niets meer van. Er is ook geen patroon te herkennen. Zeer vervelende bug. Kan gebeuren natuurlijk. Wat me wel verontrust is dat Tesla in drie maanden tijd deze bug niet krijgt opgelost. Alhoewel de auto er niet minder om rijdt, is het geen klein bugje.
 
Ik kan met grote vreugde melden dat de problemen met de trip meters en de verbruiksgrafiek zijn opgelost in versie 2.12.22! Deze gisteren geïnstalleerd en geconstateert dat de standen nu correct zijn:

IMG_1540.jpg
 
Last edited: