Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Vorige week dinsdag een mail gestuurd naar Den Haag met de vraag een afspraak in te plannen voor ccs aanpassing.
Vrijdag werd ik gebeld dat de onderdelen nog niet binnen waren.
Afgelopen maandag een sms dat de rangers donderdag konden langskomen om te installeren.
Die afspraak heb ik via sms verzet naar vandaag, vanmiddag hebben 2 sympathieke rangers het kastje ingebouwd en de software update is ook al binnen. Vanavond maar een gaan testen bij Fastned of het werkt. Eerst nog wat leger rijden...
 
Net met 55km typical bij de SuC Dordrecht aan de CCS gehangen via m’n nieuwe verloopje. Ging vrij snel naar de 116kW om direct weer langzaam te zakken. Per 3 seconden 1kW minder. Toen maar afgekoppeld en naar FastNed de Vink gereden. Daar wacht ik nu tot een iPace klaar is aan de 175kW paal, hij vertelde me dat ie er nog wel even staat omdat hij maar met 55kW kan laden. Hmm, dan had ie ook wel aan de 50kW palen kunnen gaan hangen lijkt me, maar ok, ik wacht nog wel even.

Half uurtje later:
8B347DD5-7D5A-451C-83C2-D7F54BC43D60.jpeg

129kW, was misschien nog even 130, maar ook hier nam het vermogen direct af, na 2 minuten was het nog 115kW.
Wel bijzonder dat FastNed denkt dat het taperen pas bij 80% lading begint:
98053278-F900-4FBB-B494-42DE986F7A07.jpeg
 
Last edited:
Net met 55km typical bij de SuC Dordrecht aan de CCS gehangen via m’n nieuwe verloopje. Ging vrij snel naar de 116kW om direct weer langzaam te zakken. Per 3 seconden 1kW minder. Toen maar afgekoppeld en naar FastNed de Vink gereden. Daar wacht ik nu tot een iPace klaar is aan de 175kW paal, hij vertelde me dat ie er nog wel even staat omdat hij maar met 55kW kan laden. Hmm, dan had ie ook wel aan de 50kW palen kunnen gaan hangen lijkt me, maar ok, ik wacht nog wel even.

Half uurtje later:
View attachment 429133
129kW, was misschien nog even 130, maar ook hier nam het vermogen direct af, na 2 minuten was het nog 115kW.
Wel bijzonder dat FastNed denkt dat het taperen pas bij 80% lading begint:
View attachment 429134
Ik zal binnenkort weer testen. Heb je hierna nog verder geladen? Hoe lang bleef de snelheid?
 
?? Kom aan bij SuC Dordrecht, met de CCS gaat naar 102 en zakt per seconde onder de 90... stop het laden.l en poort dicht, open en de gewone type 2 DC erin en doet precies hetzelfde. Verplaats van stall 4a naar 3a en precies zelfde. Zakt naar 79 terwijl ik 80km maar in de accu heb (20%) .... mag niet hopen dat ik nu ook ineens issues met laadsnelheod heb, of is Dordrecht langzaam??

Update:

Daarna naar de bijgebouwde stalls gegaan, op 8a.. zelfde, stond een X op 1, kreeg 95 gaf hij aan toen hij wegging.. warme kabel, weer naar 79...

En nee, er staat niemand op dezelfde A-B stall..

Ga we even naar Breda..

Update 2: Beetje accu op donder gegeven onderweg, maar ventilator ging hard blazen. Met 18% aangekomen, vlak voor de stall gong ventilator langzaam blazen en kreeg gelijk 117... daalt wel snel naar 100 met de type 2 DC. Hierna de CCS aangesloten en knalde naar 108 om weer direct terug te lopen naar 100.....

30% zit ik op 88. dat is niet wat ik normaliter heb, begin altijd op 118/119 als ik onder 20% zit.

Ter verduidelijking, heb alleen bij de eerste sta in Dordrecht de CCS adapter gebruikt en bij Breda nadat ik eerst de type 2 DC had aangesloten

Update 3: op 45% zat ik op 66. Toen CCS afgekoppeld en de type 2 DC aangesloten... exact zelfde snelheid. Ging even naar 69 maar zakte snel naar 66 en loopt nu terug naar 62 op 48%.

Zo, klaar met updates....
 
Last edited:
Ik ga het later wel uitwerken, maar nu weer bij Dordrecht en daar gaat het laden weer sneller op 60 en 65% met zo een 5-7 kW. Mogelijk ook te maken met warmte van de accu... eerst op Type 2 DC en toen op 65% naar CCS. Beide op 45 kW waar bij Breda ik op 38 zat. Breda bij 70% op 36 en Dordrecht 41.

Dordrecht nu naar 36kW op 77% dus 7% verschil met Breda.... (eigenlijk dus 10%)

Ok, ik ga naar huis, Formule 1 kijken....
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
Ik zal binnenkort weer testen. Heb je hierna nog verder geladen? Hoe lang bleef de snelheid?
Ik krijg de indruk dat het enige verschil is dat de CCS lader (als die het vermogen kan leveren) start bij max 130kW op een classic S en via de type 2 DC bij een SuC bij max 119kW. het afbouwen van het vermogen zal vanaf 119kW bij beide vergelijkbaar gaan omdat het aangestuurd wordt door de Tesla.
 
?? Kom aan bij SuC Dordrecht, met de CCS gaat naar 102 en zakt per seconde onder de 90... stop het laden.l en poort dicht, open en de gewone type 2 DC erin en doet precies hetzelfde. Verplaats van stall 4a naar 3a en precies zelfde. Zakt naar 79 terwijl ik 80km maar in de accu heb (20%) .... mag niet hopen dat ik nu ook ineens issues met laadsnelheod heb, of is Dordrecht langzaam??

Update:

Daarna naar de bijgebouwde stalls gegaan, op 8a.. zelfde, stond een X op 1, kreeg 95 gaf hij aan toen hij wegging.. warme kabel, weer naar 79...

En nee, er staat niemand op dezelfde A-B stall..

Ga we even naar Breda..

Update 2: Beetje accu op donder gegeven onderweg, maar ventilator ging hard blazen. Met 18% aangekomen, vlak voor de stall gong ventilator langzaam blazen en kreeg gelijk 117... daalt wel snel naar 100 met de type 2 DC. Hierna de CCS aangesloten en knalde naar 108 om weer direct terug te lopen naar 100.....

30% zit ik op 88. dat is niet wat ik normaliter heb, begin altijd op 118/119 als ik onder 20% zit.

Ter verduidelijking, heb alleen bij de eerste sta in Dordrecht de CCS adapter gebruikt en bij Breda nadat ik eerst de type 2 DC had aangesloten

Update 3: op 45% zat ik op 66. Toen CCS afgekoppeld en de type 2 DC aangesloten... exact zelfde snelheid. Ging even naar 69 maar zakte snel naar 66 en loopt nu terug naar 62 op 48%.

Zo, klaar met updates....

Dit komt door een recente software update die voor de 85kWh batterijen de SuC snelheid zeer snel doet dalen. Anderen kregen 10% minder range (zie Paulus, Frank), ik heb ook de verminderde laadsnelheid. Ik heb de SeC hier al over gemaild, het enige dat ze hierover kwijt willen is dat de HV batterij perfect in orde is :s.
Ik berekende dat voor mij de laadnselheid nu 30% trager is, wat een drastische verlaging is. Reden zou zoals bij de range verlaging veiligheid zijn om brand te voorkomen, maar dit hebben ze mijn nog niet officieel bevestigd. Indien dit het geval is moeten de batterijen hersteld of vervangen worden, niet via software toegeknepen worden. We zijn aan het kijken hoe we hier informeel of formeel klacht over kunnen neerleggen, maar indien er hier advocaten zijn die graag bijdragen, graag :). Functionaliteit van de auto wordt hierdoor ontnomen zonder boe of ba.

Soit, CCS: lijkt dus niet sneller te gaan op de SuC, enkel Ionity/FastNed lijkt verbeterd. Zelf heb ik de update nog niet uitgevoerd.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Soit, CCS: lijkt dus niet sneller te gaan op de SuC, enkel Ionity/FastNed lijkt verbeterd. Zelf heb ik de update nog niet uitgevoerd.
Dat was opzich ook wel te verwachten. Want alle SuC's staan als 120kW in de navigatie en Model 3 laad er ook niet sneller.

Ik heb de CCS upgrade nu en merk nu al dat ik er blij mee ben. Als je op je bestemming geen laadpunt kan vinden weet je dat je toch wel bij Fastned terecht kan om even met 130kW te laden en snel thuis te kunnen zijn.
 
Denk koude accu, nu met 98 km range aangekomen bij Fastned en zakt van 78 naar 64 binnen een minuut....

Ik heb even mijn data en filmpje teruggekeken. Ik kom dus aan met 66km, wat ongeveer .. 18% is. Niet 98km. Ik begin dus op 115 kW en loopt dan zeer snel naar 90 kW terug.

Was even in de war met Dordrecht...

Normaliter als ik bij een SuC kwam met 100 of minder, kreeg ik altijd vol vermogen 117-120kW. Ik zou dus als ik naar @ebullio kijk, ook 130kW moeten krijgen. Maar het lijkt erop dus dat mijn S erg snel zakt in kW en dit zo een 30-45% kan schelen met hoe het was qua snelheid. Vandaag weinig zon en had het Smart laden op de zaak aanstaan dus heeft niet geladen, morgen zal ik handmatig instellen en eerst naar 90% laden op onze DC lader en dan naar 100% met Type-2.
 
Last edited:
Gisteren de CCS modificatie geïnstaleerd gekregen, duurde minder dan een uur.
Eerste test FastNed, communicatie fout (2 stalls geprobeerd). Test SuperCharger, werkt ook niet.
Contact met support leverde geen verklaring op, mobile service wordt weer ingeschakeld.
Is dus niet helemaal goed gegaan.
Misschien nog een extra reboot nodig, alhoewel dat nog niet gesuggereerd werd. Zal wel snel goed komen, fijn voor de vakantie